Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Gelaserde items voor de modelspoorbaan

Gestart door Egidius woensdag 11 augustus 2021, 11:25:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Goedemiddag beste medespoorders.
Onlangs kreeg ik het idee om katrollen te laseren om startset-wagens op te leuken.
Ziehier het resultaat:
groetjes Egidius


Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Leuk idee, maar ik ken ze niet met die 'losse' plankjes, maar uit twee lagen planken kruiselings verbonden. Zie hier
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Hallo Egidius,

Dat heb je fijn bedacht - het resultaat mag er best wezen  :)

Ik neem je idee alvast mee met oog op latere realisatie in dun karton m.b.v. mijn Brother ScanNCut-snijplottertje.
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Citaat van: Bernardo op woensdag 11 augustus 2021, 11:38:36
Leuk idee, maar ik ken ze niet met die 'losse' plankjes, maar uit twee lagen planken kruiselings verbonden. Zie hier

Het laatste model van de kabelrollen is zo geworden:
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Opbergdozen gelaserd voor onze sneltreinrijtuigen, ketelwagens en dubbele containerwagens.
Groetjes Egidius
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Mooi gedaan zeg 👌
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Die opbergdozen zijn gaaf, zeker als je geen originele doos hebt of voor mee naar een meeting bijvoorbeeld.
Stapelbaar en gevoerd zouden ze perfect zijn  :thumbup:
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Mooi gedaan, welke laser snijder gebruik je hiervoor?

Mvg,
Peter
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Citaat van: Huskywolf op donderdag 12 augustus 2021, 10:36:21
Stapelbaar en gevoerd zouden ze perfect zijn  :thumbup:
Ja ze zijn geheel stapelbaar en ook afwijkende maten zijn mogelijk. Bij interesse kun je me altijd een PB bericht zenden.
Groetjes Egidius
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Citaat van: pjve64 op donderdag 12 augustus 2021, 12:43:42
welke laser snijder gebruik je hiervoor?
Mvg,
Peter
Ik heb een Lasergraaf Vera, snijbereik is 130x90 cm.
Groetjes Egidius
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Hier nog twee plaatjes van het nieuwe Lasercut minibaantje dat ik wil gaan snijden en bouwen.
De C-rails is binnengekomen. Meteen even het baantje op de grond gelegd, naast het al eerder gelaserde andere baantje.
Nu nog aan het twijfelen hoe ik de baan automatisch ga laten besturen. Met massadetectie of reedcontacten.
Groetjes Egidius.
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Citeer
Ik heb een Lasergraaf Vera, snijbereik is 130x90 cm.
Groetjes Egidius
Dat is een hele mooie professionele laser, maar voor de hobbyist niet weggelegd.
Geen wonder dat je daar dit mooie snijwerk op kunt maken.
Ziet er goed uit!

Mvg,
Peter
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
@citaat Klopt Egidius / Jake doet er commercieel werk mee ....

[/quote]
Citaat van: pjve64 op zondag 22 augustus 2021, 23:43:13
Geen wonder dat je daar dit mooie snijwerk op kunt maken.

Duur gereedschap is geen garantie voor "mooi" werk  :) Je moet er ook nog goed mee kunnen omgaan. Ik ken iemand die maakte heel mooi werk op een Chinese K40. Dat ding kostte in totaal nog geen 500 - 700 euro. Ook na zijn verbouwingen. Hij kreeg er heel mooi snijwerk uit. Mogelijk niet zo groot als 90x130cm. Het was strakker dan de meeste dure machines. Waarom? Omdat hij ontzettend veel tijd heeft genomen om het ding goed af te stellen. De machine te leren kennen. Hij is nu een eigen machine aan het bouwen. Gewoon omdat hij denkt dat hij daar nog betere resultaten mee kan halen  :)

Groet Ronald.
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
 @citaat:

Citaat van: pjve64 op maandag 23 augustus 2021, 21:57:47
Ik neem aan dat als je zo'n Laser snijder kunt aanschaffen dat je heel goed weet waar je mee bezig bent en dus optimaal gebruik weet te maken van de mogelijkheden van zo'n apparaat.

Dat valt soms tegen. Je moet wel moeite doen om er mee leren om te gaan. Het zijn verschillende dingen die je onder de knie moet krijgen. Tekenen, instellen software, gebruik apparaaat, e.d.

Citaat van: pjve64 op maandag 23 augustus 2021, 21:57:47
Bovendien zijn alle geleidingen en andere componenten alsmede het optisch pad (lensenstelsel en Laser) van een veel betere kwaliteit dan van een Laser van onder de €1000.

Nee, dat werkt niet helemaal zo  O:-D Heeft voor een deel te maken met het optische pad en geleiders e.d. van betere kwaliteit. De buis is vaak een ander verhaal. Daarbij is het goed kijken naar "wat doe je het meeste?" Een buis van 130 Watt is vaker beter geschikt voor het "zware" snijwerk dan voor het fijne graveerwerk. Dat heeft namelijk te maken met de karakteristiek van een buis. Dan kan een lichtere buis (30/40/50 Watt) in combinatie met een goede lens voor een beter graveerwerk zorgen.

Citaat van: pjve64 op maandag 23 augustus 2021, 21:57:47
Daarbij zul je bij zo'n laser snijder mogen verwachten dat die perfect is afgesteld en zo niet heb je daar een goede support voor die je gewoon kan bellen.

Wat is goed afgesteld  ;) Dat is meestal de vraag. Wat is je referentie. Een muurtje in H0 met baksteentjes graveren of het snijden van 10mm dik materiaal? Daarbij is een keer afstellen niet voldoende. Je zal het moeten blijven controleren of het ding nog steeds goed afgesteld is. Dat moet je ook leren. Ook na een schoonmaak van alles zoals lens en spiegels. Instellen is ook per materiaal. Ieder materiaal reageert anders op de laserstraal. Wat werkt wel en wat werkt niet. En hoe snel ben je tevreden.  :)

Citaat van: pjve64 op maandag 23 augustus 2021, 21:57:47
Je hoeft zeker niet het internet op om te gaan zoeken naar verbeteringen omdat je apparaat niet meteen voldoet  :)

Valt soms tegen  :) Soms zitten verbeteringen in een hele andere hoek dan je zou verwachten. (software bijvoorbeeld) Die vind je meestal op internet door te lezen, te kijken en te praten met andere lasersnijdergebruikers  :)

Citaat van: pjve64 op maandag 23 augustus 2021, 21:57:47
Verder heb je helemaal gelijk en kun je met goedkopere spullen ook iets moois maken als je handig bent.  :)

Ooit van een goede airbrush artiest gehoord: Als je met een goedkope airbrushpistool goed kan spuiten dan kan je dat ook met een hele dure. Veel mensen kunnen al niet goed spuiten met een goedkope airbrush die zullen het dan ook nooit kunnen met een hele dure spuit kunnen spuiten. Zelfde geldt voor lasersnijders en 3D-printers. Het gaat allemaal om leren te werken met je gereedschap.  :)

Groet Ronald.
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
 @citaat
Ik neem aan dat Egidius dat allemaal wel kan en daar begon het mee, met een vraag over het type laser en een simpel compliment. Niet meer niet minder  :)

Het ging dus niet om iemand die iemand kent met een Chinese K40 lasersnijder, en het ging ook niet om mijn kennis en jouw kennis op dit gebied.  :)
Ik heb dus mijn bijdrage waar het hierboven over gaat verwijderd. En het compliment iets gewijzigd zodat daar geen discussie meer over ontstaat.

Mvg,
Peter
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan

Dat is een hele mooie professionele laser, maar voor de hobbyist niet weggelegd.
Ziet er goed uit!
Mvg,
Peter
[/quote]
Dank je!   Het was wel even sparen. Ik had voorheen al een jaar of 3 gewerkt met een kleine lasersnijder op een club.
Onlangs heb ik een dubbele galerij getekend en gelaserd:
mvgr Egidius

Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Citaat van: ronaldk op maandag 23 augustus 2021, 07:10:48
@citaat Klopt Egidius / Jake doet er commercieel werk mee ....
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ik iets heb gemist.
Misschien kan deze quote gewoon weg?

Ik ervaar het als een stukje privacy-schending om deze info te mogen lezen.
Mogelijk heeft Egidius daarmee minder problemen dan ik.
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Voor het zoontje van m'n vriendin had ik deze modelspoorbaan gelaserd en in elkaar gelijmd.
Groetjes Egidius


Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Onlangs heb ik het eerste lasercut baantje nog eens gelaserd en wat dingen verbeterd.
Hier nog twee plaatjes van het nieuwe lasercut baantje dat ik wil gaan laseren. Het hotel aan het water ga ik uit gelaserd karton zelf maken.
De drie torens op het plaatje zijn bekende modellen van Kibri.
Groetjes Egidius
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Soms is het erg handig om modules, trace delen of klimspiralen in puzzel vorm te maken.
mvgrts Eeg
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
M'n stiefzoontje benut deze koude dagen om lekker te freubelen bij zijn Lasercut C-rails baan.
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Dat ziet er goed uit.
Ik denk dat daar wel een markt voor is.
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Gelaserde items voor de modelspoorbaan
Onlangs een lawinegalerij gelaserd.
mvgrts Eeg