Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ervaringen met geluidsmodules

Gestart door Olle donderdag 29 juli 2021, 19:02:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ervaringen met geluidsmodules
Lid sinds: 2019

offline
Ervaringen met geluidsmodules
Beste forum leden,

Ik ben mij aan het oriënteren op welke wijze ik straks achtergrond geluiden op de baan wil toevoegen. Ik zie dat Faller, Busch en Viessmann hiervoor verschillende producten op de markt brengen. Ik heb ooit in Houten AvT gezien met een leuke kleinere oplossing en heb zelfs op diverse forums gezien dat mensen daar een aparte computer voor hebben ingericht met diverse speakers en een stukje software dat geluidsbestandjes afspeelt.

Het gaat mij om geluiden als kerk klokken, wat vogeltjes die fluiten in het bos etc. Niet te gek, alle locs hebben ook al geluid en anders gaat het overheersen. Maar wel wat geluiden om het geheel tot leven te brengen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wat werkt goed en wat minder?
Dank alvast voor de reacties en het meedenken,


Olle
Re: Ervaringen met geluidsmodules
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ervaringen met geluidsmodules
Ik heb een aantal mp3-spelertjes van Ali in gebruik, inderdaad ook met vogelgeluiden, een monnikenkoor, tangomuziek op het pleintje bij het stadhuis alwaar een Viessmann dansgroepje beweegt. ik moet nog eens wat verkeersgeluiden opnemen, maar met de treinen erbij is er al lawaai genoeg.
klik hier (voor max 8 GB kaartje, moeilijk nog te krijgen)
of klik hier

Je moet nog wel zelf een micro-SD kaartje erbij kopen en vullen met jouw geluid.
Af en toe opladen via USB-voeding en afspelen met passieve luidsprekers (evt. ook bij Ali wel verkrijgbaar). Je moet ze uiteraard wel zelf aan en uit zetten, hoewel daar ook weer methoden voor zijn om dat anders op te lossen (sloop er eentje open en kijk hoe de contacten zitten...).
Alles bij elkaar kan je voor €20 per mp3-speler klaar zijn (geheugenkaartje zal nog het duurst zijn).

Succes,
Groet, Paul

Re: Ervaringen met geluidsmodules
Dank voor je reactie Paul, klinkt als mooie oplossing. Ben benieuwd of er nog meer suggesties zijn.....
Re: Ervaringen met geluidsmodules
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Ervaringen met geluidsmodules
Onder een proefmodule met wat Viessmann doosjes eronder zit geluid voor het kerkje met een ooievaar op de toren.
Eens in de zeg 3 minuten luidt het klokje van dit dorpskerkje. Dit doe ik met een Soundmodule voor het geluid, een enkelvoudig klokje als geluid geselecteerd en door middel van een Zeitrelais dus af en toe aangezet en weer afgeschakeld.

Vast en zeker niet de goedkoopste en de meest flexibele oplossing. Door de goede handleiding is het een eenvoudig te maken opzet die goed werkt. De stiltetijd en in mijn geval de luidtijd is op het Zeitrelais in te stellen. Ik gebruik de interne luidspreker. Je kunt er ook een extern luidsprekertje op aansluiten waar je het volume naar wens en behoefte een beetje kan terugregelen.

Wat je al zei, het moet niet te gek worden, op mijn baan heb ik ook altijd maar van één lok het geluid aan.

Succes en plezier ermee!

Fokko
Re: Ervaringen met geluidsmodules
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ervaringen met geluidsmodules
Aanvullend kan ik ook nog vermelden dat ik 2 modules van Busch heb:
- Realistic Sound "Am Waldrand" 5762, die heb ik al heel lang, met vogelgeluiden, kabbelend beekje, koekoek , kikkers, en krekels; Kan via een relais of een schakelkastje worden bediend.

- Realistic sound "Auf dem Land" 5771, met Schienenbusmotor en toeter (gebruik ik niet), Auto-ongeval met remgeluid en bons, ambulancesirene, beierende kerkklokken, uur slag van klok, orgelmuziek (Hochzeitsmarsch), spookslot, tractor, geblaf, loeiende koeien, blatende schapen, haan met kippen, vogelgeluiden (zelfde als in 5762), beek met kikkers (combi van 5762?), onweer. Wel allemaal korte samples maar in het apparaat ook anders te programmeren en te verlengen.
4 van deze geluiden kunnen ook per reed-contact worden geschakeld. Zo heb ik ergens een 2-sporig schaduwstation, als een trein op het ene spoor binnenkomt, klinken de beierende kerkklokken, komt een trein op het andere spoor binnen, dan is het 12-uur volgens de klokken.
Je kunt er ook nog in totaal 7 lampjes met bijv. andreaskruisen, looplichten, kampvuur/brand, wisselende verlichting (in huizen) en dergelijke mee aansturen.

Leuke modules, al gebruik ik ze niet al te vaak (buiten die kerkklokken die per reed-contact afgaan).
Deze modules zijn ook nog met andere geluiden te verkrijgen (geweest).
Groet, Paul
Re: Ervaringen met geluidsmodules
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Ervaringen met geluidsmodules
Hoi,

Ik gebruik o.a. onderstaande geluiden:
- Via iTrain speel ik WAV bestanden geprogrammeerd af zoals stations mededelingen binnenkomst of vertrek trein

- Felicitatiekaarten met geluids module; o.a. aanrijding, gil, schreeuw, scheepshoorn etc etc gaan op de locatie waar de geluiden gewenst zijn af en worden met een schakeldecoder van Viessmann en aangestuurd in iTrain. De knoopcellen in de geluidskaarten vervang ik door een permanente 3volt voeding. (met een onderbreking t.b.v. aansturing)

- Geluidsmodules die je zelf kunt opnemen is ook een mogelijkheid.

gr Matje