Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Roco serie 5/600

Gestart door bastiaang zaterdag 10 juli 2021, 14:33:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco serie 5/600
Lid sinds: 2020

offline
Roco serie 5/600
Ik heb een Roco 5/600 serie gekregen van iemand (art.nr. 43471) nu zou ik deze graag willen digitaliseren. Ik heb alleen niet veel ervaring met gelijkspanning decoders. Kunnen jullie mij een richting geven waar ik naar zou moeten kijken. Het liefst DCC decoder, er hoeven wat mij betreft weinig extra functies aanwezig te zijn.
Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco serie 5/600
Citaat van: bastiaang op zaterdag 10 juli 2021, 14:33:58
Ik heb alleen niet veel ervaring met gelijkspanning decoders. Kunnen jullie mij een richting geven waar ik naar zou moeten kijken.

Er zit geen verschil tussen "gelijkspanning" en "wisselspanning" bij digitale baan. Het is allemaal "digitale spanning" (Blokspanning). Het is alleen de manier van hoe de stroom bij de decoder gaat komen.  Dus iedere decoder van ieder merk zal voldoen.

Citaat van: bastiaang op zaterdag 10 juli 2021, 14:33:58
Het liefst DCC decoder, er hoeven wat mij betreft weinig extra functies aanwezig te zijn.

Neem je eigen favoriete merk. Kijk of de lok een NEM-deocderaansluiting heeft. Waarschijnlijk niet. Dus kan je een decoder nemen met een NEM652 en de NEM-stekker er af knippen om de decoder zo in te bouwen.

Groet Ronald.
Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2020

offline
Re: Roco serie 5/600
Bedankt voor je reactie, ik wist niet dat dit hetzelfde is. Maar ik ben in de tussentijd wat meer duidelijk geworden.

Uit een railhobby die ik getipt kreeg bij de club waar ik zit, staat een artikel om met een Viessmann 5246 de lok te digitaliseren.
Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco serie 5/600
Beste Bastiaan,

Inderdaad DC of AC maakt voor de digitalisering niet uit, wel de echte benamingen van waar "DC of AC" vandaan komen, 2-rail of 3-rail, ga je op 2-rail of op 3-rail rijden?

Groet, Anne W
Re: Roco serie 5/600
ACTS.zuid
gast

Re: Roco serie 5/600
DC of AC maakt voor de digitalisering wel zeker uit maar dat terzijde.

Citaat van: bastiaang op zaterdag 21 augustus 2021, 15:09:39

Uit een railhobby die ik getipt kreeg bij de club waar ik zit, staat een artikel om met een Viessmann 5246 de lok te digitaliseren.


Dat zal deze ombouw zijn: https://www.floodland.nl/aim/info_614_v5246_1.htm ,dat is namelijk de bron van het Railhobby artikel.

Maar dat artikel dateert uit 2003, zo ook de decoder. Die is MM/DCC en monteer je vandaag de dag niet meer in een lok nog afgezien van de verkrijgbaarheid. Handiger is een simpele DCC decoder te plaatsen van een net merk zoals Esu of Zimo.

Gr, Ben.
Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco serie 5/600
hoi,

Citaat van: bastiaang op zaterdag 21 augustus 2021, 15:09:39
Uit een railhobby die ik getipt kreeg bij de club waar ik zit, staat een artikel om met een Viessmann 5246 de lok te digitaliseren.

Het is een oud artikel wat je aanhaalt. Tegenwoordig kan je beter kijken naar andere decoders. Wat Ben al aangeeft. Het principe van het inbouwen van een decoder blijft hetzelfde.

Groet Ronald.


Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco serie 5/600
En het verhaal dat kleine decoders onvoldoende stroom kunnen leveren, gaat ook niet meer op. Mijn Roco 500 heeft een ESU micro.

Welke centrale gebruik je inmiddels?
Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2007

offline
Re: Roco serie 5/600
De LokPilot Micro heeft wel de beperking dat die niet werkt niet op AC analoog.

Willy
Re: Roco serie 5/600
ACTS.zuid
gast

Re: Roco serie 5/600
 @citaat Dat is zeker waar maar dat is ook niet van toepassing in dit topic.
Re: Roco serie 5/600
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Roco serie 5/600
Citaat van: nmbssncb op zondag 22 augustus 2021, 11:32:18
De LokPilot Micro heeft wel de beperking dat die niet werkt niet op AC analoog.

De Next18 of Plux16 versie nemen, die kan het wel.
Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2011

offline
Re: Roco serie 5/600
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 22 augustus 2021, 08:00:20
DC of AC maakt voor de digitalisering wel zeker uit maar dat terzijde.
...

Het verschil tussen ac en dc is toch, alleen de isolatie vd wielen en middensleper? Voor digitiaal maken maakt dit toch niets uit?
(Ik rijd zelf op k rails met dcc)
Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Roco serie 5/600
 @citaat klopt :)
Re: Roco serie 5/600
ACTS.zuid
gast

Re: Roco serie 5/600
Citaat van: Maarten op zondag 22 augustus 2021, 15:15:54

Het verschil tussen ac en dc is toch, alleen de isolatie vd wielen en middensleper?


AC is wisselspanning, DC is gelijkspanning en dat staat los van 2rail of 3rail.

De lok van Bastiaan is een 2railer. Normaal gesproken stuur je die analoog met DC spanning immers ompolen is rijrichting wissel. En Bastiaan wil een DCC decoder er in schrijft hij. Dan is het nauwelijks relevant of die ook AC analoog aan kan. Het wordt anders als de lok ook wordt omgebouwd naar 3rail, met een sleper dus. Dan kan het handig zijn dat een decoder ook AC analoog aan kan.

Gr, Ben.
Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Roco serie 5/600
Heren Discussieerders, jullie weten te weinig over de echte motieven en omstandigheden van BastiaanG....., daarom is vragen in dit stadium het beste.

Groet, Anne W
Re: Roco serie 5/600
ACTS.zuid
gast

Re: Roco serie 5/600
Citaat van: Anne W op zondag 22 augustus 2021, 23:55:59

..... daarom is vragen in dit stadium het beste.


Wij zijn van de antwoorden: Roco 43471 digitaliseren met een DCC decoder is de vraag.
Re: Roco serie 5/600
BW Rheine
gast

Re: Roco serie 5/600
 @citaat
En zo is het,....
Re: Roco serie 5/600
Lid sinds: 2006

Duits rijder

offline
Re: Roco serie 5/600
Goedenavond.

Hopelijk ben je al verder met je Hippel/bakkie.

zo niet, heb ik hier een linkje voor je hoe ik mijn bakkie heb gedigitaliseerd..

https://baan3.hanulveen.nl/ombouwen/ombouwen-roco-hippel.html
Re: Roco serie 5/600
Jo rotgans
gast

Re: Roco serie 5/600
Goedenavond  kevin  een decoder in
Plaatsen  is dat  ook  dat  er geluid uit komt ik heb ook een
Hippel en 2 andere diesellocomotieven  , oa
2200 en de 2418 maar nog nul spoor  .en ben driftig
Op zoek naar  ideeën  .vr gr jo. ;)