Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Loze locomotief

Gestart door H.Kes dinsdag 03 augustus 2021, 21:59:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loze locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Loze locomotief
Hoi
Net begonnen weer met de hobby en  te snel via Catawiki 2 Marklin  locs gekocht welke blijkbaar tot op de draad versleten zijn. Kan je een loc ontdoen van aandrijving, tandwielen en hem meetrekken met een werkende locomotief, zodat het lijkt dat ze in tandem rijden? Ik heb een stomer en een electrische lok die hier dus rijp voor zijn..
Groet
Hans
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2014

offline
Re: Loze locomotief
Gewoon weer terugdoen hoor.
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2020

offline
Re: Loze locomotief
Bekijk nog een goed waar je op hebt geboden op Catawiki, is er niks gemeld over mankementen dan de verkoper berichten dat de locs niet reageren.
Komen jullie er niet uit dan de Marklin expert Marijn Zeevalk inschakelen.

Vrgr,
Wilko
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Loze locomotief
Niet van het ergste uitgaan, ligt voor de hand.

Maar stel dat je dit jaren geleden is overkomen, en je merkt het pas nu, tja dan ...  8o

Als je analoog rijdt is de beste manier om in tandem te rijden dit te doen met een dummy loc.
Digitaal niet. Dus, wat ga je rijden? Analoog of digitaal? Of beide?

Over het algemeen zijn locs uit verzamelingen en vitrines volledig verharst.
Stilstand is veroudering.
Het vet is dik geworden, en de collectoren zijn toe aan een grote schoonmaak.

Zie onderhoud en reparatie.
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2007

offline
Re: Loze locomotief
Citaat van: H.Kes op dinsdag 03 augustus 2021, 21:59:18
Hoi
... welke blijkbaar tot op de draad versleten zijn...
Groet
Hans

Wat is er precies versleten?

Willy
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2016

offline
Re: Loze locomotief
Dag Hans,

gaat het om analoge locomotieven? Die zijn altijd wel weer rijdend te krijgen. Hangt er een beetje vanaf hoeveel tijd en energie (en geld) je erin wilt steken.

als je tips van forumleden wilt ontvangen, helpt het om foto's te plaatsen en concrete vragen te stellen.

Maak foto's onder veel licht, dan zijn ze mooi duidelijk.

en verder: catawiki heeft inderdaad een aankoopgarantie, zoals anderen ook al hebben opgemerkt. Als je niet wilt sleutelen kan je die wellicht inschakelen.

veel plezier met de hobby!  (zonder teleurstelling geen succes  ;) )

Jeroen
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2016

offline
Re: Loze locomotief
Ik heb veel tandwieltjes liggen voor Marklin.
Ook asjes en ook wielen.
Met loknr. of liever onderdeel nummer kan ik kijken of ik het heb liggen.
Grt. Jo
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Loze locomotief
Allen,

Gezien de reacties zie ik dat ik niet volledig ben geweest. Het gaat om omgebouwde locs, digitaal dus.
De BR 01 097 stomer heeft heel even gelopen en kwam na 1 a 2 uur (totaal) krakend tot stilstand. Ingeleverd bij de plaatstelijke treinenwinkel hier in Dordrecht en die was vrij duidelijk de getandwielde wielen kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen en verklaarde hem total loss. Dat was de stomer. "Garantie termijn al verlopen, want ik ben meer met de baan bezig geweest dan met rijden sinds de aankoop.

De elec loc BR104 021-1 - Marklin 3049, ook omgebouwd naar digitaal, denk fx? liep meteen zeer matig. Veel bijgeluiden. Contact gezocht met verkoper, terug gestuurd en gister weer "gerepareerd'  ontvangen, Rijdt nog steeds slecht, hortend en stotend. Wat niet helpt wellicht is dat ik een oud CS1 heb, zonder updates. Maar - anderzijds -  ik heb ook een paar mfx-jes lopen en zelfs een full sound en die doen het allemaal goed. Rails is voor 90 % nieuw, heb wat tweedehands wissels.
Nu gaat het welles-nietus worden tussen mij en verkoper denk ik, wat wil je nou voor 60 euro??
Vandaar dus mijn vraag, leeghalen en alleen "als een "wagon" meetrekken, ziet er nog een soort van stoer uit toch?

Wat er versleten is, geen idee, ik ben een echte gebruiker, ik kijk ook nooit onder mijn motorkap, Kan olie peilen en dan is het einde kennis. Dat geldt dus ook voor mijn locs. Vind het al razend knap van mezelf dat ik zelf 10 wissels digitaal heb weten te krijgen. Foto bijvoegen lukt niet, ook in jpg bestand te groot
Hans
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loze locomotief
Tja Hans, Catawiki...

Sommige dingen zijn mooi als je er verstand van hebt.
In die zin, dat als je iets moet repareren het zelf kan.

Maar persoonlijk (als verkoper) zou ik geen rommel aan een ander willen verkopen.
Bij eBay wordt ook vaker het begrip "onderdelenleverancier" gehanteerd als de staat wat minder is, of als de loc storingen vertoond.
En dan weet je dat er nog iets aan moet gebeuren.

De Br 01 is waarschijnlijk alleen als statisch object in een depot te gebruiken. Als het spaak loopt met de drijfstangen, is deze nl niet te verrijden. Of je moet hem als slooptransport met verwijderde drijfstangen gebruiken.
De Br E04 is nog wel te redden.
Maar zo een loc heeft idd niet meer waarde dan een €60...
En dan moet die wel lekker rijden.
Maar hapert de loc, dan moet je het zoeken in slechte contacten en/of vervuiling.
En dat kan de collector van de motor zijn, koolborstels, slecht massacontact (wielen) en lekstroom bij sleper door een overdaad aan olie. Dus checken, schoonmaken en uitsluiten is hier het antwoord.
Succes.

Mvg
Marcel
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Loze locomotief
Hoi Marcel
Dank, je hebt een punt denk ik. Heb er inmiddels ook van geleerd van die Catawiki inpuls aankopen... Ook wel een paar keer wat goeds gekocht toch, maar inmiddels weet ik  de 2e hands markt in NL wat beter te vinden en dat gaat allemaal heel erg netjes. Ik ga die E-loc lekker uit elkaar halen en reinigen, daar zijn genoeg filmpjes van te vinden op you tube. Flesje iso-propanol aanschaffen eerst. Lukt t niet dan wordt ie eerst een "weather" object en heel misschien mag ie nog ergens staan op de baan.
groet
Hans
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2015

offline
Re: Loze locomotief
Dag Hans .
Ik heb je een PB gestuurd.
Groet,Koos
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Loze locomotief
Koos
Zie je mail voor PB
Hans
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Loze locomotief
Hoi
De Eloc heb ik met behulp van youtube ondersteuning schoon gemaakt. Zag zelfs dat er een upgraded motor in zit (5 polig?) Alleen de decoder is antiek denk ik (Tams?) dus de aansturing is matig.
Maar hij rijdt nu stukken beter en door het succes ook andere locs maar es een schoonmaak beurt gegeven. Heb zelfs een motor upgrade besteld (60941)om 1 van mijn krokodillen te moderniseren. Zie wel op tegen dat friemel gesoldeer, maar op you tube ziet het er "eenvoudig"uit  :P
Hans
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loze locomotief
Zolang je een beetje vaste hand hebt en het juiste materiaal en gereedschap, kom je een heel eind.

Soldeerboutje
Soldeer tin (dun)
Schroevendraaiers
Pincet
Kniptangetje
Decoder
Krimpkous

Om maar even wat te noemen.
En licht en een bril(?)

Mvg
Marcel
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Loze locomotief
Citaat van: H.Kes op dinsdag 17 augustus 2021, 09:08:58
alleen de decoder is antiek denk ik (Tams?) dus de aansturing is matig.

Hi Hans,

Waaruit blijkt dat je decoder "matig" is ?
en
In onze Wiki staat hoe je schoonmaakt en kan smeren:
hier klikken voor reinigen
en hier voor service

groet
Harald
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2021

offline
Re: Loze locomotief
Harald
Goede vraag...ik denk dat omdat de loc "laat "reageert en de stappen groot zijn bij versnellen. Kan ook mijn antieke CS1 zijn natuurlijk. Maar ik heb mfx-jes rijden en die doen het top, dus dat kan die oude CS1 dan weer wel.
Tis dus maar een gok.
Hans
Re: Loze locomotief
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Loze locomotief
wat ik mij soms afvraag waarom ga je vrijblijvend niet eens langs bij een dichtbijzijnde Modeltreinclub. Bekijk het als een win/win situatie U kunt(al dan niet voor een vriendenprijsje)geholpen worden /treinclub heeft er misschien een clublid bij die in de toekomst ook geholpen kan worden.
Wij hier in Gent, met de Amsac krijgen vrijblijvend mensen over de vloer om een verzameling te verkopen, iets te taxeren, iets te verkopen, iets eens na te zien, iets (tegen vergoeding)te herstellen en soms blijft hier eens iemand plakken die lid wordt.
Ik denk te mogen zeggen dat modeltreinclubs in Nederland wellicht een beetje dezelfde manier hanteren om iemand te helpen/of een clublid bij te krijgen of in een poging tot.
Ik zou zeggen stap gewoon eens ergens binnen een NEE heb je een JA kun je krijgen.
Groeten Peter ;)