Dat maakt me nieuwsgierig, want de foto van de wagon is niet echt scherp.
Als het wagonnummer goed op de foto had gestaan, was het sneller uit te zoeken.
B.v. op
http://gamos81.altervista.org/ onder het menu MODELLI EUROPEI
vind je CARROZZE PASSEGGERI (personen rijtuigen).
Als je daarop klikt, krijg je landen in Europa, en rechtsboven staat "Svizzera", bingo!
Daar vind je dit lijstje soorten personen rijtuigen
Citeer
EuroCity Apm Panoramica, Apm, Bpm
Eurofima - Tipo Z Am, Bpm61-B50
IC2000 Due Piani
RIC Am, ABm, Bm, Bpm51
EW-I SBB, BLS, BT, SOB
EW-II SBB, BLS, SOB
EW-III SBB, BLS
EW-IV SBB, BLS, BT, SOB
RIC Schlieren "pesanti" SBB, BLS
RIC Stahlwagen SBB, BLS
Stahlwagen SBB, MBS, FNM
Stahlwagen ricostruite SBB, SOB
Leichtstahlwagen SBB, FNM, FP, STLB
Seetal-wagen SBB, SOB, OeBB, RHB
Ristorante/Bar RIC, EW-IV, EW-III, EW-I / WR-I ss, Stahlwagen, Leichtstahl
Cuccette/Sleeperette Tipo Z Eurofima, RIC, Schlieren "pesanti"
Due Piani SBB, SZU
Bagagliai Dms RIC, Dd2 SBB/BLS ex SNCF, EW-II SBB/BLS, Stahlwagen, Leichtstahl, D2-D2
Postali EW-II Z, Tipo Z 26,4 m, Tipo Z4, Tipo Z2
Carrozze letti MU, T2s, WLABmh 174/175, Tipo P (sezione Carrozze Letti Internazionali)
Mistral '69 (sezione Carrozze Passeggeri SNCF)
Carrozze Gotthard-Bahn
BLS Autoverlad trasporto auto
Elk is een link naar een lading modellen (incompleet, maar uitgebreid)
Er is maar 1 probleem bij. Je moet al weten om wat voor type het gaat,
en dat zoek je uit in b.v. de duitstalige wikipedia,
of in een (verborgen) draadje op dit 3rail forum.
De 4/4 is o.a. op de Seetal-lijnen gebruikt, dus zoek je als eerste bij Seetal wagons.
En goh, die zijn bijna allemaal verde (=groen). Rosso zit er niet bij.
Dus een rode wagon vinden, wordt lastig.
Er is nog iets. Veel Seetal-wagens hebben 4 ontluchtings schoorstenen op het dak.
Maar de wagon op de foto heeft er 3.
Dus als het al een Seetal-wagon is geweest, dan is hij omgebouwd.
Wat er voor pleit dat het toch een Seetal-wagon was:
- het trappetje
- het balkon
- de schuine handgreep bij het trappetje
- het aantal ramen en de raamverdeling
Dus hebben we wat vergelijkingsmaterieel nodig, andere foto's dus.
Bijvoorbeeld
hier (grootspoor), of we kijken naar bestaande Roco rijtuigen (meestal groen), zoals
Reynaulds (modellen)Modell lokschuppen.deBlech und Guss (modellen)Roundhouse.ch modellenZo kom je er niet helemaal uit, maar wel verder.
Een andere (om-)weg:
HAG-info forum 2011Op 13 februari 2011 reactie 11 beschrijft iemand de treinsamenstelling en de redenen waarom die tot stand kwamen,
als reactie op de vraag welke bagagewagen met een De 4/4 meereed op de lijn.
CiteerWeshalb Packwagen in Zügen mit De 4/4 Triebwagen,
wo doch im Triebwagen auch ein Packraum vorhanden war?
Einerseits waren die Holzkasten De 4/4 mit der unsymmetrischen Türaufteilung (eine Seite ein PTT-Tor und ein SBB-Tor, andere Seite ein gemeinsames Tor) innen und aussen unpraktisch und andrerseits wurde noch täglich Milch nach Emmen per Bahn gesammelt.
Dass ausgekippte Milchkannen per Schlauch einfacher aus einem damals 60-jährigen D oder auch K2 zu spritzen war, als aus den unter dem Kasten aufgehängten Appararten der De 4/4 beider Bauarten zu entfernen, war den Praktikern damals klar.
(...)
Citeer
Kompositionen mit D2 am Ende waren auf der Strecke Wildegg-Emmenbrücke selten zu sehen:
Normalkomposition: De 4-4 - D2- ABi - Bi oder De 4/4- ABi- Bi- Bi, später De 4-4 Umbau ABD(i)- Bi- (Bi)
Milchzüge: De 4-4- K2- K2- D2 -ABi- Bi
Schwere Abonnentenzüge: De 4-4, B, ABi. Bi, Bi
Kurse mit Postbeförderung: De 4-4- D2- ABi- Bi- Z4
(...)
Citeer
Mit der Verlegung der Milchtransporte auf die Strasse hatte sich das Problem für die Bahn gelöst.
Noot: wat K2, D2, Z4 voor rijtuigtypes zijn, weet ik niet.
Ik ben de aanduidingen nooit eerder tegen gekomen.
Maar uit de context valt op te maken dat K een ouder type goederen-wagon betreft.
Citeer
K=goederen-wagon?
D=bagage-wagon
Z=post-wagon
Maar ja, waarop slaan dan de volgnummers 2 en 4?