Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift (probleem opgelost)

Gestart door pseverin zondag 25 juli 2021, 21:13:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift (probleem opgelost)
Beste 3 railers ik heb een treinlift gebouwd en deze heeft arduino aansturing in principe is de arduino een wisseldecoder voor 4 wissels.
Als ik de arduino aansluit op de railspanning gaat de led aan die aangeeft dat er een digitaal signaal binnen komt.
Ik heb bij de magneetartikelen 4 wissels aangemaakt rechtdoor en afslaand ,adres 1 2 3 4 geselecteerd en dcc als protocol.
in theorie moet de cs3 nu de lift aansturen maar helaas geen beweging in itrain werkt alles de lift beweegt op de commando's maar arduino doet niks.
Als ik de dcc adressen invoert krijg ik als verder ga de dipswicht instelling maar die zitten niet op de arduino
Iemand enig idee?
alvast bedankt
vrgr peter
centralstation 3 plus ziet de arduino niet
Beste mede hobbyisten ik heb een treinlift gebouwd en deze wordt aangestuurd een arduino deze wordt aangesloten op de railspanning van de cs3.
ik heb 4 magneetartikelen aangemaakt deze adres 1 2 3 4 gegeven dcc geselecteerd en in de arduino adres 1 gezet als ik nu de wissel aanklikt zou de lift moeten bewegen maar helaas er komt wel digitaal signaal binnen in de arduino zichtbaar door een led maar er beweegt niks.
als ik in de cs3 wissel aanmaakt en dcc selecteer krijg ik dipswitch instelling te zien maar dat heeft de arduino niet.
iemand  een idee
Op een ecos doet hij het wel.
iemand een idee
vrgr peter severin
Re: centralstation 3 plus ziet de arduino niet
@Peter: Het ding functioneert wel op een ECoS maar niet op de CS3. Dan lijkt er een instelling op de CS3 niet goed te staan. Heb je het al geprobeerd met een "gewoon wissel?" Dat je die kan omzetten op de CS3 en dat je programma daarop reageert?
Re: centralstation 3 plus ziet de arduino niet
Weet je zeker dat je DCC als wisselprotocol gebruikt op beide centrales?

Dipswitches of programmeerbaar maakt op zich niet uit hoor, als het adres en protocol maar kloppen.

Re: centralstation 3 plus ziet de arduino niet
Beste ronald ik heb 4 wissels aangemaakt met dcc als protocol de arduino staat op adres 1 de wissels hebben adres 1 2 3 en 4.
De theorie is als ik op de wissel klik dat de etagelift in beweging kom maar de arduino zwijgt in alle talen, echter als ik in iTrain kijk zie ik dat de lift gewoon omhoog gaat naar de juiste etage.
Dus alles werkt behalve de arduino.
dank voor je reactie
vrgr peter
Re: centralstation 3 plus ziet de arduino niet
Erik ja ik weet zeker dat in de cs3 en in de arduino beide op dcc staan het rare is dat zodra je de wissel aanmaak gelijk het inbouw decoder menu omhoog kom die geef dan een voorbeeld hoe de dipswitches moeten staan.

vr gr peter
Re: centralstation 3 plus ziet de arduino niet
En wat gebeurt er als je kiest voor meervoudige decoder bij de setup in je CS3?
Nu zie je slechts een enkele inbouwdecoder, zeg je. Dat zou anders zijn als je kiest voor meervoudige decoder.
Het is maar een ingeving.


Groet,

Peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Staat de Arduino wel op de juiste adressen?
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Staat het DCC protocol wel op de rails c.q. aan in je protocollen van de CS 3?

Als DCC daar uitstaat gaat het ook niet lukken, dus wel aanzetten.

Heb je buiten deze decoder die DCC spreekt ook nog MFX lok's en decoders zet dan het meng bedrijf aan dus MFX + DCC.

Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste  Hans ik heb bij de magneetartikelen dcc geselecteerd zou niet weten waar ik dit verder in de cs3 kan doen ik heb diverse mfx locs.
vr gr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste Peter,

Je kijkt in het systeem en dan bij icoontje rail en dat klik je aan.
Dan zie je een aantal mogelijkheden met vinkjes erachter, en kijk of alles in aangevinkt.

Heb je geen MM2  (Märklin Motorola 2) decoders meer haal dat vinkje weg door op het vinkje van dat protocol te klikken.
Eigenlijk vink je dan uit en dat is niet erg tenzij je nog wel MM2 decoders hebt.

Als je DCC en MFX aan laat staan (aangevinkt) dan zal jouw Arduino mogelijk wel onder DCC reageren.

Succes met deze handelingen, heb het even opgezocht op een CS 3 bij een club, dus zelf geen CS 3 voorhanden.

Groeten,

Hans V200.0
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Hoi Hans ga ik even naar kijken wis nog niet van die keuze alvast bedankt.
vr gr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Topic samengevoegd met het topic met dezelfde vraag uit de Arduino rubriek.
Niet ter zake doende posten gearchiveerd!
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Hoi Peter,

Er zijn er wel meer die niet wat dieper graven in hun centrale ;)

Bij de club heb ik even een blik geworpen op de CS 3, en daarop zag ik hoe je bij de protocollen komt.
Als het goed is staat dit ook in de beperkte info die je bij de centrale krijgt, hoe je in dat scherm deze zaken regelt.

Veel succes!

Groeten,

Hans V200.0
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
hoi Hans vandaag weer de hele dag geprobeerd  mfx dcc en mm stonden aan dus helaas , vandaag nieuwe arduino binnen gekregen maar helaas deze doet het ook niet.
Dus iemand ideeen zal nog 1 x zeggen hoe ik het doe.

In de cs3 maak ik 4 wissels aan adres 1 2 3 en 4 protocol dcc , in de arduino adres 1 dcc in iTrain heb ik een treinenmagazijn getekend ook met adres 1
Als ik op de treinenmagazijn klik krijg ik de goede adressen te zien als ik in de cs3 op de wissel klikt gaat de lift in beweging naar de goede etage.
Alleen gaan de steppermotors niet draaien en verandert er niks op de arduino.

Het enigste wat ik raar vindt is dat als je de wissel aanmaakt en voor dcc kiest en het wil opslaan krijg je een afbeelding hoe je de dipswitches moet instellen in de inbouwdecoder (die er niet inzit) pagina daarnaast krijg je een hele lijst met cv instellingen.
ik weet het even niet meer en hoop op een helder moment van de mede 3railers
vr gr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Wacht even? Als je op de CS3 op desbetreffende wissel drukt, gaat de treinenmagazijn wel draaien, maar in Itrain niet? En als je nou gewoon eens een wissel aan maakt en dat eerst probeert?

Die dipswitches moet je negeren, je hebt ze niet, dus niets mee doen. Wat ik mij afvraag is of de treinenlift het überhaupt wel doet?

Oh, wacht... Ik zie nu dat je hem op een ECOS wel werkend hebt gehad. Hoe heb je hem EXACT aangesloten? De polariteit op de ECOS is namelijk gespiegeld ten opzichte van de polariteit op de CS2 en CS3(!). Alhoewel DCC een symmetrisch signaal zou moeten zijn, wil het wel eens voorkomen bij zelfbouw dat ie het toch net niet snapt. Heb ik ook al eens gehad.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Citaat van: Laurent op dinsdag 27 juli 2021, 17:58:23
De polariteit op de ECOS is namelijk gespiegeld ten opzichte van de polariteit op de CS2 en CS3(!).
Dank voor die observatie. Dat is een goeie. :thumbup:
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste Laurent als ik op de cs3 op de wissel klik dan gaat in iTrain de lift heen en weer naar de goede etage.
De arduino werk los prima met de treinlift  (handbediening)
Wat niet werkt is de arduino die de lift naar boven of naar beneden moet bewegen als ik op de wissel klikt zou de arduino moeten reageren en de steppermotors aan zetten.
De polariteit zou niet uit moeten maken want de ingang van arduino is niet speciaal min of plus heb ook al geprobeerd de draadjes om te draaien.
ik heb hem niet zelf op een ecos geprobeerd.
Probleem is echt de communicatie tussen de cs3 en de arduino

vrgr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Wat ik lees en concludeer:

Je hebt een Arduino wisseldecoder gebouwd die aangesloten is met twee draden op de rails om het dcc signaal van de CS3 centrale te ontvangen.
In de CS3 heb je vier wissels geprogrammeerd met de adressen 1,2,3 en 4 dcc protocol

De treinlift reageert NIET op de signalen die vanaf de CS3 centrale komen.
De Arduino kan wel de lift aan aansturen (handbediening)

Ik denk dat de CS3 centrale werkt, immers hoeveel kun je daar aan mis doen, wissel programmeren, adres en protocol selecteren.

Ontvangt de Arduino wel het dcc signaal? Ik weet niet hoe je Arduino schakeling eruit ziet.
Zo ja wat ontvangt deze, wellicht kun je een seriële verbinding opzetten en in de code van de Arduino een soort van breakpoint zetten.
Is de Arduino geprogrammeerd om adres 1,2,3 en 4 te ontvangen?

Groet, Wilbert
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste Wilbert de arduino ontvangt wel het signaal het daarvoor bestemde ledje brand en flikkert een beetje als ik de wissel aanklikt.
Maar komt niet tot leven ik heb alles afgekoppeld nu alleen nog arduino en cs3 die zijn aan elkaar verbonden dmv de railspanning.
Helaas heb ik geen kennis van arduino deze print heb ik laten maken.
En bij deze programmeur werkt hij op de ecos.
Het adres in de arduino is nu 1 maar heb al 100 adressen geprobeerd
vr gr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Heb je ook al een DCC wissel geprobeerd. Ter controle of het juiste signaal uit je cs3 komt.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Nee heb helaas geen dcc wissel.
vrgr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Peter,

Hoe ziet deze Arduino print eruit. Heb je een schema?

een standaard Arduino kan niet rechtstreeks op de rails aangesloten worden, maar heeft een snelle optocoupler nodig
om de hoge DCC blokspanning om te zetten naar de 5V van de Arduino.
zit dit in die print van jouw ingebouwd?
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste Hans ik weet helemaal niks van arduino heb dit laten bouwen door een programmeur maar als dit er niet in zou zitten zou hij toch ook een ecos niet doen?
vr gr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Citaat van: pseverin op dinsdag 27 juli 2021, 19:42:14
Beste Laurent als ik op de cs3 op de wissel klik dan gaat in iTrain de lift heen en weer naar de goede etage.
De arduino werk los prima met de treinlift  (handbediening)
Wat niet werkt is de arduino die de lift naar boven of naar beneden moet bewegen als ik op de wissel klikt zou de arduino moeten reageren en de steppermotors aan zetten.
De polariteit zou niet uit moeten maken want de ingang van arduino is niet speciaal min of plus heb ook al geprobeerd de draadjes om te draaien.
ik heb hem niet zelf op een ecos geprobeerd.
Probleem is echt de communicatie tussen de cs3 en de arduino

vrgr peter
En wat heb je gedaan met mijn laatste opmerking omtrent polariteit?

Waarom klap je dit trouwens gewoon niet terug naar de programmeur? Dit is custom build voor jou, daar gaan wij echt niet uit komen. En het doet het ook nog eens niet.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Goedendag Peter,
Citaat van: pseverin op dinsdag 27 juli 2021, 22:51:11
Beste Hans ik weet helemaal niks van arduino heb dit laten bouwen door een programmeur maar als dit er niet in zou zitten zou hij toch ook een ecos niet doen?

Je hebt de boel laten bouwen en programmeren. Dan is het verstandig om contact op te nemen met de programmeur. Dit omdat hij weet wat hij gedaan heeft.

Je kan nog controleren door een andere DCC-wisseldecoder op adres 1 t/m 4 te zetten en kijken of de boel schakelt. Als dat doet dan is de wissel in de CS3 goed gezet en dan werkt dat zeker. Als het niet zo is dan weet je dat het probleem meer richting de Arduino ligt.

Groet Ronald.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste 3railers dank voor jullie reacties ik ga vandaag een dcc wisseldecoder kopen om te kijken of die het wel doe.
De arduino is al nagekeken door de bouwer en voorzien van de nieuwste versie software bij hem werkt hij wel op de ecos.
De polariteit maak mijn inziens niet uit omdat je op de arduino plus en min niet aangegeven wordt en ook heb ik de draden vele malen omgedraaid.

vr gr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
@citaat Dat hij werkt bij de bouwer is leuk voor de bouwer. Kan de bouwer niet bij jouw thuis komen om de boel te installeren / controleren? Eventueel met zijn ECoS aangesloten op jouw baan om te controleren dat het werkt.

Groet Ronald.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste Peter.
ik heb alle reacties van jouw en de forumleden gelezen. ik kan alleen maar besluiten dat de interface niet werkt.
rechtstreeks aansluiten van de arduino of de interface op de CS3 mag gewoon niet, dit kan alleen maar tot schade leiden aan  de diverse
apparaten. men zou dit veel meer moeten benadrukken. een galvanische scheiding is echt noodzakelijk,dat vergt wat extra hardware maar het is het waard.
anderzijds vraag ik me af of er geen eenvoudigere manier is om de arduino aan te sturen.
daarvoor ken ik te weinig details.
ik denk bv aan het gebruik van een m84 decoder.met die uitgangen kan je veel eenvoudiger naar de arduino . de software moet dan wel aangepast worden. let wel dit is maar een sugestie,ik ken niet genoeg van jouw setup.

PS: weet dat marklin er alles aan doet om zijn console te beveiligen.vandaar waarscheinlijk het verschil met ECOS?





Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
@citaat
Het hele verhaal hierboven is goed bedoeld maar voegt niets toe en heeft niets met de "interface",  wat dat ook mogen zijn, van CS3 te maken. :)

Er wordt meerdere malen geschreven dat de Arduino op de Rails is aangesloten om het DCC signaal op te pikken.
De reguliere bestaande circuitjes om een DCC signaal van de baan te plukken gaan via een Opto Coupler (dus galvanisch gescheiden), ik neem aan dat dat hier ook gebruikt is.

Het is al eerder aangegeven:

Citaat van: ronaldk op woensdag 28 juli 2021, 07:18:24
Je hebt de boel laten bouwen en programmeren. Dan is het verstandig om contact op te nemen met de programmeur. Dit omdat hij weet wat hij gedaan heeft.

Citaat van: ronaldk op woensdag 28 juli 2021, 09:59:27
@citaat Dat hij werkt bij de bouwer is leuk voor de bouwer. Kan de bouwer niet bij jouw thuis komen om de boel te installeren / controleren? Eventueel met zijn ECoS aangesloten op jouw baan om te controleren dat het werkt.

Mvg,
Peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
hoi,

Citaat van: guy1846 op vrijdag 30 juli 2021, 18:52:08
rechtstreeks aansluiten van de arduino of de interface op de CS3 mag gewoon niet, dit kan alleen maar tot schade leiden aan  de diverse apparaten. men zou dit veel meer moeten benadrukken. een galvanische scheiding is echt noodzakelijk,dat vergt wat extra hardware maar het is het waard.

Aparte reactie. Wie zegt niet dat er netjes een galvanische scheiding aanwezig is? Je kent het printje niet. Het ding werkt netjes op een ECoS dus wordt netjes aangestuurd onder DCC. En het werkt bij een andere centrale. Dus er is niets mis met de Arduino zelf. Het is de communicatie tussen de CS3 en de Arduino. Het lijkt dat de CS3 niet goed is ingesteld. Of de wissels worden toch met een ander protocol aangestuurd.

Citaat van: guy1846 op vrijdag 30 juli 2021, 18:52:08
anderzijds vraag ik me af of er geen eenvoudigere manier is om de arduino aan te sturen.

Een arduino rechtstreeks via het digitale signaal aansturen is geen raketwetenschap. Er zijn zat oplossingen die dat doen. En die functioneren goed.

Citaat van: guy1846 op vrijdag 30 juli 2021, 18:52:08
ik denk bv aan het gebruik van een m84 decoder.met die uitgangen kan je veel eenvoudiger naar de arduino .

Het is een mogelijkheid. Je zet weer een component bij die ingesteld moet worden. Een extra faalmogelijkheid.

Citaat van: guy1846 op vrijdag 30 juli 2021, 18:52:08
PS: weet dat marklin er alles aan doet om zijn console te beveiligen.vandaar waarscheinlijk het verschil met ECOS?

Het DCC-protocol is gewoon een open protocol. In beheer bij de NMRA in Amerika. Als Märklin dat ingebouwd heeft moet het aan de omschrijvingen van dat protocol voldoen. Dus "beveiligen" is qua DCC-protocol onzin. Märklin heeft alleen zijn eigen protocol MFX wat nog deels niet vrij gegeven is.

Lees even deze post:

Citaat van: pseverin op woensdag 28 juli 2021, 08:29:42
ik ga vandaag een dcc wisseldecoder kopen om te kijken of die het wel doe.

Het is even afwachten of het wel lukt met een "normale" DCC-decoder. Of deze wel schakelt op de DCC-commando's vanuit de CS3.

Groet Ronald.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste
Sta mij toe te zeggen dat ik het oneens ben met uw stelling en die van enkele anderen.
De CS3+ console heeft zovele mogelijkheden en met een m84 heb je zo 8 galvanisch gescheiden uitgangen waarmee je de arduinio van input kan voorzien.
ik heb mij misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt, maar van de Marklin B line blijf je best af, als je tenminste de garantie wil behouden.
dwz ook niet met opto couplers of wat dan ook. ik heb nog nergens gelezen dat Marklin verbinding met de data line toelaat, laat staan stimuleert
je kan storingen inbrengen die de stabiliteit beïnvloeden.
dat neemt niet weg dat elke eigenaar met zijn toestel doet wat hij wil natuurlijk.
vr gr guy
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste Guy,

Citaat van: guy1846 op zaterdag 31 juli 2021, 11:31:46
De CS3+ console heeft zovele mogelijkheden en met een m84 heb je zo 8 galvanisch gescheiden uitgangen waarmee je de arduinio van input kan voorzien.

Je zet nog steeds iets "extra's" er tussen terwijl je gewoon de arduino het baansignaal kan laten verwerken. Dat is geen probleem. Dat doen heel veel mensen tot volle tevredenheid. Ook onder mensen met een CS3 of een andere centrale van Märklin.

Citaat van: guy1846 op zaterdag 31 juli 2021, 11:31:46
ik heb mij misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt, maar van de Marklin B line blijf je best af, als je tenminste de garantie wil behouden. dwz ook niet met opto couplers of wat dan ook. ik heb nog nergens gelezen dat Marklin verbinding met de data line toelaat, laat staan stimuleert je kan storingen inbrengen die de stabiliteit beïnvloeden.

Waar heb je het over? Het is gewoon een decoder die je aan de baan hangt. De arduino zit gewoon aan de Baanspanning van de Centrale. In dit geval is dat een Märklin CS3+. De decoder pikt het Digitale signaal op. Wacht gewoon op of het juiste adres in het juiste protocol voorbij komt. En of hij daar op moet handelen. Heeft niets te maken met "garantie behouden". Of dat Märklin iets wel of niet toelaat. Want dan kan je ook geen (wissel)decoders en lokdecoders van andere leveranciers (zoals Esu, Digikeijs, Rosoft, Zimo, Uhlenbrock en treintjes van Roco, Fleischmann, Piko e.d.) op je baan zetten of aan je baan hangen. Dat zijn ook niet Märklin decoders die hetzelfde doen als de m84 en dat is: Luisteren naar de commandostroom en daar op reageren. Dus garantie vervallen bij andere merk of zelfbouwdecoders? Dat is natuurlijk grote onzin.

Wat al eerder is aangegeven: Het werkt op een ECoS met DCC. Dan moet het ook werken op de CS3 met DCC. Of er is iets verkeerd ingesteld in de CS3. Of in het aansluiten van het geheel. Peter / pseverin zou aan de gang gaan met een kant en klare DCC-wisseldecoder om te kijken of hij die wel aan de gang krijgt. Zolang daar niets over bekend is dan blijft het gissen.

Groet Ronald.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste drierailers vandaag komt de dcc wisseldecoder binnen, ik heb al jullie reacties gelezen mijn dank er voor wanneer ik dit weekend test  laat ik wat horen bedank zover.
vrgr peter severin
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Grappige discussie waarbij ik me af vraag of er niet een aantal zaken door elkaar gehaald worden.

Ik denk dat je inderdaad een een M84 een Arduino kunt aansturen, Het voordeel is dan, dat je Arduino schakeling (de elektronica) wat eenvoudiger kan zijn. Tweede voordeel is dat je in de Arduino geen DCC protocol hoeft te gebruiken waardoor wellicht je software wat eenvoudiger wordt. Nadeel is natuurlijk dat je wel een M84 moet aanschaffen.
Ik denk dat dit een goede oplossing is en de kans op succes groot is.

Het verhaal van de B-line is natuurlijk onzin, je bent immers vrij om op je baan te zetten wat je wilt. Het ergste wat je kan overkomen is een kortsluiting, en daar kan de centrale wel mee overweg :)

Wat je natuurlijk ook kunt doen is de decoder (de M84) inbouwen in de Arduino, een Arduino heeft genoeg poorten beschikbaar is snel genoeg en de extra elektronica is kwartjes werk. Dat bespaard je dus een M84. Nadeel is dat je software iets complexer wordt, maar met de standaard bibliotheken, die overal te vinden zijn, hoeft dit geen probleem te zijn.

Een ander nadeel is natuurlijk en daar gaat deze totale discussie over, als je niet voldoende kennis hebt van de software/ hardware dat het oplossen van een storing een behoorlijke klus kan worden

Wat je natuurlijk niet moet doen, maar dat is wat complexer en dat doe je niet met een opto coupler, is met de Arduino, DCC signalen op je baanspanning gaan moduleren.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste 3railers kleine update gisteren een esu switchpilot binnen gekregen op de uitgangen zit 4 x rood en 4 keer groen ledje  en cs3 4 wissels aangemaakt op adressen 397 398 399 en 400 gezet en dcc als protocol.
aangesloten op de railspanning.
En het werkt de ledjes lichten op als ik op de wissel klikt alle 8 dus er komt een dcc signaal uit de cs3 trucje herhaald op de arduino en helaas gebeurd niks is nu overduidelijk dat ik het niet verkeerd heb aangesloten maar dat de fout in de arduino zit.
Dus de programmeur gaat er weer in duiken blijf het raar dat hij op de ecos wel doet.

wordt vervolgt
vrgr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
 @citaat Mooi dat een Esu Switchpilot goed werkt.  :thumbup: Dan is inderdaad de vraag waarom de Arduino niet goed functioneert. Dat is dan iets voor de programmeur.

Citaat van: pseverin op zondag 01 augustus 2021, 20:29:22
trucje herhaald op de arduino en helaas gebeurd niks is nu overduidelijk dat ik het niet verkeerd heb aangesloten maar dat de fout in de arduino zit.
Dus de programmeur gaat er weer in duiken blijf het raar dat hij op de ecos wel doet.

Je kan de Esu wisseldecoder gewoon aangesloten houden als je ook de arduino er aan hebt hangen. Dat maakt niets uit. Je hebt dan meteen een dubbele controle.

Groet Ronald.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Citaat van: guy1846 op zaterdag 31 juli 2021, 11:31:46
Beste
Sta mij toe te zeggen dat ik het oneens ben met uw stelling en die van enkele anderen.
De CS3+ console heeft zovele mogelijkheden en met een m84 heb je zo 8 galvanisch gescheiden uitgangen waarmee je de arduinio van input kan voorzien.
ik heb mij misschien niet duidelijk genoeg uitgedrukt, maar van de Marklin B line blijf je best af, als je tenminste de garantie wil behouden.
dwz ook niet met opto couplers of wat dan ook. ik heb nog nergens gelezen dat Marklin verbinding met de data line toelaat, laat staan stimuleert
je kan storingen inbrengen die de stabiliteit beïnvloeden.
dat neemt niet weg dat elke eigenaar met zijn toestel doet wat hij wil natuurlijk.
vr gr guy

Blijkbaar doe ik dan hele gekke dingen, want ik knoop gewoon alle decoders aan mijn CS3 die ik eraan wil knopen, waaronder heel veel zelfbouwdecoders. En bijvoorbeeld ook mijn zelfgebouwde engelse C rail wissels. Sterker nog, zelfs op de CANbus sluit ik apparatuur aan die niet van Märklin afkomstig is. En dat werkt allemaal voortreffelijk. Ook software die ik gebruik om de CS3 aan te sturen via bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon, is niet altijd van Märklin afkomstig. En ik heb 0 commentaar gehad van Märklin toen mijne een bug had waardoor hij terug moest.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Lid sinds: 2017

Marklin CS3+/ Itrain / DR5000-YaMoRc-Arcomora

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste Laurent.
Natuurlijk kan je eender welke DCC decoder aansluiten op een CS3. plus nog een hoop andere zaken zoals U zelf aangeeft.
maar dat heb ik ook niet willen zeggen,ik gebruik zelf ook DCC decoders in een mix.
ik heb mij niet goed uitgedrukt, en heb te snel gefocust op de malversaties die kunnen optreden bij het verbinden van een CS3 met van alles en nog wat (en dan heb ik het niet over aangekochte decoders)
forumleden juiste informatie geven en geen onzin uitkramen staat bovenaan, mijn excuus als dat zo is overgekomen.
mijn pleidooi voor het niet lucratief verbinding maken met de B line output van de console is letterlijk de mist ingegaan.
dat wil ik nu net aan minder ervaren forumleden aangeven. DIY OK niets mis mee maar iedereen is niet evengoed op de hoogte van de hardware.
met een console van 750 euro ga je voorzichtig om mag ik denken.
door corana en na enkele ommetjes heb ik een arduino schield klaar dat kan aangesloten worden op een aantal (voorlopig nog 6) massadetectie-punten.
en wat dacht U,zonder aan de B line te raken.galvanische scheiding.kan op S88 punten worden aangesloten of nog vrije Mpunten.
de toepassingen zijn legio,vb de spoorwegovergang van Ruud voor 1, 2 , of drie sporen is vrij eenvoudig mogelijk.
en nog zoveel meer.zonder ook maar op één moment de goede werking van de baan te beïnvloeden.
ik sluit nu af en wens U nog een goede avond.
ps:ik wil dit project met de forumleden delen uiteraard.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Rare vraag
Voor de treinlift had je adres 1,2,3 en 4 gebruikt.
en nu heb je de op cs3 4 wissels aangemaakt op adressen 397 398 399 en 400 gezet en dcc als protocol voor esu switchpilot

Waarom gebruik je niet adres 1,2,3 en 4?

Mijn idee zou zijn: Programmeer de switchpilot met adres 1,23 en 4 en kijk of deze met de aangemaakte wissels voor de lift goed reageert.
Indien ja, Arduino werkt niet goed
Indien nee, Wissel in CS3 niet goed aangemaakt.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste Wilbertb de reden voor die adressering is dat de wissels in mijn baan ook op die adressen staan maar dan op het mm protocol.
Voor die andere adressering is gekozen door de bouwer van de arduino deze heeft die switchpilot gemaakt met de ledjes erop om te testen  en hij wou boven de mm adressenbereik zitten.

vrgr peter severin
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Maar als jij al wissels op het MM bereik hebt staan, waarom probeer je daarop dan een DCC apparaat aan te sturen? De CS3 kan het, daar niet van, maar ik vind het nogal vreemd...
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Beste Laurent dat komt omdat ik de cs3los had van de baan ik had enkel de cs3 en arduino aan elkaar staan om zoveel mogelijk conflicten uit te sluiten
vr gr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Maar dat gaat toch nooit werken, met MM wissels een DCC apparaat aansturen?
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Dus als ik het goed begrijp:

Je hebt wissels met het MM protocol op adres 1,2,3 en 4 in je baan, ik neem aan dat deze ook in je CS3 zijn geprogrammeerd
En je hebt je Arduino met DCC protocol ook op adres 1,2,3 en 4 waarvoor je in de CS3 ook vier wissels hebt geprogrammeerd

Dus vanuit de adressen gezien heb je alles twee keer, één (1) met het mm protocol en één(1) met het DCC protocol
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Ik begrijp juist dat hij de MM adressen nu wil gebruiken voor DCC. Dat gaat niet.

De adressen dubbel hoeft niet zo'n probleem te zijn, anders dan bijvoorbeeld de IB kan de CS3 wel het onderscheid maken tussen MM en DCC. Dat heeft mij bij loks al eens kruipende loks opgeleverd, omdat je geen melding krijgt dat het adres al in gebruik is.
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Hoi Wilbertb nee mijn cs3 is helemaal leeg gebruik hem enkel als doorgeef luik voor itrain heb toen 1 2 3 4 adres aangemaakt omdat dit standaard in die arduino zat ondertussen de heeft de bouwer het sartadres 397 aangemaakt.
vrgr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Nee Laurent ik wil geen mm adressen voor dcc gebruiken gewoon 4 dcc adressen voor 4 dcc ingangen  van de  arduino.
vrgr peter
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: cs3 plus aansluiten op arduino voor treinlift
Dus, even alles op een rijtje:

Jouw treinlift heeft adres 397 en hoger
Dat werkt op de ECOS van de programmeur
Dat werkt niet op jouw CS3
Jouw wisseldecoder met adres 397 werkt wel op jouw CS3
Jouw wisseldecoder met adres 397 werkt ook op jouw iTrain

Nou weet ik dat de MultiMaus een offset van 4 had (wissel 1 op ieder ander apparaat was wissel 5 op de Maus) op een aantal systemen, maar volgens mij hebben de ECOS en CS3 daar geen last van. Echter, even testen m et 939 en 401 kan natuurlijk geen kwaad.