Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mogelijkheden CS

Gestart door joostboudewijns vrijdag 14 maart 2008, 20:00:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mogelijkheden CS
joostboudewijns
gast

Mogelijkheden CS
Omdat ik toch wel aan het nadenken ben over een CS wil ik nou wel eens precies weten wat dat dingetje allemaal kan.
ik de catalogus kom ik er niet helemaal uit er staan dingen zoals:automatisch pendeltrein bedrijf enz ik zie door de bomen het bos niet meer.
en zijn er nadelen aan verbonden en wat zijn de voordelen T.O.V. een 6021.
dus als iemand nuttige info heeft hoor ik het graag.

groeten joost
Re: Mogelijkheden CS
Alles zit in een centrale je hoeft geen losse interface meer te kopen of een keyboard of een tweede rijregelaar. Mede dit maakt het apparaat al goedkoper dan de de 6021 en haar apparaten.


Ook kan heb je veel meer mogelijkheden om je locs te programmeren als je daar van houdt. Er zit een esu lokprogrammer in het CS. Hebben je mfx locs 128 rijstappen. Sommige zien dat als een nadeel andere weer als een voordeel. Maar ook kan je mfx loks programmeren terwijl je er mee aan het rijden bent en je programmeert alleen die loc dan.

In motorola kan dat niet.
Mfx heeft 16 functies maximaal. Kan je alleen op een CS de snelheidsgrafiek van je mfx loc veranderen bijvoorbeeld naar liniaar of naar nog andere snelheidsgrafieken. Bijvoorbeeld binnen 40 rijstappen op 2/3 van de maximale snelheid zitten. Kortom alles is mogelijk.
Een mfx loc heeft op een CS of MS geen adres meer. 1 keer aanmelden en je loc staat in je database.

Kan je aan functie mapping doen indien je daarvan houdt.
Kan je het apparaat updaten.
Kan je al je locs in je eigen locdatabase zetten.
Kan je locs met een multiprotocol decoder op bijvoorbeeld motorola 28 rijstappen zetten.
kan je locs met een 60901 decoder van Marklin op motorola op 27 rijstappen zetten en je delta op 14 rijstappen.

Alles is mogelijk.

Kan je het apparaat updaten via een computer en is het werken via symbolen en niet via functietoetsen gemakkelijker en gebruiksvriendelijker.

Wat betreft interface en keyboard kunnen anderen je daar wel wat over vertellen. Maar koploper kan nu ook met een CS of Ecos werken.

Een nadeel is dat je misschien bij mfx locs veel aan de rode knop moet draaien, maar met een beetje oefening kan je dit heel snel doen hoor.

Ook kan je een mfx loc op een andere snelheidgrafiek zetten. Bijvoorbeeld op een hele snelle binnen een klein aantal rijstappen op een hoge snelheid zitten of op een hele langzame als je van heel langzaam rijden houdt.

Ook kan je je oude 6021 blijven gebruiken en deze aansluiten  als extra rijregelaar op je CS.

Heel veel is mogelijk. De meesten zullen het nooit allemaal gebruiken.



Re: Mogelijkheden CS
cyberbeast41
gast

Re: Mogelijkheden CS
Er is inderdaad veel mogelijk en veel mensen zullen veel niet gebruiken.

Wat ik wel een nadeel vind, is dat je voor veel wat je wil doen, iets moet bijkopen. Wel begrijpelijk natuurlijk, dat wel.
Vb. Voor een pendeltrein is decoder en dit en dat nodig.
Wissel moeten een decoder en motortje...
Zo'n dingen.

Maar een fantastisch apparaat met veel (toekomstige) mogelijkheden.
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

ICE-3

offline
Re: Mogelijkheden CS
Dag Joost,

Blader de handleiding eens door, zie deze verwijzing.

Kijk ook eens op deze webpagina.

Groet, Paul
Re: Mogelijkheden CS
Blausee-Mitholz
gast

Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: Davy op vrijdag 14 maart 2008, 20:21:32
Alles zit in een centrale je hoeft geen losse interface meer te kopen of een keyboard of een tweede rijregelaar. Mede dit maakt het apparaat al goedkoper dan de de 6021 en haar apparaten.

Was de IB zijn tijd toch ver en ver vooruit  :P
Maar ja die is volgens sommigen al zwaar verouderd.......................

Mvg, Johan.
Re: Mogelijkheden CS
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
Hallo Joost,

Grootste probleem bij de CS is op dit moment het uitblijven van de MFX booster. De CS heeft weliswaar een hoop toeters en bellen, maar zonder los bij te kopen MFX booster van Märklin blijft het wat mij betreft geen volwaardig besturingsapparaat.

Je begrijpt het al, ik ben al jaren in het bezit van een intellibox :lol:

Groetjes

willie
Re: Mogelijkheden CS
ajmdonker
gast

Re: Mogelijkheden CS
Goed, ik snap nog maar vrij weinig van de boosters,maar wat doet een MFX booster precies...? Ik kom het niet echt duidelijk tegen als ik ernaar zoek.

M.I. is het een 'versterker' die ervoor zorgt dat een MFX-loc overal op de baan geplaatst kan worden en zich dan aanmeld bij het CS? of heeft het meer nut?

Sorry als het een domme vraag is maar ergens valt bij mij het kwartje niet...
Re: Mogelijkheden CS
woodymax
gast

Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: ajmdonker op zaterdag 15 maart 2008, 09:26:42
Goed, ik snap nog maar vrij weinig van de boosters,maar wat doet een MFX booster precies...? Ik kom het niet echt duidelijk tegen als ik ernaar zoek.

M.I. is het een 'versterker' die ervoor zorgt dat een MFX-loc overal op de baan geplaatst kan worden en zich dan aanmeld bij het CS? of heeft het meer nut?

Sorry als het een domme vraag is maar ergens valt bij mij het kwartje niet...

Domme vragen bestaan niet, niet vragen is pas dom  :wink:

De mfx boosters is een gewone booster met een extratje (kom ik zo op terug).

Een booster kan een apart deel van een baan, van stroom voorzien, dus "extra" stroom als je aan de stroom van de centrale alleen niet genoeg hebt.

Een mfx booster geeft het MFX singaal door naar het cs / ms, dit zorgt er idd voor dat loc's zich ook op andere delen kunnen aanmelden, en je kunt op je centrale dan zien of je mfx loc op de baan staat.

hoop dat het wat duidelijker is.

mvg,
mark
Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: ajmdonker op zaterdag 15 maart 2008, 09:26:42
M.I. is het een 'versterker' die ervoor zorgt dat een MFX-loc overal op de baan geplaatst kan worden en zich dan aanmeld bij het CS? of heeft het meer nut?
Dit heb je correct gezien.

Citaat van: woodymax op zaterdag 15 maart 2008, 10:06:27
Een mfx booster geeft het MFX singaal door naar het cs / ms,
Een mfx booster kun je niet op een ms aansluiten, reden is dat deze niet beschikt over de 9-polige databus waarmee de mfx booster wordt aangesloten. Dit is ook te lezen op de site van ESU.

Mvg,
Peter
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Mogelijkheden CS
Je kunt de complete handleiding downloden van de marklin website.

Overigens is het een fantastisch apparaat en van harte aan te bevelen.
Re: Mogelijkheden CS
ajmdonker
gast

Re: Mogelijkheden CS
Peter en Mark, bedankt, het is me nu inderdaad een stuk duidelijker; had ik het toch bij het rechte eind.

Maar stel, een MFX-loc is reeds aangemeld in het CS en rijdt over het stuk baan wat gevoed wordt door de booster (non-MFX) raakt het CS dan de controle erover kwijt?
Als de MFX booster alleen als extraatje heeft dat je de loc op de baan kan plaatsen daar waar deze door de booster gevoed wordt, dan zie ik persoonlijk niet de grote meerwaarde... ik zou hem dan gewoon op de rails zetten waar bijvoorbeeld de aansluitrails van het CS zit, maargoed, dat ben ik.

Ik heb sinds kort ook een CS en verwacht niet dat mijn baan de grote omvang zal krijgen waarbij een booster nodig is (2,90m bij 1.80m maximaal) maar is toch handig om te weten.

...en sorry dat ik even offtopic ga over de initiele vraag van de mogelijkheden van het CS :)
Re: Mogelijkheden CS
Hallo Anthony,

De CS raakt dan niet de controle over de loc kwijt, er is alleen geen terugmelding van de loc naar de centrale.
Of MFX nu een grote meerwaarde heeft mag een ieder voor zichzelf beoordelen. De één vindt van wel de ander weer niet.

Mvg,
Peter
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Mogelijkheden CS
Hey Joost,

Als je MFX eventueel toch niet zo interessant vindt, kun je natuurlijk ook een ECoS kopen van ESU. Heb ik ook gedaan. Voornamelijk omdat je er ook DCC protocol mee kan besturen.
Ik heb de ECoS ongeveer een jaar geleden gekocht. Toen kon die meer dan de CS. Echter na de grote CS update zijn de mogelijkheden bijna hetzelfde volgens mij.
Ik het zelf de CS wel eens in mijn handen gehad, maar heb toch het idee dat de ECoS net wat robuuster is, met zijn gemotoriseerde rijregelaars e.d. De CS komt mij altijd een beetje 'plastic' en 'speelgoedachtig' over.

Maar het is maar net wat je voorkeur zelf is ;)

Groetjes,
Menno
Re: Mogelijkheden CS
redskin
gast

Re: Mogelijkheden CS
Ook een voordeel is dat je op het scherm de stand van alle wissels en seinen kunt zien.
Je kunt alle magneet artikelen van een naam voorzien.
Een apparaat (CS) om zo goed als alles te bedienen.
Re: Mogelijkheden CS
Blausee-Mitholz
gast

Re: Mogelijkheden CS
Ecos komt dit jaar waarschijnlijk met up-date mfx

Mvg, Johan
Re: Mogelijkheden CS
joostboudewijns
gast

Re: Mogelijkheden CS
en hoe zit het met de wissels en seinen?
Re: Mogelijkheden CS
redskin
gast

Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: joostboudewijns op zaterdag 15 maart 2008, 22:51:02
en hoe zit het met de wissels en seinen?
allemaal aan te sturen door de cs
Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: Blausee-Mitholz op zaterdag 15 maart 2008, 22:45:50
Ecos komt dit jaar waarschijnlijk met up-date mfx

Dit is nog niet iets waar we 100% op mogen vertrouwen :?: Of eigenlijk wel...?
Re: Mogelijkheden CS
Kan het CS nu eindelijk een draaischijf aansturen?
Re: Mogelijkheden CS
cyberbeast41
gast

Re: Mogelijkheden CS
nee, nog niet.
Re: Mogelijkheden CS
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: Johnnytrein op vrijdag 21 maart 2008, 08:09:34
Kan het CS nu eindelijk een draaischijf aansturen?

Ondanks dat de draaischijf besturing nog niet in het CS zit, kan de draaischijf wel degelijk aangestuurd worden via het besturingsprogramma Koploper, die op het CS aangesloten is,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Mogelijkheden CS
joostboudewijns
gast

Re: Mogelijkheden CS
Ik hoor dat je de lichtenlangzaam kan laten opkomen en uitdoven is dat waar?
Re: Mogelijkheden CS
Blausee-Mitholz
gast

Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: joostboudewijns op vrijdag 04 april 2008, 21:35:30
Ik hoor dat je de lichtenlangzaam kan laten opkomen en uitdoven is dat waar?

Bij mfx loks ja. Met de CS kun je dat bij mfx loks instellen. (Zit dus in de mfx decoder, niet in de CS zelf maar je hebt wel de CS nodig om dat in te stellen)

Mvg, Johan
Re: Mogelijkheden CS
joostboudewijns
gast

Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 04 april 2008, 21:55:15
Citaat van: joostboudewijns op vrijdag 04 april 2008, 21:35:30
Ik hoor dat je de lichtenlangzaam kan laten opkomen en uitdoven is dat waar?

Bij mfx loks ja. Met de CS kun je dat bij mfx loks instellen. (Zit dus in de mfx decoder, niet in de CS zelf maar je hebt wel de CS nodig om dat in te stellen)

Mvg, Johan
Oke bedankt toch een leuk extra'tje want de CS komt hier binnenkort :D

groeten joost
Re: Mogelijkheden CS
Schijnt ook te kunnen met Esu multi protocol decoders.

Re: Mogelijkheden CS
Blausee-Mitholz
gast

Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: Davy op vrijdag 04 april 2008, 23:54:51
Schijnt ook te kunnen met Esu multi protocol decoders.



Welke CV?

Mvg, Johan
Re: Mogelijkheden CS
Geen flauw idee maar het is hier wel door iemand gezegd op dit forum. Het betrof de loc br 55 nr 37540 geloof ik met een fx geluidsdecoder. De br 55 was de eerste lok met een esu loksound onboard. Deze lok heeft 2 adressen 55 en 56.

En met een ecos zou je ook gewoon de lichten moeten kunnen dimmen bij loks met een esu decoder. Want als het bij een mfx decoder zou kunnen dan kan het ook bij een esu lopi 3.0.

Het enige wat echt uniek is aan het CS is dat je voor je mfx locs andere snelheidsgrafieken kan instellen. Dat kan je met geen enkele andere centrale instellen en mfx zelf natuurlijk.

Maar ik heb zoveel loks dat het mij niet echt interesseert dat de lichtjes zachtjes uit gaan.
Het zou mij een worst zijn eerlijk gezegd.



Re: Mogelijkheden CS
ajmdonker
gast

Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: joostboudewijns op vrijdag 04 april 2008, 22:06:33
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 04 april 2008, 21:55:15
Citaat van: joostboudewijns op vrijdag 04 april 2008, 21:35:30
Ik hoor dat je de lichtenlangzaam kan laten opkomen en uitdoven is dat waar?

Bij mfx loks ja. Met de CS kun je dat bij mfx loks instellen. (Zit dus in de mfx decoder, niet in de CS zelf maar je hebt wel de CS nodig om dat in te stellen)

Mvg, Johan
Oke bedankt toch een leuk extra'tje want de CS komt hier binnenkort :D

groeten joost

Joost, zie hier een post van mij met uitleg + screens over hoe je dit op het CS kan instellen  :D

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8573.msg133976#msg133976
Re: Mogelijkheden CS
Bedankt zal er eens naar kijken.

Re: Mogelijkheden CS
joostboudewijns
gast

Re: Mogelijkheden CS
Bedankt zodra hij binnen is ga ik het eens proberen :D
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
Bij ESU decoders kan dat met CV 113 en 114

Nu heb ik wel gelezen dat sommige mensen problemen hebben met het programeren van deze CV's met de CS. Ik heb het zelf nog niet kunnen testen omdat mijn CS vandaag of begin volgende week komt...

Koen
Re: Mogelijkheden CS
En dat zijn inderdaad de CV's waar je met een CS problemen mee kunt hebt.


Zie dit draadje op Stummi's forum.

http://stummi.foren-city.de/topic,20602,-lokpilot-fx-dimmen-mit-cs.html
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
Dat draadje op dat Duitse forum had ik inderdaad weleens gelezen maar niet meer paraat zodat ik het hier niet neergezet had.

Wat vreemd is is dat iemand anders daar noemt dat hij er geen problemen mee heeft?

Zijn hier mensen met problemen bij het programmeren van CV's met het Central Station?

Koen
Re: Mogelijkheden CS
Het betreft alleen de cv's 113, 114, 115 en 116 geloof ik.
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
Eigenlijk heel vreemd dat alleen die CV's problemen geven ?!

Ligt dat aan de decoder of aan het CS??

Koen
Re: Mogelijkheden CS
Het ligt niet aan het CS het kan hooguit liggen aan de software.

Of aan de decoders. Want het programmeren vindt wel plaats in motorola formaat niet in DCC want dan kent het CS niet.



Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: Davy op maandag 07 april 2008, 22:26:47
Het ligt niet aan het CS het kan hooguit liggen aan de software.
En die software waar zit die in ?.

Mvg,
Peter
Re: Mogelijkheden CS
In het CS dat is de hardware. Maar die hardware werkt alleen met software.

Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: Davy op maandag 07 april 2008, 22:37:16
In het CS dat is de hardware. Maar die hardware werkt alleen met software.
Dus ligt het toch aan de CS  :lol:.

Mvg,
Peter
Re: Mogelijkheden CS
Hoe kan het nu liggen aan de hardware? Leg mij dat eens uit.
Re: Mogelijkheden CS
Davy, goed lezen.

Je schrijft:
CiteerHet ligt niet aan het CS het kan hooguit liggen aan de software.
En waar zit die software in ?.

Firmware is ingeprogrammeerde software in hardware. Dit kan op eenmalige basis geschieden, maar moderne technieken zoals flashgeheugen maken het ook mogelijk om de firmware te vernieuwen. De EEProm wordt dan geladen met het nieuwe programma.

Mvg,
Peter
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
Ik heb het vanavond geprobeerd en inderdaad lukte het niet om CV 113 en 114 te schrijven  :(

Misschien is het in versie 2.0.5 geregeld???

Koen
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
Heb vanavond al m'n locs in het CS gezet, sommige nog wat aangepast (maximumsnelheid omlaag, optrek en afremvertraging omhoog).
Wat een genot om dat zo te programmeren!! 1000x beter dan met een Mobile Station!

Koen
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
Heerlijk zo'n CS. Op de ESU support site vond ik de beschrijving van het protocol om het CS/Ecos via de netwerk aansluiting te besturen.
Dat moest ik als programmeur natuurlijk direct uitproberen :D

Prachtig, een TCP/IP verbindinkje opzetten en dan lekker commando's sturen. Heel gemakkelijk!
De software van het CS zit goed in elkaar!

Is er interesse in een programma waarmee je gemakkelijk je CS via de computer kan beheren? Locomotieven bekijken/invoeren/wijzigingen/besturen, etc?
Dan maak ik wel wat...

Koen
Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: Davy op vrijdag 14 maart 2008, 20:21:32
Mfx heeft 16 functies maximaal. Kan je alleen op een CS de snelheidsgrafiek van je mfx loc veranderen bijvoorbeeld naar liniaar of naar nog andere snelheidsgrafieken. Bijvoorbeeld binnen 40 rijstappen op 2/3 van de maximale snelheid zitten. Kortom alles is mogelijk.

Ook kan je een mfx loc op een andere snelheidgrafiek zetten. Bijvoorbeeld op een hele snelle binnen een klein aantal rijstappen op een hoge snelheid zitten of op een hele langzame als je van heel langzaam rijden houdt.

Hoe doe je dat allemaal eigenlijk?

Groet,
EgMaf
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
Kies linksboven (of rechtsboven, net aan welke kant je loc staat) op de knop en kies "Loc wijzigen":


Kies vervolgens in het wijzigscherm voor het derde tabblad boven "Uitgebreid" en vervolgens het vijfde tabblad links:

Als je nu naar beneden scrolt zie je het vakje "Snelheidscurve", als je deze openklapt kan je kiezen uit de verschillende soorten curven, langzaam optrekken, daarna snel versnellen, of andersom, of ertussenin, etc, etc..

Duidelijk?

Koen
Re: Mogelijkheden CS
Citaat van: KNed op donderdag 10 april 2008, 00:12:27
Kies linksboven (of rechtsboven, net aan welke kant je loc staat) op de knop en kies "Loc wijzigen":


Kies vervolgens in het wijzigscherm voor het derde tabblad boven "Uitgebreid" en vervolgens het vijfde tabblad links:

Als je nu naar beneden scrolt zie je het vakje "Snelheidscurve", als je deze openklapt kan je kiezen uit de verschillende soorten curven, langzaam optrekken, daarna snel versnellen, of andersom, of ertussenin, etc, etc..

Duidelijk?

Koen
Wow! Heel duidelijk!
Maar je roept meteen een nieuwe vraag op: Hoe maak je eigenlijk zulke screenshots? :)

Groet en bedankt!
EgMaf
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
sluit je CS aan op je router/pc/netwerk/etc/etc
Zorg dat je te weten komt welk ip-adres je CS heeft.

Type in je webbrowser http://ip-van-cs/cgi-bin/screen en voila: een screenshot wat je kan opslaan...

Koen
Re: Mogelijkheden CS
Mijn CS zit nog niet an het netwerk (geen WiFi op de CS :p), dus ik kan het nog niet uitproberen....
Maar kun je het scherm van je CS zo ook va de PC bedienen? Zou wel leuk zijn, maar is vast een van de verzoekjes voor versie 2.05...

Groet,
EgMaf
Re: Mogelijkheden CS
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mogelijkheden CS
Nee, is puur een afbeelding ophalen...

Koen