Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel

Gestart door Stefanius zaterdag 11 november 2023, 22:18:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Goedendag,

Ik heb vandaag in Houten een 3111 op de kop getikt. Eenmaal thuis kwam ik er al snel achter dat bij het passeren van een wissel die hij moet openrijden (zowel M als C rails) uit de baan loopt. Dat komt omdat de voorwielen (die bij dit soort stoomtreinen altijd een beetje los erbij hangen) veel te licht lijken te zijn. Ik heb andere stoomloks erbij gepakt en daar lijken ze wat zwaarder te zijn. Hebben anderen soortgelijke ervaringen met deze of andere locs en veel interesanter: Wat zou een oplossing zijn?
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Even dat voorloopstel losschroeven dan kom je als het goed is een messing veerplaatje tegen dat je iets strakker kunt stellen (buigen).
Echter ook weer niet té strak want ook dan gaat je 3111 ontsporen.
Mooie loc trouwens :thumbup: .
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Er moet een stukje koper/messing zijn die het voorloopstel op de rails drukt, denk ik.

Groet, Anne W
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Dank! Dan ga ik dat proberen
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Onderdeel 31 ...


M-3111 Explo detail.jpg


Willy
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Je zou jezelf kunnen afvragen waarom ga je een wissel openrijden? Dit veroorzaakt alleen maar problemen, ook bij rijtuigen die kunnen ontsporen. Ook bij bovenstaande aangedragen oplossingen blijft dit gebeuren.
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
@citaat Omdat niet iedereen volledig automatisch rijdt waardoor er wel eens een wissel opengereden wordt; bovendien heeft niet iedereen alle wissels van een aandrijving voorzien.

Ikzelf heb hier werkelijk nog nooit problemen mee gehad. Het ontspoort hier zeker wel eens op m'n M-rails maar niet met het openrijden van wissels.
En hoeveel schaduwstationds zijn er niet uitgevoerd met handwissels aan de uitrijkant? Hebben al die modelspoorders daar dan ook grote problemen mee zoals jij schetst?
Volgens mij valt t reuze mee ;) .
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Standaard Märklin wissels kunnen prima opengereden worden, die zijn er voor gemaakt. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Roco en de oude Fleischmann wissels. Daarintegen kunnen Peco wissels niet opengereden worden, of je moet een hele zware lok ervoor gebruiken. Met een wagon lukt het zeker niet.
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Er zullen vast nog meer fabrikanten zijn waar het niet kan Henk, maar Stefanius schrijft in z'n openingspost dat hij op M- en C-rails rijdt.
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Ah!  Dank voor de reacties.

Voor wat betreft het open rijden van wissels, dat doe ik al (met tussenpozen van onderbreking van de hobby ;) ) ruim 30 jaar en gaat altijd goed met een variateit aan lokomotieven. Zowel op C als op M rails nooit problemen gehad en heb ik handwissels soms als uitrijwissel liggen of gebruikt in een keerlus. Alleen bij deze lok gaat het dus mis.

Met een beetje liefde en geduld heb ik het probleem deels kunnen verhelpen, maar die voorloopwieltjes blijven toch een beetje zweven, zodat ze er toch uitlopen zodra de lok dit een goed idee vindt. Echter, meer opspannen van het plaatje gaat niet meer lukken, hij zit al aardig aan de max en dit wordt ook begrenst door het lipje dat aan de andere kant moet vergrendelen in de lok.
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Ik gebruik K-rails handwissels als open te rijden wissels in de schaduw stations.

Tot op heden geen problemen mee.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
Je kan nog proberen een (schakel)magneetje onder het voorloopstel te plakken. Dat geeft 1) iets meer gewicht en 2) meer aantrekkingskracht bij de M-rails.
Heb dezelfde ellende bij een BR 38 en een BR 18.5 en in de meeste gevallen helpt daar dat magneetje. Zorg dat het magneetje de massa niet raakt (papiertje ertussen), anders heb je weer een probleem met de omhoog komende puko's op een wissel.

Groet, Paul
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
En dan moet je weer uitkijken dat de blikken wisseltongen niet gemagnetiseerd raken :? .
Re: Marklin 3111 loopt uit de rails bij het openrijden van een wissel
 @citaat Daarvoor kan je bij Ali weer een demagnetiseur kopen.
Overigens rijd ik al jaren met magneetjes onder de locs, voor de reed-contacten, maar heb van gemagnetiseerde wisseltongen geen last (in ieder geval nooit iets van gemerkt).

Groet, Paul