Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Realistisch trottoir maken

Gestart door Antoine1 woensdag 14 juli 2021, 15:28:40

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Realistisch trottoir maken
Lid sinds: 2015

offline
Realistisch trottoir maken
Hoe maak ik een natuurgetrouw trottoir? Met name de bochten zijn een uitdaging voor me. In het echt zie je dat stratenmakers met stoeptegels ook bochten kunnen leggen. Het enige alternatief dat ik weet zijn graveerrollers. Echter ik heb daar geen ervaring mee. Hoe krijg je bijv. een gelijke dunne laag klei gemaakt waar je vervolgens de stoeptegels in rolt? Alle info of andere ideeën zijn welkom!

Groetjes Antoine
Re: Realistisch trottoir maken
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Realistisch trottoir maken
Hoi Antoine,

om trottoirs te kunnen maken met kneedbare (DAS-klei) of gietbare massa (gips) kun je een soort bekisting maken van hele dunne latjes (max. 1mm hoog = 10 cm in het echt). Hierin spreid de massa en die srijk je af met een voldoende brede spatel.
Voor het indrukken van tegel-motieven kun je een printroller, maar de resulaten vind ik zelf nogal wisselend.
Op zich kun je prima zonder steen/tegelmotief werken, tenzij je dit echt wilt kunnen zien.

Een andere methode (zie video's van Eisenbahntraume.tv) het gebruiken van ca. 1 mm dik karton, dat grijs geschilderd wordt met matte verf.

Als alternatief heeft o.a. Auhagen prima "Gehweg"-platten en Trottoirbanden (Bordkante). In het assortiment zitten ook bochtstukken en boomkransen/boomroosters.

John (VT601)
Re: Realistisch trottoir maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Realistisch trottoir maken
Hoi Antoine,

Je zou ook ondervloer voor laminaat vloeren kunnen proberen. Dat is weliswaar iets dikker dan 1 mm maar het laat zich prima bewerken. Je kunt er een tegelmotief in krassen dat ook na lange tijd niet meer vervaagt. Als je het wegdek vervolgens iets verhoogt dan valt er met de dikte van het materiaal van ong. 2,5 mm goed te leven. Je moet het wel een kleurtje geven van de door jou gewenste trottoirtegel want het spul is lichtblauw van kleur. Voorheen was het ook in het grijs verkrijgbaar maar de fabrikant heeft kennelijk bedacht dat hij het de modelbouwer niet te gemakkelijk moest maken. :D

groet,
Wim
Re: Realistisch trottoir maken
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Realistisch trottoir maken
In het grote voorbeeld worden die trottoitegels dan ook één voor één verlegd. Dat is een groot voordeel ten opzichte van een stukkie plastic of ander materiaal waarop dit in model nagebouwd moet worden. Zelf gebruik ik veel Evergreen styreen platen, ook daarmee kun je dit nabootsen. Vergt wel een vaste hand en geduld. Met potlood de lijnen van de voegen aanbrengen, dan met een scherp en spits hobbymes deze voegen voorzichtig uitkrabben. Helaas zitten mijn voorbeelden momenteel allemaal weer in verhuisdozen, komt er tzt wel weer uit maar dan moet je wel geduld hebben. Mooie bogen kun je ook trekken met een passer met aan beide poten een scherpe punt.
Re: Realistisch trottoir maken
Uittekenen, tot de laatste tegel, en het geheel vervolgens met laser in karton snijden. Indien je geen lasersnijder hebt is dit prima uit te besteden. Bij www.laserbeest.nl bijvoorbeeld.
Re: Realistisch trottoir maken
Voor bestrating gebruik ik pvc foam van MAQUETT van 1mm waar ik met de achterkant van een afbreek mesje de voegjes in trek.
Ook gebruik ik dit voor tunnel ingangen en steun muurtjes werkt perfect.
Is goed te bewerken en op kleur tebrengen.
Veel succes
Re: Realistisch trottoir maken
Lid sinds: 2018

Woehoe !! (Like Homer.)

offline
Re: Realistisch trottoir maken
Re: Realistisch trottoir maken
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Realistisch trottoir maken
Dag Antoine.

Citaat van: Antoine1 op woensdag 14 juli 2021, 15:28:40
Hoe maak ik een natuurgetrouw trottoir? Met name de bochten zijn een uitdaging voor me. In het echt zie je dat stratenmakers met stoeptegels ook bochten kunnen leggen.

Kaarsrechte trottoirs van stoeptegels met haakse bochten zijn prima kant-en-klaar te koop.
Juist de afwijkende, met flauwe bochten en/of hoogteverschillen zijn hiermee niet of nauwelijks
te doen en dan is zelf maken een optie. DAS-klei leent zich hier prima voor!

De werkwijze hierbij is: de klei m.b.v een deegroller o.i.d. tussen twee geleiders van de gewenste dikte uitrollen.
Het gewenste stuk trottoir uitsnijden aan de hand van gemaakte mallen van bijvoorbeeld karton.
De stoeptegels kun je langs een lineaal met een scherp voorwerp aftekenen,
maar een andere beproefde methode is om ze stuk voor stuk te stempelen.
De plak DAS-klei is met gewone houtlijm eenvoudig op z'n plek te fixeren.

Stempels zijn met enige oefening te maken van oude penselen of kleine kwasten:
haren verwijderen en met een klein punttangetje het metalen deel vervormen tot
een vierkantige vorm van 3,5mm (30cm in H0 schaal).
Met koperen strips gesoldeerd aan een dikke koperdraad is zoiets ook te maken,
wanneer de vorm niet uit een penseel kan zoals bijvoorbeeld de stoepranden.
Voor ieder type trottoirsteen kun je zo meerdere stempels maken en stratenmaker zijn! :wink:

Citaat van: Antoine1 op woensdag 14 juli 2021, 15:28:40
Alle info of andere ideeën zijn welkom!

Enkele voorbeelden: 1, 2, 3, 4 en 5.

Groeten,

Erik.
Re: Realistisch trottoir maken
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Realistisch trottoir maken
Ik wil toch nog even terugkomen op mijn eerdere opmerking dat laminaat ondervloer niet meer in grijs verkrijgbaar zou zijn. Afgelopen weekend liep ik door de zaak die als reclameleus hanteert: "Daar woon je beter van" en daar zag ik de pakken grijze ondervloer weer liggen. Ideaal om er een steenmotief in te krassen.

groet, Wim