Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Zoek gebruiksaanwijzing LUX

Gestart door cees52 donderdag 15 juli 2021, 19:20:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Lid sinds: 2008

offline
Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Beste forummers

Ik ben op zoek naar de gebruiksaanwijzing van 2 LUX producten:

-Schienenschleifwagen
-Gleisreinigungswagen

Tevens ben ik op zoek naar de digitale adressen

Alvast bedankt voor de informatie.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Bedankt Ben voor de informatie.

Erg blij mee
groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Hallo allen

gebruiksaanwijzing gevolgd, doch krijg ze niet aan de gang.

iemand tips?

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Cees
Wat meer info is wenselijk
Gebruik digitaal systeem
Gebruikte format
Wat werkt niet.
Wat werkt wel
Welke decoders zitten erin
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Hallo Olav

Ik gebruik Marklin HO  MS2

Er werkt niets, krijg ze niet opgestart.

Decoders? Geen idee, vandaar de bijgevoegde foto's

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
In de loop der jaren zijn verschillende versies van de Lux apparaten uitgebracht. Met Tams decoder die zowel de zuiger als de slijper bestuurt met draadjes tussen de wagons (de combi-versie, die heb ik); zonder decoder (voor analoge banen); met decoder per wagon (los verkocht); met elektronica die de motoren stopt als de wagons stilstaan. De handleiding waar Ben naar verwees lijkt betrekking te hebben op de laatste versie.
Als je de wagons beweegt achter een loc doen ze dus niets? Dan heb je mogelijk een eerdere versie met decoder, dat zou dan een Tams kunnen zijn. Misschien moet je even bij Tams kijken of je daar een vergelijkbare decoder tegenkomt. Wellicht kan je dan uit die handleiding halen hoe je hem programmeert. De zuiger werkt dan waarschijnlijk op de draaiknop van de MS2, maar misschien moet je ook F0 erbij aanzetten (dat is bij mij het geval). De slijper werkt op een richtingwisseling (bijv. vooruit aan, achteruit uit).

Bij mij ging de Tams al na twee maanden kapot, ik heb er toen een Uhlenbrock ingezet, en die doet het nog steeds.

Ik weet dus niet zeker of jouw Lux-en zo'n decoder hebben, maar het is een gok...

Groet, Paul
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Hallo Cees,

Beetje Krom :help: gooi er nu is een kwartje in krijg je de lux set er vast wel mee aan de gang.  :thumbup:cabaret cabaret this tenslotte ook een tijd geleden dat er een kermis was in Beetje Krom.  :-(

Kom volgende week maar effe bij mij langs dan kunnen we er effe naar kijken heb hier stee complete sets leggen, ook van die boekjes met veel tekst.   :thumbup:
En een oude sok gevuld met oude kwartjes.  :thumbup: :)

Groet Wim in de rook van Beetje Krom.
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Citaat van: cees52 op vrijdag 16 juli 2021, 14:37:37
Hallo allen

gebruiksaanwijzing gevolgd, doch krijg ze niet aan de gang.

iemand tips?

groetjes uit beetje krom
opa cees

Vandaag heeft een kennis er een aangeschaft. Daar schakel je de motor met de fo toets aan en uit.
Ik weet alleen het decoder nummer  zo niet uit Mn hoofd.
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Allen bedankt voor de reacties

Hero, zou je kunnen navragen wat het adres , of de adressen zijn?

Alvast bedankt

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Deze stond op adres 20.
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Helaas, ook op adres 20 reageren beide niet.

Heeft iemand nog meer tips?

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Als ik in de handleiding van mijn dubbelset 9620 uit 2008 kijk, dan staat daar dat hij werd uitgeleverd met adres 78 (op de tams).

Zoals ik al eerder meldde, wellicht handiger om de decoder op te zoeken op de website van Tams (www.tams-online.de) en dan bij de downloads in het linkermenu te gaan naar de niet meer leverbare producten (bij 41-Lokdecoder). Het zal een  LD-G zijn, alleen hangt het dan van het productiejaar af, welke het is. Kan je wellicht zien aan het plaatje voorop de handleidingen die je daar kan downloaden (ook in het NL).

Succes,
Groet, Paul

Edit: het is een gelijkstroommotor in de Lux, dus een LD-G (had eerst LD-W vermeld).
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Hoi Paul

Bedankt voor de informatie.

Gaan we uitzoeken.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Heb ze allemaal nagelopen en geen kunnen vinden.

Ook op adres 78 reageert de unit niet

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
als dit 1 van de eerste is dan kan het wel zijn dat het nog deze is met soldeereilandjes voor het adres :

link oude Tams
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Programmeer gewoon eens een nieuw adres.
Wie pakt de decoder het.
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Jammer dat je niet kon terugzien aan de handleidingenfoto welke versie van de Tams het is.
In de handleiding van de W32.2 staat dat je met een MS2 loc 29750 moet opzoeken in de bibliotheek en dat je hem daarmee zou kunnen programmeren. Ik heb niet gekeken tot welke versie terug dat van toepassing is. Als die van jou echter toch een veel oudere Tams decoder is, dan zou je hem alleen in Motorola (MM) kunnen programmeren, zo lijkt het (zie link van bellejt).

Alternatief is nog alle adressen uitproberen en kijken of hij wat doet (F0 aanzetten; snelheid opvoeren voor de zuiger, en richting omschakelen voor de slijper).
Als helemaal niets werkt, kan het ook nog zijn dat (beide?) Tams'en kapot zijn (zou mij niet verbazen, de mijn was binnen 2 maanden kapot).

Heb je nog een 6021, probeer het anders daarop eens (waarschijnlijk makkelijker om alle adressen af te testen).
Groet, Paul

Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Hallo allemaal

Bedankt tot op heden voor de reacties.

Even een update:

Grootendorst heeft er naar gekeken en eea geprobeerd, geen resultaat.
Ander adres erin programmeren heb ik geprobeerd, doch reageert niet.
Uitlezen geprobeerd, lukt niet.
Email naar LUX gestuurd. Reageert tot op het moment nog niet.
Samen met Wim eea geprobeerd, lukt niet.
Er gaat er nog iemand naar kijken. Misschien dat daar wat uitkomt.
Momenteel heb ik de LUX set niet thuis, kan effe niet verder proberen.

Is het wel origineel LUX? Zou het niet weten.

groetjes uit beetje krom
opa cees


Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Citaat van: pajomaho op vrijdag 23 juli 2021, 14:21:04
Heb je nog een 6021, probeer het anders daarop eens (waarschijnlijk makkelijker om alle adressen af te testen).

Dat kan een MS2 ook heel goed zelf doen alle adressen proberen (Loc herkennen).
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Gezien het feit wat je allemaal al gedaan hebt, en dat het oudere types Tams zijn, vermoed ik steeds meer dat ze kapot zijn. Maar goed, wellicht weet de huidige onderzoeker ze nog wel aan de praat te krijgen (en dan ben ik benieuwd hoe).

@NL-modelspoor: Ik heb geen MS2, dus kan dat niet met zekerheid staven. Echter volgens Cees lukt programmeren niet en uitlezen niet.  Een 6020 vind ik dan makkelijker om telkens een nummertje hoger te zetten en het volgende adres te proberen of er iets reageert. Ik dacht zelfs, dat oudere types Tams'en sowieso niet uit te lezen zijn (net als M 6080-decoders), die kan je alleen info sturen (zeker de W-versies; de G-versies misschien wel in dcc?).

Groet, Paul
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
de eerste tams zijn inderdaad niet  uit te lezen en werden met soldeereilandjes ingesteld.Er was dan ook een versie MM en DCC apart
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Hallo allen

Uiteindelijk via Grootendorst antwoord gekregen van Lux:

Richtig, das sind Wagen mit Decoder aus dem Hause Tams
Es wurden damals die Codeadressen 03, 49 oder die 79 vergeben.
Evtl. können Sie noch etwas mit den Anleitungen in der Anlage anfangen.
Schleifwagen wird mit drei Bedienschritten aktiviert siehe Anleitung

We gaan het zien of dit de oplossing is.

Wordt vervolgd

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Door de vakantie periode laat het vervolg nog even op zich wachten

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Ik heb ooit eens adres aangepast middels de soldeereilandjes. De lok heeft hetzelfde adres. Gaat deze rijden gaat ook de zuiger aan.
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Opgelet: ik heb deze ook... bleek dat voor borstel (of hoe noem je dat ding), de wagon eerst een tijdje moet laten rijden. Blijkbaar laadt deze op. (Mijn stofzuiger werkt, maar de borstel heb ik nog niet aan de praat gekregen).
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Bedankt voor de tip. Gaan we na.

Hoe heb je de stofzuiger werkend gekregen? Door hem gewoon op de rails te zetten? (geprobeerd, doch werkt niet)

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Zoek gebruiksaanwijzing LUX
Citaat van: svvander op dinsdag 17 augustus 2021, 06:11:01
Opgelet: ik heb deze ook... bleek dat voor borstel (of hoe noem je dat ding), de wagon eerst een tijdje moet laten rijden. Blijkbaar laadt deze op. (Mijn stofzuiger werkt, maar de borstel heb ik nog niet aan de praat gekregen).
Er was zoiets als een puls geven met werkende stofzuiger. Staat in de gebruiksaanwijzing. Ik weet even niet uit mijn hoofd wat dit was. En inderdaad moeten eerst de batterijen opgeladen worden. Dat is dat deze blijft draaien op vieze stukken, wel iets minder snel dan met beschikbare spanning van de baan