Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuwe baan Woerden

Gestart door Ferdi zaterdag 31 juli 2021, 20:53:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Nieuwe baan Woerden
Beste mensen,

Deze zomervakantie heb ik een nieuwe studio gebouwd om les te geven (foto 1 en 2). Vanaf september ga ik daar improvisatie- en saxofoonles geven. Er moet nog een nieuwe ruit in en verder inrichten, maar dan kan ik vanaf september ook starten met een nieuwe baan Woerden (foto 3, 4, 5). Ik heb marmoleum gelegd en alvast twee beeldschermen opgehangen. Ik heb er ontzettend veel zin in en houd jullie op de hoogte met veel foto's, vragen en wetenswaardigheden in dit draadje.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden: baanplan
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden: baanplan
Hierbij het baanplan wat ik hier wil gaan uitvoeren.
Het is een ruimte van 4.65 x 3.65 m. Ik begin met twee schaduwstations (de tekening twee keer boven elkaar) en een klimspiraal met C-rail. Daarboven 'station Woerden' en aan de andere kant 'station Breukelen' met K-rail. Boven het klimspiraal komt scenery, Woerden stad. Alles aangestuurd door CS2 en iTrain. Bij de buitendeur komt een opklapbaar deel, zodat ik niet meer onder de baan door hoef te kruipen....
Re: Nieuwe baan Woerden
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Mooie plannen Ferdi  :thumbup: :thumbup:

De bouw ga ik graag weer volgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Hi Ferdi,

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit.
Heb er plezier in, dan hebben wij het hier ook.

groet
Harald
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
V93.  :thumbup:   
Hij heeft de eindstreep gehaald.   :D

Bouw ze.

Mvg Robin
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Hoi Ferdi,

Leuk dat je weer gaat beginnen. Ziet er goed uit.

Gr.Frans
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Ben benieuwd !...
Veel sukses !
Re: Machinistenstoel gevonden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Machinistenstoel gevonden
Beste mensen,
Op MP kwam ik een machinistenstoel tegen. Wat zitten die heerlijk zeg! Van alle gemakken voorzien. Ongeveer alles is instelbaar. Heerlijk om 'straks' de baan te bedienen en net te doen of ik in een echte cabine zit!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Mooie stoel Ferdi !! het hout voor de baan ligt al klaar zie ik ! :thumbup:
Stopcontact met afstandsbediening
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Stopcontact met afstandsbediening
Beste mensen,

Voor de baan Woerden heb ik het stationsbord Woerden weer opgehangen. Ook de twee beeldschermen waar straks de besturing met iTrain op te zien zal zijn en een weergave van de camerawagon die straks rondrijdt.
Om deze makkelijk te bedienen (ze hangen boven de baan), heb ik verschillende stopcontacten met afstandsbediening aangeschaft. Ze kunnen apart of gezamenlijk geschakeld worden op 4 kanalen. Zo kan ik de beeldschermen en de lichtbak aan- en uitzetten. Handig!

Filmpje:
https://youtu.be/17OF5ZVjNfE

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Succes met bouwen, het begin ziet er goed uit  :thumbup:
Nieuwe baan Woerden: wissels uitgetekend en gezaagd.
Beste mensen,

De afgelopen laatste vakantieweek begonnen met de tafels. Als eerste de platen gezaagd, de rails erop uitgelegd en de wissels uitgetekend en uitgezaagd, zodat ik er straks nog bij kan als er onverhoopt iets hapert. Het zijn twee dezelfde lagen schaduwstation, kan ik mooi laten zien hoe de bovenkant en onderkant eruit zien.
Daarna de platen met celrubberplaat van 2 mm. geplakt. Het is zelfklevend, lekker snel klaar.
Ik had in iTrain al een baanplan gemaakt, zodat ik straks alles kan aansturen en controleren of het werkt.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Nieuwe baan Woerden: frame en ringleiding
Beste mensen,

Ook het frame is klaar. Als eerste de ringleiding eronder gezet met kroonsteentjes. Was wel een werk om de elektriciteitsdraad te ontdoen van het omhulsel.
Daarna konden de platen er op.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Nieuwe baan Woerden: rails gelegd
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Nieuwe baan Woerden: rails gelegd
Beste mensen,

En met de rails: eerste schaduwstation ligt!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Nou, voortvarend aan de slag, Ferdi! Ziet er allemaal veelbelovend uit.

Groet,

Peter
Nieuwe baan Woerden: probleem met terugmelder
Beste mensen,

Ben bezig met de terugmelders en loop tegen een probleem aan.
Ik heb in totaal 15 Viessmann 5217 terugmelders nodig. Bij mijn vorige baan had ik ze centraal opgesteld en kilometers groen draad gespannen onder de baan. Ik dacht het nu anders te doen: de terugmelder zit onder de baan bij 16 baanvakken gegroepeerd. Dan verbind ik met een utp kabel de terugmelder met de volgende. Robin adviseerde mij de goedkope optie door het zelf te solderen. De ene kant oranje rechts, de andere kant oranje links. Met een pijl richting centrale, zodat het allemaal hetzelfde werkt (zie foto's).
Bij de eerste drie terugmelders gaat dat goed. Alles meldingen werken als ik de Husa laat rijden.
Bij de vierde module loopt het spaak. Ik krijg de melding in iTrain dat alles oplicht (zie foto). Je ziet dat de Husa op spoor 3 van boven staat: deze functioneert wel goed.
Ik heb van alles geprobeerd:
De derde terugmelder is niet helemaal gevuld, omdat ik er later nog een paar bij maak van de verdieping erboven. Als ik de terugmelders van module 4 bij de 3 zet, zie ik dat ze wel goed binnenkomen. Het ligt dus niet aan de rails/isolatoren etc.
Het kan ook niet aan de lengte van de kabel liggen. Ik heb hier op het forum gelezen dat dat in principe niet uit moet maken. De lengte is 2 meter.
Het ligt ook niet aan het snoer: als ik een bijbehorende kabel gebruik, doet hij het ook niet. Bovendien heb ik gemerkt dat als het snoer een contact mist, de meldingen gaan flikkeren in iTrain.
Ik heb ook in iTrain het aantal terugmelders (15) ingevoerd. Ook als ik 4 (die ik nu gebruik) invoer, geen verandering.
Ik vraag me af of ik in de CS2 misschien een instelling moet veranderen, maar dat lijkt me sterk. De centrale is slechts het doorgeefluik.
Wie kan mij helpen, is dit ook eens tegengekomen of heeft een idee?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Seinwezen
gast

Re: Nieuwe baan Woerden
Kan nog een slechte module zijn.
Je zou een terugmelder 4 als eerste kunnen aansluiten en dan de andere.

het zit nu zo als ik het goed begrijp,

centrale->module1->module2->module3->module4(werkt niet goed)

Als je het nu eens zo aansluit en test.

centrale->module4(werkt niet goed)->module1->module2->module3

mocht het dan helemaal niet goed werken weet je dat module 4 niet goed is.

Groeten Sander
Re: Nieuwe baan Woerden: probleem met terugmelder
Citaat van: Ferdi op dinsdag 24 augustus 2021, 15:03:58
Ik vraag me af of ik in de CS2 misschien een instelling moet veranderen, maar dat lijkt me sterk. De centrale is slechts het doorgeefluik.

Ferdi,

Je centrale mag dan het doorgeefluik zijn.
Maar kan het beste  op hetzelfde aantal modules staan als Itrain. (en minimaal op het aantal dat aan   de s88bus hangt.)

Mvg Robin
Re: Nieuwe baan Woerden: probleem met terugmelder
Citaat van: Hero op dinsdag 24 augustus 2021, 20:18:36
Je centrale mag dan het doorgeefluik zijn.
Maar kan het beste  op hetzelfde aantal modules staan als Itrain. (en minimaal op het aantal dat aan de s88bus hangt.)

Dag Robin,

Het zit volgens mij inderdaad in de communicatie iTrain-CS2. Dit lees ik in de handleiding van iTrain:

De S88-aansluiting op de C2 werkt goed, maar terugmelding met de CS2 heeft een nadeel. Het is niet mogelijk om direct het aantal aangesloten modules op te geven in de CS2 en daardoor kan het gebeuren dat niet alle modules uitgelezen worden. Een betere oplossing voor grote banen is gebruik te maken van de nieuwe LinkS88-module of terugmeldermodules van CAN-digital-Bahn, die direct op de CAN-bus werken.
Tip:! Als je toch de S88-invoer op de CS2 wilt gebruiken, dan moet je ook in de CS2 opgeven hoeveel modules de CS2 moet inlezen, anders worden er maar één of twee ingelezen. Dit is niet via een officiële manier mogelijk, maar kan wel bereikt worden door een 'memory' configuratie aan te maken met een S88-contact dat hoger is dan het hoogste terugmelderadres dat gebruikt is in iTrain. Hierdoor zal de CS2 wel alle modules inlezen die nodig zijn voor iTrain.

Geen idee hoe, maar daar duik ik eens in.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.


Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Ha Ferdi, leuk dat je Woerden gaat bouwen. De plaats waar ik sinds 1,5 jaar woon  :D
Op je rekening lijkt het alsof er voor iedere muur een station ligt...maar klopt het dat "Bodegraven" en "Utrecht"  de schaduwstations zijn (en dus lager liggen)?
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: ernstcramer op woensdag 25 augustus 2021, 18:18:21
Ha Ferdi, leuk dat je Woerden gaat bouwen. De plaats waar ik sinds 1,5 jaar woon  :D

Laten we een keer afspreken Ernst!

Citaat van: ernstcramer op woensdag 25 augustus 2021, 18:18:21
Op je rekening lijkt het alsof er voor iedere muur een station ligt...maar klopt het dat "Bodegraven" en "Utrecht"  de schaduwstations zijn (en dus lager liggen)?

Nee, station Bodegraven ligt hoger. Utrecht is doorgaand spoor.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: Seinwezen op dinsdag 24 augustus 2021, 19:13:49
Kan nog een slechte module zijn.

Dag Sander,
Dank! Getest, maar de modules werken.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Nieuwe baan Woerden: terugmelder probleem
Beste mensen,

Naar aanleiding van de iTrain handleiding heb ik een 60883 LinkS88 aangesloten. Alle adressen gewijzigd (bus - module - ingang: 3.1.1) en de eerste modules werken weer. Helaas, nog steeds geen contact bij de 4e module. De rails nogmaals gecheckt, isolatoren, aansluitingen, adressering. Ook de bekabeling is goed. Instellingen van zowel CS2 als iTrain kloppen.
Wat gaat hier toch mis?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Ferdi,

Heb je ook steeds twee modules getest?  Dus dat de uitgang/ doorlas van elke module ok is ?
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: Hero op woensdag 25 augustus 2021, 21:58:56
Heb je ook steeds twee modules getest? Dus dat de uitgang/ doorlas van elke module ok is ?

Ja. Zowel de modules als de kabels zijn getest en werken.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Ferdi, Als alle modules en bekabeling in iedere configuratie werken t/m de derde module en bij de vierde gaat het mis dan moet het volgens mijn boerenverstand aan de baan liggen. Heb je al geprobeerd om de modules in omgekeerde volgorde aan te sluiten? Dus de volgorde van module plus aangesloten melders compleet omwisselen.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Dan toch het trucje in je cs2 toepassen.
Programmeer eens een sein dat wordt omgezet door een contact uit module 10 oid.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Mooi mooi dat schiet lekker op 👌👌👌
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
een hele stomme vraag weet je ook heeeeeel zeker dat in iTrain de bezetmelders goed staan en van de juiste extentie zoals 6.1 enz

ik had dat een keer dat twee melders die altijd werkten in ene niet meer werkten toen bleek later na lang zoeken en ook melders uitwisselen dat deze instelling in ene verdwenen waren

het is iets waar je snel overheen kijkt of niet aan denkt

Gr Ed
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 26 augustus 2021, 04:13:09
Heb je al geprobeerd om de modules in omgekeerde volgorde aan te sluiten? Dus de volgorde van module plus aangesloten melders compleet omwisselen.
Dag Henk,
Het wordt steeds leuker. Goed idee. Ik heb de modules 3 en 4 omgedraaid (van module 2 eerst naar 4 en dan naar 3. Adressen aangepast) en de terugmelding werkt perfect. Het ligt dus niet aan de baan! Echter, module 5 is nu weer niet te zien. Ik heb daar ook een andere module voor genomen, dus het kan niet aan een defect kastje liggen. Het lijkt erop dat er toch iets structureel fout zit met de bedrading. Ga overal nog maar eens doorheen.
Dank!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: eddyflame op donderdag 26 augustus 2021, 13:00:17
weet je ook heeeeeel zeker dat in iTrain de bezetmelders goed staan en van de juiste extentie zoals 6.1 enz

Dag Ed,
Ja, dat kan zomaar gebeuren. Is al een paar keer een fout geweest: oh, ja, ook het adres weer veranderen. Ben ik dus steeds alert op.
Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
OK, Dus eerst had je de volgorde 1,2,3,4 en ging het bij de vierde mis en nu heb je de volgorde 1,2,4,3,5 en gaat het bij de vijfde mis. Ergo altijd direct na 3, geeft te denken huh. Probeer eens 1,2,4,5,3, ben benieuwd.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste mensen,

In ieder geval is er één module Viessmann 5217 waarvan de uitgang niet werkt. Dat heb ik samen met Robin kunnen meten. Ook de bedrading tussen de verschillende modules is niet helemaal betrouwbaar. Ik heb nu wat dikker draad gekocht en de 6-polige stekkers worden niet meer gesoldeerd maar geknepen. Het onderste schaduwstation is getest en werkt goed. Ben meteen door gegaan met de 2e laag. Eerst de verlichting en stroomkring. Bedrading van de rails eronder en vervolgens naar het klimspiraal.
Morgen bij Robin de stekkers 'knijpen' en vervolgens kijken of het werkt.
Het schiet wel lekker op zo!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Dag Ferdi,

Ik gebruik CS3 met 1 Link S88 en daarachter Rosoft units. Systeem/Itrain las maximaal 3 units. Bleek instelling in de CS3. Kan dat in jouw geval ook spelen?

Met vriendelijke groet,

Arie
Re: Nieuwe baan Woerden: bezetmelder testen
Beste mensen,

De Viessmann 5217 terugmelder kan eenvoudig getest worden (met dank aan Robin). Ik heb de 5217 verbonden met mijn CS2 dmv een zelfgemaakte 6-polige kabel. De 16 terugmelders zijn op de baan gemonteerd en geadresseerd in iTrain. Een draadje met de bruine stekker in de aarde (zijkant kastje) en vervolgens kun je met de groene per adres controleren of de ingang werkt. Je ziet de terugmelder oplichten als hij contact maakt. Ik heb op deze wijze 3 kapotte modules gevonden. Bij één doet adres 9 het niet, bij de andere 2 worden alle terugmelders geactiveerd. Nog geen idee wat dat betekent, maar belangrijker nog: kan dat gerepareerd worden?

Filmpje:
https://youtu.be/6PIbnNn4i8Q

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Je kunt denk ik beter een nieuw draadje openen voor de reparatie van die modules.
In het probleem en reparatie deel van het forum.
Dan krijg je meer / eerder reacties van de electronica boys.  ;)

Mvg Robin
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: ArieV op zaterdag 11 september 2021, 22:18:52
Bleek instelling in de CS3. Kan dat in jouw geval ook spelen?

Dag Arie,

Dat lijkt het bij mij ook te zijn.
Ik heb op de Marklin 60883 (bus 3) 6 Viessmann 5217 bezetmelders aangesloten. Elke module werkt naar behoren. Allemaal individueel getest door elke 5217 als eerste module met deze adressen te testen met de loc die rondrijdt. De kabels zijn ook goed. Toch geeft iTrain een storing bij 3 meldingen in het schaduwstation. De instelling op de CS2 is volgens mij ook goed. Op de 60883 heb ik de 6 modules ingevuld en ook op de S88. In iTrain heb ik geen aantal modules ingevoerd. Volgens de handleiding niet nodig. Maar ook als ik ze wel invoer, maakt dat niet uit. Wie heeft een idee?

Filmpje:
https://youtu.be/wg7B0WDKYSQ

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste Ferdi,

Dit is duidelijk een geval van slechte isolatie van de melder (rail)
Waarschijnlijk komen de railstaven tegen elkaar aan.
Heb je er een dremmelschijf tussendoor gehaald ?

Groet, Edwin.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: Edwin1962 op maandag 20 september 2021, 12:33:55
Dit is duidelijk een geval van slechte isolatie van de melder (rail)
Waarschijnlijk komen de railstaven tegen elkaar aan.
Heb je er een dremmelschijf tussendoor gehaald ?

Dag Erwin,

Briljant! Opgelost. Ik heb met de dremel de railstaven meer van elkaar gescheiden. Werkt. Probleem opgelost.
Het verbaast me wel dat ik dat met het testen van de afzonderlijke modules niet ben tegengekomen.
Dank!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Ze zetten ook uit in de zomer !  :D
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Ferdi,

Ik zou er geïsoleerde (kunststof) raillasjes tussen zetten dan blijft de railstaaf ook goed zitten.
Meerdere merken hebben die.

groet
Harald
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Of Ferdi nu nog overal kunststof raillasjes tussen kan zetten, is de vraag. Het ligt allemaal zo te zien mooi vast of in elk geval strak in elkaar. Maar de oplossing met de Dremel is prima, toch? Nog even goed stofzuigen om ijzervijlsel weg te nemen. Dat geleidt immers ook!
Verder ga je vlot, Ferdi! Wat een bouwlust.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2013

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Hoi Ferdi,

Das mooi toch !
Zag alleen dat er meerdere melders af en toe oplichten, dus zal je (om alles goed te latn werken en geen spookmeldingen te krijgen) alle melders zo even langs moeten gaan.
De opmerking van Peter, stofzuigen, zou ik zeker doen...., of deze er bijhouden tijdens het slijpen.
Er komt nogal wat, geleidend, slijpsel af.
En schoentjes ertussen is niet nodig, de rail ligt behoorlijk vast dus schuiven is bijna onmogelijk.
Succes met je mooie baan  :thumbup:

Groet, Edwin.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Beste mensen,

Inderdaad lichten er nog een aantal (teveel) blokken op. Ik heb alle secties met een dremel behandeld in het onderste schaduwstation. Geen enkele knippering meer. Is wel een heel gedoe. Sommige secties moest ik meerdere keren 'behandelen'. Morgen het bovenste schaduwstation aan beginnen. Ik wil niet dat ik straks als ik er wat moeilijker bij kan, nog voor verrassingen kom te staan. Dank voor het advies!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2018

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Hallo Ferdi
Kun je vertellen hoe je dat precies doet met de dremel? Slijp je dan de raillassen ook door? Of (zoals Haradigi adviseert) gebruik je kunststof raillassen?
Re: Nieuwe baan Woerden
3railkoen
gast

Re: Nieuwe baan Woerden
kleine diode in de terugmeld leidingen opnemen hielp bij mij destijds om fake meldingen te voorkomen mvg koen
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Ferdi , net eens door je draadje gelopen, je spreekt van dremelen van de rails , maar in je schaduwstation heb je toch c- rails ? Die moet je toch allemaal knippen en isoleren? Of heb ik t verkeerd geïnterpreteerd ?
Met c-rails had ik ook problemen omdat mijn " knip-wijze " niet zorgvuldig was; tevens kreeg ik sommige 24360 niet goed gescheiden
Misschien helpt dit ...
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
De afstand tussen de spoorstaven van de verschillende railstukken is bij C-rail mooi klein. En soms zo klein dat er stroom kan lopen. Dan worden de geknipte secties overbrugd.
Het helpt in dat geval om even een slijpschijfje tussen de spoorstaven te halen om de ruimte groter te maken. En juist dat is Ferdi nu aan het doen.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Ah, ok, dat wist ik niet. weer iets nieuw geleerd.Dank je Peter.
Re: Nieuwe baan Woerden
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe baan Woerden
Citaat van: Peter Alex op woensdag 22 september 2021, 22:35:34
Kun je vertellen hoe je dat precies doet met de dremel?

Hallo Peter Alex,
Zoals Peter inderdaad uitlegt slijp ik met de dremel een klein stukje tussen de spoorstaven, zodat ze niet meer tegen elkaar aanliggen en echt gescheiden zijn. Niet bij elke rails, maar alleen de voor- en achterkant van de sectie.
Vriendelijke groeten,
Ferdi