Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp

Gestart door wee dinsdag 27 juli 2021, 20:50:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2019

offline
Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo,

Ik rijd op dit moment Marklin C rails, met dit baanontwerp gemaakt
door Rob en anderen op dit forum zie:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=82213.msg1394844#msg1394844

Ik krijg over een paar maanden de beschikking over een andere ruimte
zie bijgaande tekening. Excusses voor mijn tekenkunsten die zijn niet
zo heel goed zoals jullie kunnen zien. Ik wil graag een ander
baanontwerp met wat meer variatie met verkeers mogelijkheden zowel
links als rechts om. 1 of 2 stations, rangeersporen zichtbaar, 1 of
indien mogelijk 2 bruggen, en een schaduwstation met rangeer
mogelijkheden maar dan zonder spiraal.

De eerste vraag die ik heb is wat zouden jullie doen een U vorm tafel
zoals ik getekend heb of juist een andere vorm. En indien een U vorm
zoals op mijn tekening of een kwart slag naar links of rechts. Ik wil
rondom de tafel een ruimte overhouden van ca 50 cm zoadat ik overal
goed bij kan. Hebben jullie ook ideen voor een baanontwerp, weet eerlijk
gezegd niet goed hoe ik moet beginnen.

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt
Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo,
ik heb ook een baan in U-vorm (lange zijden 4 m en 3,5 m, kopkant 2,5 m).
Het nadeel van dergelijke U-baan is dat je in 2 hoeken steeds een bocht van 90° moet voorzien waardoor je al snel 1 meter per zijde verliest en dat je een keerlus(sen) moet voorzien aan de andere vrije zijden (als je tenminste de treinen rondjes wil laten rijden). Bovendien moet je dan ook rekening houden met de installatie van minstens 1 klimspiraal om reliëf in je baan te krijgen. En dan schiet er eigenlijk maar een relatieve kleine afstand over om rechte banen te leggen, waarbij je dan ook nog wissels (die ook nog zorgen voor spoorverkorting) moet voorzien. En dan krijg je eigenlijk een baan die vrij korte uitwijk/opstelsporen krijgt  :(.
Ik zou er wel voor opteren om te kiezen voor een open frame-structuur, zodat je een schaduwstation eventueel onder het tafelblad kunt installeren (met toegang via een dubbele klimspiraal). Dan heb je boven veel meer mogelijkheden om op niveau "0" langere spoorstukken met scenery te creëren, en kan je er ook nog wat reliëf inbouwen met sporen op 2 (of meerdere) niveaus.
Je hebt er goed aan gedaan om te zorgen dat je toegang hebt lang alle zijden om eventuele ontsporingen te "herstellen". 
In elk geval, succes ermee! :thumbup:
PS. Ik zou de baan (zonder schaduwstation) eerst eens op de begane grond opbouwen om te zien of de lay-out ook  in de praktijk voldoet aan de verwachtingen. Nadien kan je dan het frame opbouwen.

Groetjes,

Jos
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo,

Als ik een plan bedenk, maak ik altijd eerst een lijstje van de zaken die ik op de baan wil uitbeelden:

  • Wil ik een (kop) station?
  • Wil ik een station bij een grote stad, of juist bij een dorp.
  • Wil ik een pendelbaan of een doorgaande baan.
  • Wil ik dubbelspoor of enkelspoor.
  • Wil ik rangeren / industrie op de baan.
  • Wil ik bruggen / bergen of ander hoogteverschil.
  • Enzovoorts....

Misschien heb je er iets aan om hier zo'n lijstje te delen  :)

Groeten,
Tom
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
De Tip van Tom zou je zeker eerst moeten uitwerken. Verder valt het me op dat je om de gehele tafel zou willen lopen, maar dat 50 cm niet al teveel werkruimte betekent en dat je dus van je kamermaten in elk geval 1 meter al kwijt bent (dus netto 3.5 meter lengte en 2.85 m breedte/diepte).
Ik zou liever kiezen voor meer lengte en een smallere plaat, zodat je wel overal bij kunt.
Een alternatieve vorm zou kunnen zijn: 4 meter lengte middenin de ruimte, met aan 1 kant een mogelijkheid om er achterlangs te lopen.
Dan wordt de gehele plaat mogelijk wat breed (je zou zelfs voor en T-vorm kunnen kiezen dan), maar een mogelijkheid zou zijn om in 2 helften te werken en deze door landschap oid optisch te scheiden.

gr. Gertjan
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo,

Bedankt alvast voor het meedenken.

Jos: De planning is om onder de tafel een schaduwstation te maken
met daalspoor aan de lange zijde. Bedoel jij dan om variatie in het
verkeer te krijgen aan 1 kant het schaduwstation in en uit (dubbel spoor)
of bedoel je juist aan 1 zijde het schaduwstation in en aan de andere kant eruit.
(dat is weer vrij ingewikkeld denk ik en zeker voor mij)

Tom: Ik wil geen kopstation maar graag 1 of 2 stations met een aantal
opstelsporen (perrons). Ik wil wel een aantal pendelroutes maar ook
doorgaande routes van en naar het schaduwstation voor wat langere
treinen. Dubbelspoor geeft meer mogelijkheden denk ik. Ik wil rechts of
links een aantal rangeersporen. Ik zou graag 1 of 2 bruggen willen geen
bergen.

Gertjan: Ik heb even gemeten maar een tafel van maximaal 80 of 90 cm breed
zou voor mij nog wel te doen zijn, maar als je deze tegen de muur zet moet
ik altijd onder te tafel kruipen voor de bedrading bijvoorbeeld. als ik er
aan alle kanten bij kan lijkt me dat toch makkelijker. Wat wel idd kan is
om in 1 van de hoeken de tafel door te trekken tot in de hoek daar win ik
dan 50 x 50 cm mee, maar is denk alleen te gebruiken voor landschap of
gebouwen. Bovendien als ik de tafel smaller ga maken moet ik met R1 bochten
gaan werken.

Als jullie voorbeelden hebben van banen die voor mij te gebruiken zouden zijn hoor en zie ik het graag.

Alvast bedankt.

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Je wensenlijstje is nog best lang en de beschikbare is behoorlijk maar toch niet echt heel groot.
Als eerste is het in mijn optiek zonde die 4,5 meter lengte niet te gebruiken, naar daar 1 meter af te halen voor extra loopruimte. Begrijpelijke wens, maar beter is het om het niet te doen. Liever maak je de gehele tafel 60 cm diep, met uitsluitend grotere diepte waar echt een boog of keerlus moet komen.
Eventueel helpt dan een mangat met uitneembaar scenerydeel.
Twee zichtbare stations lijkt me te ambitieus. Een gewoon station met goederenstation, industrie-aansluiting of postverwerking lijkt me het maximaal haalbare.
Ga gewoon eens tekenen, eventueel schetsen met potlood en gum bij de hand.


Groet,

Peter
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Wil,
Nieuwe ruimte, nieuwe plannen, grote plannen ook. Altijd leuk om nieuw te beginnen en goed dat je informatie in gaat winnen.

Je baan heeft, volgens jou plannen, een lengte van 3,5m. Dat is voor de gemiddelde modelspoorder al een aardige lengte, niks mis mee. Je wil 1 of 2 stations met perrons en opstelsporen. Nu wordt het interessant. 3,5 meter in 1:87 is iets meer dan 300 meter werkelijkheid. Neem nu station 's Hertogenbosch. Een middelgroot stationnetje waaraan in de laatste 50 a 60 jaar qua lay-out heel weinig aan veranderd is. En ik ken het verrekt goed. Hoofdgebouw met perron 1 en een eiland perron waaraan de sporen 3 en 4 liggen. Daarachter ligt een rangeerterrein. Het personenstation, dus exclusief rangeer terrein, alleen al beslaat een areaal van 400x50 meter. En daar wil jij er twee van op je baan gaan leggen. Hoe?
De grootste kunst bij modelbanen is het weglaten. De indruk wekken dat er om de hoek meer is, maar dat is niet te zien.

Op een dergelijke baan van deze afmetingen krijg je 1 station kwijt en heel misschien, maar dan moet je de hoogte in, een halteplaats op een berg. That's it. De rest is imaginair, fake, make believe, geef er maar een naam aan.

En precies hetzelfde geldt voor bruggen. Je wilt geen bergen dus moeten de bruggen over water of wegen gaan. Dat heeft niet veel hoogte nodig wat een voordeel is.

Om naar een schaduwstation af te dalen heb je, bij een helling van 3% 3 meter lengte nodig om 9 cm hoogteverschil te krijgen. Dat is bijna de lengte van je baan. Een schaduwstation 9 of 10cm onder je hoofdbaan is niet werkbaar. Geloof me, velen hebben dat al ondervonden. 25cm is net te doen maar hoe ga je daar komen?

Zomaar een paar tips om over na te denken. Wens je veel wijsheid en uiteraard nog meer plezier.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hey Wil,


In alle geval een mooie ruimte om een baan te bouwen. Enkele bedenkingen die ik heb aangaande je idee voor het frame.


Het is in alle geval leuk om langs alle kanten bij je baan te kunnen, maar dat betekent dan wel dat je heel veel rij-lengte verliest. Een halve meter langs elke kant langs je baan is op zich bereikbaar, ook niet echt zo breed. Ook is de breedte van je baan van 1.2m behoorlijk breed, mss wel een beetje te breed.


Ik zou eerder opteren om de baan tegen de muur met de raam en de zijmuren, tot tegen de muur maken, met een diepte van iets van een 80cm, wat diep genoeg is om er veel sporen kwijt te kunnen, en nog steeds bereikbaar is. Daarnaast zou ik aan beide kanten van de deur een keerlus maken, en aan 1 kant eventueel een helix om af te dalen naar je schaduwstation. Als je 25cm naar onder moet aan 3% heb je iets meer dan 6m rij-lengte nodig.


Ook iets om over na te denken, is de lengte van de treinen die je wil gaan rijden. Dit bepaalt uiteraard ook de lengte van je hoofdstation.


Hieronder effe een idee van hoe je het zou kunnen doen.


Bovenaan je grote station, langs de rechtse kant je rangeerterrein, dat je qua wissels en spoorverloop mooi kan laten overlopen van je station naar dit rangeerterrein. Rechtsonder zit er een keerlus, en ook een doorsteek via een brug naar de andere kant. Nadeel is hier wel dat je dan daar onder je baan door zal moeten om toegang te hebben tot het middengedeelte, dus dat kan wel een issue zijn. Aan de linkse kant niets dan rij-sporen om je treinen echt te laten rijden. Links onder kan je een helix steken die naar je schaduwstation loopt. Ter info: de rode sporen liggen 10cm hoger dan de gele, dus dat spoor langs je hoofdstation loopt lager dan je eigenlijke station. Lijnen zijn enkel getekend, maar dit is bedoelt als dubbel spoor. Je hebt er in alle geval de ruimte voor.


Allemaal maar een idee natuurlijk, enne, sorry voor mijn "primairy school drawing skills" ... heb t effe freehand getekend. Om je een idee te geven, de diepte van de baan langs de muur is 80cm, thv de keerlussen is dat iets van een 1.2m (ruim genoeg om je treinen te kunnen keren.


Zelf zijn we momenteel ook aan nagenoeg klaar met plannen voor een grote baan. Kijk hier maar eens https://forum.3rail.nl/index.php?topic=84938.0


Veel succes met je baan ... ga dit topic zeker volgen.


Dennis & Co.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Dag Wil,

ik bedoel inderdaad een schaduwstation dat toegankelijk is via een dubbelspoor aan 1 kant (dus opgaand en neergaand).
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
 @citaat @citaat
als de baan van beide kant bereikbaar is, is 120 cm diepte geen probleem en dus niet te breed.

gr Ruud
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo,

Bedankt voor jullie tips en aanbevelingen. Dennis ook bedankt voor
je tekening. Om de lengte meer te benutten zou ik de tafel in de linker
hoek helemaal in de hoek kunnen maken dus geen loopruimte ertussen. Dan
moet ik wel denk ik de linker tafel maximaal 3 60 a 70 cm breed maken, en
om dan een keerlus te maken aan het eind breder voor de lus.(Tip
van Peter) Recht en bij het raam moet ik wel loopruimte hebben ivm met
raam en kast aan de rechterkant.

In een eerdere mail zei ik geen kopstation te willen hebben. Maar na op
internet te hebben gezocht lijkt me dat eventueel wel een idee om toch op
het linker gedeelde wat smaller wordt te maken. In verband met kopstation
heb ik een vraag: Als je bijvoorbeeld 4 sporen maakt als kopstation is het
dan realistisch om er een dubbel spoor lus omheen te leggen?

Het idee is omdat de tafel dan tegen de muur aankomt aan de linker kant het
daal stijg spoor over de volle lengte (400 cm) naar rechts onder te laten lopen (aan de buitenkant). Een spiraal zie ik niet zo zitten.

Ik ben nu een schaduwstation aan het tekenen (ik gebruik Scarm) heb alleen
moeite met de bochten R1 hoe je die aansluit op dezelfde afstand van elkaar. Ik krijg het niet passend. Wat is hier de truc.
Zie bijlage.

Alvast bedankt

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Er zijn twee "trucs" om een en ander passen te krijgen:
1. de zaag, daarmee kan elk railstuk passend gemaakt worden
2. andere radia gebruiken (230, 330, 430 en 530).
Truc 2 heeft dan als voordeel dat geen 130 wordt gebruikt. Die radius dien je waar maar enigszins mogelijk is te allen tijde te vermijden, ook in een schaduwstation en en zeker in helix (klimspiraal)

Cees
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
@citaat - @citaat:

Als je alleen maar de 24130 wil gebruiken, dan is het goed om te weten, dat de hart-op-hart-afstand met de wissels 24611/24612 77,5 mm is. Dat betekent, dat je elk spoor van binnenuit aan beide kanten van de boog moet verlengen met een 24077. Daar ben je er dan 30 van nodig. Maar je kunt ook kijken of je met andere raillengtes met minder toe kunt.

Edit: Spaties aangebracht en weggehaald.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Bij deze mijn schaduwstation zonder passtukjes.
Dit kan je ook doen met R1 en R2.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Als je de lange kanten van 450 cm vrij moet houden voor respectievelijk de deur en het raam en de rechterkant voor een kast, denk ik dat je de mogelijkheden om een tafel te bouwen behoorlijk hebt ingeperkt. Net als verschillende andere reageerders zou ik graag die kant willen gebruiken. Maar goed, als dat niet kan, dan is een tafel waar je omheen kunt lopen nog niet zo'n slecht idee, en voor de bereikbaarheid is het natuurlijk ideaal. Ik denk niet dat het een verbetering is om hem tegen de linkermuur te zetten. Weliswaar win je wat ruimte doordat de langste rand van de tafel van 350 naar 400 kan, maar je verliest véél meer doordat de linkerpoot veel minder breed mag zijn.

Het eerste dat me opvalt in jouw plattegrond is de plaats van de deur: als die naar binnen draait, heb je een probleem. Als hij bij het binnenkomen naar rechts draait, botst hij tegen de tafel voordat hij zelfs maar half open is. Als hij naar links draait is het nog erger, dan botst hij al zo snel tegen de rechterpoot van de U dat je nauwelijks de kamer in kunt komen. Of is het misschien wat vertekend door de schets?

Ik heb de kamer op schaal getekend en een tafel in het midden gezet. Het is een U met afgeronde hoeken, want daar komen meestal toch geen sporen. Een eerste voordeel is dat je daardoor iets meer bewegingsruimte naast de tafel hebt. Ten tweede voorkom je dat je tegen een scherpe hoek stoot als je er omheen loopt. Niet alleen kan dat pijnlijk zijn, als je hard stoot kan er ook maar zo iets omvallen of ontsporen. Misschien levert het ook nog wat extra ruimte op voor de deur, maar aangezien ik niet precies weet waar die zit en hoe die draait, kan ik niet goed inschatten of het genoeg is. Overigens, als hij de 'verkeerde' kant op draait, zou je dat allicht nog wel kunnen veranderen.

Als je twee stations wilt, lijkt het me het meest logisch om er op elk van de poten een te maken. Na het afronden van de tafel heb ik de poten 5 cm opgerekt, dat leek me nog wel acceptabel, maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Desondanks zijn ze nog steeds tamelijk kort voor een station.

Voordat ik ga proberen om een baanplan te bedenken, heb ik nog wel wat vragen voor je.


  • Waar zit precies de deur en hoe breed is hij?
  • Hoe lang worden de treinen?
  • Hoe denk je over krappe bochten? Nauwkeuriger gezegd, wil je de bochten 24130 en wissels 24671/672 in de zichtbare sporen volledig vermijden of niet?
  • Aan hoeveel sporen denk je bij de stations?
  • Wat bedoel je precies met "een schaduwstation met rangeermogelijkheden"?

Om het ontwerp van het schaduwstation zou ik me nu nog niet druk maken, dat komt nog wel. Eerst maar eens bedenken hoe de zichtbare baan er uit moet zien.

Tenslotte wil ik nog opmerken dat ik de vorm van de tafel pas zou willen vastleggen als er een ontwerp is, niet andersom. Tijdens het ontwerpen kan het immers best zijn dat een iets andere vorm beter uitkomt.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo,

Iedereen bedankt voor de hulp.

Rob bedankt voor het ontwerp van de tafel lijkt me een goed idee.

Om je vragen te beantwoorden.
1. De deur is 90 cm breed, draait naar buiten dus niet de kamer in.
   rechts van de deur is 138 cm en links van de deur 222 cm.
2. Mijn langste trein is in totaal 139 cm
3. De krappe bochten is niet zo fraai natuurlijk voor lange
   rijtuigen maar kan deze eventueel gebruiken voor treinen met korte
   wagons. Maar als de mogelijkheden beperkt worden door de krappe bochten
   niet te gebruiken dan denk ik dat een aantal niet zo'n probleem is. 
4. Station 3 of 4 sporen.
5. Schaduwstation met rangeermogelijkheid bedoel ik als in de bijlage
   zodat op het einde van het spoor de loc kan afkoppelen eerst vooruit
   dan achteruit naar een ander spoor dirigeren om andere wagons
   kan aankoppelen.
   Overigens zou ik dat ook op het zichtbare niveau wel graag zien,
   eventueel in plaats van 1 station. Is dat dan een kopstation?

Alvast bedankt

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
De tekening van Rob geeft nu goed aan hoeveel ruimte er nu werkelijk is. Ik vind (maar dat is persoonlijk) deze tafel en opstelling niet erg gelukkig.
Een U vorm heeft als nadeel dat je veel ruimte verliest door het grote aantal bochten. Maar waarom wil je helemaal rondom de tafel kunnen lopen. Als je er aan 1 kant achter kunt komen is dit toch voldoende? Dan kun je weer ergens 50 cm winst halen, mits je alle poten van de tafel niet te diep/breed maakt.
Maar  Rob's opmerking is ook zeker de moeite waard: ontwerp eerst het plan (met een globale ruimtemaat in het achterhoofd) en pas daar de tafel omheen, slijp dan verder fijn.

Een plan ontstaat niet in 1 keer.....
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo,

Rob  als de rechterpoot van de tafel een deel
voor de deur komt is dat geen probleem voor mij. Als ik het goed
bereken zou de rechterpoot dan bij een breedte van 120 uitkomen op
170 dat is dan 32 cm voor de deur doorgang, blijft is er nog 58 cm over
om door te lopen wat me geen probleem lijkt, en zeker met afgeronde hoek.

Alvast bedankt.

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
 @citaat
Ik was al bezig om te proberen of al jouw wensen zouden passen op de tafel die ik had geschetst. Als ik op twee plaatsen een klein beetje buiten de lijnen ga, kom ik een heel eind.


  • De doorgaande baan is volledig dubbelspoor.
  • Rechts een station met vier sporen, met wisselstraten om beide doorgaande sporen te verbinden met alle stationssporen. Die zijn lang genoeg voor treinen tot ±160 cm.
  • Links een iets kleiner station met drie sporen, waarvan twee lang genoeg voor treinen tot ±140 cm en eentje voor ±180 cm.
  • Een brug met twee sporen er op.
  • Bochten minimaal R2.
  • Rangeerterrein heb ik (nog) niet ontworpen, maar ik heb wel vast een aftakking neergelegd waar het zou kunnen komen. Groot zal het niet zijn, het ligt immers al aardig vol met rails.
  • Schaduwstation heb ik ook (nog) niet ontworpen, maar de plaats om de verbindingen van/naar het schaduwstation te leggen ligt al klaar. Op dat punt zijn de sporen 11 à 12 cm lager dan het  station, dus het past er prima onderdoor. Met een lus in de poot van de U komen de sporen dan helemaal aan de rechterkant, onder de groene sporen, en zo kunnen ze prima dalen tot ze laag genoeg zijn om met het schaduwstation te beginnen.

Een bijzonder onderdeel van het ontwerp is de dubbelspoors driehoek in de paarse sporen. Die zorgt ervoor dat treinen uit het schaduwstation kunnen kiezen hoe ze de bovenbaan op gaan, terwijl treinen indien gewenst ook gewoon op de bovenbaan kunnen blijven rijden. Ik stel me voor dat een deel van de driehoek in tunnels verdwijnt.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo Rob,

Het is weer geweldig. Mooi ontwerp. Heel erg bedankt.
Waar zou jij de tunnel(s) maken voor het paarse spoor.
Als ik het goed begrijp dan is het donker paarse
spoor zichtbaar, en licht paars niet zichtbaar?
Moet het licht paarse dalen of kan het ook gelijkvloers
met een talud?

Ik heb ook nog een vraag over de brug met dubbel spoor in het blauw,
is dan het stijg/daal spoor lang genoeg om op ca 8 cm hoogte te komen?

Ik hoor het graag

Alvast bedankt.
Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Waar ik de tunnels zou maken? Je had het al begrepen, donker paars is zichtbaar en licht paars niet. Je kunt nog wel wat meer sporen verbergen, bijvoorbeeld in de bochten van de lussen in de poten van de U of een deel van de groene sporen helemaal rechts. Aangezien je geen bergen wilt is verbergen wel wat lastiger, maar je kunt sporen eventueel wel onder bebouwing verstoppen.

Hier en daar had ik naast de sporen al wat hoogtes neergezet, uitgaande van stijgingen van maximaal 3%. Het grote station had ik - tamelijk willekeurig - op 1000 mm gezet. Ik heb de benodigde stijgingen nog wat verder uitgewerkt. De brug met blauwe sporen komt zo minstens 9,5 cm boven de paarse sporen te liggen.

Een ontwerp met hoogtes maakt het niet direct duidelijk hoe het er uit zou kunnen zien, daarom heb ik er ook nog maar een paar 3D-plaatjes van gegenereerd. Daarvoor heb ik de randen van de tafel iets netter gemaakt, zodat de sporen het er allemaal op passen. Omdat de sporen nergens ver van een rand liggen, is bereikbaarheid geen enkel probleem. Alleen de verborgen sporen bij de driehoek vragen wat aandacht, maar met een open bouwmethode kun je gemakkelijk voor toegang van onderen zorgen.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hoi Rob,

Bedankt voor de uitleg en de nieuwe tekening en 3d plaatje.
Ik ga het nu in Scarm zetten.

Alvast bedankt,

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Kun je doen, maar het is nog niet af hoor.

Ik heb er een rangeerterreintje bij getekend, en daarbij ook enkele andere sporen aangepast omdat dat iets beter uitkwam. Ik heb ook al even naar het schaduwstation gekeken. Daarvoor wil ik ongetwijfeld ook nog weer enkele andere sporen aanpassen. Ik kwam er echter achter dat de ruimte veel efficiënter gebruikt wordt door in de rechterpoot een spiraal te maken. Met een lang stijg/daalspoor blijft er namelijk veel minder van de tafel over voor het schaduwstation. Je schreef echter dat je geen spiraal wilde. Als dat vanwege de bereikbaarheid is, zou ik me daarover geen zorgen maken. Van opzij kun je er van drie kanten prima bij, en als je ook nog eens zorgt dat het van onderen open is, kun je zelfs in de spiraal komen. Je hebt de ruimte voor een spiraal met een grote doorsnede. Wat denk je daarvan?

P.S. Als je het onderstaande ontwerp in Scarm zet, leg dan de (gele) wissels voor de aftakking naar het rangeerterreintje als laatste in de doorgaande sporen.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo Rob,

Bedankt weer voor het aangepaste ontwerp. Ik zou alleen nog graag
de rail nummers onder de brug (paars) willen hebben die zijn niet
helemaal leesbaar.

Ik ben vrij nieuw in deze hobby en heb geen ervaring met een open
structuur tafel, dus dat wordt een uitdaging voor mij, en een spiraal
zou het niet eenvoudiger maken. Maar eens moet de eerste keer
zijn. Ik kan het proberen. Wordt wel een uitdaging denk ik.

Het rangeerstation ziet er ook goed uit hier kunnen treinen in van
maximaal 98 en 75 cm in om achteruit te rangeren afkoppelen etc.
Mijn bedoeling was om met een trein naar boven te rijden achteruit
in 1 van de aftakkingen beneden rangeren loskoppelen en dat de loc dan
weer naar het schaduwstation gaat om weer een andere trein op te halen.
De losgekoppelde wagons wordt dan vervolgens weer door een andere loc
opgehaald. Is het mogelijk om de aftakkingen naar boven en naar beneden
langer te maken?

Alvast bedankt.

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Het ontwerp is weer wat gevorderd: onder de zichtbare sporen ligt nu een groot schaduwstation dat goed gebruik maakt van de vorm van de tafel. Ik schat dat het links ongeveer zo'n 23 cm onder het station komt te liggen en op bijna alle andere plaatsen is het hoogteverschil nog wat groter. De meeste opstelsporen liggen vlak bij de rand, bereikbaarheid zal dus geen probleem zijn. Er kan nog best wat aan veranderd worden, maar zo hebben we iets om over te praten. Er zitten verschillende voorbeelden in van parallelsporen die samen de bocht om gaan. De C-rail-geometrie biedt veel mogelijkheden.

In de bovenbaan heb ik het blauwe spoor met de brug iets anders gelegd. Zo vind ik het wat mooier kruisen over de paarse sporen en bovendien heeft het rangeerterrein wat meer plaats.

Citaat van: wee op vrijdag 06 augustus 2021, 15:25:10Ik zou alleen nog graag de rail nummers onder de brug (paars) willen hebben die zijn niet helemaal leesbaar.
Geregeld: in het plaatje van de tussenlaag kun je nu zien wat er precies onder de brug ligt.


Citaat van: wee op vrijdag 06 augustus 2021, 15:25:10Ik ben vrij nieuw in deze hobby en heb geen ervaring met een open structuur tafel, dus dat wordt een uitdaging voor mij, en een spiraal zou het niet eenvoudiger maken. Maar eens moet de eerste keer zijn. Ik kan het proberen. Wordt wel een uitdaging denk ik.
Misschien woont er wel iemand in de buurt die het leuk vindt om mee te helpen bij de bouw. En anders gewoon proberen inderdaad. En je kunt hier op het forum altijd advies vragen.

Citaat van: wee op vrijdag 06 augustus 2021, 15:25:10Het rangeerstation ziet er ook goed uit hier kunnen treinen in van maximaal 98 en 75 cm in om achteruit te rangeren afkoppelen etc. Mijn bedoeling was om met een trein naar boven te rijden achteruit in 1 van de aftakkingen beneden rangeren loskoppelen en dat de loc dan weer naar het schaduwstation gaat om weer een andere trein op te halen.De losgekoppelde wagons wordt dan vervolgens weer door een andere loc opgehaald. Is het mogelijk om de aftakkingen naar boven en naar beneden langer te maken?
Een klein beetje langer kan nog wel, maar veel ruimte is er niet. Het wordt begrenst door de blauwe en paarse sporen en het station. Ik zal er eens over nadenken, misschien kom ik nog op een idee. Overigens kun je de stationssporen ook prima gebruiken om te (ont-)koppelen. Doe ik zelf ook geregeld, ik vind doorgaande sporen daar prima bruikbaar voor. Wel heb ik nog een vraagje: moeten er nog hier en daar ontkoppelrails komen of hebben jouw locomotieven eem telexkoppeling?
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Waarom zoveel wissels in het schaduwstation?
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Al dan niet wissels in de opstelsporen van het schaduwstation leggen is een keuze, met voor- en nadelen. Het voordeel is dat treinen minder vaak hoeven te wachten om het schaduwstation uit te rijden. Zodra er meer dan 6 treinen geparkeerd staan, zou elke volgende trein bij dit ontwerp zónder de extra wissels achter een andere komen te staan. De nadelen zijn de kosten van de extra wissels, aandrijvingen en decoders, het extra risico op een storing dat nu eenmaal bij een wissel hoort en ten slotte de beperking die zo'n wisselstraat geeft bij het baanontwerp.

Iedereen zal zelf de afweging moeten maken. Hoe belangrijk vind je dat treinen minder vaak op hun beurt moeten wachten? Hoe staat het met de bankrekening? Hoe lastig is het om een eventuele storing op te lossen oftewel hoe staat het met de bereikbaarheid?

Het laatste nadeel speelt al bij het ontwerpen: de parallelafstand bij de wissels moet ±77,5 mm zijn en de rechte trajecten tussen de bochten en de wissels en tussen de bochten onderling moeten met de beschikbare rails te leggen zijn. Als de parallelafstand vrij te kiezen zou zijn, zouden de vijf opstelsporen aan de achterkant dichter bij elkaar kunnen komen. Daardoor kan er aan de voorkant een vijfde spoor bij, naast de vier die er al liggen. Dat is 3 tot 4 m extra opstelruimte.

Als het gaat om het leggen van de rechte trajecten van bepaalde lengte, heeft C-rail enorm veel mogelijkheden. Bepaalde korte trajecten zijn weliswaar onmogelijk zonder te zagen (probeer maar eens 180 mm), maar naarmate de afstand langer is, nemen de mogelijkheden rap toe. Deze baan is groot genoeg om nauwelijks last van beperkingen te hebben.

:offtopic:
Een mooi voorbeeld van de mogelijkheden van rechte C-rails is linksvoor te vinden. Het is maar een detail, maar tegelijk is het een mooie illustratie van de C-rail-geometrie. Tussen de wisselstraat en de buitenbocht 24530 ligt een passtukje 071, ernaast een 236 en daar weer naast een combinatie 172+229. Die drie rechte trajecten zorgen er samen voor dat er overal genoeg afstand is tussen de drie bochten, zonder daarbij onnodig veel ruimte te verspillen. Dat zou ook zonder die 071 kunnen: In plaats van de 236 kan dan een combinatie 094+071 en in plaats van de combinatie 172+229 kan de combinatie 094+236. Waarom dan toch die 071 in het schaduwstation? Wel, dankzij de verschillende beschikbare lengtes kan dit en zo is er maar één kort passtukje nodig, geen drie. Op de totale kosten van zo'n schaduwstation is dat natuurlijk peanuts, maar als je de C-rail-geometrie goed kent, zie je dit soort mogelijkheden snel. Had ik al gezegd dat de C-rail geometrie slim in elkaar zit?
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo Rob,

Ik ben weer verrast door het mooie schaduwstation. Heel erg bedankt.
Bedankt ook voor de losse ontwerp van het spoor onder de brug. Ik
gebruik zowel digitale ontkoppelaars op de loc en  ontkoppelrails dat
laatste denk ik werkt iets betrouwbaarder. Dus als je er wat ontkoppel
rails in zet is dat ok. Als het dan niet bevalt kan ik dat vervangen
door 24094. Heb ik nog een verzoek zou je de hoogtes van het spiraal
en het schaduwstation erbij willen zetten.

Kan ik het al gaan intekenen in Scarm of komen er nog aanpassing
denk je. Ziet er erg goed uit.

Alvast bedankt.

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Graag gedaan.

Als ik met een baanontwerp bezig ben, zet ik m'n computer op hibernate als ik niet achter het scherm zit. Zo af en toe moeten er echter updates geïnstalleerd worden en door het afsluiten van Windows is het ontwerp dan weg (met de demo-versie van WinTrack kun je niets opslaan). Ik weet echter nog wel uit m'n hoofd dat ik het schaduwstation op 700 had gedacht. Zoals je kunt zien, ligt het middelpunt van de driehoek op 890. Van driehoek naar het schaduwstation moeten de sporen 190 mm hoogte verliezen. Met maximaal 3% lukt dat net. Vanaf de driehoek gaan de sporen meteen al een stukje naar beneden. De spiraal gebruikt heel ruime bochten, dat betekent per omwenteling 103 mm hoogteverschil bij 3%. Dat schiet lekker op en daardoor is ruim anderhalve omwenteling al voldoende.

Citaat van: wee op zondag 08 augustus 2021, 19:00:09Kan ik het al gaan intekenen in Scarm of komen er nog aanpassing denk je.
Invoeren in Scarm kan altijd, maar ik ben nog wel aan het nadenken over een aanpassing waardoor de sporen in het rangeerterrein iets langer kunnen worden. Ik heb al iets in m'n hoofd wat zou moeten kunnen. Als dat lukt, verandert er nog het een en ander. In de bovenbaan zullen de twee stations, de dubbelspoors driehoek en de bruggen blijven bestaan, maar ze blijven niet allemaal precies hetzelfde. De belangrijkste verandering komt in de paarse sporen tussen het linker station en de driehoek: om iets meer plaats te hebben voor de gele sporen wil ik die paarse dichter bij de rand leggen. Dat gaat echter niet zonder slag of stoot. Het is het makkelijkst als de driehoek net iets anders komt te liggen, maar dat heeft op zijn beurt weer gevolgen voor de aansluitingen met het rechter station en de helix. Ik kom er vast wel uit, ik vind het een leuke uitdaging. En als ik toch bezig ben, zal ik meteen een paar ontkoppelrails neerleggen.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Het is gelukt om wat meer ruimte te maken voor het rangeerterreintje en ik heb ook een aantal ontkoppelrails neergelegd. Voor het geval het je nog niet was opgevallen, het ligt 35 mm hoger dan het linker station. Bij het rangeerterreintje heb ik een kort, extra spoortje gemaakt. Daar kan een rangeerloc parkeren tot hij iets te doen krijgt. Als alternatief zou je een locloods kunnen plaatsen bij de twee korte kopsporen .

Van lange treinen kun je de wagons afkoppelen in twee van de sporen in datzelfde linker station. Daarna kan een loc met telex ze verplaatsen naar waar je maar wilt, bijvoorbeeld naar het schaduwstation. Dat is gelijk gebleven.

Dankzij een aanpassing in het rechter station passen daar nu op alle sporen treinen tot bijna 160 cm. Dat komt door de bochten 24912: weliswaar liggen de stationssporen dicht bij elkaar, maar bij deze flauwe bochten is er nog steeds meer dan genoeg ruimte voor de treinen om elkaar veilig kunnen passeren. Een lange trein kan er dan ook gerust parkeren, dat is veilig. Daarbij is het uiteraard wel zaak dat de trein niet té dicht bij de wissels stopt, want dan is het naastliggende spoor wél geblokkeerd, maar zolang de bochten 224 aan de ene kant en 330 en 430 aan de andere maar vrij zijn, is het naastliggende spoor prima bruikbaar voor andere treinen.

De aangegeven hoogtes zijn allemaal van toepassing op de zichtbare baan. Het komt niet op de millimeter, maar zo heb ik het nu eenmaal ingesteld, waarbij de stijgingen nergens boven de 3% komen en de hoogteverschillen tussen boven elkaar liggende sporen bijna overal minstens 100 mm zijn. Het hoogste punt van de baan is op de brug: 1002. Dat levert minstens 100 mm hoogteverschil op met de paarse sporen eronder. Het stijgingspercentage van 3% in de binnenbocht van de helix levert 103 mm per omwenteling op. De buitenbocht is uiteraard wat minder steil. Helemaal onderaan, waar de verbinding van de binnenbocht met de wisselstraat van het schaduwstation ligt, is de enige plaats waar het hoogteverschil iets kleiner is dan 100 mm: om goed aan te sluiten op het schaduwstation kan het stijgingspercentage onderaan geen 3% meer zijn en daardoor is het hoogteverschil nog 'maar' 98 mm. Het schaduwstation ligt vlak, op 700. Als je meer werkruimte erboven wilt, maak je gewoon een extra omwenteling in de helix. Lijkt me niet nodig hoor, maar het kan gemakkelijk.

Nu kun je het in Scarm invoeren.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo Rob,

Het is weer geweldig erg mooie baan. Heel erg bedankt.
Ik ga het is Scarm zetten en als ik problemen of vragen
heb kom ik bij je terug.

Nogmaals heel erg bedankt.

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
 @citaat
Citaat van: wee op woensdag 11 augustus 2021, 21:20:50Ik ga het is Scarm zetten en als ik problemen of vragen heb kom ik bij je terug.
Weliswaar zijn de aansluitingen bijna overal exact, er zijn ook wat plaatsen waar het tot 2 mm afwijkt. Afhankelijk van hoe je het dan invoert, kan het zijn dat die afwijkingen elkaar nog wat versterken of niet. Daarom kun je het beste met het schaduwstation beginnen en dan naar boven werken, per kleur. Dan is er een goede kans dat je bij het laatste stukje sluiten slechts een kleine afwijking hebt. Misschien zelfs onder de 2 mm, maar het kan ook iets meer zijn.

De hoeken kloppen. In het schaduwstation liggen veel sporen precies evenwijdig met de rand van de baan. Van de zichtbare sporen liggen alleen de twee groene aan de rechterkant evenwijdig aan de rand. Alle andere niet, ook al scheelt het soms maar een fractie. Veel diagonale sporen helpt om de baan levendig te maken.
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo Rob,

Bedankt voor de uitleg ik ga ermee aan de slag.

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Hallo Rob,

Ik heb een vraag. Als ik een brug wil maken zoals jij ook hebt getekend
in het ontwerp hoe kan ik dat dan het beste doen. Ik heb even gekeken
maar de Marklin standaard bruggen en opritten passen niet denk ik.

Alvast bedankt.

Wil
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe ruimte nieuw baanontwerp
Klopt, Märklin bruggen en opritten zijn slechts beperkt bruikbaar, bochten 24912 passen er niet op. Misschien is er een andere fabrikant met iets geschikts, maar vermoedelijk zal het bij een ontwerp als dit zelfbouw moeten worden.