Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert

Gestart door stoom23 vrijdag 06 augustus 2021, 17:25:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
goedemiddag,

ik heb gezien dat bij verlichting van viessmann en Digikeijs een condensator kan toepassen.
ik heb bij een aantal rijtuigen marklin led verlichting ( 73400 en 73401 ) ingebouwd, tijden het rijden gaat de verlichting flikkeren. is er een mogelijkheid om een condensator tussen te soleren en zo ja waar en hoe het makkelijkst te doen is, of is er voor deze verlichting een andere oplossing. vind zonden om de verlichting weer uit te bouwen voor ander led strips.

mvg Leonard.

Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
Ja dat kan.
ff zoeken hier er zijn meerdere draadjes over, zie ook bij mijn omgebouwde wagons.

groet
Harald
Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
Bij mij flikkert de 73400 en 73401 verlichting niet (met ECoS 50210).  M.i. flikkert LED verlichting per definitie niet tenzij er voortdurend stroomonderbrekingen zijn.

Willy

Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
Als je verlichting flikkert tijdens het rijden, dan zijn de rails en/of de wielen en/of de sleper en puko's niet schoon.
Als de verlichting ook flikkert bij stilstand, en je hebt een ECoS/CS1(R), dan moet je de uitsturing van het signaal op a-synchroon (en afhankelijk van de versie: op maximaal) zetten; dat staat ergens bij de instellingen van de ECoS.
Of dat ook kan bij andere centrales weet ik niet.
Mocht je toevallig de strips aansturen met een Digikeys functiedecoder (80015), dan is de decoder de schuldige (ik vervang ze dan voor een Tams functiedecoder).
Als de verlichting echt aan en uit en aan en uit gaat (met wat langere pauzes) dan kan een condensator wellicht helpen, maar ook dan kan het nog voorkomen dat de onderbreking te lang is om constant licht te houden.

Succes,
Groet, Paul
Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
Je kan op de print van de 37400/1 een tantaal condensator plaatsen (op C1) zoals de T491C225K050AT, KEMET 2,2 uF 50V 2312.
Verwacht hier geen wonderen van, zoals hierboven al aangegeven is schone rails en goede verbindingen erg belangrijk.
Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
Het begint uiteraard met goede stroomafname. Maar leds reageren snel en nogal zichtbaar op zelfs minieme stroomonderbrekingen.

Als dat het probleem is, dan verwacht ik van 2,2 uF inderdaad weinig effect. Kan je daar ongestraft een grotere elco aansluiten? Het gaat per drie leds zie ik. Misschien dat 47 uF dan wel afdoende is.
Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
Bij de 73400 plaats je een elco per ledgroep en aangezien er maar drie leds per groep zijn, kan je met een relatief kleine elco af.
Probeer een een elco van 47uF of 100uF/25Volt per ledgroep.
Dat zijn dus twee elco's per led module 73400.
Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
Het gaat per led groep van drie inderdaad (C1 en C2). De genoemde condensator is kwa grootte (fysiek) net groot genoeg om op de print te solderen. Vanzelfsprekend kunnen ook grotere capaciteiten gebruikt worden maar die moeten dan in toiletten etc worden verborgen. Altijd in je achterhoofd houden dat te grote capaciteiten problemen kunnen geven bij het inschakelen van de baan, waardoor je weer extra weerstanden ervoor moet zetten.

De 50V is geadviseerd zodat ook analoog gereden kan worden en deze door de diode op D7/8 gemaximaliseerd wordt op 47V.
Re: marklin led verlichting 73400 en 73401 flikkert
goedemiddag allemaal,

bedankt voor alle info :thumbup: . nou kan ik uitvinden waar het probleem hem in zit.

groeten Leonard