Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels

Gestart door Klaas Dijkhuis dinsdag 20 juli 2021, 13:49:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Hallo allemaal,

Ik ben een digitale beginner van 66 jaar en wil jullie graag om advies vragen.
Ik heb een 66191 trafo voor mijn MS2 Marklin baan van 18 VA en 18 volt.
Nu wil ik mijn 16 wissels en 3 Engelse wissels met Rosoft decoders voeden middels een aparte voeding voor de wissels.
Rosoft geeft voor hun decoders aan 12 - 16 Volt en dat mag dan wissel of gelijk stroom zijn.
Ik vraag mij nu af wat een goede suggestie is als trafo voor de wissels middels de Rosoft decoders.
Ook vraag ik mij bijvoorbeeld af of het een goede keuze is om voor mijn baan een nieuwe Marklin 66360 36 VA trafo te kopen
En dan mijn oude 18 VA trafo door te schuiven voor het voeden van mijn wissels.
Daarnaast vraag ik mij dan af of de 18 VA trafo zwaar genoeg is voor de wissels
En of de 18 volt niet te veel is voor de Rosoft decoders die een advies hebben van 12 - 16 volt.

Kortom nogal wat twijfels aan mijn kant en daarom mijn vragen.
En natuurlijk alvast mijn dank voor de eventuele goede raad en adviezen.
Klaas Dijkhuis     
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Op 18VA kunnen niet heel veel treinen tegelijk rijden, dus een upgrade naar 36VA (op termijn) is geen slecht idee. Volgens mij kom je dan op 2A uit en dat is ook wel het maximale wat je MS2 aankan.
Of de voeding van 18VA met 18 volt niet teveel is voor je decoders, weet Wim vast wel.
Maar je kunt een goede geschakelde voeding van Meanwell bij Conrad, of waar ook, kopen. Die zijn er in alle soorten en maten.  Het kost je niet veel meer dan enkele tientjes.
Ik zou daarmee beginnen. Kijken of je 18VA trafo genoeg is voor de treinen, die upgrade kan altijd nog! Misschien wil je liever een centrale tegen die tijd ter vervanging van je MS2.

Groet,