Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Heuvelen....lekker aan het dromen van ongelimiteerde ruimte en middelen ;-)

Gestart door Barry donderdag 29 juli 2021, 14:59:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Heuvelen....lekker aan het dromen van ongelimiteerde ruimte en middelen ;-)
Hallo allen,

Ik heb al veel speurwerk gedaan hier op het forum en daar buiten maar kan niet echt veel baanplannen vinden met het heuvelen concept erin.
Zijn er toevallig nog tips om die mij kunnen leiden naar een door mij nog niet ontdekte bron van info?

Kijfhoek, en wat sites van duitse model fanaten heb ik inmiddels door gespit maar zou toch meer enthousiastelingen moeten zijn.
Of is het echt zo'n zeldzaamheid in de modelbouw?

Gr, Barry

Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heuvelen
Ja, er zijn (weinig) draadjes over geweest.
Hoofdreden: de noodzakelijke lengte van een heuvel beperkt de inpasbaarheid in bijna elke modelbaan.

Een van die draadjes heeft een verhullende naam: K-sporen buigen.
Want wat wil het geval? Deze vraag rees:
Hoe leg je de "put" (onderaan de helling) en de "bolling" (bovenaan de trieerheuvel) met K-rails?

Dat eindigt met dit citaat:
Citaat van: Lobomotion69 op maandag 08 juni 2020, 11:52:56
(...) Even snel rekenen in H0: Een beetje rangeerheuvel is 3,5m hoog. Dat is 4cm in H0.
De oprit wordt dan 1,33cm lang, de afrit mag wat steiler zijn.
De hele heuvel wordt dan ca 2 meter. Dan de wisselstraat en daarna de rangeersporen.

Met drie wissels achter elkaar zit je al op 60cm en heb je enkele rangeersporen.
Op een lengte van 1 meter krijg je net negen van de kortste wagonnetjes kwijt.
Met een LüP van 15cm zijn dat er nog maar zes, niet veel dus.

En dan heb je al een totaal lengte van ruim 3,5 meter in gebruik.
Voor de mooiegheid heb je dus minstens vier meter nodig.
Als je die nog braak hebt liggen op je baan dan kan het.

De daarop volgende vraag ligt voor de hand: hoe passeer een BoBo de "put" zonder te ontsporen,
en hoe voorkom je bij een BoBo dat hij uit de rails wordt getild op de kruin van de heuvel?

En die 2e vraag doet denken aan een plaatje in de encyclopedie bij de buren:
Afbeelding 10 (Te scherpe hellinghoek).

Dat plaatje is van ex-forum-user Nedrail1435.
Oftewel: de maker van het plaatje is op dat forum onvindbaar geraakt,
maar is nog wel actief op youtube. :D

Het antwoord op die vraag stond ooit uitgelegd in een Zwitsers tijdschrift:
Je kunt de holling en bolling berekenen met een formule op basis van de tangens van de hoek,
op basis van de langste lok of wagon die de "put" en "kruin" veilig moet kunnen passeren.
Je kunt het ook berekenen met een differentiaalvergelijking, maar dat is iets lastiger.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Heuvelen
Puntje is ook dat het rijgedrag van onze lichte modellen niet erg overeenkomt met het grote voorbeeld. Eenmaal over de heuvel geduwd, gaan ze er als een speer vandoor. Binnen 30 cm bereiken ze pakweg
200 schaalkilometers per uur. Zie ze dan maar eens netjes op de enig juiste plek tot stilstand te brengen.

Een oplossing voor de door Jan en mij genoemde problemen is misschien alleen het opdrukken uit te beelden. Na de heuvel verdwijnen de modellen dan in het schaduwstation waar het gedrag minder nauw luistert.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen
Thx Jan, die formules had ik nog niet zo helder uitgelegd gevonden. Ga ik zeker lezen.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen
Hi Henk, klopt inderdaad qua snelheid. Heb al meerdere filmpjes gezien waarbij de wagens hard op elkaar of de buffer knallen.
In deze duitse baan, lijkt het erg mee te vallen maar heb het geheim erachter nog niet kunnen vinde op zijn site:

Re: Heuvelen
nobody
gast

Re: Heuvelen
 @citaat Railrem?
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heuvelen
Je bedoelt dat je geen uitleg hebt kunnen vinden over dit apparaat.
In het Duits heet zo'n geval een Gleisbremse.
Daarvan is het één bepaald type.

Ik denk dat je Miba Special 93 moet hebben, om een oplossing te vinden hoe je 'm zelf maakt.
Want uit het bestand bij Knorr-Bremse leer je niet zoveel, behalve dan dat innovatie verder gaat.
Kijk ook even hier naar de Miba uit maart 2010.

Je zou eens op internet kunnen zoeken naar Modellbau Gleisbremse

Dan vind je b.v. Faller 120320, afbeelding zie bijlage.
Voor pak 'm beet €44,- heb je de afrem oplossing te pakken.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2008

offline
Re: Heuvelen
Op treinenbeurzen is soms op een baan een rangeerheuvel te zien, Ernst Huider van de gelijknamige winkel in Heerhugowaard bouwt in zijn spoorbaan ook een rangeerheuvel. Deze spoorbaan is iedere maand te bezichtigen, zodra dit ivm corona weer mag. Je kan op zijn site meer informatie vinden.
Re: Heuvelen
nobody
gast

Re: Heuvelen
In 't Engels heet zo'n apparaat "retarder" Op YouTube zijn vele filmpjes te vinden.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heuvelen
Waar verwacht je deze railrem te vinden in de 3railwiki?

Allereerst in de Baanbouwweetjes
en in de begrippenlijst (grootspoor/modelspoor), uiteraard. Helaas, nog niets. Ergens anders, misschien?

Toch zou het wel iets zijn om erin op te (laten) nemen, ooit ....
Re: Heuvelen
nobody
gast

Re: Heuvelen
 @citaat Gebruik dan deze knop:

Bron: 3rail forum.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heuvelen
Citaat van: nobody op donderdag 29 juli 2021, 18:14:32
deze knop:
De perfecte oplossing: deze vraag laten we gewoon aan anderen over ....  :thumbup:
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Heuvelen
Citaat van: nobody op donderdag 29 juli 2021, 16:38:01
@citaat Railrem?

Ah ja, werkende railrem. Leuk gedaan in dat filmpje.  :)

Toch gaat het daar nog best wel hard. In werkelijkheid rijden de wagens bijna majestueus de heuvel af.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Heuvelen
Als het goed is had M* in het verleden een baanplan met rangeerheuvel voor m-rail.
Ik denk dat ik dat plan nog wel ergens heb (maar waar), als ik tijd heb zal ik  wel eens kijken of ik dat nog kan vinden. kan door omstandigheden wel even duren maar wellicht heeft iemand op het forum het bij de hand.
Groet Paul
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen
Dank allemaal voor de reacties en tips tot nu toe, de vrijdagavond is alvast weer gevuld met lekker neuzen :D

Ik zal ook eens kijken in de komende vakantie of ik mijn verzamelde info kan bundelen voor op de wiki.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heuvelen
Citaat van: henkv op donderdag 29 juli 2021, 20:47:58
In werkelijkheid rijden de wagens bijna majestueus de heuvel af.
Is dat wel zo? De snelheid moet wel toereikend zijn voor de lengte van het gesorteerde afstel-spoor.
Als zo'n losse wagon niet genoeg snelheid maakt, dan komt hij ook niet ver.

Ik vraag me af hoe zo'n railsrem of remklem (zoals die van Faller) in het bargoens heet: remspoor?  8o

Citaat van: paulvanelst op vrijdag 30 juli 2021, 11:16:24
Als het goed is had M* in het verleden een baanplan met rangeerheuvel voor m-rail.
In 1938 gaf M een banenplan boek uit (763), in schaal 00,
met een rangeerheuvel (stellwerk) met railsplan op pagina 13.
Maar misschien bedoel je een ander (recenter) banenplan boek in schaal h0?
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2011

offline
Re: Heuvelen
Op Youtube een instructiefilm voor het (Duitse) grootspoor: Von Rangierbahnhöfen, Hemmschuhen und Stellwerken. Zurück nach damals und retour.
Re: Heuvelen
SDriver
gast

Re: Heuvelen
Ik heb iets meer dan 21 jaar bij de NMBS gewerkt en veelal gewerkt op de " afduwers ".
Dit is de benaming die wordt gebruikt voor de locs die wagens heuvelen.
Vanaf 2000 zijn ze dit beginnen te doen met het type 77 waar ik ook mee reed.
De wagens werden 3 keer afgeremd door een automatische reminstallatie die berekende hoeveel de wagen moest worden afgeremd om netjes op het bestemmingsspoor tot stilstand te komen tegen de andere wagens.
Er is een reminstallatie voorzien onderaan de heuvel , dit is de bergrem.
Dan is er de dalrem , deze is voorzien tussen de bergrem en de spoorrem.
En tenslotte de spoorrem die de wagens de laatste keer kneep zodat ze niet met een rotvaart tegen de andere wagens knallen.
De lengte van de sporen zijn in de bundel C2 ( Antwerpen Noord ) ongeveer 500 a 600 m lang en in de bundel B2 zijn ze iets langer naar de 700 m toe.
Een grote oppervlakte is dus nodig als je het een beetje wilt nabouwen zoals het grootspoor.
Ik vermoed dat je gerust kan spreken over 2000 m vanaf het ontvangstspoor waar de treinen binnen rijden tot aan het vertrekspoor waar de nieuwe gevormde treinen , reeksen vertrekken.
Op You Tube is een filmpje te vinden van deze triëerinstallatie , " het rangeerstation van Antwerpen Noord ".
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2012

offline
Re: Heuvelen
Het is een plan in Ho het was een boek met baanplannen van simpel tot uitgebreid , ik denk jaren 60, volgens mij uit hetzelfde boek waar hier recent ook een ontwerp werd gebruikt (kan hem even niet zo snel vinden)
Groet Paul
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heuvelen
Citaat van: SDriver op vrijdag 30 juli 2021, 17:23:23
De wagens werden 3 keer afgeremd door een automatische reminstallatie die berekende hoeveel de wagen moest worden afgeremd
In de Faller bouwdoos 120320 zitten twee remsporen, geen drie.
Maar in het voorbeeld op de doos liggen ze naast elkaar in plaats van na elkaar.
Dat is niet realistisch en "te duur".

Faller zelf noemt het Remspoor niet-functioneel, want het werkt mechanisch, op basis van wrijving tussen flens, spoorstaaf en een veer. Voor alle wagons, ongeacht aantal assen en gewicht,  en ongeacht uitlooplengte, gelijk.

Als een model functioneel moet kunnen wat SDriver beschrijft,
dan moet je de mate van klemming op de flens met een computer kunnen instellen op basis van wagon gegevens.
Opdat per wagon, gewicht en per uitlooplengte de reminstelling gewijzigd kan worden.

Als je de functionaliteit vergelijkt met die uit de Miba (maart, 2010, pagina 30 e.v.),
dan zie je dat door de bladveren beide van een stappenmotor (of servo) te voorzien,
je met simpele formules en een stukje zelfgebouwde elektronica de reminstelling wel kunt wijzigen.

Met 2 remsporen (dalrem en richtingsrem, in plaats van 3 in het echt; de bergrem doet niet mee, maar wordt wel berekend),
ben je er dan ook.

Van daaruit, is het nog maar een kleine stap naar digitalisering of arduino toepassing.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Heuvelen
Dag Barry.

Citaat van: Barry op donderdag 29 juli 2021, 14:59:10
Zijn er toevallig nog tips om die mij kunnen leiden naar een door mij nog niet ontdekte bron van info?

Forumlid Henk heeft een rangeerheuvel en daar enkele filmpjes van op Youtube: klik
Ook forumlid Joost heeft een rangeerheuvel in zijn modelbaan opgenomen: klik
En Gerolf Peeters (van Modelspoormagazine.be) heeft er een technisch hoogstandje van gemaakt: klik

Wellicht heb je wat aan deze verwijzingen en succes met de bouw!

Groeten,

Erik.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heuvelen
Citaat van: Nieuwenhuis op zaterdag 31 juli 2021, 10:45:03
En Gerolf Peeters (van Modelspoormagazine.be) heeft er een technisch hoogstandje van gemaakt: klik
Ja, en hij had er in de denkpiste eerst ook een draadje over geopend om erover te brainstormen, rond 2007: klik hier.

Er zijn vele oplossingen geweest om wagons af te remmen.
Wielklem (Faller), as-borstel (Gerolf), magnetisme (foto nicospilt), schuimplastic (Fleischmann demonstratiebaan).
Jammer dat de website van henkietrein de tijd niet heeft overleefd.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heuvelen
Er is dat filmpje van Henkietrein uit 2007 (NL Marklin Rangeerheuvel op M-rails, 13 nov. 2007),
en misschien is het goed om er toch even bij stil te staan:

  • De baan is analoog? Nee, kijk maar naar het verschil binnenverlichting bij rood sein tussen ICE en Koploper)
  • Er liggen 3 ontkoppelrails na elkaar (en de herrie wijst erop dat ze niet met gelijkstroom worden aangestuurd)
  • Ze zijn alledrie nodig, en ze schakelen tegelijkertijd (de achterste wagen schudt soms heftig).
  • Soms ontkoppelt de 1e, soms de 2e en soms de 3e. Waarom eigenlijk?
  • Hoe worden de 3 ontkoppelrails geactiveerd?
    Op zicht, met lichtsluis, met schakelrails of contactrails, met decoder, op basis van wagonlengte?
    Dat is niet te zien aan de rails, er zit wel een grijs vlekje op de bedding (toeval?)
  • Er is geen rem op de snelheid van de afgekoppelde, omlaag rijdende wagons (ze racen omlaag).

Kennis die op z'n website stond, en kennelijk ermee verloren is gegaan.

Ik vraag me datzelf ook af omdat ik op het stummiforum las dat een Duitse analoogrijder in z'n kopstation 4 ontkoppelrails achter elkaar had liggen. De reden om 4 ontkoppelrails in serie te leggen, was dat alle locs en wagons andere rijlengtes hebben. Niet om 1, 2 of 3 wagons samen af te koppelen.

Dat wijst erop dat automatische afkoppeling gebeurde op basis van een schakelrails (sleepschoen) of contactrails (eerste wiel), of op treinlengte, en niet op basis van een lichtsluis (die vaststelt waar de koppeling is).
In het filmpje is niet te zien waar en hoe het ontkoppelsignaal wordt gegenereerd.

Op het Koploper forum zijn vele draadje te vinden over locwissel en loc omloop, en enkele die ontkoppelen met behulp van een lichtsluis. De lichtsluis heeft als groot voordeel dat er maar 1 ontkoppelrails nodig is. De plek van ontkoppelen wordt exact gemeten (de plek van de koppeling zelf).

Op dit forum is een draadje uit 2007 over heuvel-wensen. En daaruit blijkt het niet kunnen oplossen van de rem-noodzaak de grootste rem op uitvoering van het verlangen te kunnen heuvelen.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen
Citaat van: Jan22 op vrijdag 30 juli 2021, 14:14:01
Is dat wel zo? De snelheid moet wel toereikend zijn voor de lengte van het gesorteerde afstel-spoor.
Als zo'n losse wagon niet genoeg snelheid maakt, dan komt hij ook niet ver.

Op verschillende grootspoor locaties zoals kijfhoek hebben ze die leuke karretjes tussen het spoor om ze door te duwen mocht er te weinig snelheid zijn geweest.
Re: Heuvelen
SDriver
gast

Re: Heuvelen
Op de afduwers in Antw Noord duwen ze door met de locs.
Altijd een rangeerder vragen of hij het door te duwen spoor in het oog kan houden en zo kan hij ook zeggen hoeveel meters er nog over zijn tot de 1e wagen op de stopblok loopt.
Max adviessnelheid is 3 a 4 km/u.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen
Citaat van: Jan22 op donderdag 29 juli 2021, 16:40:16
Je bedoelt dat je geen uitleg hebt kunnen vinden over dit apparaat.

"The wagons are then accelerated by gravity and shortly thereafter - if necessary - braked again by pressing a button using a self-made track beam brake. In the basic position of the brake, the trolleys are fully braked; the bar brake is only released when the button is pressed."
(bron:http://www.modelleisenbahn-knittelfeld.at/index.php/de/anlage/verschiebebahnhof-steinbach-sued)

Re: Heuvelen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen
Heeft er trouwens iemand wel eens een proef gedaan met ontkoppel rails om deze als variabel stootblok te gebruiken in de opstelsporen na de heuvel?
Kortom de werking om te draaien, het blokje omhoog zodat de wagons tegengehouden worden (zoals een stootblok normaal doet) en dmv bijv een schakelaar het blok omlaag zodat een loc de stam kan meenemen wanneer de stam helemaal is samengesteld.
Lijkt mij een elegante oplossing, ik weet alleen niet of het blok hoog genoeg komt zodat er geen ontsporing plaatsvindt.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Heuvelen
de ontkoppelbalk van standaard ontkoppelrails komt niet zo hoog. Een wagon kan daar nog gewoon overheen rijden, alleen de koppelingen worden net genoeg omhoog geduwd om te ontkoppelen. Met Repa ontkoppelaars zou het misschien nog kunnen lukken. Daarbij kun je de hoogte instellen. Zeker weet ik dat niet en ik heb net alles afgebroken en ingepakt voor de verhuizing. Dus testen zit er voorlopig niet in.

En als het al zou lukken dan worden de wagons op de assen tegengehouden. Of je dat nu echt wilt is een andere vraag.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Heuvelen
Stel, je gaat uit van een ander soort koppeling.
Kadee (magnetische koppeling) bijvoorbeeld.
Je moet dan trekken om te kunnen ontkoppelen,
want bij duwen ontkoppelt de Kadee koppeling niet.

Een ontkoppelrails voor een Kadee koppeling bestaat uit een op te wekken magnetisch veld
(door een spoel onder de rails).

Die ontkoppelspoel bevindt zich op de top van de heuvel.
Remsporen zitten op de helling en onderaan.

Hoe zou het een en ander dan werken?

Citaat van: Kelderspoorder op woensdag 28 oktober 2020, 18:01:12
Het ontkoppelen gebeurt enkel als je boven de magneet komt,
maar je moet eerst een klein stukje naar achteren rijden
om zo de spanning van de koppeling te ontnemen.
Na het klein stukje achteruit gereden te hebben, weliswaar boven de magneet blijven natuurlijk.
Dan is de koppeling als het ware los, dus er zit geen trekspanning op.
Dan doet de magneet zijn werk, en gaat de koppeling open.
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2016

offline
Re: Heuvelen
 @citaat Dit begrijp ik niet, Jan Willem.
Bij het heuvelen duwt de rangeerloc de wagens over de heuvel. Ga je dan over de magneet, dan ontkoppelt de Kadeekoppeling toch? Bij duwen is er geen trekspanning.
Maar dit topic is op zich wel grappig, als ik de linkjes volg naar andere sites.
Ik ben van alles tegen gekomen over afremmen met een beetje perslucht, mechanische railremmen, vast geplaatste borsteltjes. Over het verzwaren van wagons, het uitkienen van de uitloop en remweg en andere slimmigheden en problemen. Maar het klinkt allemaal als te onvoorspelbaar en storingsgevoelig.
Ik laat mijn locjes maar gewoon heen en weer rijden. Alleen nog kijken of de Roco universeel koppeling inderdaad mijn favoriet wordt en hoe ik ga ontkoppelen. Iets fabrieken met een servo lijkt me wel wat. Maar Kadee werkt natuurlijk ook heel fraai. Dan is alleen een simpele magneet of elektromagneet onder het spoor voldoende.

Groet,

Peter
Re: Heuvelen
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen
Inmiddels een beetje zelf aan het schetsen geweest in Railmodeller maar ik heb wat hulp nodig om het oranje stuk passend te krijgen.
Doel is om van 1 aan rij spoor naar 5 opstelsporen te gaan. Heeft iemand suggesties hoe dit netjes sluitend te krijgen?
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Barry, Hierbij een oplossing. Die ellenlange opstelsporen heb ik er even uit gelaten. Kwestie van voldoende rechte ertussen plempen. Afwijkingen zijn volgens Anyrail geen bezwaar om de rails te leggen.
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Lid sinds: 2019

offline
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Hallo,

ik heb zelf geprobeerd te heuvelen, maar heb het nooit mooi werkend gekregen... Ben dan maar overgegaan op "flat shunting", wat een heel leuk beeld geeft en voor een baan met minder dan 10 opstelsporen ook realistisch is.

Moest je interesse hebben: https://youtu.be/T_cLW0VauVI

Veel succes!
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Bedankt Henk, ga er straks mee aan de gang!
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Zeker een leuk alternatief, je hebt zo in ieder geval niet het probleem dat we wagons los van elkaar eindigen op het baanvak wat bij heuvelen nog wel eens gebeurd.
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Lid sinds: 2019

offline
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Hallo Barry,

Ze staan dan inderdaad wel mooi tegen elkaar maar gezien de lage snelheid durven ze soms niet te koppelen. Vandaar dat als ik een sleep ga ophalen ik helemaal tot achteraan het opstelspoor rij tot een lichtsluis bediend wordt. Dan weer vooruit tot aan de lichtsluis boven de ontkoppelaar. Als beide lichtsluizen op dat moment bezet zijn is er een koppeling niet geslaagd, stopt de trein en krijg ik een alarm.

De lol zit 'm voor mij in het automatiseren van dit alles. Ik weet niet welke richting jij wil uitgaan. Als je manueel werkt zie je natuurlijk direct zelf dat er iets fout zit: veel eenvoudiger. ;-)

Nogmaals: veel succes.

Stijn
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Citaat van: Lobomotion69 op woensdag 18 augustus 2021, 02:59:47
Barry, Hierbij een oplossing. Die ellenlange opstelsporen heb ik er even uit gelaten. Kwestie van voldoende rechte ertussen plempen. Afwijkingen zijn volgens Anyrail geen bezwaar om de rails te leggen.

Het weglaten van de slinger uit de wisselstraat maakt het mooi vloeiend. Er is echter wel een aandachtspunt: als je aan de binnenbocht van een meegebogen C-rail-wissel verder gaat met een recht spoor, zou dat een parallelafstand van 38,75 mm opleveren ten opzichte van de buitenbocht. Omdat C-rail 40 mm breed is, zal dat dus een beetje wringen. Hetzelfde geldt met een tweede meegebogen wissel direct aan de binnenbocht; de buitenbocht van die meegebogen wissel begint immers ook met een stukje recht spoor. In de praktijk kom je er wel mee weg, maar omdat het eigenlijk altijd ook anders kan, gebruik ik dit patroon nooit bij het ontwerpen. In WinTrack is het overigens beter te zien dan in Anyrail, waar de breedte van de rails veel minder is dan 40 mm. Daardoor lijkt het soms dat iets past, terwijl het te dicht bij elkaar ligt.

Hieronder staan twee alternatieve oplossingen. De eerste is een aangepaste versie van wat Henk had bedacht, maar die ene meegebogen wissel is verplaatst naar het bovenste spoor. Met een paar welgemikte passtukjes klopt het dan vrijwel exact: er is maar één afwijking, van 0,4 mm. De tweede is een ruimere opzet, met als voordeel dat 3 van de 5 sporen nu geen R1 meer gebruiken. De grootste afwijking is 1,2 mm.
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Citaat van: stijn op woensdag 18 augustus 2021, 11:08:34
De lol zit 'm voor mij in het automatiseren van dit alles. Ik weet niet welke richting jij wil uitgaan. Als je manueel werkt zie je natuurlijk direct zelf dat er iets fout zit: veel eenvoudiger. ;-)

Ik zit mijn hele werkleven al in de IT en alle uithoeken ervan omdat dat mijn grootste hobby is dus er zal tzt veel automatisering in komen maar het kind in mij wil ook graag nog een beetje het speel element erin hebben dus zal uiteindelijk een hybride baan worden.
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 18 augustus 2021, 14:12:06
In WinTrack is het overigens beter te zien dan in Anyrail, waar de breedte van de rails veel minder is dan 40 mm.

Tenzij je bij Anyrail bedding aanvinkt. Dan heb je ook 40 mm. Dat vind ik wel fijn aan Anyrail, je kunt ontwerpen met de hartlijn en dan door rails en bedding aan te vinken controleren.
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Lid sinds: 2020

offline
Re: Heuvelen....hulpvraag...
Met dank aan de bijdrages van mede forum leden inmiddels weer wat verder met de fantasie baan.

Nog wel aan het stoeien met hoogtes aanbrengen in railmodeller...iemand ervaring en tips?
Re: Heuvelen....lekker aan het dromen van ongelimiteerde ruimte en middelen ;-)
Ik heb het baanplan van M* gevonden  zowel in m als k rail mocht je het willen hebben zal ik kijken of ik het hier kan plaatsen. In het kort het aanvoerspoor daalt 20mm over een meter lengte .
Groet Paul
Re: Heuvelen....lekker aan het dromen van ongelimiteerde ruimte en middelen ;-)
Graag Paul, mocht je eraan toekomen. :thumbup:
Re: Heuvelen....lekker aan het dromen van ongelimiteerde ruimte en middelen ;-)
ga het zo snel mogelijk proberen het hier te  plaatsen.
Groet Paul