Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Flikkeren van verlichting

Gestart door Digibeet donderdag 22 juli 2021, 14:27:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Flikkeren van verlichting
Lid sinds: 2019

offline
Flikkeren van verlichting
Ik heb enkele oude loks omgebouwd naar gelijkstroom/digitaal. De oude lampjes zitten er nog in (dus geen LED's). Hinderlijk is het flikkeren van de verlichting. Is daar wat aan te doen?
Hans
Re: Flikkeren van verlichting
Als je geïsoleerde lampjes gebruikt, kun je die aan de gemeenschappelijke plus (blauw of oranje) hangen in plaats van aan de locmassa.

Bij Motorombouwsets zitten soms adaptertjes die in de lamphouders passen.  Märklin verkoopt ze ook los, bijvoorbeeld de 276770.

Nog beter is gelijk overstappen op led (vergeet de weerstand niet).
Re: Flikkeren van verlichting
Hoi,

Citaat van: Digibeet op donderdag 22 juli 2021, 14:27:04
Hinderlijk is het flikkeren van de verlichting. Is daar wat aan te doen?

Ja. Wat al aangegeven is: Losmaken van het frame. Dus aansluiten op de gezamelijke plus (+) en dat is tegenwoordig de blauwe draad. En het ligt aan de centrale die je hebt: Schakel alle protocollen uit die je niet gebruikt. Ik zie dat je "gelijkstroom / Digitaal" dus je rijdt 2rail. Dan zal je vaak alleen het DCC-protocol rijden. Dan kan je de rest (Motorola / Selectrix / MFX) op de centrale uitzetten. Kijk in de handleiding van je centrale of het kan en /of hoe het moet.

Groet Ronald.
Re: Flikkeren van verlichting
Lid sinds: 2007

offline
Re: Flikkeren van verlichting
Ja, er zijn twee mogelijke oplossingen.
1. Lampje isoleren van het chassis en aansluiten via de blauwe draad.
2. Op de centrale alleen dcc aanzetten als dat een optie is. Als de centrale een zuiver dcc-signaal afgeeft, zal een gloeilampje niet flikkeren/ bibberen als dat via het chassis op een van de stroomafnamepolen is aangesloten.

Was de afgelopen dagen toevallig hier nog aan de orde.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99206.msg3222238926#msg3222238926
Re: Flikkeren van verlichting
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Flikkeren van verlichting
Ik weet niet welke centrale je hebt, maar als dat een ECoS is (of een CS1R) dan kan je in de instellingen iets regelen met het asynchroon uitsturen van het signaal. Als dat op maximaal staat heb je ook geen last van het flikkeren.
Groet, Paul
Re: Flikkeren van verlichting
Sorry, vergissing mijnerzijds. Ik heb een CS3. Met 'gelijkstroom' bedoelde ik eigenlijk een motor met een permanente magneet. Beschouw dit als gelijkstroom. Overigens zitten de fittingen op het frame vastgeklonken.
Hans
Re: Flikkeren van verlichting
Lid sinds: 2007

offline
Re: Flikkeren van verlichting
Okay, dan begreep ik je verkeerd. Het begrip gelijkstroom wordt in de hobby voor van alles en nog wat gebruikt.  :)
Dan wordt het toch lampjes isoleren en apart aansluiten.
Re: Flikkeren van verlichting
hoi,

Citaat van: Digibeet op donderdag 22 juli 2021, 19:52:14
Sorry, vergissing mijnerzijds. Ik heb een CS3. Met 'gelijkstroom' bedoelde ik eigenlijk een motor met een permanente magneet. Beschouw dit als gelijkstroom.

Dat zegt nog niets "Ik heb een CS3" Die kan nog steeds goed met 2rail werken.  ;) Je rijdt 2rail of je rijdt 3rail al dan niet digitaal. Hoe het in treintje is opgelost maakt niet uit. Het vervelende is dat de grote fabrikanten nog steeds "Gelijkstroom" en "wisselstroom" gebruiken om aan te geven of het 2rail of 3rail (eigenlijk Märklin) geschikt is.

Märklin bouwt geen treintjes meer met echte "wisselstroommotoren". Het is goedkoper om een decoder in te bouwen.

Citaat van: Digibeet op donderdag 22 juli 2021, 19:52:14
Overigens zitten de fittingen op het frame vastgeklonken.

Je zal dan aan de hobby mogen om het een en ander goed te krijgen. Of accepteren dat het niet anders is.

Groet Ronald.
Re: Flikkeren van verlichting
Hier een voorbeeld van de insteekfittingen die ik bedoelde : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=40735.0
Re: Flikkeren van verlichting
Bij mij ziet er zo uit. Is hier nog een oplossing voor of toch maar LED's in de fitting zien te krijgen (met blauwe draad).
Mag je overigens de lampjes op de blauwe draad aansluiten en de Telex-koppeling op het chassis?
Hans
Re: Flikkeren van verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Flikkeren van verlichting
In de oude schroeffitting kun je de geisoleerde lampvoet 276770 gebruiken.


Bij bajonetlampjes kun je de steekvoet 604180 gebruiken.


Zie ook http://www.schnug-modellbahn.de/Verkauf%20Dateien/Mae_ET09_Beleuchtung.html
Re: Flikkeren van verlichting
Bedankt.Was er al mee bezig na suggestie van een M-dealer
Hans