Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Modulebakken elektra

Gestart door Dontor donderdag 08 juli 2021, 18:21:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modulebakken elektra
Lid sinds: 2019

offline
Modulebakken elektra
Hallo medebouwers.
Ik zit met een, misschien simpele, vraag.

Als je een module(baan/bak) maakt. Moet ik dit dan zien alsof het een op zichzelf staande baan is? Ik bedoel het volgende:
Maak je elke module, op vlak van elektra, als een modelbaan die op zichzelf werkt en die je dan later aan een tweede (derde, vierde, ...) module kan koppelen? Eigen wisseldecoder, eigen seindecoder, eigen sturing voor verlichting, enz ...
Zie ik het juist dat elke module zowel op zichzelf kan werken als gekoppeld?
Re: Modulebakken elektra
Mij lijkt dat je dat zelf bepaalt.

Maar het wordt wat duur denk ik als je zo'n module autonoom wilt laten werken. En is het wel nodig, ga je wel eens met zo'n bak op pad om met anderen te koppelen?

Gr, Ben.
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2019

offline
Re: Modulebakken elektra
Ik speel met het idee vanuit oogpunt van gemak. Indien ik mijn baan zou opbouwen in modules kan ik eenvoudiger een module uitnemen en verplaatsen naar bijvoorbeeld beneden om op koude winteravonden aan de haard te kunnen knutselen (klinkt gezellig hé  ;)) Of kan je bijvoorbeeld een module in je woonkamer zetten om tentoon te stellen.

Ik heb het principe gezien op YT van een man die aparte modules bouwde en ze koppelde in zijn treinkamer. Naar wat ik dacht werkte de module ook volledig op zichzelf. Maar, ik kan het filmpje niet direct terugvinden. Als er ergens iets fout gaat lijkt het me ook eenvoudiger om problemen te verhelpen. Maar, ik stel dus de vraag om te weten te komen of mijn idee
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Modulebakken elektra
Hi Dontor,

Ik heb meegewerkt aan een grote Module baan met een Moap waaruit we met een man of 10 werkten.
Alles stond op schema en een blok bestond uit 2 x module van 120 cm, dubbelsporig.
Alle andere "bijzonder" modules b.v. hoekstukken van bv 45 graden waren altijd met de eerst module verbonden (dus dan een iets langer blok).
Op de eerste module zat de 1e bezetmelder en op de tweede module zat de 2e rem/stop melder en het sein.
Daaronder ook de (bezetmelder) decoder en evt. wissel decoder (die zat dan weer aan de rail-voeding).
De Rail-Voeding werd gewoon onder elke module doorgelust met PTT stekkers en die zat bij de centrale en PC (apparte kast).
Daarnaast liep er ook een ethernet kabel met RJ45 (door alle modules) die de bezetmelders verbonden.

groet
Harald
Re: Modulebakken elektra
Citaat van: Dontor op donderdag 08 juli 2021, 19:06:04

Ik speel met het idee vanuit oogpunt van gemak. Indien ik mijn baan zou opbouwen in modules kan ik eenvoudiger een module uitnemen en verplaatsen naar bijvoorbeeld beneden om op koude winteravonden aan de haard te kunnen knutselen (klinkt gezellig hé  ;)) Of kan je bijvoorbeeld een module in je woonkamer zetten om tentoon te stellen.


Da's inderdaad een voordeel (nou ja, ik persoonlijk moet er niet aan denken  ;) ). Maar je vraag ging over elektra en het hangt er dan maar net van af wat je daar onder verstaat. Als je een module bij de haard hebt staan en je wilt er mee rijden zul je dus ook je centrale moeten koppelen etc.. En als je elders al je modulen aan elkaar hebt gezet zul je veel koppelingen moeten maken tussen de bakken. En daar komt nog bij dat bakscheidingen doorgaans heel erg lelijk zijn.

Als je op één bak drie wissels hebt die een decoder behoeven gooi je geld weg immers doorgaans kun je 4 - 8 wissels aansturen met één decoder. Enz..

Gr, Ben.
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modulebakken elektra
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 08 juli 2021, 19:50:26
Als je op één bak drie wissels hebt die een decoder behoeven
gooi je geld weg immers doorgaans kun je 4 - 8 wissels aansturen met één decoder. Enz..

Citaat van: Dontor op zaterdag 25 januari 2020, 14:03:58
Sinds enkele dagen in het bezit van een Roco digitale set in combinatie met een Z21.

Ik ben ook voorstander van modulaire bouw, om min of meer dezelfde reden.
Mijn baan is analoog. En daarom is de "elektra" een stuk simpeler.
Maar de trafo moet wel mee naar beneden om ermee te rijden.
Idealiter heeft elke module minimaal één eigen analoge trafo (2 trafo's bij 2 richtingen).

Overigens heb ik analoog servo decoders in gebruik, en er passen 4 servo's op één ESU-decoder.
Dus probeer ik ook eenheden van 4 servo's toe te passen op 1 module.
Dat hoeven niet allemaal wisselservo's te zijn (Bijvoorbeeld 6 wissels en 2 locloods-deuren).

Wat dat betreft geef ik Ben gelijk.
Je moet een beetje letten op hoe je het optimale nastreeft.
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2010

offline
Re: Modulebakken elektra
Volgens mij gebruikt Ben terugmelding over loconet van uhlenbrock.
Ik dacht dat je van deze decoders ook de ingangen kunt omprogrammeren naar uitgangen om wissels of servo,s  aan te sturen. Dit kan hij vast wel bevestigen of tegen spreken.

Dan krijg je een systeem dat per module of twee modules je baan met een centrale laat communiceren.
En wordt t al weer betaalbaar.

Rijspanning kun je per groep modules regelen.
Een moderne betaalbare connector is de speakon. Gemaakt om vermogens door te voeren.
Ik heb thuis ook diverse baandelen waarvan baan en voeding voor decoders met deze pluggen wordt doorgelust.
Re: Modulebakken elektra
 @citaat Ja dat kan ook, magneetrartikelen dan, geen servo's.
Re: Modulebakken elektra
hoi,

Bekijk eens de bouw van mijn "nieuwe" baan. Denk dat je dan behoorlijk wat info vindt over dit onderwerp.

Citaat van: Dontor op donderdag 08 juli 2021, 18:21:54
Maak je elke module, op vlak van elektra, als een modelbaan die op zichzelf werkt en die je dan later aan een tweede (derde, vierde, ...) module kan koppelen? Eigen wisseldecoder, eigen seindecoder, eigen sturing voor verlichting, enz ...

Kan. Ik heb het eigenlijk wel. Ik lus alleen baanspanning c.q. Digitale Signaal (bij mij DCC-protocol) en een hulpspanning van 12V voor de voeding van wisseldecoders en verlichting. Daarvoor gebruik ik 4-polige XLR-stekkers. Daarnaast kan ik eventueel met netwerkkabels de s88-bus doorzetten naar de centrale.

Je zal in je ontwerp van je baan rekening moeten houden met "verlies" van niet gebruikte aansluitingen op wisseldecoders, schakeldecoders en bezetmelders.  Een beetje goed uit meten dan kan dat best meevallen. Zeker als je kijkt naar bijvoorbeeld voor alternatieven zoals de Mardec / DCCNext. Die relatief goedkoop zijn en volledig in te stellen zijn naar eigen inzicht. Zelf heb ik bijvoorbeeld nog een hele serie "enkelvoudige servodecoders" liggen.

Citaat van: Dontor op donderdag 08 juli 2021, 19:06:04
Ik speel met het idee vanuit oogpunt van gemak. Indien ik mijn baan zou opbouwen in modules kan ik eenvoudiger een module uitnemen en verplaatsen naar bijvoorbeeld beneden om op koude winteravonden aan de haard te kunnen knutselen (klinkt gezellig hé  ;)) Of kan je bijvoorbeeld een module in je woonkamer zetten om tentoon te stellen.

Dat doe ik ook met de bouw van de modules. Ik haal ze uit de baan en bouw op een paar schragen. Het is gemakkelijk controleren of het een en ander goed werkt voordat alles weer in de baan zit. Heb ook al een keer een paar modules mee gehad naar een open weekend van een modelspoorclub. Centrale en verlichting er aan en de boel werkte  :)

Citaat van: Dontor op donderdag 08 juli 2021, 18:21:54
Zie ik het juist dat elke module zowel op zichzelf kan werken als gekoppeld?

Dat kan bij mij wel. Ik steek de een kabel met XLR-stekker in de modulebak en bij de centrale. Die ik in speciale bakjes heb zitten om gemakkelijk te verbinden en mee te nemen. Dan werkt de boel.

:offtopic:
Citaat van: Jan22 op donderdag 08 juli 2021, 23:07:31
Mijn baan is analoog. En daarom is de "elektra" een stuk simpeler.

Wat is "simpeler"? Denk dat daar de meningen verdeeld over zullen zijn.

:offtopic:

Groet Ronald.
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modulebakken elektra
Citaat van: ronaldk op vrijdag 09 juli 2021, 09:38:29
Daarvoor gebruik ik 4-polige XLR-stekkers. Daarnaast kan ik eventueel met netwerkkabels de s88-bus doorzetten naar de centrale.
Ik hap niet in je offtopic opmerking, maar wel in de zinvolle toevoeging van kabel en stekker type. Bij jou toevallig (?) XLR en netwerkkabels. Bij mij toevallig (?) sub-D connectors. Dat zijn connectors die je (aan elkaar) vast kunt zetten, in tegenstelling tot b.v. SCART-kabels waarvan de stekkers niet aan elkaar vast te zetten zijn, waardoor er altijd speling blijft, met onzekere verbindingen tot gevolg. Vast kunnen zetten, is een ding. Ook van belang is dat twee stekkers maar op 1 manier in elkaar passen (Dat geldt wel voor SCART-stekkers , maar dat is dus niet genoeg).
Re: Modulebakken elektra
 @citaat Bron afbeelding?
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2014

offline
Re: Modulebakken elektra
Als je verbindings stekkers vast zitten aan de bak kun je ze ook vast houden door de bakken te koppelen.
Verder moet je ook kijken of de pinnen het vermogen aan kunnen wat er mogelijk op komt.
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Modulebakken elektra
Hoi,

Bij de 3railforum modulebaan doen we een combinatie van beide. Bijna iedere module heeft een eigen remmodule, maar zaken als b aanspanning en doormelding zijn weer allemaal aan elkaar doorgelust met de al eerder genoemde speakon stekkers en sub-d stekkers. Dit werkt eigenlijk vrij probleemloos.
Als je eens wil zien hoe dat er in de praktijk uitziet zou ik je willen aanraden om naar ons speciale hoekje op dit forum te gaan.

Helaas zijn we door Corona al heel lang niet meer bij elkaar geweest en dat is te zien in het gebrek aan voortgang bij de meeste bakken.
Re: Modulebakken elektra
hoi,

Citaat van: Jan22 op vrijdag 09 juli 2021, 17:28:57
Bij jou toevallig (?) XLR en netwerkkabels.

Nee, niet toevallig. Er is bewust gekeken naar bepaalde type verbindingen. Vanwege bepaalde stroomsterktes. Je zult toch moeten kijken voor welke stroomsterktes bepaalde verbindingen geschikt zijn. De netwerkkabels zijn niet meer dan terugmelding.
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2019

offline
Re: Modulebakken elektra
Allen dank voor jullie insteek.

@PaT: ik ga eens snuffelen in jullie hoekje

@RonaldK: Ik volgde al een tijdje je draadje over de bouw van je modulebaan. Het type aansluitingen/connectoren moet ik me nog eens in verdiepen. Goed dat je dat opmerkt.

Drie modules kan ik zonder probleem zetten in mijn hobbyruimte. Meer is praktisch niet mogelijk om ze "aangesloten" continue te laten staan. Daarom mijn idee om afzonderlijke modules te maken die je, indien gewenst, wel kan aansluiten. Het is niet de bedoeling om op beurzen te gaan staan of continue de modules te verplaatsen. Het gaat mij dus puur om praktische overwegingen. Dat het een pendelbaan zal worden lijkt me ook ideaal hiervoor.

Ook al ben ik jaloers op grote, vaste, modelbanen. Nu moet ik (tot er ooit ruimte beschikbaar komt) het doen met de plaats die ik heb. In een verlofperiode zou ik de volledige baan dan wel eens kunnen uitzetten in bijvoorbeeld de garage. Maar, ondertussen zou ik de fun hebben aan de bouw van de modules.
Re: Modulebakken elektra
hoi,

Citaat van: Dontor op zaterdag 10 juli 2021, 19:36:00
Het is niet de bedoeling om op beurzen te gaan staan of continue de modules te verplaatsen. Het gaat mij dus puur om praktische overwegingen. Dat het een pendelbaan zal worden lijkt me ook ideaal hiervoor.

Die van mij zijn ook niet vaak de zolder af geweest. In ieder geval niet voor een beurs  :) Het is inderdaad gewoon gemakkelijk om met één stekker de boel aan te sluiten. Houd het zo simpel mogelijk. Dan weet je ook na 2 jaar (coronaopslag) hoe het ook al weer in elkaar zat als je ze ooit moet aansluiten.   8o  :)
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2019

offline
Re: Modulebakken elektra
Mijn idee is relatief simpel, denk ik:

- Elke module voorzien van een 19volt input. Van daaruit naar een paneeltje om de verschillende "kringen" aan te sturen: LED-verlichting, scenery, eventueel een motortje voor een bewegend onderdeel, en spanning voor de rails.

- Ik denk nog na over een systeem om de individuele input te overbruggen met een schakelaar en zo de module op de "grote" aan te sluiten.

Zit ik hiermee in de juiste richting te denken of niet?

Re: Modulebakken elektra
@citaat Waarom zou jezelf het zo moeilijk maken? Wat is het voordeel dat je een "eigen" voeding kan geven? Als je modules los hebt kan je ze via de standaard aansluiting onder je module voeden.

Van het weekend weer meegemaakt: Testspoortje mee (met XLR-stekker), z21 mee (met XLR-stekker), XLR-kabeltje er tussen en gaan met die banaan. Lokje even instellen. De z21 hangt normaal gesproken aan de baan.

Groet Ronald.
Re: Modulebakken elektra
Lid sinds: 2019

offline
Re: Modulebakken elektra
 @citaat
Je hebt helemaal gelijk. Nu ik mijn tekst herlees merk ik dat dat onnodig ingewikkeld zou zijn  :D
Het zou immers 2x hetzelfde zijn die ik voorzie. Los gebruik je immer dezelfde connector als deze die je voor het koppelen van de module gebruikt. Soms moet een mens al eens vanop een afstand zijn eigen idee bekijken.