Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin CS3 en Faller servo 180725

Gestart door zeeland zondag 08 augustus 2021, 14:34:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin CS3 en Faller servo 180725
Is er iemand die een servo van faller op een CS3 heeft aangesloten? Hoe heb je dat gedaan of waar kan ik de uitleg vinden?

Groeten,

Frank
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Wat heb je zelf geprobeerd en wat lukt er precies niet?
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Op YouTube staat er een filmpje van iemand die dit heeft gedaan.
Als het artikel nummer van faller intypt komt het filmpje vanzelf naar voren.
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Ik kom niet uit de gebruiksaanwijzing. Met hulp van het YouTube filmpje kom ik er mogelijk wel uit.

Groeten, Frank
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
 @citaat Waar zit het probleem dan?  Je kan het ding op het DCC-protocol of het motorola-protocol gebruiken. En laat dat je CS3 nu allebeide aan kunnen. Met diverse CV-instellingen kan je het een en ander aan de instellingen en werking van de de decoder instellen. Net als bij een Lokdecoder. Met advies zou zijn het ding in te stellen op het DCC-protocol.

Groet Ronald.
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Citaat van: zeeland op zondag 08 augustus 2021, 18:36:34
Ik kom niet uit de gebruiksaanwijzing. Met hulp van het YouTube filmpje kom ik er mogelijk wel uit.

Groeten, Frank
Ik kom niet uit je exacte vraag. Wees eens specifieker. WAT lukt er precies niet? Waar loop je op vast?
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Ik lees me altijd eerst goed in en als ik er niet uit kom ga ik op zoek naar oplossingen. Waar bij mij de verwarring over ontstaat is dat er op de servo een aansluiting voor de voedingspanning en een digitale aansluiting aanwezig is. Dan denk ik er komt toch een digitaal signaal over de voedingspanning (rood en bruin) aan. Kan ik dat dan doorlussen of moet de voedingspanning apart van een aparte trafo komen? Er zijn ook beschrijvingen die aangeven dat alleen de digitale aansluitingen nodig zijn. Andere beschrijvingen geven weer aan dat er de voeding niet van een aparte trafo hoeft te komen.

Als newbie met servo's is dat allemaal nogal verwarrend.

Ik ga het maar stap voor stap proberen zonder de servo te vernielen.

Als iemand nog tips heeft voor het correct aansluiten van de servo dan hoor ik die natuurlijk graag.

Groeten, Frank
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Ik zie niet wat er nou precies zo lastig is. Er staat vrij duidelijk dat de voedingsspanning 16V AC moet zijn en dat je de trafo daarvoor eventueel apart kunt kopen. Aangezien de CS3 19V digitaalspanning uitgeeft (dat is geen zuivere sinus, maar een blokgolf), kan je die niet gebruiken.

CiteerServosteuerung anschließen
Die Servosteuerung wird mit 16 V Wechselspannung betrieben.
En
CiteerDie notwendige Wechselspannung können Sie zum Beispiel mit dem
FALLER-Transformator 50 VA 50–60Hz, Art.Nr. 180641, erzeugen.

De 180725 is overigens een servodecoder, geen servo. Handleiding Duits: https://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/anleitungen/180725_anl_01.pdf
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Goeie avond allemaal,

Als newbie in het gebruik van servodecoders luk ik er ook niet in om deze servo te bedienen/herkennen met de CS3.

De servo is aangesloten op een externe voeding en de digitale aansluiting op het spoor.

Wanneer ik dan op de CS3 'op zoek' ga naar de servo dan wordt die wel gevonden maar vind die niet terug in de artikel lijst, laat staan dat ik dan zou weten hoe ik de 3 servomotoren die op de servodecoder aangesloten zijn moet bedienen zodat de deuren van mijn loods opengaan of sluiten...

Iemand die mij een stappenplan kan/wil bezorgen aub?

Alvast bedankt,
Dany
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Aanmaken als nieuw wissel en dan gewoon hetzelfde doen als je met een normaal wissel doet. Zoeken is niet daarvoor bedoelt.

Märklin heeft het programmeren van CV's in het experttabje gezet. Alhoewel het kinderspel is als je het kent, is dat niet zonder reden.
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Dag Laurent,

Bedankt voor uw antwoord.

U zegt dat ik de servo als wissel moet benaderen, maar hoe weet ik dan het juiste adres hiervan?

Mijn wissels zijn via M83 decoders aangesloten en daar ken ik de adressen van want die worden met de dipswitch ingesteld.

Mvg,
Dany
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
 @citaat Wat zegt de handleiding over het instellen van een adres? 9 van 10 keer is het een knopje op de decoder indrukken. Het gewenste wissel(adres) selecteren op de centrale. Deze dan omzetten. Zo krijgt de decoder dan het gewenste adres. Via dat adres is de wissel te bereiken.

Groet Ronald.
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Tja, daar is de handleiding inderdaad niet zo helder over. Ik heb het een paar keer doorgelezen, maar het enige wat ik zie is dat je in DCC tot het bekende maximum van ruim 2000 adressen kunt kiezen, maar hoe nu precies?
Meestal is het inderdaad zoals Ronald zegt: knopje van de decoder indrukken om hem in de programmeerstand te zetten, een onbezette wissel bedienen en de eerste aansluiting op de decoder krijgt het adres van het gekozen wissel en drie opvolgende nummers, waar de andere servo's op komen te staan.

Groet,

Peter
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Even de handleiding gedownload. Wat Peter (blikkenTinus) al aangeeft is dat de handleiding niet echt duidelijk is. Goed. Als ik het zo lees kan je het ding via de knoppen instellen en via CV's. Alle servo's zijn apart volgens tabellen met CV-waardes in te stellen. CV119 kan je instellen om te werken onder DCC-modus. Alle servo's kunnen aparte DCC-adressen hebben. Deze worden ingesteld via CV 120 / 121 voor servo 1, CV130/131 voor Servo 2, CV140/141 voor servo 3 en CV150/151 voor servo 4.

Groet Ronald.
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Dag Ronald,

Bedankt voor uw antwoord;

Het zegt me momenteel allemaal nog niet veel - het is allemaal nieuw voor mij - maar zal de handleiding nog eens grondig doornemen.

Mvg,
Dany
Re: Marklin CS3 en Faller servo 180725
Het adres is 1,3,5 en 7