Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Probleem Post Perron

Gestart door Brillie donderdag 15 juli 2021, 14:32:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem Post Perron
Lid sinds: 2019

offline
Probleem Post Perron
Ik had 2 goederen loodsen waar ik de Posttrein parkeerde.
Probleem was dat ik van spoor 2 binnenbaan vast liep achter de posttrein.
Ik heb het nu opgelost met 2 wissels in de bocht zodat ik er omheen kan.
Nu nog software aan passen en stopplaatsen opnieuw aansluiten en testen.
Om een kortere stopplaats te maken heb ik het alternatief naast de rails gezet.

Ben er achter gekomen dat de rail 24229 gelijk is aan 24064-24071-24094.

Het is goed weer voor de hobby
Johan.

Ik kan nog wat extra ruimte krijgen voor de seinen door 2 wissels te vervangen voor een kruiswissel.
Dus het kruiswissel besteld.
De sporen worden dan een 24188 langer voor de seinen.
Ik hoef alleen dan nog maar de software wat aan te passen.
Zie 2e bijlage.
Re: Probleem Post Perron
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem Post Perron
Fijn dat het werkt, maar is dit niet eigenlijk meer een ontwerp probleem?

Ik twijfel zelf over die vraag:
Bij M-rails in m'n jeugd ervoer ik dat zelf nooit zo omdat ik de baan neerlegde zoals het uit kwam.
Landschap en gebruik ontstonden vanzelf (achteraf).

Later ontwierp ik eerst het landschap, en verzon daarna pas de treinenloop.
De ontwerpfase werd dus veel belangrijker.
En jouw overloopwissels (meegebogen wisselpaar)zijn vanuit dat gezichtspunt
een ontwerpprobleem (gewoon niet aan gedacht, en zo).

De laatste jaren kijk ik weer meer zoals vroeger: het moet passen (in de ruimte), en het moet functioneel ogen,
en er moet vooral niet teveel spoor zichtbaar zijn.
(want op de zichtbare baan moet dure bovenleiding en ballast, en op een onzichtbaar traject past meer landschap).

Dus eigenlijk is mijn vraag een aanloop naar:
Hoe heb jij jouw baan ontworpen?
Wat waren je ontwerp criteria?
Wat zijn je uitgangspunten geweest?



Re: Probleem Post Perron
Het probleem onstond toen ik een posttrein had die ik voor een postperron wilde laten staan.
Verder moest mijn baan overeenkomsten hebben met die ik voor een inmiddels overleden vriend had gebouwd.
Daar hebben we samen een aantal jaren aan gewerkt en heb ik na zijn dood nog jaren de baan in stand gehouden.
Sinds onze verhuizing 4 jaar geleden kon ik pas mijn eigen baan weer opzetten.
Gezien mijn leeftijd nu 70 en mijn gezondheid zal de baan nooit afkomen maar ik denk dat dat voor veel baanen geld.
Ik heb ingezet op besturing en hardware dat was ook al zo toen ik jong was.
Dus de aankleding van mijn baan is minimaal.
Mijn overleden vriend was hier goed in en we vulden elkaar dus goed aan.
Het is voor mij dus een mengeling van dingen uit mijn verleden.
Ik vind een mooi aangeklede baan geweldig maar helaas voor mij niet weg gelegd.
Ik hoop dat je nu begrijpt waarom het zo is.

Met vriendelijke groet Johan Monsieurs.

Op https://monsieurs.nl  kun je meer indrukken zien ook van de oude baan en een fleischmann baan waarvoor ik de besturing heb gebouwd.




Re: Probleem Post Perron
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem Post Perron
Mooie film van een grote baan. Daar zit heel wat werk in.
En ja, het is een goede uitleg.

Gek, ik ben nog geen 70, en voel me evenmin oud, maar
toen ik trombose kreeg, had ik voor het eerst het gevoel dat
mijn lijf ook zo maar ineens voortijdig op kan zijn.

Allerlei mensen van 70 om mij heen kampen met hun gezondheid,
en weten zeker dat hun droombaan nooit meer werkelijkheid zal worden.
Ikzelf moet nog wennen aan dat idee.
Re: Probleem Post Perron
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Probleem Post Perron
Beste Johan,

Ik ben één van die 70-ers waarvan de baan niet af komt.......en ik heb er geen geestelijke problemen mee, de lol zit in de bouw niet in het af zijn.

Groet, Anne W
Re: Probleem Post Perron
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Probleem Post Perron
Hier nog zo een 70-er. Ik hoop nog lang genoeg op deze aardkloot rond te mogen wandelen tot mijn baan een indruk van 'af' heeft. Of het zo ver komt is afwachten. Momenteel heb ik slechts weinig problemen met de gezondheid. Buiten diabetes en de knieén gaat het prima met me. Overigens heb ik totaal geen probleem met de wetenschap dat het ooit, binnen één a twee decennia, afgelopen zal zijn met mij.
Maar ik denk dat een groot deel van de hier aanwezige forummers in de hogere leeftijds groep valt. Dus voor velen geldt hetzelfde.
Re: Probleem Post Perron
Definitieve oplossing wordt met kruiswissel dit geeft meer ruimte om de trein neer te zetten.(1 x 24188 per spoor)
De software heb ik er al klaar voor.
Afwachten tot de kruiswissel bezorgt wordt
Het viel mij op dat AnyRail een spoor niet aansloot.
Maar bij de opbouw heb ik dat opgelost met 2 x 24206 tegengesteld om de baan wat op te schuiven.
Ik heb het in AnyRail ingevoerd en nu klopt het.
Plaatje vervangen door de aangepaste versie.
Veel hobby plezier.
Johan