Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Digitaliseren Marklin 3526

Gestart door Supervisors_NL vrijdag 23 juli 2021, 12:06:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaliseren Marklin 3526
Hallo,
Ik onlangs een Marklin 3526 (NS1657) op de kop kunnen tikken. Het is nog een analoge uitvoering.
Inmiddels heb ik daar de nodige ombouwsetjes voor gekocht zoals de motorset 60941 en een Mld3 60972.
Ik heb inmiddels al diverse ombouwverslagen gelezen. Het is me echter nog niet geheel duidelijk wat er met het electronisch deel van deze loc wordt gedaan bij het ombouwen. (Omschakelrelais, optrek en remvertraging, max snelheid, enz.). Ik neem aan dat deze geheel wordt verwijderd, toch?
Deze functies worden toch overgenomen door de decoder?

Daarnaast zou ik wat meer willen weten over het inbouwen van leds in deze loc. Ik lees verhalen over aangepaste printjes welke nodig zijn, maar ook over de mogelijkheid van duoleds. Hoe wordt dit dan electronisch geregeld, om deze leds te laten omschakelen, ook in combinatie met het bovenste koplicht.
Ik zou graag tips en trucs ontvangen over ins en outs voor het inbouwen van led-verlichting in deze loc.
Alvast dank en ik hoor het graag.
Paul
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Lid sinds: 2019

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Ikzelf heb al een loc uit de 35xx serie omgebouwd.
Alle elektronica wordt verwijderd evenals de bestaande motor.
Nieuwe onderdelen monteren en aansluiten zoals aangegeven in de handleiding.

Wat de verlichting betreft, daar zijn heel wat voorbeelden te vinden in dit forum.
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Duoleds zijn geen optie.
De gele en rode lampen hebben hun eigen behuizing.
Mvg
Marcel
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Ik heb zelf een 3326 NS 1607 omgebouwd zie hier het verslag voor hoe en wat.
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3526
 @citaat Ik heb in dat topic een opmerking geplaatst Mark.  ;)
Re: Digitaliseren Marklin 3526
 @citaat @citaat Ik ook......
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Hallo,

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat er nagenoeg geen printjes meer te koop zijn voor de NS1600 serie.
Er is nog 1 soort verkrijgbaar, maar 20 euro voor 1 printje vind ik wel erg prijzig.
Met een beetje hobbyen is het m.i. wel mogelijk om via standaard printmateriaal iets in elkaar te zetten.

Kan iemand mij nog helpen aan een schema hoe ik ik de leds moet plaatsen (serie/parallel) en welke aansluitingen van de decoder
60972 ik dan moet gebruiken?
Ik zie namelijk op het web dat voor aansluiten van leds bij andere merken decoders (Tams / ESU) niet de lichtaansluitingen worden gebruikt maar aux aansluitingen.
Ik hoop dus dat iemand een schema voor mij heeft.

Alvast mijn dank daarvoor.
Groet,
Paul
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3526
 @citaat Je kan eens bij Martin (Flyerman) informeren, hij maakt ze zelf, zie ==> Klik.
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Heeft hij al gedaan, maar de mijne zijn op. Zal eens kijken of er genoeg animo is om ze bij te laten maken.
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Je hebt niet echt een schema nodig F0v en F0r gebruik je voor de ene kant en AUX 1 en 2 gebruik je voor de andere kant.
En je kunt dan de keuze maken voor 1 of 2 AUXen om de rangeerseinen te gebruiken, bij 1 AUX gebruik zul je wel diodes moeten gaan toepassen.
Functionaliteit bepaal je door functie mappen wat via een CS2/3 of Marklin programmer kan het is wel wat ingewikkelder dan bij bvb ESU als je logische schakelingen wilt gaan toe passen.
Re: Digitaliseren Marklin 3526
In dit bericht een foto van het zelfgemaakte printje wat ik heb gebruikt:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60155.msg1052716#msg1052716

En hier het schema:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=60155.msg1052734#msg1052734
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Lid sinds: 2008

BONNE van de HSIJ Hoogovens Stoom IJmuiden

offline
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Bij de direct/rangeer regeling heb ik de decoder zo ingestel dat aan weerzijde van de loc het A-sein brand, heb je geen extra uitgang nodig. Dit is esu decoder waar 4 uitgangen voor verlichting op zit zodat  bij een trekkende loc de sluitverliching uitgezet kan worden, of duwloc de A verlichting uitgezet kan worden. Zo mijn roco ns1010 omgebouwd door aan te geven welke kant verlichting moet branden is via een functie te schakelen dit in de decoder ingeprogrammeer.
Gr. Peter
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Hallo Jakob,
Dank voor het voorbeeld van de printjes en het schema.

Ik heb hiermee dan een uitgangspunt om mee te werken.
Groet,
Paul
Re: Digitaliseren Marklin 3526
@citaat je heb toch wel begrepen dat zijn schakeling alleen werkt in een vaste opstelling?
Dus als je de lok omdraait werkt het niet meer.
Waar je eigenlijk mee moet beginnen is wat wil je allemaal realiseren? Dan ga je kijken wat er voor nodig is.
Marklin decoders hebben op dit moment een nadeel tov ESU decoder als het op AUXen(uitgangen) aan komt 6 vs 10+
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Hallo Mark,
Ik heb inmiddels de beslissing genomen om het ombouwverslag van jouw 3326 te volgen.
Echter zonder de sound module.
Inmiddels heb ik via Ebay in Italië de ledprintjes E183280 gekocht en deze zijn afgelopen week daadwerkelijk geleverd.
Ik was daar uiteindelijk goedkoper uit (incl. verzendkosten) dan hier in NL.
Het wordt dus nu de standaard licht omschakeling zonder rangeerlicht.
Ik denk nog na of ik al dan niet een cabinelampje ga toepassen.
Afgelopen zaterdag ben ik in Houten naar de beurs geweest en heb daar de benodigde cobalt boortjes en freesjes gekocht, zodat ik nu de
gaatjes kan gaan boren.
Aan de hand van jouw ombouwverslag, zal dat m.i. wel lukken.

Daarmee zal mijn voornaamste doel (front en sluitverlichting) worden gerealiseerd.
Dank iedereen voor alle tips en hulp.
Ik heb hier erg veel aan gehad.
Re: Digitaliseren Marklin 3526
Veel succes met je ombouw, en geluid kun je na de tijd altijd nog inbouwen.
Een leuk extraatje bij een sounddecoder is dat je het geluid zo kunt instellen dat er eens in de zoveel tijd een compressor of ventilator loopt als de loc stil staat.