Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Roco' s SNCF 231 E 40
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Roco' s SNCF 231 E 40  (gelezen 3155 keer)

molly w

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Roco' s SNCF 231 E 40
« Gepost op: donderdag 05 augustus 2021, 20:04:46 »

Vandaag Roco's "nieuwe" Franse stoomloc 231 E 40 (roco nr 79079)binnen gekregen. De 3-rail versie, digitaal met geluid. Ik heb hem nog niet getest op een programmeerspoor, maar hij ziet er erg fraai uit. In vergelijking met de vele Duitse stoomlocs op de modelbaan heeft deze loc een bijzonder grote tender. Misschien omdat de Franse hoofdlijnen tamelijk lang zijn, extra water en kolen is san wel handig om bij je te hebben.
De aandrijving en decoder zitten in de tender, die daardoor behoorlijk zwaar is. Erg opmerkelijk vond ik dat de twee buitenste assen van de tender de aangedreven assen zijn. Een grote locomotief met slechts twee aangedreven assen. Op de achterste as hebben de beide wiel antislipbanden. Ik ben dan ook zeer nieuwsgierig naar de trekkracht.
In de handleiding staat dat ie kan rijden op de kleine radius (36 cm straal) mis voorzichtig en mits een bepaald onderdeel.niet gemonteerd. Iets bij de zuiger / het loopdraaistel. In het Duits heet dat  "kolbenschutzrohre", in Engels "tubes prorection pistons". Maar aan de loc zie ik niks wat dat zou kunnen zijn en de handleiding toont het ook niet. Heeft iemand toevallig al ervaring met deze loc wat dit onderdeel betreft.
Gelogd

marc-lin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Lotsschardbahn
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 05 augustus 2021, 21:02:22 »

Het is een prachtige lok inderdaad. Ik heb de gelijkstroomversie, ook nog niet getest. Veel plezier ermee!
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 07:00:06 »

Nummertje 22 kennelijk niet monteren bij R1.....?




Roco.cc

Gr, Ben.
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 12:22:22 »

Ok.
Hoewel idee kreeg, het model op z'n kop in de hand hebbende,  dat het loopstel er gemakkelijk onderdoor kan. We zullen zien.
Maarre waar heb jij die tekening vandaan? Stond niet in mijn handleiding.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 augustus 2021, 12:24:28 door molly w »
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 12:49:05 »

 @citaat Ik heb de tekening van het web, die van jouw zit onder in de doos.
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 19:08:46 »

Gevonden. Lijst van onderdelen.
Daar wachtte me trouwens ook een onaangename verrassing.  Een papier waarop stond dat vanwege de lage flenzen de locomotief niet geschikt was voor m-rails. En laat ik nou alleen m-rails hebben. Ik had graag gehad dat dat al in de advertentie vermeld stond, dan had me nog wel eens achter mijn oren gekrabd. Ik kan vier dingen doen:
  • Eigenwijs zijn en het toch proberen. Ik ben wel zo'n type
  • Veroordelen tot verblijf in de vitrine. Met recht een museumbestaan.
  • Alleen laten rijden op een van de de clubbanen waar c- en k-rails ligt
  • Overgaan op c-rails - een meerjaren project gezien de financiĆ«n
« Laatst bewerkt op: vrijdag 06 augustus 2021, 19:10:35 door molly w »
Gelogd

PaT

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Hoe sneller, hoe mooier!
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 19:53:48 »

Dan ben ik wel nieuwsgierig waarom je met lage flenzen niet op een bepaald soort rails zou kunnen rijden.

Met hogere flenzen op een laag profiel rails snap ik, maar andersom?

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 20:00:07 »

 @citaat M-rail wissel: materieel rijdt daar op de flens. Een Roco lok zakt dus weg in het puntstuk.
Gelogd

marc-lin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Lotsschardbahn
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 20:28:46 »

En dat is een van de redenen dat ik over ben gestapt naar gelijkstroom.
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 06 augustus 2021, 22:51:33 »

Daar merk ik anders niks van als wagens met 2-railwielen over een m-railwissel rijden. Als er iets fout gaat is het een ontsporing omdat de afstand tussen de wielen op de as van een 2-railwielstel afwijkt van die van een 3-railwielstel.
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2021, 07:13:51 »

Okay Molly, dan zou ik zeggen voer punt 1 uit en laat ons weten hoe het gaat.  :)

Gr, Ben.

edit typefout
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 augustus 2021, 12:24:51 door ACTS.zuid »
Gelogd

molly w

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2021, 12:19:20 »

 :thumbup:
Is er een mogelijkheid om filmpjes te plaatsen? Dan kan ik resultaten laten zien ipv alleen te beschrijven.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 augustus 2021, 13:06:55 door molly w »
Gelogd

frank-103

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Frank-103
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 07 augustus 2021, 17:58:36 »

Op youtube plaatsen (uploaden) en hier in een bericht de link plaatsen! Succes!
Gelogd
Het is hachelijk!

molly w

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
  • Een mens heeft af en toe buffers nodig
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #13 Gepost op: maandag 09 augustus 2021, 16:06:23 »

Vanmiddag de loc getest: enkele meters laten rijden op mijn baantje. M-rails met scherpe boog (R1, dwz r=36cm). Dat ging allemaal prima ondanks Roco's waarschuwing. Ik heb ook geen enkel onderdeel van de loc hoeven te demonteren. Zie filmpje:
.
De flenzen van de aandrijfwielen zijn inderdaad veel smaller dan die van de andere wielen. Zie foto.Ik kan me indenken dat een ontsporing op de loer ligt gezien het wat rondere profiel van de m-railstaaf. Toch geen ontsporing gehad.
« Laatst bewerkt op: maandag 09 augustus 2021, 16:23:00 door molly w »
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Roco' s SNCF 231 E 40
« Reactie #14 Gepost op: maandag 09 augustus 2021, 17:07:54 »

Bij de BR 18 201 van Roco ging het inderdaad ook... Alleen draaide daar simpelweg het drijfwerk aan gruzelementen bij R1 = 360mm radius. Ik zou er dus mee oppassen, Roco zegt niet voor niets zelf minimale radius 419mm.
Dan ben ik wel nieuwsgierig waarom je met lage flenzen niet op een bepaald soort rails zou kunnen rijden.

Met hogere flenzen op een laag profiel rails snap ik, maar andersom?
Zal met de toleranties in de Mrail wissels te maken hebben. Die is groot. Daarom ook dat gelijkstroomwielen daar ontsporen, die staan breder en lopen daardoor aan de verkeerde kant het puntstuk uit. Ik rijd veel met slanke C rail wissels en gooi juist de wielen weer naar gelijkstroomafstanden.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.02 seconden met 27 queries.