Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

decoderinbouw in rijtuigen

Gestart door Mark147 vrijdag 14 maart 2008, 17:11:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
decoderinbouw in rijtuigen
Hallo allen,

Ik heb een hele stam rijtuigen verlicht met de strips van Digirails achter de NS 1631 aan.
9 Stuks, mooi gezicht en met stroomdoorvoerende koppelingen.

Wat ik nu wilde is een decodertje inbouwen met hetzelfde adres als de loc, zodat verlichting uit is in het schaduwstation. Nou ja, dat snappen jullie wel waarom blahblahblah.

Waar ik tegenaanloop is dit, een aantal locs heb ik inmiddels omgebouwd met de ESU decoder (zeer tevreden overigens!!!!) en ik dacht de oude decoders wel even te kunnen gebruiken voor de verlichting te schakelen.
Maarrrr, de ESU heeft 28 rijstappen en de Uhlenbrock 751 heeft er maar 14. Daar zit dus het probleem dus.
Ik kan ze zoals het nu gaat niet uitschakelen ivm het verschil in rijstappen. Wel als ik de loc op 14 rijstappen zet, dan is het geen probleem. Andersom, de 751 op 28 zetten lukt dus niet.

Weet iemand hier een oplossing voor, of moet ik een goedkope decoder met 28 stappen hiervoor aanschaffen ???

Groetjes en alvast bedankt,

Mark

Re: decoderinbouw in rijtuigen
Mark

Zelf schakel ik de schijnwerper van de scheeuwschuif wagon
met een Tams LD-W-3
Deze kosten denk ik rond de 10 euro

Groetjes
Peter R
Re: decoderinbouw in rijtuigen
Je kunt toch gewoon een functiedecoder nemen en je geeft deze het zelfde adres als de lok.

Mvg,
Peter
Re: decoderinbouw in rijtuigen
Klopt Peter, dat was ook de bedoeling en bij een andere stam rijtuigen met loc werkt dat ook prima.
Echter die zijn beide 14 staps omdat het beide decoders van Uhlenbrock, te weten de 751, zijn. Kortom, beide hebben hetzelfde adres.

De nieuwe situatie is de ESU in de loc met 28 stappen en in de rijtuigen de oude 751 met 14 stappen.
Situatie had ik al beschreven in het eerste deel van dit topic.

Zodra ik de loc op 14 stappen zet werkt het perfect, zodra ik deze op 28 zet, werkt de loc prima en frontverlichting gaat uit, maar niet meer de verlichting van de rijtuigen. Dat heeft dus te maken met de 14 en 28 staps decoders vrees ik.

Groeten

Mark
Re: decoderinbouw in rijtuigen
Citaat van: Mark147 op vrijdag 14 maart 2008, 17:11:04
Hallo allen,

Ik heb een hele stam rijtuigen verlicht met de strips van Digirails achter de NS 1631 aan.
9 Stuks, mooi gezicht en met stroomdoorvoerende koppelingen.


9 stuks maal 50 mA = 450 mA kan een decoder uitgang dit wel aan  :?

Mijn decoder kan max. 150 mA doorgeven.
Re: decoderinbouw in rijtuigen
Het aantal ingestelde rijstappen van de centrale moet overeenkomen met het aantal rijstappen van de decoder anders zal de verlichting niet goed werken.

Mvg,
Peter
Re: decoderinbouw in rijtuigen
Hoi Peter,

Dat klopt, daar was ik dus al achter.
Mijn vraag was dan ook of iemand hier een oplossing voor weet?
Andere "goedkope" decoder met 28 stappen erin dus?
Of de Uhlenbrock 751 erin houden en dan via koploper en bezetmeldpunt schakelen?
De laatste oplossing weet ik niet of dat wel kan eigenlijk, maar ik dacht het wel. (ben nog niet zo ver met koploper)

Hoi WdeWaal,

Geen idee eigenlijk of ie dat aankan.
Eerlijk gezegd niet over nagedacht. Tot nu toe doet ie het goed.
Alleen het aan- en uitschakelen gaat niet goed dus, maar daar word aan gewerkt.

Groeten

Mark
Re: decoderinbouw in rijtuigen
ron van den broek
gast

Re: decoderinbouw in rijtuigen
Hoi Mark,

Ben zelf ook Koploper gebruiker, maar kan geen antwoord geven op je vraag of dit met de bewuste decoder via een bezetmeldpunt/ blok binnen Koploper te regelen is. Ben zelf ook nog niet zover.
Maar stel je vraag dan op het Koploperforum voordat je verder met je decoders zit te hannessen.
Misschien is het simpel te regelen als je je vraag daar voorleg.

Mvg Ron