Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

3D Printer

Gestart door GTIBert donderdag 08 juli 2021, 19:27:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3D Printer
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
3D Printer
Ik zou voor de hobby graag een 3D printer willen aanschaffen.
Kan mij iemand vertellen waar deze fysiek te koop zijn , en het liefst in de buurt van Limburg.
Ik zou ze ook graag willen zie werken in de winkel dus geen kat in zak kopen.
Zijn er mensen die een merk kunnen aanbevelen?


Ik hoor het graag.


Mvg Bert.
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2012

offline
Re: 3D Printer
er zijn wel een paar fysieke winkels in NL en B, maar die richten zich vooral op zakelijke/industriële klanten dwz dat de aangeboden printers een fors prijskaartje hebben;


je moet vooral beseffen dat consumenten-3d printers zich nog in het dinosaurus-tijdperk bevinden, en dat je als je zo'n printer koopt je veel zelf moet uitzoeken en experimenteren;
de weg tussen idee en afgewerkt product is lang en vol obstakels, even vlug iets printen zit er niet in :D


naargelang het doel moet je een resin of filamentprinter kopen, die elk hun eigen (heel verschilldende) workflow hebben,(of je moet ze alletwee kopen,kan ook)


mvg,
Michel








Re: 3D Printer
Bernardo
gast

Re: 3D Printer
Ik heb een Creality Ender overgenomen van een vriend. Deze zijn op het moment nieuw te verkrijgen voor minder dan €200,00. Volgens mijn vriend al voor een deel geassembleerd. Verder heeft hij op joetjoep filmpjes bekeken over het monteren, bedding en filament-toevoer. De machine doet het prima.

Bekijk eens filmpjes op joetjoep. En lees reviews. Het is geen 'rocket-science'.
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: 3D Printer
Heren.

Bedankt voor jullie reactie.
Ik lees over multycolor 3D-Printers.
Maar ik zou ze eerst graag life willen zien, en geen kat in zakkie kopen.
Alleen maar online geeft mij geen goed gevoel, je kunt alles kopen maar.............



Mvg Bert.
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3D Printer
Het belangrijkst is: wat wil je gaan maken?
Voor scenery in H0 is een betaalbare filamentprinter geen echt fijne optie. Het eindproduct is vaak net te grof. De duurdere apparaten die om kunnen gaan met ABS leveren misschien wel de kwaliteit die je wilt, zeker omdat je ABS kunt bewerken. Je kunt de laagjes structuur er beter van wegpoetsen of versmelten. Met PLA is dat lastiger.

Op een treinenbeurs zag ik een Prusa printer hele mooie dingen maken.l met ABS. Maar, het is geen goedkope oplossing.

Met een resinprinter kun je veel mooier gedetailleerd printen. Het proces is wat omslachtiger en enige ervaring helpt.

Meerkleurig printen vind ik voor onze hobby niet interessant. Het is in het geval van scenery vaak niet goed. Realistische kleuren komen uit een potje. Gewoon verven, met kwast of airbrush is het mooiste.

En of je geen kat in de zak koopt: er zijn genoeg tests en reviews. Internet is the place to be. De printers zijn volop in ontwikkeling maar nog steeds in een stadium waarin je zelf mee moet denken en prutsen. Misschien zoals de spoorwegen in de tweede helft 19e eeuw. Het begint erop te lijken, maar soms gaat het nog flink mis.

Groet,

Peter
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2006

offline
Re: 3D Printer
Ik heb er 4, 2 ANET A8, 1x Creality CR10 en 1 x ENDER 3.
Inmiddels zijn ze alle 4 van hetzelfde moederbord voorzien (BTT SKR E3 V2.0). Dus ze gelijk aan elkaar. En presteren dan ook volkomen gelijk aan elkaar. Je kunt hele mooie resultaten bereiken, maar het kost je wel veel Trail and Error tijd, en filament.
Een eventuele vijfde printer ga ik samenstellen uit de inmiddels redelijke hoeveelheid onderdelen, die ooit vervangen zijn, en waar achteraf niet zoveel mis aan was.
En dat zal er eentje worden van een grotere afmeting, waar dan ook gelijk een laser in geplaatst kan worden, of een motor zodat hij ook wat CNC werk kan doen.

Groetjes.


Re: 3D Printer
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3D Printer
Beste Bert,

Je hebt al veel adviezen gekregen. Ik heb een aantal overdenkingen voor je. Bedenk goed wat je denkt te gaan doen met een 3D-printer. Of je bereid bent om heel veel tijd in de nieuwe hobby te steken. Je het 3D-tekenen zelf moet gaan leren. Weet je al met welk programma je wilt gaan tekenen? Je zult heel veel zelf moeten uitzoeken. Ben je bereid om veel uit te zoeken hoe de 3D-printer werkt? Iedere printer is anders. Je zal zelf veel dingen moeten aanpassen en moeten instellen. Je zult moeten uitzoeken hoe bepaalde materialen reageren. Of je bepaalde dingen wel kan printen en op welke manier. Het is een complete hobby op zich zelf.

Citaat van: GTIBert op donderdag 08 juli 2021, 19:27:12
Ik zou voor de hobby graag een 3D printer willen aanschaffen. Kan mij iemand vertellen waar deze fysiek te koop zijn , en het liefst in de buurt van Limburg.

Er zijn weinig winkels die ze denk ik zo op de plank hebben staan. Mogelijk bij zaken als Conrad of zo (Volgens mij heeft Conrad in DLD een aantal winkels). Een tip is om een keer te gaan kijken bij een plaatselijk FabLab Bijvoorbeeld Fablab Maastricht. Zij hebben veel apparaten staan. Of naar een modelspoorvereniging met een 3D-printer (zoals de EMV bijvoorbeeld) Daar zou ik mij eens uitgebreid laten informeren. Proberen of een 3D-printer iets voor je is. Vaak kan je daar ook het een en ander zelf uitproberen.

Groet Ronald.


Re: 3D Printer
Lid sinds: 2014

offline
Re: 3D Printer
Lay3rs.nl in Eindhoven heeft mij destijds heel goed geholpen,
Meer info op hun website...
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2012

offline
Re: 3D Printer
 @citaat2 nogal eenzijdig gericht op filamentprinters (waarvan maar een paar low-end), die paar resinprinters hebben een heel stevige prijs;

als eerste printer zou ik voor iets goedkoper gaan, (je koopt als eerste auto toch ook geen Porsche ;)  )



mvg,
Michel
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: 3D Printer
een ender3 filament printer die ruim beschikbaar is bij vele NL (web)shops is een leuke instapper voor ca 160.
Mijn zoon heeft er eentje en ik heb zelf (met hem) hier een prusa mini+
De prusa is beter, maar kost ook meer. Wij zijn 4 jaar geleden begonnen met een Ali Anet(kloon) om te zien of het 3d gebeuren wat zou kunnen zijn.
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: 3D Printer
Kijk eens op de site van 123inkt.nl zij leveren ook aan particulier, hebben verschillende merken maar belangrijkste een zeer uitgebreide uitleg en toelichtingen
Anton
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: 3D Printer
Idd, op 123-3D genoeg aanbod aan printers
Heb daar mijn Creality Ender 3 v2 ook vandaan.

Zou trouwens niet meteen beginnen met een resign printer, maar met een (eenvoudige) PLA printer.

Voor de Creality Ender printers zijn veel enhancements/upgrades te koop. Of zelf 3D te printen.
Wil je dat niet en wil je meteen een kant en klare zou ik naar een merk als Prusa kijken. Maar daar betaal je dan ook een andere prijs voor.
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2012

offline
Re: 3D Printer
 @citaat2 waarom zou je niet mogen beginnen met een resin-printer?
ikzelf en vele anderen hebben dat wel gedaan ;) ;


mvg,

Michel
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: 3D Printer
Zeg niet dat het niet mag  ;)

Is slechts een mening/advies omdat in mijn beleving je dan toch iets meer 3D ontwerp skills nodig hebt.
Als je daar goed in bent of in wilt worden en je er tijd in wilt investeren heb ik natuurlijk niets gezegd  :)
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3D Printer
Meer 3d ontwerp skills nodig voor resin printen?
Ik kan dat niet helemaal volgen. Het tekenen in fusion 360 of om het even welk ontwerpprogramma is hetzelfde.
Het echte verschil is dat je bij resin prints meer moet letten op de supports en het vervelende effect dat een print van de plaat valt en je een hoopje gestolde prut hebt in plaats van een mooi dingetje. Ik denk dat het mij geholpen heeft eerst met filament te printen, omdat je het ziet gebeuren, maar zonder die tussenstap is het resin printen zeker ook te leren! Het blijft alleen wel iets meer geklieder maar als je oppast, gaat het best goed.

Groet,

Peter
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: 3D Printer
Bij al het 3d ontwerpen komen speciale skills aan de orde.
Het inzicht in hoe je het model wil opbouwen, in welke stukken je het wil laten printen, dikte van wanden, invoegen van ramen, wielen etc. is meer een ding dan het printen zelf.

Het printen, plakken, laseren is niet meer dan de laatste stap.
Tijdens het ontwerpen zal je je inderdaad wel moeten richten op hoe geproduceerd kan worden.
Meer de details etc.

Supports etc hebben daar niet veel mee van doen, is een onderdeel van het printproces.
Fabrieksmatig is er altijd uitval van producten. Dus niet alles zal in 1 keer lukken.

Gewoon volhouden en nog eens doen.

Ronald Visser
Re: 3D Printer
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: 3D Printer
De meesten onder jullie kennen thingiverse.com ondertussen.
Maar neem ook eens een kijkje op grabcad.com
Daar kan je gratis hele projecten in solidworks, fusion360, en nog vele andere 3D formaten downloaden.
Je kan dan letterlijk het ontwerp naar hartelust aanpassen (en daarna exporteren in stl formaat)