Begin maar eens met het aansluiten van een testlampje op de trafo's. Bruine draad op de bruine bus, de gele op de rode bus van de trafo en eens kijken of het lampje feller gaat branden als je de regelknop opendraait. En flitst hij fel op bij de omschakelpuls.
Zo ja, dan doet de betreffende trafo het.
Dan eens kijken wat er gebeurt bij aansluiten van de aansluitrails. Rood op rood en bruin op bruin. Draai je regelknop open en test met een lampje door het ene draadje op de middenleider en het andere op de railmassa te houden; voorzichtig, geen sluiting maken! Of heb je een wagon met sleper en sluitlicht? Sleur die dan eens over de baan. En kijk of het lichtje overal brandt, met de regelaar open.
Als je een functionerende loc hebt, kun je die eens rond laten rijden. Als het hapert en schokt, is er wat loos. Vuil misschien. Dan met een droge doek rails poetsen, eventueel met wat alcohol of wasbenzine. De middenrail kun met p800 schuurpapier lichtjes schuren.
En dan kunnen er nog slechte railverbindingen zijn. Lasjes van de spoorstaven kun je even aanknijpen met een fijn tangetje.
Dit is bij uitstek een analoog baantje, maar je kunt er met een MS2 ook leuk digitaal op rijden. Dat gaat niet met analoge locjes, wel met digitale. Die kunnen ook op een analoge baan prima rijden Andersom niet.
En het verschil? Zit binnenin. Analoog heeft een schakelrelais met veertje en digitaal een decoder zonder bewegende delen.
En die schakelkastjes... Zijn in beginsel bullitproof, maar ze kunnen geoxideerd zijn vanbinnen. Je kunt nieuwere kopen. Wil je digitaal, dan moet je decoders kopen.
Volgens mij is dat zo'n beetje een antwoord op je vragen.
Sterkte!
Peter