Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Onder "Het hoogspoor"; verder met de Locloods

Gestart door Egidius woensdag 11 augustus 2021, 11:22:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Bij enkele wagens zijn de AC assen vervangen voor 2-rail assen, zoals de M* set met de blauwe graafmachine en bulldozer. Maar bij de grote 3-rail sets (zoals M*ketwelwagens) is alles AC- gebleven en deze sets rijden enkel over de 3-rail baan.
mvgrts Eeg

Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
... en gaan dus probleemloos over de Peco Code 100 wissels heen?

Bedankt voor je snelle antwoord én nog meer foto's! Altijd welkom  ;).

Groeten,
William
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
 @citaat Dat moet geen probleem zijn.
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Hoi William,

Op ons "Hoogspoor" is alle rails in het zichtbare deel Peco code 100, en in het schaduwstation K-rails. We hebben nog geen treinen meegemaakt die niet lekker over de code 100 rails heen rijden.
Op het "lage Spoor" in het Spoormuseum hebben we Peco code 75 rails, daar rijden enkel 2-rail treinen:

mvgrts Eeg
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Gedurende de bouw van het project werd steeds nagedacht over het maken van transportkokers voor treinen. Op beurzen is de ervaring dat bij het uit- en inpakken van de treinen allerlei buffers, koppelingen en details afbreken. Vooral bij fragiele, gedetailleerde modellen zoals treinstellen die onderlinge stekkertjes in de koppelingen hebben kunnen bij slecht zicht op beurzen beschadigen, ombuigen of afbreken. Voor dit soort treinen zijn transportkokers erg handig.
Goede stroomgevoerde transportkokers zijn redelijk aan de prijs. Dat moest een heel stuk goedkoper kunnen. Zodoende ontstond een nieuw idee en "nieuw" systeem.
Hier een paar foto's van de aansluitingen voor transportkokers op de baan. De laatste versie van de transportkoker en de vitrine koker worden deze week gelaserd en gefreesd.

Aan de linkerkant van het schaduwstation is een aansluiting voor Trainsafe en aan de rechterkan van het schaduwstation zijn twee aansluitingen voor het "nieuwe" model transport/vitrinekokers.

Hopelijk hebben we snel filmpjes van de werking.

mvgrts Eeg 
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
De modulebak met het haventje wordt ook steeds verder aangekleed. Het idee is een klein strandje met wat foodtrucks aan de voorkant, een botenkraantje en loodsje aan de achterkant en een varend bootje. Er zijn allerlei details gemaakt voor de waterkant bij het strandje, langs het haventje en onder de brug.
mvgrts Eeg

Re: Raspberry Pi en iTrain voor het "Hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Raspberry Pi en iTrain voor het "Hoogspoor"
Na al enige ervqaring opgedaan met iTrain, gaan we bij het "Hoogspoor" gebruik maken van bezetmelding. Voor automatisch rijden is gekozen voor de DR5000 centrale van Digikeijs. via ArCoMoRa Arloco loconet printjes worden signalen van reedcontacten als bezetmeldingen doorgegeven aan iTrain, die op een Raspberry Pi moet gaan draaien.
Nu heb ik nog niet veel ervaring met reedcontacten, dus we gaan ondervinden hoe anders het geheel zal  werken en reageren ten opzichte van massadetectie, of, zoals op het lage spoor van "Het Spoormuseum", stroomdetectie.
mvgrts Eeg
Re: Raspberry Pi en iTrain voor het "Hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Raspberry Pi en iTrain voor het "Hoogspoor"
Een blik van boven op het "Hoogspoor", waar de aftakking begint voor de "uitbreiding van het Hoogspoor" en de aftakking richting treinlift. Het achterste spoor is het spoor met puco-strips, waar zowel met 3-als met 2-rail overheen gereden kan worden.
Deze foto is gemaakt om in beeld te brengen hoe we de bovenleiding op dit punt moeten gaan plaatsen. Dat vind ik altijd wel een puzzelwerkje.

De volgende foto is de onderkant van het linker schakelpaneel onder het schaduwstation. De DCC next- printjes schakelen de servowissels en zijn dusdanig geconfigureerd, dat ze de servo's zowel via DCC als via de momentschakelaars op het bedieningspaneel kunnen schakelen. Bij automatisch rijden via iTrain zijn de handbediende schakelpanelen uitgeschakeld.
mvgrts Eeg
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Hi Eeg,
Prachtig! Ik zie trouwens een handige tip: een koffiemok-houder. Dit voorkomt omstoten (geen koffie in de elektronica).

Verder vind ik het water en de onderkleur erg goed gelukt! Hoe is dit gedaan?
En nog een laatste vraag. De schuimdelen in de 'transportbak' zijn die zelf gemaakt? Zo ja, wat was het basismateriaal/waar vandaan?

gr. Gertjan
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Citaat van: Gertjan H op donderdag 11 november 2021, 12:03:22
Verder vind ik het water en de onderkleur erg goed gelukt! Hoe is dit gedaan?
En nog een laatste vraag. De schuimdelen in de 'transportbak' zijn die zelf gemaakt? Zo ja, wat was het basismateriaal/waar vandaan?

Hoi Gertjan dankjewel voor de complimenten!

De water kleur is gemengd voor mijn vriendin, ze had een paar tubes gekocht van Bleiswijck en een typische groene waterkleur gemengd.
De schuimdelen op de foto zijn van Trainsafe. Maar schuimdelen kun je op maat laten laseren.
Ik hoop binnenkort met de transportkokers te kunnen komen.
groeten Eeg
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Een keer 2 containertjes op Ali besteld. Details niet verkeerd al blijken toch niet te passen op Marklin/Trix wagens. Vastlijmen is zonde.
Dan maar gebruiken straks op het terrein met de containerkraan.
mvgrts Eeg
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Onlangs verschenen hier Nightjet wagens op de baan:
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Mooi setje Eeg :thumbup:
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Nadenken over de bovenleiding. Tips welkom!
De scenery onder "het hoogspoor" vordert langzaam. Veel details zijn in te vullen en aan te kleden.

Ook de modulebak met het haventje vordert.

Bij de aftakking richting de treinlift is de rails geschilderd en een roestkleur gegeven.
mvgrts Eeg
Re: Senery rondom "Het Hoogspoor" vordert
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Senery rondom "Het Hoogspoor" vordert
Aan de linkerkant van de baan vordert het ook met de scenery. Er wordt door de baanbouwers gewerkt aan de uitbreiding van "het hoogspoor".

Achter de railgraafmachine komt af en toe een traktor voorbij, die zich achter de bomengrens op de module verstopt.
mvgrts Eeg
Re: Senery rondom "Het Hoogspoor" vordert
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Senery rondom "Het Hoogspoor" vordert
Hallo,

Dit zijn weer mooie plaatjes waar ik warm van wordt,
zo zou het bij mij ook moeten worden.

Gr Einte
Re: Senery rondom "Het Hoogspoor" vordert
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Senery rondom "Het Hoogspoor" vordert
@Einte
dank! Het is de samensmelting van verschillende expertise en veel proberen. Er zijn alelrlei soorten materialen gebruikt. Het grootste deel van de eer van dit stuk gaat toch wel naar medemodelbouwer Henk, die ook zelf van Styreen en andere materialen de meest mooie creaties weet te maken, zoals de zelfbouw containers, zelf gemaakte struiken en het hekwerk. Zelf hield ik me bezig met de bomenpartij en het stuk met magneetstrip voor de traktor.

Onlangs hadden we een leuke Vectron line up.
Mvgr Eeg
Re: Senery rondom "Het Hoogspoor" vordert
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Senery rondom "Het Hoogspoor" vordert
iTrain
Het scherm met iTrain is opgehangen aan de muur naast de baan, heeft een lange HDMI kabel naar de Raspberry Pi, die via USB aan de Digikeijs DR5000 is aangesloten.
Op dit scherm is het "hoogspoor" te zien met een nieuwe in aanbouw zijnde zijlijn. Het sporenplan in iTrain van het lager gelegen "Spoormuseum" is op een ander scherm te zien.

Line ups
Op het schaduwstation verschijnen steeds meer Oostenrijkse locs, aangezien het schaduwstation ook afgewisseld gebruikt gaat worden voor een nieuw Oostenrijks project, daarover later meer.

Scenery
Een baanbouwer had niet in de gaten dat hij werd gespot met de toiletdeur nog open.
Langs het "hoogspoor" wordt druk gewerkt aan de uitbreiding van het spoor. De railgraafmachine brengt de ballast en de harde werkers zorgen ter plaatse dat oude leidingen worden omgelegd en er vrijbaan gemaakt kan worden.

Het terras achter het oude stationsgebouwtje van "Het spoormuseum", onderaan het Hoogspoor begint vorm te krijgen.
mvgrts Eeg
Re: Scenery rondom "Het Hoogspoor" vordert
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Scenery rondom "Het Hoogspoor" vordert
Eerste tests nieuw model stroomgevoerde transportkoker zowel geschikt voor 3- als 2-rail.

Situatie schets voor toegang vanaf de baanspanning van de centrale van "Het hoogspoor", of vanaf de baanspanning van het lager gelegen "Het spoormuseum". Dit wanneer je een trein vanaf de treinlift deel wil laten nemen aan het treinverkeer op "Het hoogspoor".
mvgrts Eeg
Re: Schakelbaar treinverkeer van- naar "Het Hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Schakelbaar treinverkeer van- naar "Het Hoogspoor"
Verderop, voorbij het "Hoogspoor" wordt ook gewerkt aan een schaalmodel van de containerkraan van Railport Brabant.
Dit model wordt nu gebouwd voorzien van aandrijvingen die via dcc adressen kunnen worden aangestuurd. Hierover later meer.
mvgrts Eeg
Re: Containerkraan in aanbouw verderop "Het Hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Containerkraan in aanbouw verderop "Het Hoogspoor"
Meer groen en details viaduct
Aan de rechterzijde van het project "Hoogspoor" is druk gewerkt aan het afwerken van de scenery. Bij de scheiding van de modules londen bosjes worden gemaakt en de details op het viaduct zijn verder afgewerkt. Elk gaatje in de burg heeft een betonnen elementje gekregen. Langs het weggetje met bushalte, dat straks via een personenlift toegang verschaft tot "Het Spoormuseum" zijn berkenbomen en bosjes aangebracht.

Achtergrond
Na lang experimenteren in Photoshop met het samenstellen van een achtergrond zijn alvast enkele delen van de achtergrond gedrukt op twee posters. Het geheel is provisorisch alvast op karton geplakt en achter de baan gezet. Zo kunnen we een indruk krijgen van de achtergrond, ook of alles op de juiste plek matcht met de voorgrond.

Emplacement "Spoormuseum"
In de voorgrond zien we dat er aan de betonnen rijplaten wordt gewerkt rondom het museumgebouw. Op deze plaatsen kan het publiek straks genieten van de verschijningen van allerlei historische diesel- en stoomlocomotieven die in Nederland bewaard zijn gebleven en met regelmaat op verschillende stoom- en dieseldagen getoond worden.
mvgrts Eeg
Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
Dat ziet er toch verdomd realistisch uit :thumbup:
Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
Mooie plaatjes weer! Zie ik nou goed dat je zowel tweerail als drierail rijdt, op één baan? Dat was me tot nu toe ontgaan...
Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
 @citaat

Citaat van: Egidius op woensdag 11 augustus 2021, 11:22:27

Al enige tijd bouw ik samen met een paar modelspoorvrienden aan een modulebaan genaamd "Spoormuseum". Omdat het hoge spoor eigenlijk een aparte baan is geworden met een eigen centrale, waar zowel met 3-rail als met 2-rail overheen gereden kan worden, leek het me leuk hiervoor een draadje te openen.

Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
Citaat van: basjuh1981 op maandag 22 november 2021, 17:13:43
Dat ziet er toch verdomd realistisch uit :thumbup:
Dankjewel Bas :thumbup: :thumbup:

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 23 november 2021, 13:46:40
Zie ik nou goed dat je zowel tweerail als drierail rijdt, op één baan?
Hey ja, zoals Ben aangaf; we hebben bij de bouw besloten de baan toegankelijk te maken voor zowel twee- als drie railers. Daarom hebben we een 3-rail - cirkel met op de bochtmodules en in het schaduwstation K-rails (slanke wissels). In het zichtbare deel Peco code 100 rails met puko-strips van Weichen walter. De andere cirkel is eveneens code 100 rails en enkel berijdbaar met 2-rail. De nieuwe bakken die we nu aan het bouwen zijn, krijgen op beide sporen puko-strips zodat de bakken ook omgedraaid kunnen worden in een opstelling, plus volledig koppelbaar zijn met andere 3-rail bakken.
Groetjes Eeg
Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
We hadden onlangs weer een leuke line up.
Ook mooi om even wat verschillen van de Traxx BR186 naast elkaar te kunnen zien. Boven de Roco, in het midden de Marklin en onder de Piko.

Een mooie klassieke oude snoek werd even gespot over het weggetje langs "Het hoofdspoor" dat vanuit de stad naar "het Spoormuseum" gaat.
Fijn weekend!
mvgrts Eeg
Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Meer groen en details langs "Het Hoogspoor"
Rondom en onder het "hoogspoor" komen langzaam steeds meer details.
De hoofdseinen van de NS bleken erg fragiele ladders van plastic te hebben. Ter bescherming is op de meest kwetsbare plek een houten driehoekje van onder vastgeschroefd, zodat tijdens de bouw het sein niet plotseling kan afbreken o.i.d. Wel zijn inmiddels nieuwe ladders van messing besteld. Er wordt gewerkt aan tekeningen om etswerk van diverse details van messing te kunnen laten maken en straks toe te voegen op de baan. Zoals hekwerk rondom de treinlift, andere ladders en relingen.

mgrts Eeg
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
Ook in het najaar staat het er erg mooi bij op het depot van de Veluwsche Stoommaatschappij in Beekbergen.
De kinderen hebben erg verbaasd staan kijken bij de hoogte en grootte van dit mooie materieel.
Uiteraard is veel inspiratie opgedaan voor de verdere bouw en de details van "Het Spoormuseum" dat aan "Het hoogspoor" in aanbouw is.
mvgrts Eeg
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
Een aanrader voor wat mooie foto momentjes.
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
Nog een paar foto's van het "grote voorbeeld".
mvgrts Eeg
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hoogspoor modulebaan "Spoormuseum".
Citaat van: Egidius op zaterdag 02 oktober 2021, 12:49:21
Bovenleiding
De bovenleiding is nog wel een dingetje want deze palen worden helaas (nog) niet gemaakt door aanbieders van bovenleiding.
Voor de "gewone" bovenleiding werden er al palen geprint door Aad, een vriend uit Gouda.

Vanaf het eerste begin zijn bovenleiding portalen zichtbaar en vanzelfsprekend aanwezig, maar dit is de eerste keer dat je er zelf over begon.
Wordt die bovenleiding trouwens functioneel of blijft het puur scenery?

Later geef je aan dat de belangstelling ook uitgaat naar een nieuw type portaalmasten, DLO-masten, die
3D geprint of van messing gemaakt zullen worden.

Dus ik begrijp dat er een aantal palen, portalen en masten te onderscheiden zijn, alle NS-types?

De oudere NS-types (Aad), lijken veel op het Zwitserse type tijdperk III (H-profiel).
In Zwitserland werd type H-profiel ingeruild voor het type R-profiel vanwege de dan hoger toegestane rijsnelheden aan de draad, en inmiddels heeft men daar weer een nieuwer type portaalmast geïntroduceerd (met een rond profiel) vanwege wenselijk nog hogere snelheden. Speelt zo'n ontwikkeling in Nederland (omgeving Eindhoven) ook?
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
hoi Jan,
Ja, langs het "hoogspoor" richting Eindhoven vind je, naast nog een aantal oudere palen met H-profiel, ook een groot aantal van die nieuwe DLO masten. We hebben destijds gekozen voor deze uitneembare bovenleidingpalen, die een mooi visueel effect geven. Nu willen we uiteindelijk wel rijdraden maar niet functioneel. Bij een modulebaan moeten die draden bij de overgangen afneembaar blijven. Daarom zullen we bij de overgangen de palen van messing nabouwen, waarbij we dan voor een groot deel de nieuwe DLO masten willen plaatsen. Ik heb rondom Eindhoven nog geen ronde palen kunnen ontdekken.
mvgrts Eeg
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Grootspoor voorbeelden als inspiratie
Bij de cafetaria / broodjesbar zijn wat nieuwe items voor het terras verschenen. Beetje zitten experimenteren met een lasersnijder.
mvgrts Egidius
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Af en toe bezigen we ons hier ook met aanverwante trein zaken zoals een beetje rommelen en experimenteren met Train Simulator.
mvgrts Eeg
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Er moesten op de baan twee servo's nagekeken en opnieuw afgesteld worden. Meteen even met de lasersnijder zitten freubelen en twee nieuwe servo beugels gelaserd. Nu hebben de servo's minder speling en kunnen ze meer precies worden afgesteld.
Ondertussen wordt de baan van het "Hoogspoor" verder in iTrain gezet.
Mvgrts Eeg
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Echt mooi spul wat jullie allemaal maken.
Komt het Philips stadion er ook bij?
:P

Groetjes Alex.
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
hoi,

Citaat van: Egidius op donderdag 02 december 2021, 16:49:39
Er moesten op de baan twee servo's nagekeken en opnieuw afgesteld worden. Meteen even met de lasersnijder zitten freubelen en twee nieuwe servo beugels gelaserd. Nu hebben de servo's minder speling en kunnen ze meer precies worden afgesteld.

Die dingen zijn toch ontworpen en ontwikkeld door de Eindhovense modelbouw Vereniging voor onder andere hun museumbaan?

Groet
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Citaat van: ronaldk op vrijdag 03 december 2021, 14:34:17
Die dingen zijn toch ontworpen en ontwikkeld door de Eindhovense modelbouw Vereniging voor onder andere hun museumbaan?

Het zit net ff anders.
Nog voor ik eind 2015 lid werd van de EMV had ik zelf een aantal experimentele servo houders ontworpen en gelaserd.
In twee TT banen heb ik die servo beugels vervolgens gebruikt. Ook o.a. de EMV bleek een dergelijke servo beugel te hebben die gebruik maakt van een excenter wiel. De versie die de EMV is blijven gebruiken vond ik veel te bewerkelijk; plexiglas moet worden omgebogen, buisjes moeten worden afgedraaid, er moeten 3 verschillende schroefjes worden gebruikt. Ik heb van alle ontwerpen uiteindelijk twee versie overgehouden, een versie die in elkaar te zetten is zonder het buigen van plexiglas en zonder afdraaien van buisjes, met maar twee verschillende schroefjes. Ook twee versies die minder diep naar beneden steken voor het geval er een spoor onder loopt. De versie die ik nu gebruik zijn mijn eigen ontwerp en het gevolg van een ontwerp of 7.
mvgrts Eeg
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
hoi,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg  :thumbup: Ik kende alleen het deel van de EMV dat zij dat bedacht en ontwikkelt hadden.

Citaat van: Egidius op zaterdag 04 december 2021, 14:40:12
Nog voor ik eind 2015 lid werd van de EMV had ik zelf een aantal experimentele servo houders ontworpen en gelaserd. In twee TT banen heb ik die servo beugels vervolgens gebruikt. Ook o.a. de EMV bleek een dergelijke servo beugel te hebben die gebruik maakt van een excenter wiel. De versie die de EMV is blijven gebruiken vond ik veel te bewerkelijk; plexiglas moet worden omgebogen, buisjes moeten worden afgedraaid, er moeten 3 verschillende schroefjes worden gebruikt.

Ah .. op die manier.  Het is inderdaad dan een bewerkelijk proces. Ook met verschillende onderdelen e.d.

Citaat van: Egidius op zaterdag 04 december 2021, 14:40:12
Ik heb van alle ontwerpen uiteindelijk twee versie overgehouden, een versie die in elkaar te zetten is zonder het buigen van plexiglas en zonder afdraaien van buisjes, met maar twee verschillende schroefjes. Ook twee versies die minder diep naar beneden steken voor het geval er een spoor onder loopt. De versie die ik nu gebruik zijn mijn eigen ontwerp en het gevolg van een ontwerp of 7.

Dat is altijd een proces met het ontwikkelen van dingen. Een mooi proces  :thumbup:  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Citaat van: ronaldk op zondag 05 december 2021, 13:18:14
Dat is altijd een proces met het ontwikkelen van dingen. Een mooi proces  :thumbup:  :thumbup:

Het ontwikkelen en proberen an sich is eigenlijk vaak nog het meest interessant. Uiteindelijk maakt het niet erg veel uit welke servo beugel iemand gebruikt, als die z'n werk maar kan doen :o)
Pionieren, research doen, allerlei dingen proberen, bouwen en ontwikkelingen van anderen volgen is voor mij eigenlijk het leukste onderdeel van de hobby.

Hier nog een van de meest recente versies, die minder diep uitsteekt.

Wat de hobby ook erg mooi maakt, is de jeugd betrekken bij de techniek. Hier in onze ruimte geven we vaak de gelegenheid aan kinderen om te mogen rijden met de baan. Het leuke is dat steeds meer jeugd ook hun eigen materieel koopt en meebrengt. We betrekken ze ook in de projecten die we willen bouwen en proberen hun idee te verwerken. Zo is daardoor een heel nieuw project ontstaan, waarvoor we binnenkort en nieuw draadje zullen starten.
mvgrts Eeg
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor"
Op sommige dagen is er flinke bedrijvigheid onder langs het "Hoogspoor".

Hier ook nog even een filmpje voor als je die nog niet gezien hebt:


mvgrts Eeg
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Bovenleiding vind ik meestal redelijk lastig en gecompliceerd.  Vooral als je het  -voor zover dat mogelijk is-  nog een beetje realistisch wil krijgen op je modelspoorbaan.
Eens een poging gewaagd voor dit deel van de baan de bovenleiding te plannen. Intussen wat messing profielen en Sommerfeldt spul besteld voor de zelfbouw van Nederlandse masten voor dit gedeelte. Hopelijk binnenkort meer :thumbup:
groetjes Eeg
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Vrolijk kerstfeest!
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Waarom zit in het logo van Modelspoorgroep Eindhoven het rode licht in het sein boven?
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Hier ons laatste filmpje bezoek Dordt in Stoom
Er zijn ook zeer mooie modelbaan- modelbouw projecten te zien:

groetjes Eeg
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Lid sinds: 2021

De koffie staat altijd klaar

online
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
is een mooi filmpje

mvgr. gerard
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Ha, weer een update!

Hoe is het met de eigen baan?
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Met veel plezier het filmpje bekeken. Nu heb ik ook wat van het evenement kunnen zien. Bedankt.
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vorderingen rondom "Het hoogspoor" Puzzelen met bovenleiding
Fantastisch filmpje, Eeg !
Dikke pluim en :thumbup:

Mooi gemonteerd en boeiend van voor tot achter  ;)

Grtz Tony

Re: Vorderingen onder "Het hoogspoor"; gelaserde Locloods
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Vorderingen onder "Het hoogspoor"; gelaserde Locloods
Dank jullie wel voor de leuke complimenten :thumbup: :thumbup:

De nieuwe gelaserde onderplaat voor de locloods kreeg vorm. Eerst heeft mijn vriendin de tegels beschilderd. Alvast wat geweathered met olie- en roestvlekken. Nu nog wat roetvlekken. Daarna de gelaserde spanten.

Ondertussen kwam de Nightjet Amsterdam - Wenen omgeleid via Eindhoven, voorbij over het "Hoogspoor".
Groetjes Eeg