Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Sluitlicht Wagon

Gestart door Brillie zaterdag 21 augustus 2021, 20:44:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2019

offline
Sluitlicht Wagon
Ik heb als proef een oude wagon voorzien van sluitlichten binnen verlichting was er al.
Het idee was om dit te doen met licht geleiders.
Ik heb 3 maten 1mm 1,5 mm en 2mm.
Ik heb gekozen voor 1,5mm
Je neemt een stukje banenprint 3 banen.
Bepaald de breedte voor inbouw.
Neem 2 de zelfde stukken boor aan beide uiteinden van de voorste print ruim 1,5mm in het bestaande gat in de middelste baan.
Op de achterste print haal je een stukje van de middelste baan weg waar de smd led komt.
Plaats de smd led in de achterste print over het middelste gat daar waar de voorste print is opgeboord.
Soldeer de smd led aan beide buitenste banen onderbreek de bovenste baan en plaats de andere led omgekeerd dus in serie.
De onderste baan zou je kunnen onderbreken en een weerstand er over zetten.
soldeer de voorste en achterste print met afstand aan elkaar.
Bepaal voor de bovenste baan waar plus en min komt en soldeer dan de gelijkrichter.
Maak een stuk licht geleider op lengte plaats die door beide gaten tot boven de led.
Maak de buiten zijde van de geleider zwart (permanentmarker) en voorzie de uit einden van wat rode glasverf transperant.
Bij de volgende zou ik de weerstand in de onderste baan zetten en een condensator na de gelijkrichter.
Zie foto's
Johan

Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Sluitlicht Wagon
je weerstand steeds in het gelijkgericht gedeelte zetten en de condensator ook.Voorbeelden genoeg hier in de wiki
Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2019

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Lees de tekst eens goed.
Het was een proef en lees eens wat er onder staat.
Het was meer een proef om de licht geleider uitgelijnd te krijgen voor de led
MVGR Johan
Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Sluitlicht Wagon
yep en dus is de opmerking een aanvulling en verduidelijking voor verder leden.Zal mij in het vervolg dus wel onthouden van raadgeving.
Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2019

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Zoals je ziet aan de leds op de machine klem komen de leds van een strip.
Ik soldeer ze niet los maar knip ze er uit.
kontroleer waar de plus op moet en plak ze dan op de print en soldeer ze.
Op de foto lijkt het niet erg rood maar dat komt door de kamera.
De gloed op de machine klem is duidelijk rood.
Eventueel een 2e laag glasverf transperant er op.
MVGR Johan
Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2013

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Citaat van: bellejt op zaterdag 21 augustus 2021, 20:47:34
je weerstand steeds in het gelijkgericht gedeelte zetten en de condensator ook.Voorbeelden genoeg hier in de wiki
@Johnny,
Hele goeie opmerking als je namelijk mensen die geen verstand hebben van electronica het verkeerde aanleerd gaat het een keer fout of het werkt gewoon niet goed.

@Johan,
Jou opmerking lees eens goed:

Citaat van: Brillie op zaterdag 21 augustus 2021, 20:44:27
....
Bij de volgende zou ik de weerstand in de onderste baan zetten en een condensator na de gelijkrichter.
Zie foto's
Johan

Zegt niet dat wat je nu gemaakt heb eigenlijk fout is en toevallig een LED laat branden.
Beter zou zijn om uit te leggen waarom je die weerstand in de onderste baan zou zetten.

Nog even een vraagje:
Hoe zet je die sluitverlichting "aan en uit" (of gaat die met de baanspanning mee "aan en uit")?

Mvg,
Peter


Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Dag Johan.

Simpel ontwerp, doch effectief  :thumbup:
Bedankt voor het delen!

Groeten,

Erik.
Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2019

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Dankje voor je opmerking.
3 banen de middelste om de 2 printen te verbinden en de glasvezel midden op de leds te laten uitkomen
De bovenste is onderbroken de plus naar een kant de min naar de andere.
De onderste baan verbind beide leds deze staan in serie
Op de laatste foto is die onderbroken en zit er een weerstand tussen beide leds.
Op de bovenste zit de gelijkrichter en de kondensator duidelijk te zien op de laatste foto.
Ik wilde het zo kompakt mogelijk hebben ik rijd analoog en zet dus geen verlichting aan of uit.
De test was in eerste plaats bedoeld de glasvezels in het midden van de leds te krijgen.
Ik heb op mijn site ook al mijn zelf ontworpen hard en software gedeeld en als iemand vragen heeft wil ik ze best beantwoorden.

MVGR Johan
Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Sluitlicht Wagon
op den duur gaat die transparante rode verf verkleuren; beter is het om gewoon rode led's te gebruiken, maar dat gaat niet als je ze uit een witte ledstrip knipt natuurlijk. voor de rest een goed bruikbaar ontwerp, bedankt voor de tip :thumbup:.
Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2008

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Leuk project  :thumbup: 

Ik gebruik zelf ook wel eens voorbedraadde rode 0402 smd-leds, die ik dan in een krimpkous stop met aan de andere kant de lichtgeleider. Even verwarmen en klaar. Dan heb je helemaal geen lichtlekkage meer.
Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2019

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Hoi Eric  laat je de krimpkous met glasvezel door lopen tot buiten de wagon zodat je alleen het eind ziet van de glasvezel.
In mijn seinen zitten allemaal witte lampjes  met rode groene en gele glasverf transperant en daar ben ik het niet tegen gekomen.
Of het is mij niet opgevallen.
Maar voor de seinen had ik geen alternatief heeft te maken met mijn werk bij de spoorwegen.
Ik heb nog een aantal smd rgb leds liggen die had ik ook kunnen gebruiken niet aan gedacht.
In de tunnel heb ik een strip waarvan ik blauw laat branden meer voor als ik aan de achterkant naar binnen kijk.
Maar maak jij het uit einde niet rood voor als ze uit zijn ?.
Bedankt voor de tip ik ga het zeker proberen.
MVGR Johan

Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2019

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Hoi Eric.
Ik heb snel even het geprobeert met een witte led.
Om de led recht in de krimpkous te krijgen heb ik een ronde staaf aan de andere kant er in geschoven en met een pincet de led daar tegen aan geduwd daarna de led vast gekrimpt.
Daarna de ronde staaf er uit en de rest over de glasvezel gekrompen.
De krimpkous waar de led net inpaste krimpt niet ver genoeg voor 1,5 mm glasvezel.
bij 2 mm zal het waarschijnlijk wel lukken maar mijn oplossing is een dunnere krimpkous over de glasvezel.
Alleen had ik dat moeten doen voordat ik de dikkere krimpkous ging krimpen dan had hij er mee ingezeten en afgesloten.
Ik heb niet gekeken naar de lengte ik heb maar wat afgeknipt voor de test het kan best wat korter.
Het werkt goed en snel bedankt voor de tip.
Bijgevoegd wat foto's van de test.
Als het niet is wat jij bedoeld dan graag een opmerking hoe het beter of anders kan.
MVGR Johan

Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2008

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Hoi Johan,

Dat is ongeveer hoe ik het ook doe ja.  Maak je de krimpkous wel warm?  Hij zou daarna lichtdicht af moeten sluiten (als je de goed krimpkous gebruikt).  Het is even passen en meten met de led, hij moet recht zitten voor je de krimpkous warm maakt.

Hier wat voorbeelden : https://photos.app.goo.gl/np9EapT3A6dgWzqPA   en    https://photos.app.goo.gl/FvQYuaihhDW4cCRC6

Groetjes,
Erik
Re: Sluitlicht Wagon
Lid sinds: 2019

offline
Re: Sluitlicht Wagon
Aan de foto's te zien aardig wat te hobbyen.
Als ik het inschat gebruik je lichtgeleiders die dikker zijn als 1,5 mm.
en het lijkt of jouw smd leds kleiner zijn want de smd valt weg achter de licht geleider.
Ik krimp net zo lang tot de minimale diameter bereikt is.
De foto's verduidelijken veel.
En de methode is ideaal.
MVGR Johan