Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Roco De 4/4 met welk rijtuig ?

Gestart door Swiss-fan vrijdag 16 juli 2021, 12:04:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Beste

Bij deze een foto uit het fotoboek "Bildatlas der SBB-Lokomotiven".
Deze Triebwagen heeft een rijtuig mee.
Ben even nieuwsgierig naar het modeltype en vanzelf H0-Fabrikant van dit rijtuig?

Mvgrt.
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Dat maakt me nieuwsgierig, want de foto van de wagon is niet echt scherp.
Als het wagonnummer goed op de foto had gestaan, was het sneller uit te zoeken.

B.v. op http://gamos81.altervista.org/ onder het menu MODELLI EUROPEI
vind je CARROZZE PASSEGGERI (personen rijtuigen).

Als je daarop klikt, krijg je landen in Europa, en rechtsboven staat "Svizzera", bingo!
Daar vind je dit lijstje soorten personen rijtuigen
Citeer
    EuroCity Apm Panoramica, Apm, Bpm
    Eurofima - Tipo Z Am, Bpm61-B50
    IC2000 Due Piani
    RIC Am, ABm, Bm, Bpm51
    EW-I SBB, BLS, BT, SOB
    EW-II SBB, BLS, SOB
    EW-III SBB, BLS
    EW-IV SBB, BLS, BT, SOB
    RIC Schlieren "pesanti" SBB, BLS
    RIC Stahlwagen SBB, BLS
    Stahlwagen SBB, MBS, FNM
    Stahlwagen ricostruite SBB, SOB
    Leichtstahlwagen SBB, FNM, FP, STLB
    Seetal-wagen SBB, SOB, OeBB, RHB
    Ristorante/Bar RIC, EW-IV, EW-III, EW-I / WR-I ss, Stahlwagen, Leichtstahl
    Cuccette/Sleeperette Tipo Z Eurofima, RIC, Schlieren "pesanti"
    Due Piani SBB, SZU
    Bagagliai Dms RIC, Dd2 SBB/BLS ex SNCF, EW-II SBB/BLS, Stahlwagen, Leichtstahl, D2-D2
    Postali EW-II Z, Tipo Z 26,4 m, Tipo Z4, Tipo Z2
    Carrozze letti MU, T2s, WLABmh 174/175, Tipo P (sezione Carrozze Letti Internazionali)
    Mistral '69 (sezione Carrozze Passeggeri SNCF)

    Carrozze Gotthard-Bahn

    BLS Autoverlad trasporto auto

Elk is een link naar een lading modellen (incompleet, maar uitgebreid)
Er is maar 1 probleem bij. Je moet al weten om wat voor type het gaat,
en dat zoek je uit in b.v. de duitstalige wikipedia,
of in een (verborgen) draadje op dit 3rail forum.

De 4/4 is o.a. op de Seetal-lijnen gebruikt, dus zoek je als eerste bij Seetal wagons.
En goh, die zijn bijna allemaal verde (=groen). Rosso zit er niet bij.
Dus een rode wagon vinden, wordt lastig.

Er is nog iets. Veel Seetal-wagens hebben 4 ontluchtings schoorstenen op het dak.
Maar de wagon op de foto heeft er 3.
Dus als het al een Seetal-wagon is geweest, dan is hij omgebouwd.

Wat er voor pleit dat het toch een Seetal-wagon was:
- het trappetje
- het balkon
- de schuine handgreep bij het trappetje
- het aantal ramen en de raamverdeling

Dus hebben we wat vergelijkingsmaterieel nodig, andere foto's dus.
Bijvoorbeeld hier (grootspoor), of we kijken naar bestaande Roco rijtuigen (meestal groen), zoals
Reynaulds (modellen)
Modell lokschuppen.de
Blech und Guss (modellen)
Roundhouse.ch modellen

Zo kom je er niet helemaal uit, maar wel verder.

Een andere (om-)weg:

HAG-info forum 2011

Op 13 februari 2011 reactie 11 beschrijft iemand de treinsamenstelling en de redenen waarom die tot stand kwamen,
als reactie op de vraag welke bagagewagen met een De 4/4 meereed op de lijn.

CiteerWeshalb Packwagen in Zügen mit De 4/4 Triebwagen,
wo doch im Triebwagen auch ein Packraum vorhanden war?

Einerseits waren die Holzkasten De 4/4 mit der unsymmetrischen Türaufteilung (eine Seite ein PTT-Tor und ein SBB-Tor, andere Seite ein gemeinsames Tor) innen und aussen unpraktisch und andrerseits wurde noch täglich Milch nach Emmen per Bahn gesammelt.

Dass ausgekippte Milchkannen per Schlauch einfacher aus einem damals 60-jährigen D oder auch K2 zu spritzen war, als aus den unter dem Kasten aufgehängten Appararten der De 4/4 beider Bauarten zu entfernen, war den Praktikern damals klar.
(...)
Citeer
Kompositionen mit D2 am Ende waren auf der Strecke Wildegg-Emmenbrücke selten zu sehen:
Normalkomposition: De 4-4 - D2- ABi - Bi oder De 4/4- ABi- Bi- Bi, später De 4-4 Umbau ABD(i)- Bi- (Bi)
Milchzüge: De 4-4- K2- K2- D2 -ABi- Bi
Schwere Abonnentenzüge: De 4-4, B, ABi. Bi, Bi
Kurse mit Postbeförderung: De 4-4- D2- ABi- Bi- Z4
(...)

Citeer
Mit der Verlegung der Milchtransporte auf die Strasse hatte sich das Problem für die Bahn gelöst.

Noot: wat K2, D2, Z4 voor rijtuigtypes zijn, weet ik niet.
Ik ben de aanduidingen nooit eerder tegen gekomen.
Maar uit de context valt op te maken dat K een ouder type goederen-wagon betreft.
Citeer
K=goederen-wagon?
D=bagage-wagon
Z=post-wagon
Maar ja, waarop slaan  dan de volgnummers 2 en 4?
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
In dat draadje bij de buren passeren verschillende namen van modelfabrikanten.
Dus welke bedoel je?

De getoonde foto bij de vraag toont Roco Seetal-wagons (zie http://gamos81.altervista.org/ voor de diverse artikelnummer; daar staan ook Top-Modell modellen bij).

Op dit 3rail-forum is een verborgen (je moet zijn ingelogd) draadje waarin deze Roco's ook staan:
SWISS-RAILIA deel-9: SBB-rijtuigen schaal 1:87 diverse merken.

Dat is een handig draadje om erbij te nemen, want de Fleischmann versie van zo'n Seetal-wagon staat er ook in:
Fleischmann Seetal wagon.

En de Kleinbahn versie staat er ook in:
Kleinbahn Seetal wagon.

Andere merken worden ook genoemd in het draadje bij de buren:
Top-Model (past niet bij Roco loc), Fleischmann (lelijk), Kleinbahn (schaal 1:100).

Je kunt zien dat de foto bij de vraag geen Kleinbahn is omdat:
1. het Kleinbahn interieur geel is
2. bij  Kleinbahn het balkon een geel hekwerk heeft
3. bij  Kleinbann het balkon-hekwerk veel dikker is

Je kunt ook zien aan de foto dat het geen Fleischmann is:
die heeft melkwitte ramen en een dikker wagonframe onder de bakken.

En je kunt zien dat het geen Top-model is door de plastic look.

Overigens hebben ook Metropolitan en Fulgurex deze wagons gemaakt
(messingbouw, dat zou je meteen zien).

Maar dan zijn we er nog niet.
Laten we aannemen de wagon is van oorsprong een Seetal-wagon.
Dan IS hij verbouwd: het balkon is dichtgemaakt.

Ik ken geen fabrikant die dat dicht getimmerde balkon heeft nagemaakt.
Dus dan kom je uit op de kans van klein-serie producenten.

Er bestaat zelfs de mogelijkheid, gezien de foto uit het boek,
dat het personenrijtuig een stuurstand heeft.
Het zou in plaats daarvan ook een hoekje kunnen zijn voor de fotografen

Dat kun je niet zien vanuit het camera-standpunt.
Maar het IS af te lezen aan het wagonnummer op de zijkant.
Als de foto in het boek scherp genoeg is.

Voor meer details over die nummering:
SWISS-RAILIA Deel-13: Stuur(stand) rijtuigen (Steuerwagen, Pilot). (Een draadje waarvoor je ingelogd moet zijn om het te zien, en wat dus niet met google is te vinden).
CiteerEr bestaan wat afkortingen voor stuurstandrijtuigen die regelmatig terug zullen komen:

A=1e klas
B=2e klas
C=3e klas
D=bagagewagen
Z=postwagen
t=steuerwagen
i=wagon met open platform (balkon)

In combinaties ABi,  ABt, BDt, Bti, en bijvoorbeeld DZt.
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Ik heb zelf ook niet goed gekeken: bij http://gamos81.altervista.org/ staat 1 rode Roco wagon vermeld:
Zie Seetal wagons.
Roco 44734 nummer AB 15 RHB Rorschach-Heiden-Bergbahn 1a/2a cl. livrea rossa, tetto argento, terrazzini

En die is het niet omdat het wagonnummer zichtbaar langer is, op de foto uit het boek.
De de letter/cijfer reeks oogt meer zoiets als 50 85 28-03 502-7, met daaronder de aanduiding B

Extra opmerking: het wagonnummer van Roco 44734 is AB (aanduiding 1e+2e klasse, maar er staat bij terrazzini oftewel balkon, oftewel, de aanduiding had ABi moeten zijn, tenzij dat balkon is dichtgemaakt.

Zichtbaar op jouw foto is de letter B.
Logisch, want het rijtuig heeft alleen 2e klasse zitplaatsen, dat staat erop.
Dus dit rijtuig ook wat betreft type-aanduiding niet de Roco 44734 !

Nou valt aan te nemen dat die lijst van gamoz81 incompleet is. Liliput wagons ontbreken erop.
En ook Liliput heeft enkele Seetal personenwagons gemaakt in het verleden, o.a. een blauwe.
Misschien ook rode.

Dus je vraag is alleen beantwoordbaar als je op de foto dat wagonnummer kunt ontcijferen, b.v. met een loep.
Alleen dan komen we verder.
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Jan Willem.

Fantastisch leuk.
Dank tot zover voor alle inzet/moeite.
Heb de foto gewijzigd, kan er niet meer van maken, nu lijken de pixels te overheersen.
Je vergelijking met de Seetalwagens gaat enigzins op, zie ook de foto van 1 van mijn wagens.
Echter het aantal dakroosters is even anders, en natuurlijk de kleur.
Net als jouw bevindingen van de balkons, waar 1 een stuurstand lijkt.
De aanvullende tekst onder bij de foto is dat het om de Strecke;  Vallorbe-Le Brassus gaat dd. 27-9-1986

Mvgrt.

Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Citaat van: Swiss-fan op zaterdag 17 juli 2021, 16:34:32
Vallorbe-Le Brassus
Klopt dus: Valle des Joux en de PBr.
Later samen gegaan in de TRAVYS


https://www.myvalleedejoux.ch/de/P22353/dampfzug-le-pont-le-brassus
https://www.wikizero.com/fr/Ligne_Vallorbe_%E2%80%93_Le_Brassus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Vallorbe_-_Le_Brassus

en de Seetal-lijnen hebben met elkaar gemeen dat ze een zelfde type personen wagon gebruikten, en dezelfde locs.

https://de.wikipedia.org/wiki/Leichtmetallwagen_Typ_%C2%ABSeetal%C2%BB


Het gaat in jouw geval om ligne 201, en het is jammer dat fotograaf Max daarvan maar twee foto's maakte, en dan alleen nog groene.

Bij toeval was  er een online veiling in juni 2021 in de USA (zie bijlage) waar twee wagons voorbij kwamen waar ik nieuwsgierig naar was, Roco 44734 (de rode ABi) en en mij onbekende Roco
(ik weet het catalogusnummer nog steeds niet).

De rode Roco Seetal personenwagen 44734 is wel degelijk  van het type ABi,
al staat op de OVP een AB afgebeeld (dus zonder open balkon), maar het balkon is zeker weten open.

Het andere rijtuig (groen) had ook nog gekund, misschien, als de stangen bij de deuren schuin staan.
Maar dat is niet te zien.
Echter: het wagonnummer op de Roco is van een ouder type wagonnummering,
en dat klopt niet met die op jouw foto.
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Citaat van: Swiss-fan op zaterdag 17 juli 2021, 16:34:32
Echter het aantal dakroosters is even anders, en natuurlijk de kleur.
Net als jouw bevindingen van de balkons, waar 1 een stuurstand lijkt.
De aanvullende tekst onder bij de foto is dat het om de Strecke;  Vallorbe-Le Brassus gaat dd. 27-9-1986

Balkons zijn dichtgemaakt na 1970. Een draadje bij de Duitse buren gaat over Seetal wagons met gesloten platforms (=balkons). De vragensteller wordt de aanschaf van een Rode Pijl ingefluisterd. :-)

Tussen 1970 en 1982 zijn alle wagons met open balkon afgestoten (verkocht of gesloopt), en rond 1982 kwam vervangend materiaal. Het gaat op de foto dus of om een museum-wagon of een historische vereniging's Erlebnis rit. Het boek zou die info moeten geven bij de foto of achterin bij de verantwoording van foto's (maker, datum, plek, enz.).

ik heb gezocht op historische verenigingen:

  • Historische seethalbahn, met een lijst van wagons die ze hebben gepimpt. De Bi is geen stuurstand.
    En de wagon op jouw foto wel. En ze hebben geen De 4/4.

    Er bestaan twee bedrijfsnummers voor een en dezelfde wagon van de Historische Seethal bahn
    1967 Bi 50 85 28-03 013-5
    1977 Bi 50 85 28-03 503-5

  • De Historische Eisenbahn Emmental is het ook niet. Geen De 4/4 in het bezit.
    Maar interessant aan de link is de geschiedenis van hun Emmentaler rijdende kroeg:

    Citeer
    1950 Personenwagen 3. Klasse (C4ü 9963)
    03.06.1956 Personenwagen 2. Klasswagen B4ü 9963
    1970 hernummerd naar B 50 85 29-13 004-1
    1978 verkocht aan Eurovapor (maatschappij bestaat niet meer).
    Omgebouwd door Eurovapor, Gruppe Emmental
    27.01.1979 herdoopt in WR 9963
    01.01.1998 overname door VDB (en die maatschappij heet nu VHE)

    De wagenkast van deze C4ü-wagon staat iets hoger op de wielassen
    dan een Seetal-wagon, en dat zou op de foto te zie moeten zijn, en
    de C4ü-wagon is juist wat langer dan een Seetal wagon,
    en de C4ü-wagon zelf zou dus veel langer moeten ogen dan de De 4/4

    (op de foto is die verhouding andersom: de wagon is daar bijna net zo kort als de loc)
    Interessant aan de C4ü (B4ü): Märklin heeft die gemaakt, o.a. in wagon-sets
    Märklin H0 - 4138 - sneltreinwagen C4ü van de SBB-CFF, 3e klas, Schürzenwagen.
    Märklin H0 - 42383 3 sneltreinwagons van oudere bouwstijl van de SBB. B4ü (voorheen AB4ü), 2e klas geen aparte coupé s, grote ramen, B4ü (voormalig C4ü), 2e klas met coupe' s  en kleine ramen. Bagagewagen D4ü (voorheen F4ü), BLS-type.
    Märklin H0 - 42384 - Passagiersrijtuigen set, met kortkoppeling en verlichting, 1 wagon AB4ü (voormalige ABC4ü) 1e en 2e klas, 2 wagons B4ü (voormalige C4ü), 2e klas

    De wikipedia heeft er een tekening van
    Als je op dat type C4ü verder zoekt dan kom je uit op het prototype van de Leichtstahlwagen die getrokken werden door Ae 3/6-I of Ae 4/7, maar niet door een De 4/4.

    De bouwtekeningen van deze wagons zijn bijna allemaal van SBB Historic, en zijn voorzien van common license.
    Ze zijn o.a. hier te vinden.

    Vermoedelijk heeft SBB Historic ook tekeningen van de Seetal-wagon types onder common license, maar die heb ik nog niet gevonden.

  • lijn 201, Vallorbe - Le Brassus, Compagnie du Train à Vapeur de la Vallée de Joux.
    Deze vereniging rijdt met stoom, en heeft geen De 4/4


  • De Dampf-Bahn Bern (pagina met links) voert naar allerlei Historische Lijnen.
    Maar de interesse is stoom, dus geen De 4/4, maar weer wel Seetal type wagons.


  • Doodlopend spoor bleek de database van HECH.ch
    Welke vereniging rijdt met een De 4/4?

  • Zo'n poging leidde naar Nyon-St.Cergue Rétro Association met helaas het verkeerde type loc en wagons.


  • Een andere poging De DVZO (Dampfbahn-Verein Zürcher Oberland) leidde evenmin tot een De 4/4, en wel tot enkele Seetal-wagons, maar niet de goede.


Van de wagons Bi (alleen 2e klas met balkon) zijn er maar 2 met moderne wagonnummering geweest vóór 1970.
Bi 50 85 28-03 000–002
Bi 50 85 28-03 003–019

Als deze wagon een ander bedrijfsnummer heeft,  dan is het een opgepimpte
voor een museum-achtige vereniging.

Van Seetal type wagons zijn geen stuurstanden gemaakt.
Dus als die op jouw foto wel een stuurstand heeft, dan is die cabine ingebouwd na 1970.

Men gebruikte vroeger een tweede De 4/4-loc, achteraan de trein om te pendelen
(dat doet vermoeden dat er tijdens de bouw nog niet zoiets bestond als Vielfach Steuerung,
een koppeling-syteem en afstandsbediening, nodig om te kunnen pendelen).

Maar in 1970 bestond dat koppeling-systeem wel al,
dus een gereviseerde historische wagon kan wel Vielfach Steuerung hebben, in 1986.

Op een schaal-N site trof ik 2 Seetal-type stuurstand-rijtuigen aan, van Kleinserie-Hersteller WABU.
Ze lijken niet op de rode op de foto (te lange neus, en 't balkon is niet dichtgemaakt):


Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Het is lastig dat er niemand reageert. Met name hierop niet:

Citaat van: Jan22 op vrijdag 16 juli 2021, 13:37:09
Dat maakt me nieuwsgierig, want de foto van de wagon is niet echt scherp.
Als het wagonnummer goed op de foto had gestaan, was het sneller uit te zoeken.
(...)
Wat er voor pleit dat het toch een Seetal-wagon was:
- het trappetje
- het balkon
- de schuine handgreep bij het trappetje
- het aantal ramen en de raamverdeling

Dus hebben we wat vergelijkingsmaterieel nodig, andere foto's dus.
(...)

Precies die zelfde 4 kenmerken gelden ook voor "Schürzenwagen", althans voor Zwitserse Schürzenwagen.
Niet voor Duitse, Mitropa, Reichsbahn en ÖBB Schürzenwagen.
En daarover is wél een pagina in de wikipedia, maar over de Zwitserse is die er niet.

De Zwitserse modellen zitten bij gamos81.altervista.org onder Carrozze Gotthard-Bahn.
En daar vind je wél Liliput Zwitserse modellen, maar geen Märklin Zwitserse modellen (en die bestaan wel).
Märklin ontbreekt volledig op  gamos81.altervista.org.

Het gaat om A4ü,B4ü, AB4ü, C4ü
Maar deze site beperkt zich tot Duitsland, dus daar heb je weinig aan.
Het gaat om Epoche-II, in heel Europa, en niet alleen in Duitsland.

Kijk je naar de Gotthard Bahn modellen, dan zie je:
  het trappetje
- het balkon (platform)
- de schuine handgreep bij het trappetje, en een rechte bij de raamkant
- het aantal ramen en de raamverdeling

En je ziet dat als je daarvan een stuurstand maakt, door ombouw,
de neus van de stuurstand naar verhouding wél de juiste lengte krijgt.

Er zijn dus wel degelijk 2 opties: Seetal-type en Schürzenwagen-type.

Met als inperking dat de Schürzen-wagon hoger op de wielen staat dan de Seetal-wagon.

En dat Seetal-wagons op het grootspoor qua gewicht lichter zijn en door krappere boogstralen kunnen rijden,
dan Schürzen-wagons. Alleen daarom is een Schürzen-wagon type onwaarschijnlijker.


Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Het moet dus wel een Seetal BTi zijn, zoals ze in het Vallee du Joux rondreden.  Niet veel foto's te vinden, en in model zijn ze er niet in het rood (voor zover ik kan nagaan).  In N is er een groene uitvoering van Hochstrasser.

https://igschieneschweiz.startbilder.de/bild/schweiz~strecken~201-vallorbe-le-brassus/693461/ein-de-44---bt-pendelzug.html

Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Citaat van: Swiss-fan op vrijdag 16 juli 2021, 12:04:28
Bij deze een foto uit het fotoboek "Bildatlas der SBB-Lokomotiven".
Deze Triebwagen heeft een rijtuig mee.

Deze Triebwagen (motorrijtuig): volgens menige Zwitserse website is de De 4/4 geen Triebwagen maar een locomotief met bagageruimte. dat betekent dat we moeten nadenken over wat wel en niet een Triebwagen is volgens Zwitsers.
De De 4/4 1663 is in ieder geval een motorrijtuig, met twee cabines.

In de oorspronkelijke bouw  van de De 4/4 was niet voorzien in Vielfach-Steuerung ( bekabeling systeem via de koppelingen tussen rijtuigen met als doel via een stuurstand een locomotief of motorwagen te kunnen besturen).

Pas bij revisies na 1970 werd de mogelijkheid daartoe ingebouwd in de locs, en in de koppelingen tussen rijtuigen.
Tot die tijd was het dus onmogelijk om te pendelen met een De 4/4-samenstelling, zonder aan beide uiteinden een loc te voeren.

De getoonde foto is van een De 4/4 1663 met een stuurstand Bt(i),
waarbij B=2e klas, t=stuurstand,  en (i)= dichtgetimmerd balkon (platform).

De foto's waar EricW heen verwijst zijn van een De 4/4 1670 met een Bt(i)-rijtuig, uit de Vallee du Joux.
En van de lijn 201 (Vallorbe le Brassus). Ook andere foto's op die site vertonen voor ligne 201 uitsluitend
de De 4/4 1670 en er staat geen enkele foto op van de De 4/4 1663.

De eerste vragen (loc) zouden moeten zijn: die De 4/4 1663:
-waar is z'n depot?
-wie is de huidige eigenaar? 

En de tweede vragen (stuurstand):
-welk nummer heeft de stuurstand?
-wie is de huidige eigenaar?

En daarna: wie heeft dat stuurstand-rijtuig, in model, gemaakt?
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Het boek doet verder geen uitleg bij de foto en ook niet in het register :(
Mogelijk is het een idee voor Roco, daar heb ik uiteindelijk ook de De 4/4 van :P
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Roco noemt deze De 4/4's Gepäcktriebwagen, letterlijk vertaald zou dat zijn bagage-motorrijtuigen.

Roco geeft wel aan tot hoelang de serie in dienst was maar niet vanaf wanneer de rode uitvoeringen reden.
Roco geeft niet aan welke samenstellingen mogelijk zijn of welke pendelwagons erbij kunnen horen
(waarschijnlijk is dat niet meer bekend).

De enige De 4/4 's die nog rondrijden, rijden bij historische clubs, zoals SBB Historic.
Die pagina (bij SBBHistoric) bespreekt motorrijtuigen van de serie De 4/4 1661–1685.
Daaronder zou de jouwe (van Roco) ook vallen.

Helaas beperkt de pagina zich toch tot de 1679, en vermeldt zelfs de mutatiegegevens van SBB niet
over in welk jaar ze zijn abgestellt (verkocht of gesloopt).
In SBB_mut_1983.pdf bijvoorbeeld zijn de De 4/4 1675, 1680, en 1682 "ausrangiert".
De meeste nummers gingen al veel eerder (maar daarvan heb ik de mutatiegegevens niet).

Roco verkocht al De 4/4 en Fe 4/4's vanaf rond 2009.
En heeft nog nooit de moeite genomen om treincomposities erbij op te geven.
Roco geeft best heel veel informatie wél.

Roco bracht jaren geleden de Sulgener Express uit.
Daarmee suggereert Roco dat dit een normale treincompositie is.
En dat is maar een van de vele mogelijkheden.
Heel veel groene De 4/4's werden afgebeeld met 3 groene Seetal wagons en een bruine goederenwagon,
zonder tweede motorrijtuig ...

De Sulgener Express bestaat uit 2 De 4/4's  en 2 wagons:
De 4/4 1682, De 4/4 1680, 
A/B (EWII) Roco 43920 III/IV 50 85 39-33 545-7,
B (EWII) Roco 43920 III/IV 50 85 20-34 691-9.

Afhankelijk van de uitvoering is een van de twee De 4/4's een dummy (analoog) of met motor (digitaal).
Dummies werden vaak ook los verkocht, en dan alsnog gemotoriseerd.
Qua prijs zijn de nieuwe modellen 3x over de kop ten opzichte van de oudere versies.

(Eigen) Foto's:



Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Vandaag viel m'n oog op


Dat is op de homepage van Marc Le Gadhttp://www.mlgtraffic.net/ 
de website Trains for Traffic Screensaver.

In het collections-menu kies je  European railways =>Switserland=>national coaches.

Dat menu-item opent de pagina  "Voitures Seetal"
en het gaat om het dertiende rijtuig van boven; Bt (IVa, IVb).
Daarbij staat Refurbished units with a closed platform. Red livery.

Zover waren we al. We wisten zelfs al waarom vóór 1970 niet was voorzien in een stuurstand.
En dus dat de ombouw tot stand kwam voor en/of bij een historisch treintjesmuseum.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 20 juli 2021, 21:01:00
Tot die tijd was het dus onmogelijk om te pendelen met een De 4/4-samenstelling,
zonder aan beide uiteinden een loc te voeren.

Toch leuk om 'm als screensaver tegen te komen.
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Een mailtje naar de maker van een foto van de De 4/4 rood met stuurstand (met 3 ventilatieroosters op het dak)
leidde op 18 mei naar download foto van Peter Wittmann in tif formaat.

Het verzoekje verstuurde ik op 1 mei vanwege de vaagheid van gescande foto
Foto Bron

Helaas is het tif-formaat niet heel veel scherper dan deze foto, zoals Peter Wittmann al aangeeft in z'n reactie.
En helaas zit de stuurstand achter ....
Roco De 4/4 + stuurstand Seetal Bti 903-4 gesloten platform, 2e klas, SiggModell
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Roco De 4/4 + stuurstand Seetal Bti 903-4 gesloten platform, 2e klas, SiggModell
Citaat van: Swiss-fan op vrijdag 16 juli 2021, 12:04:28Bij deze een foto uit het fotoboek "Bildatlas der SBB-Lokomotiven".
Deze Triebwagen heeft een rijtuig mee.
Ben even nieuwsgierig naar het modeltype en vanzelf H0-Fabrikant van dit rijtuig?

Beter laat dan nooit: toevalstreffer.
 
Maker: www.siggmodell.ch, Lindstrasse 35, Lokdepot, 8400 Winterthur,info@siggmodell.ch, 052-2023789 (in 2003)
Website van 2006 tot heden, geen https, laatste prijslijst 2018, geen nieuwe series in voorbereiding
Firma: opgericht 1992
Oplage: kleinserie producent (oplage 25 tot 150 stuks)
Prijs: onbekend
Status: uitverkocht
Productiedatum: 2003-2004
Materiaal: messing, met interieur, interieurverlichting, frontlampen, NEM-schacht
Nummer: Seetal type, Bti 903-4,  gesloten platform, 2e klas
Grootspoor: uniek exemplaar (er is er maar 1 geweest) in de Vallee de Joux
Bron: Loki 12 (2003), Marktspiegel, pagina 9 onderaan.

Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Hoi Jan.
Altijd leuk dit toch weer te lezen..
Mvgrt.
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Roco De 4/4 met welk rijtuig ?
In 2014 kocht ik een boek van AlbertJan: 

Claude Jeanmaire, die Triebwagen der Schweizerische Bundesbahnen (SBB), Verlag Eisenbahn Villigen AG Suisse, 1994, Archiv 37, Band 10, ISBN 3 85 649 037-X, kortom: de SBB-Motorrijtuigen.

Op pagina 27 onderaan rechterkolom staat dat vanwege de strenge winter de HW Bellinzona Bti 29-03-903 beide balkons (platforms)  afsloot, en met een nieuwe type aanduiding opleverde: Bt in plaats van Bti. Deze stuurstand werd rood uitgevoerd (zelfde kleur rood als de De 4/4 waarbij hij hoort) en op 12.11.1981, in die rode kleurstelling (Anstrich, Livrei), weer in bedrijf genomen.

Op pagina 26, 1e kolom, staat dat er meerdere (aanvankelijk 2-assige) stuurstandrijtuigen zijn geweest, alsmede omgebouwde Ce 4/6 met de nummers 9805 en 9806. In voetnoot 1 staat dat achtergrondinformatie ontbreekt (welkom bij de auteur) en er staat dat de motorrijtuigen De 4/4 1661-1771 na ombouw tussen 1966 en 1971 rood geverfd weer in gebruik zijn genomen, met voor Vallorbe-Le Bressus een rode stuurstand Bt 29-03-903. Die Bt zou dan dus nu een nummer hebben met 903-4 erin ...