Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

blokkerende tandwielen - gefixt!! verslag volgt

Gestart door Vanderstangetjes vrijdag 02 juli 2021, 09:43:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
blokkerende tandwielen - gefixt!! verslag volgt
dag allemaal,

Voor een klein prijsje kocht ik een ogenschijnlijk fabrieksnieuwe 3001. Aangegeven was dat er een probleem is met de tandwielen.
Dus direct na ontvangst deze machine op de rollenbank gezet: loopt als een zonnetje (foto1).
Omschakelen naar achteruit: wielen blokkeren na een halve slag :-(

Dat eerste rondje was een gelukstreffer. De wielen blokkeren steeds, maar niet op een vaste plek of in een herhalend patroon.
Inmiddels het hele machientje uit elkaar gehaald, nachtje laten weken in de wasbenzine, opnieuw ingevet, maar zelfde euvel.
Ik heb heel rustig met de hand gedraaid en ieder tandwiel bekeken, maar zie niks. Geen stof, geen aangekoekte rommel, geen schade.

Wat ik wel zie: de wielen staan niet mooi gekwartierd. Voor de montage van de drijfstang maakt het niet uit, maar het tweede wiel van achteraf staat uit positie. Misschien is dat de oorzaak?

Zelf heb ik geen gereedschap om assen te demonteren. Ik zag hier vlak onder een draadje over poelietrekkers, maar die zijn bijna net zo duur als dit locje :-)

Is er iemand met tijd, zin en handigheid die eens wil helpen?
Liefst Den Haag of directe omgeving, waar ik op bezoek mag komen, of die naar mij toe komt. Dat hoort wat mij betreft ook bij de hobby. Dankjewel alvast!

groet van Jeroen
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Wanneer de wielen op één of meerdere assen niet goed zijn ingesteld, is dat het probleem.
De wielen aan één kant staan met een "kwartier" verschuiving ingesteld met de wielen aan de andere kant.
Wanneer ik naar mijn 36331 locomotiefje kijk (de recentere uitvoering van de oude 3001) dan staat aan de ene kant de drijfas geheel onderaan in het midden, en aan de andere kant een "kwartier" vooruit.

Bijlage is de explosietekening van de 3001, maar helaas laat dit de beide kanten van het locomotiefje niet zien m.b.t. de stand van de drijfstangen.


Willy
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Dag Willy,

dank voor je reactie.
Nog een toelichting, want ik zie dat ik niet helemaal correct beschreven heb wat ik bedoel.

Het gaat niet zozeer om de stand van de wielen aan de linkerzijde ten opzichte van rechterzijde.
Maar aan één kant -rechts, waar de tandwielen zitten- staan ze niet mooi in lijn.
Ik heb dit nu met groene streepjes in de foto gezet (foto 3a).

Nogmaals, ik weet niet of dit het blokkeren veroorzaakt, maar het is het enige wat ik zie.
De wielen blokkeren ook zonder dat de drijfstangen gemonteerd zijn.

De zijdelingse speling van de wielen lijkt in orde. Er kunnen geen tandwielen langs elkaar heen gaan draaien. Het voelt ook alsof de wielen stevig op de assen zitten. Niet dat iemand er al eens flink aan heeft zitten trekken. Ze staan ook allemaal netjes op 14,5 mm.

Jeroen
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Citaat van: Vanderstangetjes op vrijdag 02 juli 2021, 11:20:44
Ze staan ook allemaal netjes op 14,5 mm.
Zo netjes is 't niet. Moet 14mm (tussen de flenzen) zijn...
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Wanneer de drijfstangen niet gemonteerd zijn moet de lok gewoon goed rijden.
En bij dit lokje,worden de drijfstangen alleen op de buitenste wielen gemonteerd.
De twee middelste niet en dan maakt het kwartieren van die twee wielen niets uit.
Maar op de foto lijkt dat het achterste en voorste niet helemaal goed staan,
en wanneer de drijfstangen gemonteerd worden lopen ze zeer waarschijnlijk vast.
Grt. Jo
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
@Wim: inderdaad tussen de flenzen meet ik 14 mm.  :) Bij alle assen dezelfde afstand.

@Jo: de wielen blokkeren ook zonder dat de drijfstangen gemonteerd zijn.
Ik zou ook zeggen dat de stand van de wielen willekeurig mag zijn, zónder drijfstangen. Immers een tandwiel is overal gelijk.
Maar ja.... toch loopt er iets vast en ik zie geen enkele afwijking.

Daarom dacht ik de wielen er eens af te halen en dan weer terug te plaatsen. Misschien komt het euvel dan aan het licht.
Veel erger kan het in ieder geval niet worden.
Gewoon een leuk hobbyklusje.
Maar wie heeft gereedschap, ervaring en zin (en tijd) om een keer te helpen?

Jeroen
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
ik las: "Inmiddels het hele machientje uit elkaar gehaald"   Hoe ziet het anker en de busjes van de borstels er uit?  Kan daar niets blokkeren?
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
@Wim:

het blokkeren treedt op in het "kaal geplukte" machientje zoals het op de laatste foto 3a staat.
Als ik voorzichtig met de hand draai (met mijn duim op het middelste loopwiel) dan blokkeert het niet steeds op dezelfde positie.
Mijn vermoeden is daarom dat het gebrek bij één van de kleinere tandwielen moet zitten.
Maar ik kan nog geen patroon ontdekken.

Bedankt voor het meedenken!

Groet, Jeroen
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Ik heb ooit eens iets gelezen over het 'kwartieren' van de wielen. Kan dit een/het probleem zijn?
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Allen,

Hieronder voor de volledigheid een foto van de ingewanden. Alles hartstikke nieuw en nauwelijks gebruikt. Het probleem zit echt in de body en/of tandwielen.

Ik kocht het puur voor de lol, het is de loc uit de jubileumset 2874. Hij werd van de week als defect aangeboden op MP en ik betaalde drie tientjes.
Er staat hier al een heel rijtje varianten van dit locomotiefje, maar deze met bedrijfsnummer E6304, had ik nog niet.
Omdat hij uit de jaren '80 is, dacht ik dat misschien hard geworden olie het euvel kon zijn.

Eerder bouwde ik een oude E63 om naar digitaal, het verslag lees je hier.

Ik vind het gewoon geinige dingetjes. Wie ook? (en heeft zin in dit klusje?)

Jeroen
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Stuur maar op naar me.
grt. Jo
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
@Jo, je hebt een PB.
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Jo (Stoombr38) heeft hulp aangeboden. Heel aardig, maar we wonen 2 uur rijden van elkaar vandaan.
Iemand in (de buurt van) Den Haag? (Lisse, Alphen, Gouda, Rotterdam, Hoek van Holland, binnen die afstand ongeveer?)

dank!

Jeroen
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
is het kunststof tandwiel nog heel geen scheuren of kleine puntjes af
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
@Bjr: dank je voor deze tip! Dit blijkt inderdaad het geval.

Ik heb mijn andere bril opgezet en er nog eens een loep bij gepakt.
Weer gedraaid aan de wieltjes , en inderdaad bij 1 tandje is een stukje afgebroken (foto5).

Dankzij de tekeningen van Willy weten we dat het om nummer 20 005 gaat.
Vervolgens blijkt dat je die nog gewoon kan bestellen op eBay. Kost 3 euro plus 1,30 verzendkosten. Top! Meteen gedaan.

Het afgebroken stukje is zo klein dat je het nauwelijks ziet. Maar dit is wel het punt waarop de constructie steeds blokkeert, zodra dit raakt aan het "Unteres beisatzrad Z33/12" (in de tekening).

Als zich nu nog iemand meldt die hier een leuke klus in ziet, om samen de wieltjes eraf te halen en de nieuwe te monteren?
Dan breng ik het hele spul mee, en koffie/koeken/snacks/bier (daar komen we wel uit :-))

Groeten van Jeroen
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Als je de binnen liggende tandwieltjes eruit haalt dan hoef de wielen er niet af te halen.
Asjes eruit tikken met een dreveltje.
Grt. Jo
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Ergens in haar levensloop zijn er al (tand)wielen los geweest, anders zouden de loopwielen aan tandwielzijde niet tov. elkaar zijn verdraaid, wat nu wel het geval is. Ik zou de hele zaak - dus alle assen en tandwielen - even lostikken met een dun dreveltje en na schoonmaken weer in de juiste stand monteren.
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Grappig (of eigenlijk niet), ik heb deze loc ook en deze is zgan. Precies het zelfde euvel en heb me ook rot gezocht waarom de loc blokkeert. Zal de loep er eens bij pakken om het kunststof tandwiel te bekijken. Gr.Hans
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
fijn dat ik heb kunnen helpen
heb dit probleem al vaker gehad, vooral bij N spoor

mvg
Jessie
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Dank voor de reacties weer, heren!

Dit project is nog niet afgelopen. Eerst maar eens even afwachten tot het nieuwe tandwieltje is bezorgd. Komt uit Italië.

@Hans: ik heb er gelijk twee besteld. Dus als het allemaal goed gaat, houd ik er één over. Die is dan voor jou, als dat nodig is!

Intussen ga ik mij verdiepen in een manier om dat drevelen netjes uit te voeren, zonder verder schade te veroorzaken.
Maar ik sta ook open voor samenwerken op dat vlak (dat heb ik nu toch al vaak genoeg aangegeven :-))

Rest van het weekend andere zaken, maar wordt vervolgd.

groeten van Jeroen
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Ik heb die asjes er ook wel eens uit getikt, gewoon met een klein spijkertje, zodat je het asgat niet raakt.
Leg het frame op een blok hout en ondersteun het daar waar nodig is met een ander stukje hout, zodat het frame stabiel ligt en de energie van de hamer door het hout wordt opgenomen en niet door het frame.
Je hoeft ook niet hard et slaan, een klein tikje is soms al genoeg.
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
De post heeft vanmorgen een enveloppe uit Italië gebracht. Het klusje kan verder!
Alleen lukt dat niet onmiddellijk, wegens andere prioriteiten, maar ik meld het hier weer zodra het verder gaat.

Goede service dus uit Italië!

Wat ik jullie niet wil onthouden: op eBay (duitsland) vind je veel advertenties van deze zaak (zie ook de foto). Bij de bezorging zat een briefje met de belofte dat je 10% korting krijgt op de prijs die op eBay staat, als je rechtstreeks bij de winkel bestelt-dus niet via eBay. Om dat te doen, ga je naar de website (zie onderaan op de foto) en stuur je een email met je bestelling. Ik geef 't maar ff door (heb geen aandelen).

veel hobbyplezier!  Jeroen.
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Ik heb de loc onder de loep gehad en ja hoor, 2 tanden zijn gewoon weg van het plastic tandwiel. Onbegrijpelijk daar de loc in nieuwstaat is, wss goedkoop tandwiel. Gr, Hans
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
LS .
Dat het tandwiel goedkoop is, is logisch, want in grote aantallen geproduceerd.Echter is de kwaliteit gewoon goed.
Het probleem is dat op het moment , door de uitgeharde olie , anker en aandrijving is vast komen te staan ,men geforceerd aan de wielen gaat duwen teneinde de aandrijving weer gangbaar te maken.Daar kunnen te kunsstoftandwielen niet tegen en verbuigen de tandjes met alle gevolgen vandien.Dit euvel laat zich moeilijk duiden.Pas onder een loep oid kun je zien dat de tanden zijn beschadigd.
Ik heb dit bericht te laat gelezen, anders had ik al gelijk kunnen vertellen wat de oorzaak was (door mijn ervaring van jaren lang treinenreparaties).

Groet,Koos
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Voordeel van de Märklin tandwieloverbrenging is dat door te proberen de wielen te "bewegen" vaststellen of de overbrenging en motor "werkt".
Nadelen: zoals hierboven gemeld het "kapot draaien" van de zwakste schakel i.e. de kunststof tandwielen, maar ook het "losdraaien" van de aandrijfwielen op de as.

Willy
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
@Jeroen, e.a.
Mijn ervaring is ook dat dit een prima leverancier is. Levert keurig verpakt het bestelde af. Met G**translate is het ook goed met hen te communiceren. En ik heb ook geen aandelen maar deel mijn positieve ervaring.
Ik huiver ook altijd bij reparaties aan de tandwielen. Bij sommige loks ontkom je er niet aan de wielen van de as te halen. Märklin heeft dan de lok niet echt voor reparatiedoeleinden geconstrueerd vind ik. De tanden van de tandwielen direct of als tweede tandwiel na het ankeras-tandwiel is vaak eentje met een groot en klein aantal tanden. Bij zo´n vertragingstandwiel noem ik het maar slijten na vele jaren de kleine tanden af en zie zo´n dubbele tandwiel maar eens te vervangen. De overbrengende tandwielen schuiven langs elkaar en je moet dan vaak eerst een wiel loshalen voordat je het rijtje tandwielen van de aandrijving op volgorde weg kunt nemen. En dan alles weer precies op maat monteren vind ik een kwelling. 
Dirk :-{(( 
Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 17 juli 2021, 11:41:45
Voordeel van de Märklin tandwieloverbrenging is dat door te proberen de wielen te "bewegen" vaststellen of de overbrenging en motor "werkt".
Nadelen: zoals hierboven gemeld het "kapot draaien" van de zwakste schakel i.e. de kunststof tandwielen, maar ook het "losdraaien" van de aandrijfwielen op de as.

Willy

LS
Je kunt de lok ook gewoon op de rails zetten om te testen of alles soepel draait.Is denk ik beter om te testen.

Groet,Koos

Re: blokkerende tandwielen - hulp gevraagd
Ook ik heb al een paar keer bij die leverancier uit Italie gekocht.
Vond zijn antwoordtijd niet van de beste maar voor de rest helemaal geen klagen over.
Lage verzendkosten (zeker wanneer vergeleken met de oosterburen), alles goed verpakt en alles van goede kwaliteit!
Re: blokkerende tandwielen - gefixt !! verslag volgt


dag beste mensen,

dank voor de reacties sinds mijn voorlaatste post. Inmiddels kan ik melden dat het is gelukt om het tandwiel te vervangen.
Gewoon de stoute schoenen aangetrokken en aan de slag gegaan.
Zal nog een mooi verslag maken, volgt!

Groet van Jeroen
Re: blokkerende tandwielen - gefixt!! verslag volgt
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: blokkerende tandwielen - gefixt!! verslag volgt
Goedemorgen,
Kan het zijn dat ik helemaal geen kunststof tandwielen heb in mijn 3001 uit 1955 oid.? Mijn directe probleem zit wrs. in de as van het dubbele tandwiel 20 009, dat tandwiel "slingert". Asje eruit tikken met spijker? Dunne drevel of passend persje heb ik (nog) niet......Tis lastig om beide einden van het asje in lijn te krijgen en/of houden bij het eerste pogingen om asje eruit te tikken......
Iemand nog een tip?
Met groet,
Jan Willem
Re: blokkerende tandwielen - gefixt!! verslag volgt
LS Zowel de tandwielen 200050 en 200090 zijn in stalen ,dan wel in kunststof uitvoeringen leverbaar.
200090 heb ik ,nieuw, in beide uitvoering voorraad leverbaar.
Als het tandwiel slingert is het gat tandwiel uitgesleten.Aspen is vaak harder dan tandwiel vandaar de slijtage.Demontage en montage is een handigheidje.Gebruik wel een dreveltje om de aspen te verwijderen.
Met vr :D  groet, Koos