Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

auto H0 3d printen

Gestart door Eden vrijdag 21 januari 2022, 16:53:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
auto H0 3d printen
Lid sinds: 2019

offline
auto H0 3d printen
Hallo,

Ik ben me aan het informeren op youtube ivm. 3d printen.
Voor H0 formaat lijkt me een resin printer het best. Een Anycubic zie ik veel opduiken.

Ik veronderstel dat er online allerlei printmodellen te vinden zijn die al dan niet gratis te downloaden zijn? Kent iemand goede sites?
Ik heb een 3d Autocad software, kan ik daarin ontwerpen en dat dan printen? Ik veronderstel van wel?

Er zijn niet heel veel berichten in deze sectie. Dat verbaasd me wel. 3d printen lijkt me een droom voor deze hobby.
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: auto H0 3d printen
Hoi,

Modellen  https://www.thingiverse.coml

Gr Matje
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: auto H0 3d printen
Hoi,

Een leuke betaalbare printer die ook goed h0 kan afdrukken is een Ender 3 v2.

Gr Matje
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2021

offline
Re: auto H0 3d printen
Er staat op Banggood (soort van Ali) nu een goedkope resin printer.

Qua maximale formaten loop je met een resin printer alleen wel sneller tegen grenzen aan. Maar als je figuren/auto's wil printen heb je denk ik wel betere kwaliteit

https://nl.banggood.com/Creality-3D-Halot-One(CL-60)-Resin-3D-Printer-127+80+160mm-Print-Size-with-Integral-Light-Source-or-Strong-Kernel-or-OTA-Online-Upgrade-or-5_96Inches-Monochrome-LCD-p-1838434.html?cur_warehouse=ES&ID=47184&rmmds=search
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2010

offline
Re: auto H0 3d printen
Citaat van: Eden op vrijdag 21 januari 2022, 16:53:19
Ik veronderstel dat er online allerlei printmodellen te vinden zijn die al dan niet gratis te downloaden zijn? Kent iemand goede sites? Ik heb een 3d Autocad software, kan ik daarin ontwerpen en dat dan printen? Ik veronderstel van wel?

Je hebt al de tip van Thingiverse gekregen. Zo zijn er wel meer websites waar je het een en ander aan 3D-modellen kan downloaden.  Je zal dan het bestand door de slicer / het programma voor je 3D-printer mogen halen. Je kan ook zelf aan de gang met Autocad of Fusion of een ander 3D-programma. mag je zelf aan de hobby

Met resin klooien is iets lastiger omdat je het daarna ook schoon moet maken e.d. het is niet echt "schoon" werken. Een PLA-printer is dat meer.

Citaat van: Eden op vrijdag 21 januari 2022, 16:53:19
Er zijn niet heel veel berichten in deze sectie. Dat verbaasd me wel. 3d printen lijkt me een droom voor deze hobby.

Niet voor iedereen  :) Het kost veel tijd en moeite om de boel in te stellen en te leren. Je moet ook een beetje gevoel er voor hebben. Niet iedereen heeft dat. Het nabewerken (schoonmaken, schilderen, in elkaar zetten e.d.) kost meestal nog zoveel moeite. Die technieken mag je dan ook onder de knie krijgen om tot een mooi model te komen..

Zelf mag ik aan de hobby met een (kleine) laser. Daar zit ook een behoorlijke leercurve aan om het allemaal netjes te krijgen. Dan is voor sommige mensen makkelijker om naar de winkel te lopen om het kant en klaar te kopen.

Groet Ronald.
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2016

offline
Re: auto H0 3d printen
Ik heb hier 2x een Ender 3 (1x gewoon, 1x Pro), maar die zijn m.i. niet geschikt voor h0. Zeker niet als je auto's en poppetjes in mooie kwaliteit wilt printen. Dan moet je toch echt naar een resin printer. Heb zelf ook al naar resin printers gekeken maar ben er ook nog niet uit. Nadeel is dat resin meer gedoe is. Meer schoonmaak werk, je moet voorzichtig zijn en handschoenen dragen, goed ventileren. En de prints zelf wassen met alcohol en uitharden met UV.

Qua merk resin printer neig ik inderdaad ook naar AnyCubic. Je kunt op youtube ook veel informatie en reviews vinden. Er is ook veel zooi te koop dus wat tijd spenderen aan je informeren kan zeker geen kwaad. Omdat ik al een Ender-3 heb en ik een grotere printer wilde blind de Ender-3 Max gekocht. Dat bleek ook nogal een slechte zet en zo goed als een Ender-3 werkt, zo waardeloos is de Max (uiteindelijk omgeruild voor een CR-10 v3).

Modellen zijn ook sites voor die files verkopen in h0 schaal. Gratis is ook wel e.e.a. te vinden maar de mooiere dingen zijn meestal koop files. Ook hier is veel info over te vinden op youtube. Luke Towan b.v. linkt ook regelmatig naar sites waar hij modellen heeft gekocht om te printen.

Wat sites:
https://3dmdb.com/en/3d-models/h0/
https://stlbase.com/browse/ho+scale/
https://cults3d.com/en/tags/ho%20scale
https://www.shapeways.com/marketplace/miniatures?tag=ho+scale
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2019

offline
Re: auto H0 3d printen
Ik heb zelf al een aantal jaren een Ender 3 en ik doe daar heel veel mee voor mijn baan (H0).In het begin is het nogal "klooien" voor je alles onder de knie hebt met zo'n printer, maar op Youtube kun je heel veel bruikbare info vinden. Voor veel dingen heb je eigenlijk niet zo'n scherpe detaillering nodig. Ik heb van alles geprint. O.a perrons, brugpeilers, een hijskraan, kolenbukers, kapjes voor het afdekken van mijn wisselaandrijvingen etc. Voor het fijnere werk gebruik ik een 0.2 printkop en dan print ik op lage snelheid. Onlangs met succes nederlandse NS seinen gemaakt. De paal van messing en de overige onderdelen uit mijn 3 d printer. Ja kan van alles ontwerpen ( ik gebruik 123d design en soms Tinkercad), maar je moet ook nadenken of de printer het makkelijk kan maken. Een printer heeft moeite met overhangende delen. Soms kun je een "support" laten generen, maar dat moet je ook weer wegsnijden. Voor mijn seinpalen heb ik het ontwerp uiteindelijk verdeeld in 11 losse onderdelen die dan goed liggend op het printbed te printen zijn. De detaillering is dan best goed, mits de printer en het printbed dan ook goed is afgesteld. Zo had ik in het ontwerp van de paalvoet ook de moeren en de uitstekende draadeinden, waarmee de paal op het fundament staat mee getekend en deze zijn ook mooi geprint, Ik doe dus heel veel met mijn printer.

Echter je begon over het printen van een auto op H0 schaal. Dit heb ik nog niet gedaan en zal ook best een lastige zijn. Als je de auto op zijn wielen wil printen, is er bijna geen hechting op het printbed en zweeft het chassis. Mogelijk een massief ontwerp maken en dat in 2 delen splitsen, zodat je liggend kan printen. Hopelijk heb je wat aan deze informatie
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: auto H0 3d printen
Zelf ben ik al een 2 jaar overgestapt op resin printers (na bijna 10 jaar met FDM printers bezig te zijn geweest). Eerst een kleine PhotonS, nu een grotere, monoX (allebei van anycubic)
de PhotonS is een 2K printer, de MonoX is een 4K printer, en nu is er binnenkort ook nog een 8K printer op komst, waar je zelfs groter mee kan printen dan een reguliere 20x20x20cm FDM printer.

Er beweegt veel in de 3D printer wereld. Het voordeel van resin printers is niet alleen de kwaliteit, maar ook de snelheid ! die is vele malen hoger dan bij FDM printen, en de laatste modellen zijn echt supersnel (enkele seconden per laag !)
Ook het nadeel van "kleiner" te zijn dan FDM printers, is dus stilaan verleden tijd, sinds de 4K printers, en weldra de 8K printers. (ze zijn er al, maar de prijzen zijn nog redelijk hoog)
Dat het een "vuil" karweitje is, is ondertussen ook verleden tijd.
Ondertussen zijn er "water washable" resins, je print moet dus niet meer in IPA (alcohol), en je hoeft ook geen speciale handschoenen meer aan.
Je kan het zo van de printplaat halen, en vervolgens gewoon in water wassen. Daarna nog een paar minuutjes onder de UV lamp, en klaar is Kees :-)

Kijk hier maar eens voor wat H0 geprint materiaal:
https://www.digitalplayground.be/?p=5542
https://www.digitalplayground.be/?p=4651
https://www.digitalplayground.be/?p=4628

groeten,
Kris
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2021

offline
Re: auto H0 3d printen
@Kris, ondanks dat je water washable resin gebruikt, moet je alsnog handschoenen gebruiken en een goed geventileerde plek. Het is en blijft rotzooi voor je huid en longen.
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2018

offline
Re: auto H0 3d printen
Toevallig ik heb vorige week wat auto's geprint. Gewoon omdat het kan. Dit is mijn resultaat met een Ender 3 (v1) met een 0.2 mm nozzle. Het duurde zo'n 5 uur per autootje.
Ik ben nog aan het bedenken of ik met wat schuren de lijntjes wat dunner kan krijgen.

De auto's zijn gevonden op diverse websites en sommige hadden flink wat bewerking nodig om het geschikt te maken voor 3d prints. Maar ik kan er leuk mee spelen. Je ziet dat van sommige de wielen nog missen. Die zijn los geprint. De auto's met wielen zijn met support geprint zodat het niet door gaat zakken.
Re: auto H0 3d printen
Lid sinds: 2010

offline
Re: auto H0 3d printen
hoi,

Citaat van: LordSinclair op maandag 24 januari 2022, 17:35:06
Ik ben nog aan het bedenken of ik met wat schuren de lijntjes wat dunner kan krijgen.

Altijd begrepen en wat getest met wat oude 3D-prints dat je het kan uitvullen met secondenlijm. Dan zou je minder hoeven te schuren. Je zal mogelijk wat voorzichtig moeten zijn om de details niet kwijt te raken.