Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin 60906 rijdt niet

Gestart door Koster zondag 18 juli 2021, 10:21:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 60906 rijdt niet
Beste lezers,
Sinds een paar dagen bezit ik een cs3.
Al mijn zelf omgebouwde locs werkten tot voorkort prima op mijn 6021 systeem.
Helaas rijden vier locs niet niet meer, allen met een 60906 en een originele motor.
De motor wil wel aanzetten tot rijden, maar verder dan wat brommen komt het niet.
De cs3 met laatste software versie, kan de decoder uitlezen en schrijven, en ik zie bij het schrijven naar de decoder ook het lampje aangaan. Ik werk met verschillende typen marklin decoders, esu en uhlenbrock en alleen bij de 60906 lopen de los niet.
Vraag: wie heeft een uitdraai voor mij van een werkende 60906 decoder? Dus cv waarden?
En welk protocol werkt het beste, mm of dcc?

Alvast bedankt Rene
Re: Marklin 60906 rijdt niet
Citaat van: Koster op zondag 18 juli 2021, 10:21:26
En welk protocol werkt het beste, mm of dcc?

Voor de oude decoders zal het "gewoon" motorola zijn. Je 6021 kan geen DCC-protocol of MFX-praten dus dan blijft motorola over. Dan kan het nog "oud" of "new" zijn. Volgens de "3rail-wiki" is het een "motorola / MFX / DCC decoder. Zou probleemloos moeten werken op je CS3. Dus kijk even naar de instellingen van de decoder welk protocollen geactiveerd staan. Waarschijnlijk zal je hem handmatig op de CS3 moeten invoeren om te laten rijden.

Groet Ronald.
Re: Marklin 60906 rijdt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60906 rijdt niet
Hoi Rene,

Kun je wel de verlichting van die 4 locs aan en uit zetten?
Misschien helpt een reset van de decoder.
Dit doe je door de waarde 8 in CV8 te schrijven.
Re: Marklin 60906 rijdt niet
Alle uitleg staat op blz. 30-39 van Handleiding 60906.

Willy
Re: Marklin 60906 rijdt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 60906 rijdt niet
Misschien helpt dit:
Citeer
Let op: digitale protocollen kunnen elkaar beïnvloeden.
Voor een probleemloze werking adviseren wij niet benodigde digitale protocollen te deactiveren met CV 50.
Als uw centrale dit ondersteunt, deactiveert u ook daar de digitale protocollen die niet nodig zijn.
Re: Marklin 60906 rijdt niet
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 60906 rijdt niet
Ik denk dat je voor deze decoder op je CS de startspanning flink moet verhogen...
zie de handleiding van de CS.
Re: Marklin 60906 rijdt niet
Allen bedankt, probleem opgelost!
Wim, je opmerking over de begin spanning deed wonderen. De spanning op de motor bleef veel te laag.
Ik zag dat wanneer ik de locs zijdelings tegen de rail duwde dat beide frontseinen gingen branden.
Een aarding probleem dus. Nooit last van gehad op mijn vorig systeem.
Lampjes nu naar  led omgebouwd. En aarde op alle betreffende locs verbeterd.
Loopt nu als een..... treintje. Thx!