Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Handleiding CV-input in de CS3

Gestart door Digibeet woensdag 21 juli 2021, 19:21:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Handleiding CV-input in de CS3
Wie kan mij helpen? Ik ben bezig enkele (heel) oude modellen van M om te bouwen met een 60944 en decoders van Tams. Op een gegeven ogenblik moet ik me daarbij ook gaan verdiepen in het CV hoofdstuk van de lokdecoders. Daar loop ik vast. De handleiding voor de CS3 is te sumier.
Bestaat er een uitgebreidere beschrijving voor het programmeren van de CV?
Hans
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Je cs3 is niets meer als het toetsenbord waar je een cv nummer kiest en dat een waarde geeft.
De rest vind je in de handleiding van je decoder. Namelijk wat een bepaalde cv doet / regelt.

Waar loop je dan op vast?
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Als je slim bent maak je een testlok aan waarin je de extra CV's die je toevoegt, ook telkens opslaan (dat kan). Die worden dan voor die lok weer ingeladen en uitgelezen als je de lok gaat bewerken.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Hallo Laurent en Hero. Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb inderdaad een testlok (M3065 met 60943 en Tams LD-G-42). De CV 'nummers zichtbaar onder 'Configureren' zijn 29,1,2,3,4,5,17,18,8. (in de CS3, met DCC protokol).  Omdat ik rijproblemen heb, is mij aangeraden CV 29 en 11 te veranderen. CV-11 staat niet in het bovenstaande, zichtbare lijstje. Ik kan wel een nieuwe CV-lijn toevoegen en deze herbenoemen tot 11 met een waarde. De CV-29 waarde kan ik veranderen. Hoe krijg ik deze waarden opgeslagen? Wat ik ook doe, bij het opnieuwe uitlezen van de lokdecoder staat CV-11 er nooit bij. Is het überhaupt mogelijk een nieuwe CV toe te voegen die niet in het lijstje staat. In de Tams documentatie staat tientallen CV-nummers genoemd voor deze lokdecoder.
(Het rijprobleem dat ik heb is het volgende: tijdens een slecht contact valt even de spanning weg. Normaal schiet de lok een fractie door en rijdt bijna ongestoord verder. Deze niet. De spanning wordt onderbroken en de lok stopt geheel. Verlichting gaat bijna direct weer aan, maar de lok wacht enkele seconder voordat hij weer zin heeft en trekt langzaam weer op.)
Helaas weet ik te wiening van CV's af, vandaar mijn vraag over een handleiding.
Iemand bekend met het probleem, of een goede suggestie?
Hans
Re: Handleiding CV-input in de CS3
 @citaat Denk niet dat het probleem met CV's opgelost kan worden. Slecht contact e.d. zal je toch hardwarematig moeten oplossen. Mogelijk met een condensatorpack om het slechte contact op te heffen.

Groet
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Je zou denken dat als je een nieuwe cv lijn kan aanmaken ,het ook wel moet lukken deze de decoder in te schieten.
Volgens de handleiding hoef je alleen maar op de " prog" toets te drukken.  ( staat je loc wel op het programmeerspoor?)
Ik ben verder niet bekend met een cs3.

Je mag best hier wat cv waardes inkloppen op mijn IB.
Hoewel ik bang ben dat je je stop door stroomafname probleem daar niet mee oplost.

Mvg Robin
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Bedankt voor de reacties en suggesties. Wacht nu op de levering van enkele condensatoren.
Hans
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Citaat van: Digibeet op donderdag 22 juli 2021, 14:06:47
Hallo Laurent en Hero. Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb inderdaad een testlok (M3065 met 60943 en Tams LD-G-42). De CV 'nummers zichtbaar onder 'Configureren' zijn 29,1,2,3,4,5,17,18,8. (in de CS3, met DCC protokol).  Omdat ik rijproblemen heb, is mij aangeraden CV 29 en 11 te veranderen. CV-11 staat niet in het bovenstaande, zichtbare lijstje. Ik kan wel een nieuwe CV-lijn toevoegen en deze herbenoemen tot 11 met een waarde. De CV-29 waarde kan ik veranderen. Hoe krijg ik deze waarden opgeslagen? Wat ik ook doe, bij het opnieuwe uitlezen van de lokdecoder staat CV-11 er nooit bij. Is het überhaupt mogelijk een nieuwe CV toe te voegen die niet in het lijstje staat. In de Tams documentatie staat tientallen CV-nummers genoemd voor deze lokdecoder.
(Het rijprobleem dat ik heb is het volgende: tijdens een slecht contact valt even de spanning weg. Normaal schiet de lok een fractie door en rijdt bijna ongestoord verder. Deze niet. De spanning wordt onderbroken en de lok stopt geheel. Verlichting gaat bijna direct weer aan, maar de lok wacht enkele seconder voordat hij weer zin heeft en trekt langzaam weer op.)
Helaas weet ik te wiening van CV's af, vandaar mijn vraag over een handleiding.
Iemand bekend met het probleem, of een goede suggestie?
Hans

Hallo Hans,

Dan heb je dus mijn reactie niet goed gelezen. Je schiet een aantal nieuwe CV lijnen in, dan sla je de CV's op en de CS3 weet dan dat die CV lijst bij deze specifieke lok hoort. De volgende keer dat je de lok weer opent, leest ie ze netjes allemaal uit. Maar zoals hier al geschreven, contactproblemen los je niet op met CV's. Ook niet met condensatoren. Bij contactproblemen moet je boenen en schoonmaken.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Laurent, dat is nu precies mijn probleem. Daarom was ik op zoek naar een gedetailleerde beschrijving van de CV-configuratie in de CS-3. Ik doe het volgende (zie ook onderstaande afbeeldingen):
-   Lok op het programmeerspoor
-   'Lok bewerken' kiezen en dan lok openen
-   Kies tab 'configureren'
-   CV 11 staat niet in de lijst
-   Kies in het menu 'CV lijn invoegen'
-   Nr 6 is de eerstvolgende; verander in CV-nr 11, voer onder 'is/moet' de waarde in (volgens  de handleiding: 16)
-   En dan? Wat ik ook probeer, de waarde wordt niet opgeslagen. Bij het uitlezen staat CV-11 er niet bij.
Mis ik iets? Gaarne een suggestie.
Contact problemen is inderdaad schoonmaken.
Hans
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Ik zie toch echt in je tweede foto CV-Sjabloon opslaan. Die tik je aan telkens als je een update aan de CV lijst maakt (dus een nieuwe lijn toevoegt, niet als je een waarde verandert). Dan kan je de lijst sluiten en als je hem opnieuw opent, wordt ook de nieuwe waarde uitgelezen.

Jij draait trouwens een update hoger dan ik, zie ik. Ik heb hier nog de normale sjablonen zitten. Punt blijft hetzelfde. Je slaat de hele CV lijst op in een testlok en die blijft dan behouden, want de CS3 weet dat jij bij die lok desbetreffende CV lijst hebt gemaakt. En als je dan je testlok weer opent, ziet dat er zo uit:
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Digibeet, je moet in de handleiding van je decoder kijken, dus het merk en type wat jij wil programmeren welke CV's er ondersteund worden, als CV11 daar niet bij staat, kun je dat proberen te veranderen tot je een ons weegt, maar het zal echt niet lukken.

Niet alle decoders zijn hetzelfde en niet alle CV's worden gebruikt en/of ondersteund.

Groetjes.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Citaat uit de handleiding blz 56:
CiteerCV 11 bepaalt de tijdspanne tussen het uitvallen van het digitale signaal en de omschakeling naar de alternatieve werking (analoge werking).
Door de invoerwaarde met "1" te verhogen, wordt de tijdsduur met 10 ms verlengd.

Voor de handleiding ==>Klik hier<==.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Allemaal leuk en aardig maar het beschreven probleem heeft m.i. niet zo veel van doen met digitaal analoog omschakelen.

Citaat van: Digibeet op donderdag 22 juli 2021, 14:06:47

(Het rijprobleem dat ik heb is het volgende: tijdens een slecht contact valt even de spanning weg. Normaal schiet de lok een fractie door en rijdt bijna ongestoord verder. Deze niet. De spanning wordt onderbroken en de lok stopt geheel. Verlichting gaat bijna direct weer aan, maar de lok wacht enkele seconder voordat hij weer zin heeft en trekt langzaam weer op.).


Er is een kennelijk contact probleem, daar moet je het zoeken. Stroomafname, sleper, wielen, rail, puko's enz. maar ook het massa contact intern in de lok: as versus frame. De 3065 is daar berucht om, in negatieve zin dan toch.

Verder begrijp ik nooit zo goed dat er via de achterdeur een advies komt (knutselen aan CV11 en CV29) en wij via de voordeur moeten helpen.

Gr, Ben.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Hallo Laurent en andere geïnteresseerden,
Ik heb vele malen en met diverse mogelijkheden geprobeerd een nieuw CV-nr in de CS3 (Tams lokdecoder LD-G-42vast te leggen. Lukt niet. Wel kan ik van de getoonde 9 CV's (zie boven) de waarde veranderen en vastleggen. Dat gaat dus wel. Dus met de lok onder m'n arm naar een M-dealer die uitgebreide testmogelijkheden heeft. Met de Intellibox was het een fluitje van een cent een nieuw CV-nr vast te leggen. Na controle bleef het nieuwe nr in de lijst staan. Thuis aangekomen direct op mijn CS3 getest. Totale verbazing: geen nieuw CV-nr! (achteraf stom dat ik het bij hem niet op de CS3 getest heb) Dus op de Intellibox werkt het wel maar op de CS3 (laatste versie) werkt het niet. Geef het voorlopig op. Ga nu met Märklin en Tams direct inde clinch. Zal dus nog even duren voordat hier iets uit komt. Zal het jullie wel laten weten.
(Overigens: alle Tams lokdecoders geven bij het uitlezen hetzelfde rijtje CV-nrs; 9 in totaal).
Hans
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Hallo Ben, het contact probleem zit ik niet mee. Waar ik wel mee zit, is dat de spanning vrijwel direct weer terugkomt na een contactonderbreking (lichtjes gaan weer aan), maar de motor pas na enkele seconden weer z'n spanning krijgt. Waarom óók niet direct. Verder, voordat ik 3rail erbij roep heb ik de gewoonte eerst de leverancier (directe lijn) te bevragen. Die zou de juiste info moeten hebben. Lukt dat niet dan is jullie expertise aan de beurt.
Hans
Re: Handleiding CV-input in de CS3
 @citaat Maar wat wil je nu met CV11 gaan bereiken? Ik lees iets in CV 11 over "omschakelen naar analoge modus". Waarom denk je dat "analoge modus" iets mee te maken heeft? Wat moet je dan veranderen in CV11 en CV29? Weet je ook waarom je die wijzigingen mag maken? Of is het alleen maar cijfertjes in tikken en hopen dat het ding wat doet?

Groet Ronald
Re: Handleiding CV-input in de CS3
 @citaat @citaat Da's normaal gedrag als de spanning weg valt. De lok gaat weer rijden met de vooraf ingestelde snelheid en de ingestelde optrek vertraging.

Wat ik bedoel: je kunt beter investeren in toppie stroomafname en als dat echt niet lukt met deze lok een stroomspaarvarken maken aan je decoder. Overigens is de analoog herkenning uitzetten in CV29 nooit verkeerd.

Gr, Ben.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Ronald, de suggestie van mijn lokdecoder dealer was om CV-11 met kleine stapjes te verlagen totdat er of verbetering optreedt of een ondergrens bereikt is. Maar zolang ik überhaupt geen nieuwe CV kan invoeren speelt dit probleem niet.
Gr. Hans
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Het heeft totaal geen zin om een nieuw CV nummer in de decoder aan te maken, als dat al zou kunnen.
CV's zijn niets anders dan configureerbare registers, waar een binaire waarde wordt opgeslagen, die vervolgens door de software in de decoder wordt uitgelezen en toegepast.
Maar als de decoder die CV standaard niet heeft, zal de software hier ook niet naar kijken.

Mijn bijdrage eerder in dit topic was eigenlijk bedoelt om aan te geven dat CV11 in de tams decoder niks met het hier beschreven probleem te maken heeft.

Je zal dus, zoals Ben al aangeeft, de stroomafname punten nalopen en eventueel schoonmaken, of verbeteren.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Ik heb eens even gekeken wat de functie van cv 11 is bij deze tams decoder.

Het is de tijd dat de loc doorrijd op zijn buffercondensator nadat de stroom wegvalt.

Dus de tijd die je laat bufferen. Bij een noodstop rijd je loc namelijk door op zijn Akku. En cv 11 bepaalt na welke tijd hij alsnog moet stoppen.

Kortom voor je probleem heb je er niets aan. En moet je eerst een bufferelco inbouwen. Zie hoofdstuk 6,9 van de handleiding.

Mvg Robin.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Citaat van: Digibeet op zondag 25 juli 2021, 17:18:04
Hallo Laurent en andere geïnteresseerden,
Ik heb vele malen en met diverse mogelijkheden geprobeerd een nieuw CV-nr in de CS3 (Tams lokdecoder LD-G-42vast te leggen. Lukt niet. Wel kan ik van de getoonde 9 CV's (zie boven) de waarde veranderen en vastleggen. Dat gaat dus wel. Dus met de lok onder m'n arm naar een M-dealer die uitgebreide testmogelijkheden heeft. Met de Intellibox was het een fluitje van een cent een nieuw CV-nr vast te leggen. Na controle bleef het nieuwe nr in de lijst staan. Thuis aangekomen direct op mijn CS3 getest. Totale verbazing: geen nieuw CV-nr! (achteraf stom dat ik het bij hem niet op de CS3 getest heb) Dus op de Intellibox werkt het wel maar op de CS3 (laatste versie) werkt het niet. Geef het voorlopig op. Ga nu met Märklin en Tams direct inde clinch. Zal dus nog even duren voordat hier iets uit komt. Zal het jullie wel laten weten.
(Overigens: alle Tams lokdecoders geven bij het uitlezen hetzelfde rijtje CV-nrs; 9 in totaal).
Hans

Hans, nogmaals, alle CV's die je uitleest geven deze 9 als standaard als je de CS3 gebruikt. Er zitten in sommige loks meer dan 1000 CV's, je wordt gek als je die allemaal moet uitlezen (dat duurt rustig een kwartier tot half uur). Vergelijk het met je adressenboekje: Er zijn miljoenen adressen in de wereld, maar alleen de adressen die jij in je adressenboekje hebt staan lees jij op het moment dat je het boekje open doet.

Ik lees nog steeds niet dat je gedaan hebt wat ik heb geschreven: Namelijk het opslaan van het CV sjabloon in de CS3. DAT, alleen DAT, is de enige manier om een CV uit te kunnen blijven lezen. Zie mijn video, daar zie je dat ik een stuk of wat extra CV's door kan gaan. Als ik die open met een lok op de baan, wordt alles uitgelezen.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Citaat van: Kappa op maandag 26 juli 2021, 15:47:57
@citaat Robin, dat had ik hier al geschreven.  ;)



Daar heb ik compleet overheen gelezen vanochtend. Heb zelfs je link gebruikt.  :oops:
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Citaat van: Digibeet op maandag 26 juli 2021, 10:58:23
Ronald, de suggestie van mijn lokdecoder dealer was om CV-11 met kleine stapjes te verlagen totdat er of verbetering optreedt of een ondergrens bereikt is. Maar zolang ik überhaupt geen nieuwe CV kan invoeren speelt dit probleem niet.
Gr. Hans

Heeft hij ook uitgelegd waarom je die CV moet aanpassen? Want wat al eerder is aangegeven heeft deze CV mogelijk niets met jouw probleem te maken. Je geeft aan ook CV29 moet aanpassen. Waarschijnlijk om "analoge herkenning" uit te zetten. Heeft het aanpassen van CV11 dan nog nut? Zie ook Handleiding LD-G42 / LD-W-42. "

Wat Ben / ACTS.zuid al aangaf: De lampjes gaan eerst aan. Dan de motorsturing met eventuele startvertragingen en rijcurve. En dan nog steeds het advies: Controleer eens op goede stroomafname. Dus schone puko's, schone rails, goede stroomvoorziening onder de lok: Schone sleper, schone wielen e.d.

Groet Ronald.
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Ben er gedeeltelijk uit. Voor mij was er verwarring tussen 'sjabloon laden' en 'CV-lijn toevoegen'. Laurent, bedankt. Daarom nog steeds mijn vraag in de eerste regel van dit draadje: een goede beschrijving van het gehele CV-gebeuren. De opmerking van M in een van hun handboeken 'Het blauwe gebied is alleen voor specialisten bedoelt' is niet genoeg. Hoe word je specialist? Ergens moet er dan toch een uitgebreidere beschrijving bestaan. Heb M gevraagd daar een antwoord op te geven.
Allen tot zover bedankt. Hans
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Handleiding CV-input in de CS3
Beste Hans,

Märklin benoemt het aanpassen van CV's via het "blauwe kader" iets voor specialisten. Zij heeft er verder voor gekozen hier verder geen documenten of instructies te publiceren, net als overigens het toepassen van gebeurtenissen en macro's.
Het aanpassen van de CV's is iets wat men niet verwacht van de "normale" gebruikers. Je moet al voldoende kennis hebben van de werking van een CV om niet de hele decoder te ontregelen.

Iets soortgelijks geldt ook voor "gebeurtenissen" en "macro's". Elke situatie is anders. Ook meerdere gebeurtenissen kunnen gezamelijk onverwachte (en ongewenste) effecten hebben. Het meest simpele voorbeeld is een gebeurtenis die door een terugmelder voor één specifieke loc getriggerd wordt. Wanneer een andere loc nu over deze terugemelder een melding genereerd, zal de gebeurtenis ingrijpen op de eerder genoemde specifieke loc.

Bij CV's gaat het vaak om een combinatie van meerdere CV's gezamelijk die een bepaald effect creëren. 
Dus eerst de decoderhandleiding bestuderen, dan bepalen welke CV's bewerkt moeten worden en dan pas programeren van de decoder.
Via programma's zoals van ESU (en andere) gaat dat voor de "eigen" decoders relatief gemakkelijk. Märklin heeft hiervoor zelf de decoder-programmer en de bijbehorende software voor haar eigen decoders. Hierbij stel je gewenste functie's en/of instellingen in zonder je druk te hoeven maken over de bijbehorende CV-waarde(n).

John (VT601)