Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Diorama: Speelplaats voor B VI

Gestart door mcs51 donderdag 29 juli 2021, 19:54:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Diorama: Speelplaats voor B VI
Lid sinds: 2019

offline
Diorama: Speelplaats voor B VI
Hallo,
Ik ben een "speelplaats" voor B VI locjes aan het maken.
Op Spoor 4, bovenste spoor, kan een MM2 of DCC locje als pendeltrein bezig blijven.
Heeft de loc sounds, dan wordt bij elke start een random sound geproduceerd.

De andere 3 sporen worden gevoed via een MS2 & Gleisbox.
Hier moet alles met voorzichtigheid handmatig gestuurd worden.
Dat was "the easy part", mijn vraag gaat over de scenery.

Behalve de rotspartij moet alles van gras voorzien worden.
Ik heb wel een rol gras maar ik vraag mij af of het niet beter zou zijn met een "grasmaster" alles te "begrassen".
Met die rol zal ik nog wat moeten versnijden waardoor hier & daar naden tevoorschijn zullen komen. 

Is een "grasmaster" echt zo goed als Noch beweert?

Bedankt voor jullie inputs!
Vriendelijke groet
Alain
Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
Leuk plan om een apart baantje te maken voor deze bijzondere locjes.
Als je natuurgetrouw wilt begrassen, zijn losse vezels het mooist. Er zijn goedkope mogelijkheden, namelijk de theezeef en de knijpfles. Dan probeer je met de zwaartekracht en bescheiden luchtdruk de grasvezels zo recht mogelijk in de lijm te laten vallen. Dat gaat redelijk.
Een statische begrasser doet het beter. Een iets prijsvriendelijker alternatief voor de Noch grassmaster is de RTS Greenkeeper die in verschillende varianten bestaat. De 35kv volstaat voor de meeste klussen in H0.
Je kunt ook aan de knutsel met elektronische vliegenmeppers en dergelijke, maar dat is geheel aan jou. Het is immers niet ongevaarlijk.

Groet,

Peter
Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
In hoeverre is een electronische vliegenmepper gevaarlijk dan?
Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
Bedankt voor de reacties!
De knijpfles, die heb ik maar dat gras trekt nergens op, zelfs niet na eerst over textiel wrijven om de fles (en dus de vezels) statisch te laden.
Ik kijk eens naar die RTS... ...
Gevaarlijk is een vliegenmepper niet maar daar komt geen 35kV uit waardoor, volgens bepaalde mensen, het sop de kolen niet waard is.
VrGr
Alain
Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
Bayerische snoepjes, heerlijk!

Begrijp ik hieruit dat het eigenlijk 4 pendelsporen zijn, waarvan 1 automatisch?

Groeten,
William
Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
@Hans: ach, gevaarlijk... Maar je moet zo'n ding ombouwen. En dan komt er geloof ik zo'n 15kv uit. Scherm je dat onvoldoende af, dan kietelt het heus bij aanraking. Er zijn best wat (verhitte) discussies gevoerd in diverse draadjes, waarbij de professionals uit de elektrotechniek telkens serieus waarschuwen voor wat een onschuldig batterijtje van 9v ineens vermag. Dus ik wilde er niet te lichtvaardig over doen.

Groet,

Peter
Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
@William, enkel spoor 4, het hoogst gelegen spoor, is volautomatisch pendelspoor voor MM2 & DCC locs.
Nu heb ik 5 locs voorzien de Arduino, dus met deze werkt het ook  8o

Andere 3 sporen worden gevoed uit een MS2 en kan je dus zelf manueel rijden heen & terug, of gewoon met de fluit  :o)

Die 35kV van de RTS is volgens deze site wel serieus misleidend. 
Model werkt op 13kV iets meer dan de Noch die op 12kV werkt.

Martin Welberg stuff komt prijsgewijs in de buurt van dergelijk equipment en is voor "slechts" één diorama.

Wordt vervolgd... ...

VrGr
Alain
Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
Hallo Alain,

Is een leuk projectje voor dit soort locomotiefjes! :thumbup:

Als je voorlopig geen andere baan gaat bouwen dan die van dit project dan is een grassmaster (of vergelijkbare andere statische "begrassers") een beetje zonde van het geld. Ja, de Martin Welberg matjes kosten wel wat maar daar moet je jouw baan ook niet mee vol leggen maar gebruiken als een heel fraaie afwerking. Ook zonder die aanvulling moet je overigens ook nog diverse grasvezels en andere bodembedekkers kopen, daar ontkom je sowieso niet aan.

Ik heb zelf ooit een landschap proefstukje gemaakt. ( klik ) Dat is volledig gedaan met zo'n statisch flesje. Echt heel goed schudden om de grasvezels statisch te laden en dan werkt het met kortere vezels best goed. Daarna aangevuld met struikjes en eventuele andere bodembedekkers dan lijkt het gauw heel wat! (als je wat verder in mijn draadje terug gaat zie je mijn volledige werkwijze bij dit proefstukje)

Ik ben benieuwd wat je er van maakt!

Re: Diorama: Speelplaats voor B VI
Marcel, bedankt voor de link naar je "proefstukje"!
Is niet over één nachtgegaan maar mag zeker gezien zijn ! :thumbup: !
Ik zal ook eens experimenteren met touw om struikjes te maken... ...

Wat mij een beetje dwars zit met die strooi-fles is dat je geen tegenpool hebt, geen elektrische draad die je aan je baan/diorama kunt verbinden.
Stel dat je die fles/vezels alsnog kan laden door véél/héééééél véél te schudden, hoe komt dat elektrische veld dan tussen diorama en fles om de vezels rechtop te krijgen zoals je hoofdhaar overeind komt te staan door een HS veld.
Maar bon, ik zal het later nog eens proberen.

Ondertussen heb ik een 1.5m lange strip uit mijn "grasrol" geknipt en deze dan als een professionele behanger / tapijtlegger vooraan aangebracht.
De structuur van de scultamould komt alsnog goed door zodanig dat geen biljarttafel lijkt (ik heb gelezen dat voetbal niet uw ding is, dus maar een andere sport gekozen  >:-D ).
Spijtig ben ik door mijn reserve struikjes heen waardoor het nu wel een beetje kaal is.
Ik zou natuurlijk kunnen zeggen dat de schaapjes alles kaal hebben gegeten O:-D
De ballast moet de nu nog véél te strakke scheiding spoor/gras breken... ...

VrGr
Alain