Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost

Gestart door treinsmurf woensdag 09 augustus 2006, 22:22:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Hallo,

Ben in het bezit van een mp3000 motorpost van marklin (3689) en wil deze graag digitaliseren met een gelijkstroommotor. De lok heeft nu een wisselstroom motor met een 6080 decoder en wil deze tevens vervangen voor een mfx of 60902 decoder. Heeft hier iemand ervaring mee, met name met de verlichting? Ben alleen maar een verslag op internet tegengekomen van een Hamo motorpost 83xx nummer die voor DCC geschikt gemaakt is, en hier moeten de printspoortjes van de verlichtingsprint gewijzigd worden (wat spoortjes wegkrassen).

Mijn vraag is : is dit echt nodig? of kan ik door het tussen voegen van diodes en een weestand in de bedrading dit voorkomen? De verlichting voor en achter bestaan tenslotte uit een oranje terugvoerdraad en een grijze en gele draad.

Vindt het wegkrassen van printspoortjes wel wat zonde, en dus de vraag of iemand ervaring heeft met het ombouwen van wisselstroom motorposten naar digitaal in MM formaat.

:cry: treinsmurf
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
OK,

Duidelijk dat het hier om een 6080 decoder en een motor met veldspoel gaat die ik hier wil vervangen voor een 6090x decoder en een gelijkstroommotor met permanent magneet.

De vraagtekens gaan dan ook voornamelijk naar de verlichting van de motorpost.
De front en sluitverlichting zit hier op een verlichtingsprint en mij is niet geheel duidelijk hoe layout van de leds op de print met elkaar zijn verbonden. Het model 3608/3689 heeft bijvoorbeeld een andere print (nr.300730) als het delta model 3388 (nr.294900). Wat zijn hier de verschillen, en moet ik de printsporen aanpassen of kan ik een weestand van 1k5 tussen de oranje terugvoerleiding en de print, en een diode 1N4148 tussen geel en print en grijs en print hangen.

treinsmurf :roll:
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Met 6080 was je mP al digitaal. Aan de verlichtings print hoef je niets te wijzigen.
Dat aanpassings verhaal van de verlichtings print geld alleen maar voor de Hamo 2-rail versie van analoog naar digitaal.

Je ziet dus meer beren op de weg dan dat er daadwerkelijk zijn.

Johan.
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Top,

Dit was precies wat ik wou weten. Kon deze bevestging met google'n nergens vinden. Bedankt Johan, ik durf het nu aan om deze lok om te bouwen.
Nog even wachten tot de ombouwspullen binnen zijn.

:P treinsmurf
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Hallo treinsmurf,

Had je niet beter een Mp Ns Cargo kunnen kopen (een tijdje geleden in Utrecht voor 99 euro) en dan de kap van de 3689 met een kleine aanpassing overzetten.

Groeten,
Henk
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Hallo Henk,

Ja, was waarschijnlijk makkelijker geweest. Nu ben ik 25 Euro voor de motor, enkele euro's voor stekkers kwijt, en zo'n 40 Euro voor een mfx decoder. Valt waarschijnlijk net wat goedkoper uit.
Vindt zelf knutselen overigens wel een leuk tijdverdrijf, en dus is dat een plus t.o.v. alleen maar een kap overzetten.

:oops: treinsmurf
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Hallo,

Wie kan mij helpen :?:  Ik ben een motorpost 3389 aan het ombouwen naar hoogvermogen/digitaal (marklindecoder). Ik heb alles eruit gehaald en de nieuwe motor en decoder er weer ingezet. Het plaatje voor om op de bovenleiding te rijden zit ook nog op zijn plaats.
Rijden doet hij goed maar de verlichting doet het niet. :cry:
Treinsmurf had het over de prints van de verlichting. Ik kom er niet aan uit hoe ik de verlichting aan moet sluiten. Of welke poortjes ik eruit moet krassen.
De plaatjes heb ik nog getest en doen het nog.
Wie kan mij een schets geven hoe de verlichting aan gesloten moet worden?
Of wat ik fout heb kunnen doen. :?:
Alvast bedankt. :roll:
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Hallo,
Je kun beter nieuwe printjes bestellen die in de laaste motorpost zitten.
Of deze oude ombouwen printjes ombouwen want je moet de printplaat veranderen maar ik heb daar geen tekening .
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
3389 is analoog, ik weet niet wat er in heeft gezeten, omschakel elektronica of een delta? (ik weet delta is 34xx maar je weet het maar nooit).
Tot zover ik weet hoeft je ook hier niets aan de verlichting print te wijzigen (maar ik kan het mis hebben natuurlijk).

Wijziging zou alleen betrekking hebben op de annaloge 2-rail versies met betrekking ombouw naar digitaal. Verder niet.
De clou ligt hier in dat met de rijstroom van 2-rail de front en sluitseinen via de diode werking van de LED's  funcioneerd. De rode staan dus omgekeerd aan de gele. Bij digitaal staan ze gewoon paralen in de zelfde richting (bedoel ik dus de doorlaatstroom).

Bij analoog 3-rail zorgt de voorschakel elketronica voor de rijrichting en stuurd ook de front en sluitseinen aan. Dat zou voor digitaal ombouw geen verschil maken.

Aansluitschema heb ik zo niet voorhanden helaas. Ik heb het ding zelf niet meer (wel gehad).

Johan.
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Hallo Marco,

Weet niet hoe het bij de 3389 zit, maar bij e 3608 loopt er vanaf het middenprintje een oranje terugvoerleiding naar de verlichtingsprinten van de motorpost. Ook een gele en grijze draad naar beide leds op de verlichtingsprint voor de front en sluitseinen. Voor de 3608 ben ik van plan het printje in het midden te vervangen. Volgens mij volstaat het door een weestand van 1K2 tussen decoder en de oranje terugvoerleiding te zetten, en een diode 1N4148 in serie tussen de decoder en de gele draad naar de verlichtingsprint, evenals een diode 1N4148 in serie tussen de decoder en de grijze draad van de verlichtingsprint. (zwarte streepje van de diode aan de decoder zijde). Aangezien je 2 verlichtings prints hebt heb je dus 4 diodes nodig.
Dit is de manier zoals ik het bij de 3608 wil gaan toepassen.
Spullen zijn nog niet binnen, maar zodra de ombouw gelukt is zal ik de ervaringen hier melden.

:wink: treinsmurf
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Hallo,

Ik heb het verlichtingsprintje veranderd wat poortjes weggekrast en nieuwe aan elkaar gesoldeerd.
Wel een prulwerkje.  :oops: Maar het is gelukt en de verlichting werkt uitstekend :!:   :D
Ik heb nu het schema:

Rood verbinding verbreken en groen aanelkaar maken.

Toch bedankt voor de informatie. :wink:

EDIT Ad: schema zichtbaar gemaakt
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Hoi Marco,

Intressant, maar kun je aangeven wat er nu precies verandert met deze print layout wijziging?

Hoe zitten bijvoorbeeld de LEDS aan de andere kant van de print hierop gepositioneerd?

Het betreffende plaatje was ik reeds eerder op internet tegengekomen, maar kwam er niet uit wat hiermee precies bewerkstelligd werd. Het betrof hier ombouw van een Hamo model naar DCC.
Aangezien ik al lange tijd mijn mp wil ombouwen, maar door dit artikel aan het twijfelen werd gebracht, besloot ik de vraag in dit forum te droppen. Als ik jou verhaal nu begrijp, ontkom ik er dus toch niet aan de printspoortjes te bewerken.
Overigens vraag ik me wel af wat het verschil is tussen de print van de 3608 en de 3388, aangezien op de marklin site hier verschillende produktnummers voor gebruikt zijn met afwijkende prijzen.

In ieder geval goed om te horen dat bij jouw de ombouw gelukt is.

:?: treinsmurf
Re: Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Citaat van: treinsmurfHoi Marco,

Intressant, maar kun je aangeven wat er nu precies verandert met deze print layout wijziging?

Hoe zitten bijvoorbeeld de LEDS aan de andere kant van de print hierop gepositioneerd?


:?: treinsmurf

De leds blijven op dezelfde manier op de print zitten.
Met deze aanpassing wordt de plus en de min omgekeerd.
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Sprinter heeft al een duidelijk antwoord gegeven.
Treinsmurf veel sucses met ombouwen van je MP.
Je zal er wel uitkomen. Mij is het ook gelukt.
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Goh,

Sprintertje is ook weer terug van vakantie.
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Gaat dit verhaal ook op bij verlichtingsprints van andere delta modellen die naar digital worden omgebouwd.
En weet ook iemand de prijs van digi-verlichting prints?

Jeroen
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Bedankt Peter, zal ik ff onthouden.
Kun je mij vertellen of deze print specefiek voor de MP is of ok in andere loks passen.

Jeroen
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Hoi,

De ombouw van de 3608 is gelukt!!! De enige fout die ik had gemaakt was dat ik voor de binnenverlichting ook een diode en weerstand had bedacht, maar dit had als resultaat dat deze bijna geen licht gaf. (Logisch want dit is een 19V lampje). Na deze direct aangesloten te hebben werkt alles perfekt. De trein rijdt als een zonnetje, en de front en sluitverlichting werken. Wel heb ik de middenprint vervangen door een stukje experimenteerprint waarop de weerstanden en diodes zijn gesoldeert. De schakelaar voor de bovenleiding/sleper heb ik uit de oude gesoldeerd en op de experimenteerprint geplaatst.
F0 schakelt front en sluitverlichting aan/uit
F1 schakelt de binnenverlichting aan/uit
F2 heb ik niet gebruikt, misschien dat ik deze in de toekomst gebruik voor machinisten kabine verlichting.

De 60902 decoder heb ik voorzien van de NEM652 stekker zodat deze in de toekomst makkelijk vervangen kan worden, mocht deze ooit stukgaan.
De contrastekker NEM652 heb ik verbonden met motor en de experimenteerprint. Dit was wel even puzzelen want de kleuren van de draden van de NEM652 stekker komen overeen met ESU, de 60902 decoder gebruikt kleuren van marklin en de NEM652 contrastekker is van Uhlenbrock, welke weer iets afwijkende kleuren gebruikt. Flink puzzelen dus, maar het resultaat mag er wezen. (Handig die NEM normering) :evil:



treinsmurf :D
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

online
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
Citaat van: Freak
Citaat van: treinsmurfJammer dat ik geen foto's in kan plakken, dan konden jullie het resultaat zien.
Dit kun je aan Sascha vragen om ze te plaatsen.

Foto is geplaatst ;-)
Ombouwen Marklin 3608/3689 motorpost
CiteerDe contrastekker NEM652 heb ik verbonden met motor en de experimenteerprint. Dit was wel even puzzelen want de kleuren van de draden van de NEM652 stekker komen overeen met ESU, de 60902 decoder gebruikt kleuren van marklin en de NEM652 contrastekker is van Uhlenbrock, welke weer iets afwijkende kleuren gebruikt. Flink puzzelen dus, maar het resultaat mag er wezen. (Handig die NEM normering)

Ja, die NEM normering is ook voor DCC, en niet voor Marklin, die willen daar niet aan mee werken.
Die stekkerbusjes had je toch beter op dat printplaatje kunnen plaatsen, i.p.v. via die losse bos draad. Hierbij ontgaat mij de nut van de vervanging van de originele print door de huidige, die draadjes hadden toch ook rechtstreeks op de oude print aangesloten kunnen worden.