Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vraag over aanleg ringleiding

Gestart door Bas Bloem vrijdag 16 juli 2021, 23:30:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag over aanleg ringleiding
Ik wil graag een ringleiding aanleggen voor mijn nieuwe digitale baan. Ik heb twee vragen.
1. Klopt het bijgevoegde schema, dwz 1 lang baanvak, met op gezette afstanden een aansluitrail? Of moet ik voor iedere aansluitrail een apart baanvak creëren?
2. Om de hoeveel meter moet ik een extra aansluitrail inbouwen, om optimale stroomvoorziening te waarborgen? (mijn baan is beste groot, 6,1 m bij 3,5 m bij 3,2 m - meer daarover binnenkort!).

Dank voor de adviezen!
Hartelijke groet, Bas
Re: Vraag over aanleg ringleiding
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Vraag over aanleg ringleiding
In onze wiki staat een artikel Ringleiding waarin jouw vragen beantwoord worden, en nog een paar meer.

Als je daarna nog meer wilt weten, vraag het dan gerust.
Re: Vraag over aanleg ringleiding
Re: Vraag over aanleg ringleiding
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Vraag over aanleg ringleiding
Hi Bas,

De bovenstaande info's is vast duidelijk genoeg maar de naam is eigenlijk verwarrend.
Een "echte" ringleiding staat hier   ;)
(ff naar beneden scrollen)
Wel zou ik "groepen" maken (net zoals in je meterkast) voor eventuele toekomstige Boosters (Rail dan wel isoleren) maar ook handig voor storing zoeken.
Zelf maak ik gebruik van installatie draad (dik genoeg)  waar ik dan de rail-draden aan soldeer.

groet
Harald

Re: Vraag over aanleg ringleiding
hartelijk dank Rob, helemaal duidelijk!
Re: Vraag over aanleg ringleiding
Deze kan ook handig zijn.  :idea:
Re: Vraag over aanleg ringleiding
 @citaat Niet voor een ringleiding want die stroom die je daar in vult loopt nooit. Veel gemaakte fout immers het spoor fungeert ook als geleider (zou een beetje raar zijn als dat niet zo was).

1-kwadraat volstaat, alles hoger is overkill.......
Re: Vraag over aanleg ringleiding
@citaat:

De spanning, stroom en kabellengte kun je zelf invullen. En dat 12 genoeg is, onderschrijf ik.
Re: Vraag over aanleg ringleiding
Voor een "ringleiding" gewoon draad nemen van 1,5mm2 die je in de bouwmarkt kan vinden.
Simpel, snel en efficiënt. Allemaal niet moeilijker maken dan nodig.

Waarmee ik niet bedoel dat bovenstaande adviezen niet correct zijn als je het theoretisch juist wil doen ;-)
Re: Vraag over aanleg ringleiding
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vraag over aanleg ringleiding
Dag Bas.

Ik heb alle railaansluitingen naar één centrale klemmenstrook gebracht waar de voedingsverdeling is.
Dit kost wellicht meer draad, maar ik hoef niet onder de modelbaan en meten gaat een stuk eenvoudiger.
Voor de bedrading hiervan heb ik montagedraad van 0,75 mm2 met adereindhulzen gebruikt.

Groeten,

Erik.