Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)

Gestart door FransW zondag 25 juli 2021, 15:49:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Hallo, ik ben niet echt bekend met het materieel van het DB-grootbedrijf maar mij viel het wel op dat de Märklin 39410 een groene kleur heeft en de 39415 een blauwe kleur. Terwijl het uiterlijk identieke Elocs zijn (afgezien van de kleurstelling natuurlijk). Wat zou hiervan de reden zijn?
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Marketing ?
Nieuwe tijdperken,
vernieuwd materieel,
nieuwe huisstijl, enz.
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Hoi Frans, het kleurverschil blauw - groen heeft te maken met de snelheid die de lok kan rijden. De 141 werd eerst blauw geschilderd, echter ivm zijn topsnelheid van 120 was hij niet geschikt als sneltreinlok zoals de 110 (blauw) en moest hij dus groen worden geschilderd, voor locomotieven met een topsnelheid van maximaal 120 (dacht ik).
Zie ook https://www.e10ev.de/text.php?t=br141

Rood = diesel
Zwart= stoom
Groen = elektrische locomotieven max 120
Blauw = elektrische locomotieven sneller dan 120

Marketing werd belangrijk bij de beige blauwe of beige rode (TEE) kleuren
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Een groene E40 reed als goederenlok nog maximaal 100 km/h.
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Hoi Wim,

Een e40/140 is een 110 met andere tandwieloverbrenging en een maximum snelheid van 100. Dat is een lagere topsnelheid dan 120, dus is een groene kleur correct.

Zie ook: https://www.bahnstatistik.de/RAL.htm
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Citaat van: Wim op zondag 25 juli 2021, 16:14:19
Een groene E40 reed als goederenlok nog maximaal 100 km/h.
Wim, het gaat over de E41, niet de E40. ;)
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Citaat van: FransW op zondag 25 juli 2021, 15:49:12

Wat zou hiervan de reden zijn?


Ik denk dat Marklin heeft afgekeken bij het grootbedrijf. Andersom lijkt me onwaarschijnlijk. :D
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
 :-)
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Het is zeker afgekeken van het grootbedrijf. En de kleur heeft inderdaad te maken met de toegestane snelheid en een portie zuivere haarkloverij!
Meer dan 70 exemplaren werden vrolijk in blauw afgeleverd zoals alle E-loks die 120 km/h  of harder mochten rijden.
Maar in 1959 werd de definitie aangescherpt en werd gesteld dat het de E41 slechts toegestaan was tot 120 km/h te rijden (dus zeg maar:  maximaal 119 km/h). En dan moest de lok dus groen zijn. En die kleur kregen alle na 1959 in dienst gekomen machines. Ze hebben nog jaren in hun verschillende jasjes dezelfde diensten gedaan. Althans, dit vond ik in een paar draadjes op Stummiforum waar diverse bronnen worden aangehaald. Het zou zo maar waar kunnen zijn.

Groet,

Peter


Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Hoi Frans,

Als je goed kijkt, dan zul je zien dat de 39415 (E 41 012) en 39410 (E 41 208) wel meer verschillen hebben dan alleen de kleur. Zo heeft de E41 012 bijvoorbeeld maar drie frontseinen in plaats van vijf en ook de lamellen van de luchtroosters zijn bij de 012 (horizontaal) anders dan bij de 208 (verticaal). Zie ook klik en klik.

Als ik me niet vergis moesten de blauwe locs voor het snelle reizigersverkeer aanvankelijk minimaal 120 km/h halen, maar werd dat eind jaren vijftig omhoog geschaald naar 140 km/h. Omdat de E41 die snelheid niet bereikte, werden de locs vanaf nummer 072 (afgeleverd in 1959) standaard in het groen afgeleverd. Uiteindelijk is ook bij de eerste 71 locs die blauwe kleur verwijderd, maar tot aan het begin van de jaren zeventig reden er nog blauwe 141's rond.

Groet, Marc
Re: E41 208 (Märklin 39410) en E41 012 (Märklin 39415)
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 25 juli 2021, 23:55:35

Maar in 1959 werd de definitie aangescherpt en werd gesteld dat het de E41 slechts toegestaan was tot 120 km/h te rijden (dus zeg maar:  maximaal 119 km/h). En dan moest de lok dus groen zijn.


Hallo

Bijna goed.
Het heeft te maken met de klassificatie van de lok. De E41 werd in eerste instantie als sneltreinlok aangemerkt en dus in blauw afgeleverd.
In 1958 werd de klassificatie opnieuw bekeken en werden loks t/m 120 km/u niet meer als sneltrein, maar als peronentrein lok aangemerkt. Groen (overigens een andere kleur groen dan voor 1958) was het gevolg.

De lampen zijn bij de latere series gesplitst tussen rood/wit apart vanwege het feit dat er bij een beschadiging van een lamp (glas stuk door een steen o.i.d.) 's nachts niet meer doorgereden kon worden.
Door het rode en witte glas te verwisselen kon snel iets van een verlichting in orde gemaakt worden zodat er als nood toch doorgereden kon worden.

De roosters zijn gewoon doorontwikkelingen waarbij nog opgemerkt dient te worden dat de E41 vaar met "mindere" roosters van E10 onderweg waren. Ook panto's werden vaak op de E41 nog opgereden.

De 141 034 is de enige blauwe lok die nog zonder aangelaste regengoot heeft rondgereden.

En als model:


Bart