Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

ontkopelingsrail m rail van marklin

Gestart door alois zondag 01 augustus 2021, 13:21:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontkopelingsrail m rail van marklin
bij bedienen van ontkoppelingsrail blijft deze geregeld  omhoog staan
ooit heb ik ergens een oplossing gelezen maar vind het niet meer terug
weet iemand raad
bedankt
Re: ontkopelingsrail m rail van marklin
Grappig, heb ik ook her en der gelezen. Er zijn verschillende oplossingen aangedragen, variërend van een stukje schuim onder de lip naast de rail tot het demagnetiseren van de kern van de spoel. Het laatste is zeker een optie, als je de ontkoppelingsrail bedient met een gelijkstroom. Het ompolen zou dan ook effect moeten hebben.
Of het serieus is, weet ik niet, maar ergens kwam ik ook nog tegen het verzwaren van de lift.
Re: ontkopelingsrail m rail van marklin
Zie ===> klik
Re: ontkopelingsrail m rail van marklin
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ontkopelingsrail m rail van marklin
Inderdaad (zoek op 5112).

Een vorige keer (een vraag van OpaMarc) in de rubriek Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren gaf Nobody er ook nog een foto bij.

Een simpele oplossing, de simpelste wellicht.

Ook Huubke stelde een vraag over de 5112, in de rubriek Analoge Besturing.

Ik reikte 'm twee mechanische oplossingen aan:
een van BlikkenTinus (schroefje in tafel onder lipje) en een van trein-ice3 (verzwaren met een visloodje).

In de rubriek Problemen, Vragen en Besprekingen over Rails en andere Modelbaan toebehoren staat ook een vraag over een ontkoppelrails 5112: ontkoppelrail 5112 stagneert (Bart van Soest, 1 juli 2021).
CiteerEen viltje onder de bedieningshandel is in mijn geval de oplossing

Ontkoppelen met gelijkstroom kan ook. Zie (Ab's Treinen) Antibrom schakeling 5112.

Volgens sommige gebruikers op dit forum leidt gelijkstroom tot magnetisering van de spoelkern,
volgens andere gebruikers (Roy, Charlie, WilTweeenDrie ) niet.

In plaats van erop wachten tot je de kern moet demagnetiseren,
kun je de stroomrichting met een hulpschakeling (elektronica) wisselen
(de spoel is niet stroomrichting gevoelig, alleen de ijzeren kern is dat).

Zo zie je: een probleem hoort zelden eenduidig thuis in één subrubriek.
In dit geval: gaat het om een rails probleem, om analoge besturing, of om elektronica?