Citaat van: BlikkenTinus op zondag 25 juli 2021, 23:55:35
Maar in 1959 werd de definitie aangescherpt en werd gesteld dat het de E41 slechts toegestaan was tot 120 km/h te rijden (dus zeg maar: maximaal 119 km/h). En dan moest de lok dus groen zijn.
Hallo
Bijna goed.
Het heeft te maken met de klassificatie van de lok. De E41 werd in eerste instantie als sneltreinlok aangemerkt en dus in blauw afgeleverd.
In 1958 werd de klassificatie opnieuw bekeken en werden loks t/m 120 km/u niet meer als sneltrein, maar als peronentrein lok aangemerkt. Groen (overigens een andere kleur groen dan voor 1958) was het gevolg.
De lampen zijn bij de latere series gesplitst tussen rood/wit apart vanwege het feit dat er bij een beschadiging van een lamp (glas stuk door een steen o.i.d.) 's nachts niet meer doorgereden kon worden.
Door het rode en witte glas te verwisselen kon snel iets van een verlichting in orde gemaakt worden zodat er als nood toch doorgereden kon worden.
De roosters zijn gewoon doorontwikkelingen waarbij nog opgemerkt dient te worden dat de E41 vaar met "mindere" roosters van E10 onderweg waren. Ook panto's werden vaak op de E41 nog opgereden.
De 141 034 is de enige blauwe lok die nog zonder aangelaste regengoot heeft rondgereden.
En als model:
Bart