Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

DR5000 aansluiten op S88

Gestart door Colonel woensdag 28 juli 2021, 22:13:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

offline
DR5000 aansluiten op S88
Goedenavond,

Sinds enige tijd ben ik weer begonnen met de modelspoor, maar nu begint dan echt het hoofdstuk van het bouwen van een baan (3-rail, H0, C-gleis, Rocrail). Ik wil een testbaan maken om bekend te worden met de digitale aspecten. Vooralsnog laat ik de Ecos/CS aansturingen buiten beschouwing en heb ik mij geconcentreerd op de DR5000 i.c.m. de S88 en DR4018.

Allereerst: de DR5000 heeft een zogenaamde H-brug waardoor de S88 niet direct kan worden aangesloten. Dit zou leiden tot kortsluiting met alle gevolgen van dien.

Ik las in een topic van 2016 dat de DR5000 wel op een andere manier kan worden aangesloten op een S88. Namelijk door een LocoNet of B-Bus Common Ground booster op de DR5000 aan te sluiten. Ik probeer er nu achter te komen of dit nog altijd actueel is en hoe de aansluiting er dan uit ziet. Als een beginneling is het nogal veel in één keer, vandaar de volgende schematische weergave:



Zoals jullie zien kom ik er nog niet helemaal uit.

  • Sluit je de booster via de Loconet B aan met de DR5000?
  • Kan ik de Trackoutput van de DR5000 gebruiken om de S88 en/of DR4018 te voorzien van stroom?
  • Klopt de aansluiting van de DR4018? Achter de booster zou dit niks uit maken voor de H-brug van de DR5000?

Overigens is het mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de LDT DB-2 en LDT DB-4. Iemand die mij dat kan uitleggen?

Alvast bedankt voor de moeite,
Co

Edit 29-07: afbeelding zichtbaar gemaakt.
Re: DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DR5000 aansluiten op S88
Beste Co.

Een DB2 is een booster met gemeenschappelijke massa, dus standaard niet geschikt voor de DR5000, maar wellicht via Loconet, maar daarvoor moet je bij anderen zijn, de DB4 is een "H-Brug" booster, dus is principe hetzelfde als de interne booster van de DR5000, maar of hij zo te gebruiken is weet ik niet.

Groet, Anne W
Re: DR5000 aansluiten op S88
Het is inderdaad nogal veel waar je mee te maken krijgt bij een herinstap in de modelspoorwereld. En dan heeft Märklin nog wat eigenaardigheden die niet altijd harmoniëren met andere systemen, al is tegenwoordig al het digitale gebeuren min of meer gelijk. Het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom is weg.

Maar, er is nog wel een verschil met de terugmelding. Bij Märklin kun je massaterugmelding via de S88 bus toepassen. Dat kan echter niet bij de DR5000!
Je kunt terugvallen op stroomdetectie zoals bij 2 rail bedrijf. En er is de optie gebruik te maken van de Digikeijs DR4088 Opto.
Met loconet werken kan ook.
Het heeft alleen weinig tot niets uit te staan met boosters. Voorlopig heb je die ook niet nodig, tenzij je met een fiks aantal treinen tegelijk (5 of meer) gaat rijden, is het nodig daar over na te gaan denken.
En je hebt de DR4018 niet nodig voor de terugmelding. Het is een decoder om magneet-artikelen te schakelen, zoals wissels en dergelijke. Maar die kun je ook met servo's laten werken; daar heb je een speciale decoder voor nodig (bijv. DR 4024).
Lees nog eens rustig de handleidingen van Digikeijs door. Het begrip komt vanzelf wel!

Groet,

Peter
Re: DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: DR5000 aansluiten op S88
Oh ja, vergeten: de DR5000 "spreekt" geen Motorola/MFX, dus als je loks geen decoder hebben die ook DCC spreekt dan is de keuze voor een DR5000 niet de beste keuze.

Groet, Anne W
Re: DR5000 aansluiten op S88
Hoi,

Citaat van: Colonel op woensdag 28 juli 2021, 22:13:38
Sinds enige tijd ben ik weer begonnen met de modelspoor, maar nu begint dan echt het hoofdstuk van het bouwen van een baan (3-rail, H0, C-gleis, Rocrail). Ik wil een testbaan maken om bekend te worden met de digitale aspecten. Vooralsnog laat ik de Ecos/CS aansturingen buiten beschouwing en heb ik mij geconcentreerd op de DR5000 i.c.m. de S88 en DR4018.

Waarom die keuze? De gehele combinatie van "DR5000 + Versterker + Trafo" is bijna net zo duur als een ECoS.  Bij een testbaan denk ik beginnen een "simpelere" centrale zoals de MS2/3 en de multimaus. Niet aan een baantje met een DR5000 met versterkers en bezetmelding. De DR5000 is gericht op het DCC-protocol. En dat protocol wordt door het forumhuismerk nog niet van harte ondersteund. Zeker niet bij de oudere modellen. Dan mag je eventueel ombouwen naar een DCC-decoder.

Citaat van: Colonel op woensdag 28 juli 2021, 22:13:38
vandaar de volgende schematische weergave:

Zoals jullie zien kom ik er nog niet helemaal uit.


Even het plaatje zichtbaar gemaakt:




Citaat van: Colonel op woensdag 28 juli 2021, 22:13:38
Sluit je de booster via de Loconet B aan met de DR5000?

Ligt aan de versterker of hij geschikt is voor LocoNet of niet. Als hij dat niet is dan zal je een extra CDE naar LocoNet of andere adapter mogen toepassen.

Citaat van: Colonel op woensdag 28 juli 2021, 22:13:38
Kan ik de Trackoutput van de DR5000 gebruiken om de S88 en/of DR4018 te voorzien van stroom?

In jouw opstelling is de S88 (dat is bezetmelding) altijd verbonden via de versterker. De DR4018 heeft een eigen voeding nodig. Daarvoor hoef je niet de digitale spanning te gebruiken. Je kan eventueel wel het digitale signaal vanaf de DR5000 pakken. Dit moet wel goed gescheiden zijn. Je mag geen verbinding hebben met de draden vanuit de versterker.

Citaat van: Colonel op woensdag 28 juli 2021, 22:13:38
Klopt de aansluiting van de DR4018? Achter de booster zou dit niks uit maken voor de H-brug van de DR5000?

Als je het schema bedoeld: Ja. In het schema gebruik je "dure" digitale spanning om je DR4018 te voeden. Dat is soms niet handig.

Citaat van: Colonel op woensdag 28 juli 2021, 22:13:38
Overigens is het mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de LDT DB-2 en LDT DB-4. Iemand die mij dat kan uitleggen?

Zo te zien o.a. het te leveren vermogen en aansluitingen.

Groet Ronald.
Re: DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR5000 aansluiten op S88
De DR5000 spreekt inderdaad geen MFX, dat is op zich geen probleem aangezien ik mijn 'oudere' locs ombouw naar DCC. De nieuwste versies kunnen sowieso MFX/DCC.

@Anne W. bedankt voor die informatie

@BlikkenTinus ik verwijs specifiek naar een booster omdat dit word voorgesteld in dit topic: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59662.50

@Ronaldk de DR5000 kwam goedkoop op mijn pad. Echter bleek deze achteraf de zogenoemde H-brug te hebben, waar ik nu dus een oplossing voor probeer te bedenken. Ik neem aan dat je bedoeld dat de Ecos tweedehands t.o.v. DR5000 + booster goedkoper is? De Ecos optie is (nog) niet uitgesloten, maar wil deze mogelijkheid eerst hebben verkend. En mocht het voor mij niks worden, dan is het in ieder geval een update van het topic uit 2016. Ter info: ik heb al een MS2, maar wil graag de overstap maken naar de automatische besturing via de PC.

Waarom is het niet handig om de "dure" spanning te gebruiken voor de DR4018, de booster voed immers toch ook de baan?
Re: DR5000 aansluiten op S88
De meest simpele oplossing is een S88N module voor massa detectie te kopen met een opto-coupler en deze aan te sluiten op de S88N poort van de DR5000.
Dan kun je ook met C-rails gewoon werken met massa detectie zonder Loconet of andere boosters.

Ik heb zelf deze gebruikt:
https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-142687459/s88-n-OPTO.html
Re: DR5000 aansluiten op S88
Het is inderdaad wat Albert zegt: de S88 bus scheiden van de baanspanning vanuit de DR5000. Meer is het niet en dat is in 2016 ook al beschreven door de toenmalige ontwikkelaar van de DR5000.

Overigens wat betreft DR5000 versus Ecos: de laatste heeft meer vermogen aan boord en uiteraard ook 2 handregelaars. De DR5000 heeft dat niet en wil je dat toch dan zul je een Daisy handregelaar of een Multimaus moeten aanschaffen. Anderzijds zijn Esu boosters weer peperduur en Digikeijs 5033 boosters goedkoop. De gedateerde LDT spullen zou ik achterwege laten.

Gr, Ben.
Re: DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2007

offline
Re: DR5000 aansluiten op S88
Citaat van: Colonel op donderdag 29 juli 2021, 08:41:48
Waarom is het niet handig om de "dure" spanning te gebruiken voor de DR4018, de booster voed immers toch ook de baan?

Ja, op de baan kan niet anders. Maar ik zie dat je wissels wilt aansturen met de 4018? Wisselspoelen gebruiken veel stroom. Gemakkelijk 1A of meer. Als je daarvoor de boosterstroom gebruikt, dan moet je dus permanent minstens 1A vrijhouden van de 3A die de DR5000 of een Digikeijs booster kan leveren. Dat beperkt dan weer het aantal treinen dat de DR5000 of een booster kan voeden.
Niet voor niets heeft de 4018 een aparte aansluiting voor de stroom die de wissels of wat dan ook gebruiken. Daar kan je een eenvoudige transformator of voeding van pakweg 15 volt bij 3A op aansluiten. Dan sluit je de booster alleen aan op de ingang voor de digitale informatie. De boosterstroom blijft dan helemaal beschikbaar voor de treinen.
Re: DR5000 aansluiten op S88
De handleiding van de DR5000 is er duidelijk over, s88 op basis van massadetectie, dus die geschikt voor 3-Rail, kun je en mag je niet gebruiken, zal leiden tot een onherstelbare schade van de DR5000.

De s88n-diode is zo'n module, dus niet geschikt voor de DR5000. Overigens is een 3-railbaan sowieso niet geschikt voor de DR5000, de verkeerde centrale daarvoor.
En als het perse wel met deze centrale moet dan kan het alleen met behulp van een s88OPTO.

Groetjes.
Re: DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR5000 aansluiten op S88
Allen bedankt voor jullie reacties. :thumbup:

Ik laat het eens op mij inzinken en kijk dan naar een plan van aanpak (misschien toch een andere centrale..?).
Re: DR5000 aansluiten op S88
Je hebt al een Mobile Station, dus misschien is dit wat voor je: https://forum.3rail.nl/index.phptopic=74762.0

In deze video gebruik ik hem als centrale met Rocrail: https://youtu.be/LGmAxfrzA-E
Re: DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR5000 aansluiten op S88
Ik heb zelf een DR5000 met massadetectie draaien, het is niet zo ingewikkeld zoals je in je schema hebt vermeld.
Het belangrijkste is dat de S88 melder van het type opto is, anders kan er kortsluiting ontstaan (komt door de H-brug en geen beveiliging voor de 3-rail massadetectie situatie).
Zelf heb ik de DR4088LN-OPTO gebruikt omdat ik gebruik wou maken van de LocoNet (vaste adressen i.v.m. modules) i.p.v. de S88 aansluiting. Je kunt dus als je de S88 aansluiting wilt gebruiken, gebruik maken van de DR4088OPTO. In de handleiding staat vermeld hoe je daarna de massadetectie kunt aansluiten. Je hoeft niet perse een S88 melder van DigiKeijs zelf te gebruiken, je kunt ook andere merken gebruiken (mits deze beveiligd is met opto's om kortsluiting te voorkomen).

Ik heb dus geen extra booster aangesloten en de DR408LN-OPTO is rechtstreeks aangesloten op de LocoNet bus van de DR5000. Tevens hangt er bij mij een DR4024 voor de wissels aan (servo) en de DR4018 om schakelbare kanalen te hebben.
Re: DR5000 aansluiten op S88
 @citaat Goed zo Marius.  :thumbup:

Vele 3railers rijden inmiddels met de DR5000. Het massadetectie verhaal is allemaal ouwe koek en er is geen probleem mits je je aan het voorschrift houdt. En dat voor ook nog een nette prijs: minder dan €150 incl. voeding bij een bekende winkelier. Naast 3A baanvoeding ook een aansluiting voor een programmeerspoor, alle bussen en WiFi aan boord, etc..

Gr, Ben.
Re: DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR5000 aansluiten op S88
Na aanleiding van een pb van Co, waarbij het mij verstandig leek om het plaatje van de terugmelder hier te delen.
Ik heb vanuit de handleiding de plaatjes gekopieerd, vandaar dat ook de LocoNet terugmelder is gebruikt.
Dit mag ook de DR4088OPTO (met een s88N aansluiting) zijn of een ander merk, mits deze een galvanische scheiding (OPTO) heeft.
Bij het gebruik van een ander merk, check de handleiding hiervan om te kijken hoe deze aangesloten dient te worden.

Edit: Toevoeging, voor het door lussen naar een volgende melder kan je ook de DR4088OPTO gebruiken. Deze wordt aangesloten op de s88N IN aansluiting van de DR4088LN-OPTO aangesloten. Bij het programmeren van de DR4088LN-OPTO tel je het aantal ingangen van de terugmelder op de s88 bus op bij het aantal van de DR4088LN-OPTO zelf.
Re: DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR5000 aansluiten op S88
De tekstuele uitleg via de PB heeft mij goed geholpen. Het plaatje helpt de beginner nóg makkelijker, hartelijk dank Marius :thumbup:
Re: DR5000 aansluiten op S88
Lid sinds: 2017

offline
Re: DR5000 aansluiten op S88
Graag gedaan. En door het plaatje hier te delen is deze beschikbaar ook voor anderen. Bij de handleidingen van DigiKeijs is het me al eerder opgevallen dat er soms teveel in 1 plaatjes verwerkt word, hierdoor kan het onoverzichtelijk worden voor een beginner. Ook ik heb er even moeite mee gehad toen ik er mee begon, mijn lokale dealer me een handje geholpen om tot het gewenste resultaat te komen.