Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels

Gestart door Klaas Dijkhuis dinsdag 20 juli 2021, 13:49:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Hallo allemaal,

Ik ben een digitale beginner van 66 jaar en wil jullie graag om advies vragen.
Ik heb een 66191 trafo voor mijn MS2 Marklin baan van 18 VA en 18 volt.
Nu wil ik mijn 16 wissels en 3 Engelse wissels met Rosoft decoders voeden middels een aparte voeding voor de wissels.
Rosoft geeft voor hun decoders aan 12 - 16 Volt en dat mag dan wissel of gelijk stroom zijn.
Ik vraag mij nu af wat een goede suggestie is als trafo voor de wissels middels de Rosoft decoders.
Ook vraag ik mij bijvoorbeeld af of het een goede keuze is om voor mijn baan een nieuwe Marklin 66360 36 VA trafo te kopen
En dan mijn oude 18 VA trafo door te schuiven voor het voeden van mijn wissels.
Daarnaast vraag ik mij dan af of de 18 VA trafo zwaar genoeg is voor de wissels
En of de 18 volt niet te veel is voor de Rosoft decoders die een advies hebben van 12 - 16 volt.

Kortom nogal wat twijfels aan mijn kant en daarom mijn vragen.
En natuurlijk alvast mijn dank voor de eventuele goede raad en adviezen.
Klaas Dijkhuis     
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Op 18VA kunnen niet heel veel treinen tegelijk rijden, dus een upgrade naar 36VA (op termijn) is geen slecht idee. Volgens mij kom je dan op 2A uit en dat is ook wel het maximale wat je MS2 aankan.
Of de voeding van 18VA met 18 volt niet teveel is voor je decoders, weet Wim vast wel.
Maar je kunt een goede geschakelde voeding van Meanwell bij Conrad, of waar ook, kopen. Die zijn er in alle soorten en maten.  Het kost je niet veel meer dan enkele tientjes.
Ik zou daarmee beginnen. Kijken of je 18VA trafo genoeg is voor de treinen, die upgrade kan altijd nog! Misschien wil je liever een centrale tegen die tijd ter vervanging van je MS2.

Groet,

Peter
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie.
Ik weet inmiddels dat ik op de 18 VA  4 treintjes met wagonnetjes kan laten rijden, want dat heb ik gedaan.
De MS2 geeft dan een stroomverbruik aan van 0,4 Amp.
Op basis van dit stroomverbruik zou je denken dat er nog ruimte is voor meer treintjes.
Dit is echter niet het geval want de spanning die je ook af kunt lezen op je MS2 begint dan al weg te zakken. Dus meer als 4 treintjes is eigenlijk niet goed mogelijk.
Ik ben het dus ook met je eens dat 36 VA voor de baan beter is.
Verder realiseer ik me nu ook dat dan deze 18VA vermoedelijk te weinig is om de wissels aan te sturen.
Want wissels verbruiken normaal gesproken volgens mij ook wel 1 Amp, al is dit maar kort.
Je reactie wijst eigenlijk in dezelfde richting, die ik zelf ook wel vermoede maar niet zeker over was.
En nu is het wel duidelijk voor me dat ik meer vermogen nodig heb voor de baan en voor de wissels.
De 18 VA adapter zou ik dan nog kunnen gebruiken voor ledverlichting van de baan.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Groet Klaas
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
18VA voor je wissels is meer dan genoeg vermogen voor 30 wissels, deze schakelen gaat toch nooit allemaal tegelijk, zal in alle gevallen als je handmatig schakelt achter elkaar zijn.

Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Citaat van: Marklindak op dinsdag 20 juli 2021, 22:09:18deze schakelen gaat toch nooit allemaal tegelijk

Op mijn baan heb ik op een aantal plaatsen twee wissels op dezelfde uitgang van een decoder. In de meeste gevalen gaat het om overloopwissels, daarnaast ook nog twee paar wissels bij een Hosenträger (vier wissels op één uitgang vond ik wat overdreven).
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Hallo Fred,

Je hebt gelijk, in zoverre dat ik het natuurlijk heel goed eerst kan proberen of ik het kan redden met een 18 VA adapter, voordat ik een zwaardere koop.
Bedankt voor je tip.

Vriendelijke groet Klaas
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Hallo Rob,

Grappig dat je daar als beginnend trein enthousiast niet aan denkt, het trekt natuurlijk wel de dubbele stroom maar met Rosoft die 2,5 Amp kan leveren zou het geen probleem moeten zijn.

Vriendelijke groet Klaas
   
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Beste Klaas,

Waar het omgaat is hoeveel stroom kan de MS2 leveren voor de treinen.
Als dat 1A is dan is de trafo van 18V en 18VA voldoende.
Alle stroom die een trafo meer kan leveren wordt niet gebruikt en is overbodig.

Als de MS2 2A aan baanspanning kan leveren dan is een 36VA van 18V op zijn plaats.

Dan de WDD decoders, die kunnen een stroom van 3A per uitgang leveren.
De trafo spanning mag maximaal 24V zijn, maar liever niet boven de 18V gaan.

De spanning voor de wissels wordt als de 18V een wisselspanning is wortel2 hoger oftewel 1,41 x 18 = 25,3 Volt.
Als het een gelijkspanning is wordt het 1,2V lager immers dat is de spanningsval of de diodes in de gelijkrichter.

Die spanning staat op de PLus aansluiting.

Uitgaande van het maximale aan stroom. is dat een trafo van 18V x 3A =54VA (60VA) Maar een trafo van 15V of 16V zal ook uitstekend werken.

Groetjes.
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke trafo gescheiden voeding Marklin Wissels
Ter aanvulling: het is de aansluitbox die de stroom voor de treinen levert, niet de MS2. Een aansluitbox 60113 of 60116 heeft twee ingangen voor MS2's en één ingang voor een netvoeding. Meestgebruikt zijn de 36 VA voedingen 66361 en 66360. Een zwaardere voeding heeft inderdaad geen zin.

0,4 A voor vier rijdende treintjes is erg weinig. Het kan best, maar het betekent wel dat ze efficiënte decoders en motoren hebben, dat er niet veel gloeilampjes in zitten en weinig rijtuigen met ingebouwde verlichting. Mijn minst zuinige trein gebruikt in z'n eentje al 0,4 A (waarvan 0,26 A door de gloeilampjes). De zuinigste is een goederenloc van 0,05-0,06 A. Het gaat echter niet om mijn treinen, maar om die van jou. Aangezien de stroom van jouw 18 VA voeding daarvoor ruim voldoende is, zie ik voor de treinen nog geen reden om een nieuwe te kopen. Als je in de toekomst echter een paar minder zuinige treinen koopt, kan dat anders worden.

Op dit moment zie ik twee opties voor je. Met een 36 VA voeding heb je 2 A tot je beschikking. Als de treinen daarvan maar 0,4 gebruiken, blijft er nog 1,6 A over voor de wissels en dat is ruim voldoende. Ik heb het bijna een jaar op die manier gedaan. De andere optie is de 18 VA voeding blijven gebruiken voor de treinen en een extra voeding erbij voor de wisseldecoders.