Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Eerste Marklin Set

Gestart door Benito maandag 09 augustus 2021, 16:36:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste Marklin Set
Benito
gast

Eerste Marklin Set
Hallo Allen,

Ik heb vorige week een Mooie Marklin Tafel op de kop weten te tikken, echter is deze alleen met H0 M-rails en had deze geen rijden locomotief. Nu heb ik een nieuwe locomotief gekocht om testen of de baan werkte. echter werkte deze nog niet. nu denk ik dat het komt doordat de Transformatoren ook aardig verouderd zijn en ook zijn de schakelpanelen ook aardige verouderd.

Nu is mijn vraag of jullie mijn advies kunnen geven over wat ik het beste kan doen? een analoge of digitale transformator kopen? de schakelpanelen vervangen? evt. dingen die ik nog meer moet/kan doen?
in de bijlage heb ik enkele foto's van de set die ik nu heb.

Alvast bedankt,
Re: Eerste Marklin Set
Leuke aankoop, deze baan. Dit baanplan stond vroeger in de boekjes van Marklin?

Die blauwe transformatoren kan je beter niet meer gebruiken, het gebruikte isolatiemateriaal kan zijn vergaan waardoor je een stroomstoot kan krijgen. Ze geven ook een te grote spanning af als je de lok van rijrichting wil laten wisselen, daardoor kan de decoder van een nieuwe lok defect raken.
Wil je analoog blijven rijden dan kan je het beste een witte Marklin transformator kopen, wil je digitaal rijden dan is een marklin mobile station 2 een goede keuze.
Re: Eerste Marklin Set
Lid sinds: 2011

offline
Re: Eerste Marklin Set
Leuke nostalgische baan! Ik zou hoe dan ook, wat Frank zegt, de blauwe niet meer gebruiken maar naar de witte trafo gaan. Dan blijf je analoog voor analoge locomotieven.

https://www.ebay.de/itm/114874190426?hash=item1abf090a5a:g:ixUAAOSw9Xlg3bVU

Wat heb je voor loc gekocht?
Voor al het digitale wordt het tijd voor een MS2 met bijbehorende voeding.
Re: Eerste Marklin Set
Lid sinds: 2010

offline
Re: Eerste Marklin Set
met een Volt metertje eens de spanning op je baan meten, dit doe je tussen de railstaaf en de puntcontacten; let op met die transfo's, zijn nog op 220v, huidige netspanning is 240V! Zullen een te hoge spanning op je baan sturen!, succes !
Re: Eerste Marklin Set
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Eerste Marklin Set
Qua kleurstelling klopt ie met de 218 424-8 uit startset 29476. Dat is een lok met fx decoder en die zou ook gewoon op analoog moeten rijden. Maar het kan zijn dat je mogelijk de decoder hebt gefrituurd. Een betere optie is dat de rails schoongemaakt moeten worden en de lok helemaal geen contact heeft.

Er is wel mee gerommeld, de bocht rechtsonder (1e foto) klopt niet.
Re: Eerste Marklin Set
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eerste Marklin Set
Set met nostalgische waarde, zo weg gehaald uit een etalage of zo.

Die blauwe trafo's.  Tja, ik rij nog steeds met blauwe trafo's. Dat gaat goed.
Ik heb de trafo's wel een keertje open gemaakt, de snoeren vervangen en de pakking gecontroleerd op kakkerlakken.

Zolang locomotieven geen decoders bezitten (delta of beter), is een blauwe trafo geen probleem.

Als je wel loc-decoders hebt, dan moet je eraan denken om nooit meer de rijrichting om te schakelen
met een puls van de rode knop.

Ik gebruik daarvoor een (beltrafo of) stekkertrafo uit de kringloopwinkel van € 2,50 hooguit.
Dat voorkomt gebraden decoders.

Die stekker trafo stroom schakel ik m.b.v. een monostabiel relais, aangestuurd door een schakelrails.
De trein zelf regelt de rijrichting omschakeling. Eén stekkertrafo voor de hele baan en 16 locs.
Re: Eerste Marklin Set
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Eerste Marklin Set
Je kan ook nog...
Rails schoonmaken met een droge katoenen doek, bij veel vuil met wat wasbenzine op de doek.
Groet, Paul

Re: Eerste Marklin Set
Bedankt voor jullie reacties. Momenteel heb ik alles losgehaald om alles weer opnieuw te verbinden met elkaar. De elektra was een beetje houtje touwtje aan elkaar geknoopt. Hoe kan ik zie of de loc een decoder heeft? En als ik digitaal wil rijden kan dat ook met analoge treinen? Wat betreft de schakelpanelen? Kan ik deze het beste vervangen?

Alvast bedankt
Re: Eerste Marklin Set
Lid sinds: 2016

offline
Re: Eerste Marklin Set
Begin maar eens met het aansluiten van een testlampje op de trafo's. Bruine draad op de bruine bus, de gele op de rode bus van de trafo en eens kijken of het lampje feller gaat branden als je de regelknop opendraait. En flitst hij fel op bij de omschakelpuls.
Zo ja, dan doet de betreffende trafo het.
Dan eens kijken wat er gebeurt bij aansluiten van de aansluitrails. Rood op rood en bruin op bruin. Draai je regelknop open en test met een lampje door het ene draadje op de middenleider en het andere op de railmassa te houden; voorzichtig, geen sluiting maken! Of heb je een wagon met sleper en sluitlicht? Sleur die dan eens over de baan. En kijk of het lichtje overal brandt, met de regelaar open.

Als je een functionerende loc hebt, kun je die eens rond laten rijden. Als het hapert en schokt, is er wat loos. Vuil misschien. Dan met een droge doek rails poetsen, eventueel met wat alcohol of wasbenzine. De middenrail kun met p800 schuurpapier lichtjes schuren.

En dan kunnen er nog slechte railverbindingen zijn. Lasjes van de spoorstaven kun je even aanknijpen met een fijn tangetje.

Dit is bij uitstek een analoog baantje, maar je kunt er met een MS2 ook leuk digitaal op rijden. Dat gaat niet met analoge locjes, wel met digitale. Die kunnen ook op een analoge baan prima rijden Andersom niet.

En het verschil? Zit binnenin. Analoog heeft een schakelrelais met veertje en digitaal een decoder zonder bewegende delen.

En die schakelkastjes... Zijn in beginsel bullitproof, maar ze kunnen geoxideerd zijn vanbinnen. Je kunt nieuwere kopen. Wil je digitaal, dan moet je decoders kopen.

Volgens mij is dat zo'n beetje een antwoord op je vragen.

Sterkte!

Peter
Re: Eerste Marklin Set
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Eerste Marklin Set
En misschien ten overvloede t.o.v.  @citaat

Er is niks mis met treinen digitaal aan te sturen (rijden) maar de wissels op de oude vertrouwde manier met die kastjes te bedienen. En die hint met het lampje en
sluitlicht: ideaal!

Jan-Peter
Re: Eerste Marklin Set
Bedankt allemaal voor de tips.

Ik heb me trafo getest, deze werkt prima. Ben er achter gekomen dat de rails vies is, maakt namelijk niet overal contact. Deze ga ik binnenkort even schoonmaken met een droge droek en wasbenzine.

Tevens heb ik even me loc opengemaakt (zie foto) volgens mij is het een digitaal treintje. Ik denk dat ik als de baan helemaal werkt voor digitaal rijden ga, dat is volgens mij makkelijker met meerdere treintjes?

Re: Eerste Marklin Set
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Eerste Marklin Set
Loc is idd gedigitaliseerd. (Standaard)
Dus liever niet gebruiken met de blauwe transformator. Want het gaat vele malen (net) goed; maar ook een keer fout.

Dus een (witte) transformator kopen voor 230/240v of mobil station als je met je digitale loc wilt rijden; of een analoge loc kopen om in de retro-sfeer te blijven.
Een  Br 141 of een E41 is een echte klassieker voor deze baan. (Marklin 3034/3037)

Mvg.
Marcel
Re: Eerste Marklin Set
Lid sinds: 2010

offline
Re: Eerste Marklin Set
hoi,

Citaat van: Benito op maandag 09 augustus 2021, 23:12:05
Tevens heb ik even me loc opengemaakt (zie foto) volgens mij is het een digitaal treintje. Ik denk dat ik als de baan helemaal werkt voor digitaal rijden ga, dat is volgens mij makkelijker met meerdere treintjes?

Het is inderdaad een digitaal treintje. Je kan gewoon digitaal rijden met meerdere treintjes. Dat scheelt een hoop werk. Je kan dan gewoon met de handregelaar de verschillende treintjes besturen. Dan zelf de wissels goed zetten. Dat kan gewoon met de kastjes die je hebt of een eigen gemaakt schakelbord.

Je ziet het bij veel kleinere beursbanen dat de wissels met de "hand" en niet digitaal omgezet worden maar dat het rijden wel digitaal gaat. Dan ben je niet zo aan het tikken op je rijregelaar  :)

Groet Ronald.
Re: Eerste Marklin Set
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Eerste Marklin Set
Ik zie het nut er eigenlijk er niet zo van in om op zo'n klein baantje digitaal te gaan rijden.
OK, je hebt een digitale loc, maar die heeft geen leuke functie om digitaal te kunnen bedienen, buiten het frontsein dan.
Het baantje heeft in mijn optiek meer nostalgie dan speelplezier denk ik, maar dat is mijn mening, jij kan er heel anders tegen aan kijken. ;)
Als je er toch mee wilt rijden, koop dan inderdaad eerst een witte trafo.
Re: Eerste Marklin Set
Ik heb besloten om eerst maar is een goede trafo te kopen en te zorgen dat alles naar behoren werkt.
Daarnaast is het inderdaad een nostalgische baan. Maar ik ben van mening als je het een beetje opknapt dat je er zeker iets moois van kan maken. Daarnaast wil ik zodra alles naar behoren werkt de baan gaan uitbreiden met meer spoor. Maar dat is voor latere zorg eerst.....eerst maar eens rijden
Re: Eerste Marklin Set
Lid sinds: 2010

offline
Re: Eerste Marklin Set
Citaat van: Kappa op dinsdag 10 augustus 2021, 20:04:45
Ik zie het nut er eigenlijk er niet zo van in om op zo'n klein baantje digitaal te gaan rijden.

De mogelijkheid om met meerdere treintjes tegelijk te kunnen rijden? Zonder moeilijke ingrepen in de baan.

Citaat van: Kappa op dinsdag 10 augustus 2021, 20:04:45
OK, je hebt een digitale loc, maar die heeft geen leuke functie om digitaal te kunnen bedienen, buiten het frontsein dan.

En 9 van 10 keer zijn de rijeigenschappen beter dan van analoge treintjes.

Citaat van: Kappa op dinsdag 10 augustus 2021, 20:04:45
Het baantje heeft in mijn optiek meer nostalgie dan speelplezier denk ik, maar dat is mijn mening, jij kan er heel anders tegen aan kijken. ;)

Veel baantjes worden (hier) op deze manier toch zo uitgedacht.... Twee rondjes waarop treintjes dan rijden. Al dan niet over elkaar heen en weer samen bij een station.

Citaat van: Kappa op dinsdag 10 augustus 2021, 20:04:45
Als je er toch mee wilt rijden, koop dan inderdaad eerst een witte trafo.

Dat is zeker nog een optie.

Groet Ronald.
Re: Eerste Marklin Set
Een mobile station 2 kost waarschijnlijk hetzelfde als een witte trafo, en van die ms2 heeft de topic starter meer plezier als hij een tweede digitale lok erbij zou kopen.