Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

wisselschakeling 74490 en 74491

Gestart door Erik.M. dinsdag 22 juni 2021, 16:43:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselschakeling 74490 en 74491
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
wisselschakeling 74490 en 74491
Goedemiddag allemaal,

Niet gehinderd door enige (technische) kennis,  :-) een vraagje over de wisselaandrijvingen 74490 en 74491....

Heb ik het goed begrepen dat de 74491 een verbeterde versie van de 74490 is, en dat beide het zelfde effect hebben (het schakelen van wissels) en is de soort wissel ook van belang ( 24611 en 24612 ) of kunnen beide aandrijvingen in beide wissels worden toegepast ?

Ik vraag dit omdat ik voor mijn analoge baan een paar wissels electrisch wil schakelen en ik nog wat losse 490 en 491 heb liggen.....

Alvast bedankt voor eventuele reacties, groet, Erik.M., Vlissingen  ;)
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
De aandrijvingen passen in alle wissels, goed kijken hoe ze gemonteerd moeten worden.

Zijn ook speciale schroefjes voor nodig!

Dan zitten er in de aandrijvingen eindschakelaars die je beter uit kunt schakelen. Als je analoog schakelt dan is het uitschakelen van de eindschakelaars geen probleem.
1x op de knop drukken en de wissel schakelt om.
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Zolang de wisselaandrijvingen niet stuk zijn zou ik de eindafschakeling gewoon met rust laten. Die gaat in analoog bedrijf bij normaal gebruik niet stuk is mijn ervaring. Digitaal wordt het een ander verhaal. Dan zet ik mijn geld op de 74491, want de 74490 gaan dan stuk bij bosjes. Dan is de eindafschakeling met een PTC overbruggen een mogelijkheid om een defecte wissel weer aan de praat te krijgen.
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Ik rijdt analoog pwm en schakel de wissels met 15 volt gelijkspannings puls.
Maar ook bij mij gaan de 74491 stuk.
Na vervangen eindschakelaar na een aantal maal schakelen weer stuk.
Bij nazoeken op internet aardig wat informatie gevonden.
Is wel technisch maar ik wil er wel mee aan de slag om tezien of het verhaal ook opgaat in mijn schakeling.

http://mobatechnikblog.blogspot.com/2014/04/verbesserter-c-gleis-weichenantrieb.html

Johan

Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Nog een kleine bemerking : ik heb al gemerkt dat wissels soms niet omgaan omdat het plastic hendeltje waarmee je de wissel manueel kunt bedienen, hapert en een automatische schakeling verhindert. Als je wisselschakeling het nog doet, verwijder je best dit hendeltje. Sedert heb ik geen problemen meer gehad.
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Dit laatste klopt, heel vaak worden deze handles er uit geklikt en belanden dan bij elkaar in 1 bakje.

Goed opletten bij terugplaatsen, er zit verschil tussen de handles van een wissel en een engels wissel heb ik gemerkt, daardoor kan de boel ook blokkeren.
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 25 juni 2021, 23:42:05
Nog een kleine bemerking : ik heb al gemerkt dat wissels soms niet omgaan omdat het plastic hendeltje waarmee je de wissel manueel kunt bedienen, hapert en een automatische schakeling verhindert. Als je wisselschakeling het nog doet, verwijder je best dit hendeltje. Sedert heb ik geen problemen meer gehad.
Die wisselhendels moeten er sowieso af als je er een electrische wisselaandrijving op zet.
De hendel heeft namelijk een bewust ingebouwde mechanische weerstand, waardoor de wissel niet zomaar om kan gaan door trillingen of wat dan ook.
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Citaat van: Kappa op zaterdag 26 juni 2021, 13:09:17
Citaat van: guyremgabdel op vrijdag 25 juni 2021, 23:42:05
Nog een kleine bemerking : ik heb al gemerkt dat wissels soms niet omgaan omdat het plastic hendeltje waarmee je de wissel manueel kunt bedienen, hapert en een automatische schakeling verhindert. Als je wisselschakeling het nog doet, verwijder je best dit hendeltje. Sedert heb ik geen problemen meer gehad.
Die wisselhendels moeten er sowieso af als je er een electrische wisselaandrijving op zet.
De hendel heeft namelijk een bewust ingebouwde mechanische weerstand, waardoor de wissel niet zomaar om kan gaan door trillingen of wat dan ook.

Er staat nergens in de handleiding, althans van de 74490, dat de handbediening moet verwijderd worden.  Dat het wel wat frictie geeft, is te verwachten, maar teveel frictie is een slecht ontwerp of een productiefout.

Willy
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491

Die wisselhendels moeten er sowieso af als je er een electrische wisselaandrijving op zet.
De hendel heeft namelijk een bewust ingebouwde mechanische weerstand, waardoor de wissel niet zomaar om kan gaan door trillingen of wat dan ook.
[/quote]

Er staat nergens in de handleiding, althans van de 74490, dat de handbediening moet verwijderd worden.  Dat het wel wat frictie geeft, is te verwachten, maar teveel frictie is een slecht ontwerp of een productiefout.

Hmmmmm, interessant, zou dat de reden zijn dat een van de wissels wel schakelt, maar een wat brommend geluid laat horen....  8o Toch maar eens het hendeltje verwijderen....  :idea:
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
 @citaat @citaat Ik had even de wisselaandrijving van de K-rail voor ogen. Bij C-rail ligt het inderdaad anders.

BTW, er is een nieuwere uitvoering, de 74492, beschikbaar, met twee eindafschakelaars.
Geen idee of die nu zoveel beter is.
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Citaat van: Kappa op zaterdag 26 juni 2021, 21:50:25BTW, er is een nieuwere uitvoering, de 74492, beschikbaar, met twee eindafschakelaars.

Da's geen nieuwe, die is er al 10 jaar. Het is de startup versie van de 74491: hij heeft een startup stekker waarmee hij aangesloten kan worden op het startup schakelbord 72752, en de draadjes hebben andere kleuren.
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
10 jaar of langer, feit is dat de 74492 nieuwer is dan de hier besproken versies. ;)
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
De 74492 is de Start-Up of My World uitvoering en de kleuren van de bedrading verschillen van die van de 74490 en 74491 (beide de Standard uitvoering).

Willy
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Citaat van: Brillie op vrijdag 25 juni 2021, 23:05:20
Ik rijdt analoog pwm en schakel de wissels met 15 volt gelijkspannings puls.
Maar ook bij mij gaan de 74491 stuk.
Na vervangen eindschakelaar na een aantal maal schakelen weer stuk.
Dat is de eerste keer dat ik lees dat het analoog ook fout kan gaan ...
(ik heb zelf geen 74491 wisselaandrijvingen).

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 22 juni 2021, 22:09:48
Dan is de eindafschakeling met een PTC overbruggen een mogelijkheid om een defecte wissel weer aan de praat te krijgen.
En de link die daarbij kan horen: Klik hier. Die verwijst weer door naar deze youtube bijdrage:
https://www.youtube.com/watch?v=JjWKmBPtbRE
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Ik heb regelmatig problemen met de 74491 en 74492 wissel spoelen.
Lees onderstaand topic maar eens.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=85757.0
Ik heb een 74492 open gemaakt daar zat geen beveiliging over de spoel.
Hier kon ik 60 volt piek meten met de scoop bij uitschakelen.
Hij was nog niet gebruikt maar als test heb ik er omdat ik met gelijkstroom werk over de spoel een diode gezet.
Geen piek meer.
Omdat ik een 1n4148 heb gebruikt en tegen verkeerd aansluiten heb ik een weerstand van 10 Ohm in serie met de diode over de spoel gezet.
Het resultaat was geen 60 volt maar 10 volt piek bij uitschakelen.
Ik ga hem in het wissel vervangen waar 1 switch is overbrugd omdat deze telkens als ik deze vervangen had weer defect raakte.
De tijd zal uitwijzen of het nu heel blijft.
Het wissel dat half in een tunnel zit daar heb ik na het defect beide microswitchen vervangen en een 1N4001 over de spoelen.
Ook hier zal de tijd het leren.
Johan
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Om nog even terug te komen op analoog dat ze niet stuk gaan.
Bij Analoog met wisselspanning zou dit wel eens kunnen kloppen want dan gaat iedere 10 miliseconden de spanning door nul.
Na iedere positieve en negatieve sinus.

Johan
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Ik heb de wissels ook analoog,
Maakt het nog iets uit misschien hoe je deze schakelt en waarmee?

Heb tot nu toe zelf geen problemen met de wisselschakelingen.

Ik heb wisselschakelingen 74491 met een schakelbord met terugmelding 7271
Heb nu wel al 2 jaar 10 wissels zo uitgevoerd waarvan er 2 aparte wissels op 1 uitgang van de schakelbord. (bij station afslag)
Apart gevoed door een omvormer van marklin delta ( witte latere type die bij de draaiknop bediening hoort, dus niet de draaiknop)
Deze heeft 2 bruine en gele uitgangen.

Ik ondervind tot nu toe geen problemen, ook niet met het laten zitten van de hendels.
Maar om eventuele gemaakte fouten voor te zijn.......

Zelf durfde ik de oude blauwe schakelborden niet weer te gebruiken, die uit de m-rail tijdperk.
Dit omdat de knopjes niet soepel meer functioneren, en die van de nieuwe witte schakelborden blijven niet hangen.
De schakeling is een korte spanningstoot na druktoets waarna alles weer in neutraal staat.


Keuze was toen met of zonder terugmelding, zelf vind ik die terugmelding wel handig.

Tot nu toe kan ik met 2 schakelborden uit de voeten, mocht de baan groter worden misschien dan toch digitaal.
Maar ben nu sneller analoog dan met ms2
Heb wel alle wissels genummerd nu............ Anders ben je snel het spoor bijster.............
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Dan heb ik nog een vraag;

Wanneer krijgen de meesten dan problemen met de wissel schakeling?
Want wou het ooit later eigenlijk digitaal gaan maken.
Scheelt een hoop blauwe draden, E\en ik denk dat voor het overzicht 3 schakelborden wel het max is. (zijn er nu 2 volledig in gebruik)

Want als ik mij niet vergis kan ik bij 74491 een digitaal decoder bij steken?
Plugstekker in wissel schakelaar en draad van digitaal decoder weer op baanstroom?

Heb mij alleen nog niet verdiept of de ms2 dit gaat trekken en een booster er bij moet zetten.
Of beginnen hier de problemen qua levensduur van de wisselschakeling?
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Citaat van: DA79 op zondag 28 november 2021, 15:57:51
Dan heb ik nog een vraag;

Wanneer krijgen de meesten dan problemen met de wissel schakeling?
Want wou het ooit later eigenlijk digitaal gaan maken.
Scheelt een hoop blauwe draden, E\en ik denk dat voor het overzicht 3 schakelborden wel het max is. (zijn er nu 2 volledig in gebruik)

Want als ik mij niet vergis kan ik bij 74491 een digitaal decoder bij steken?
Plugstekker in wissel schakelaar en draad van digitaal decoder weer op baanstroom?

Heb mij alleen nog niet verdiept of de ms2 dit gaat trekken en een booster er bij moet zetten.
Of beginnen hier de problemen qua levensduur van de wisselschakeling?

Kijk is op deze link.
of zoek op 74491
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75592.msg1307225#msg1307225
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
 @citaat  @citaat
Je vergist je niet, er zijn inbouwdecoders passend bij een aandrijving 74491 met, zoals je het noemt, een plugstekker, en dan gaat alles inderdaad via de baanstroom.

Als je wissels digitaal wilt schakelen, zijn inbouwdecoders echter relatief duur. De adviesprijs van de laatste versie (74462) is momenteel € 35,99. Per wissel.

Märklin maakt ook al jaren externe decoders waarmee je 4 wissels kunt schakelen. De adviesprijs van de laatste versie (60832) is momenteel € 54,99. Dat scheelt een heleboel, maar daarvoor moet je toch weer draden trekken van wissels naar die decoder. Als je vaak een andere baan maakt, zijn inbouwdecoders heel praktisch. Voor een baan die een hele tijd blijft liggen, is het minder bezwaarlijk om draadjes te trekken. Bij mijn baan staan nu 11 van die m 83 decoders, her en der verspreid zodat die draadjes niet zo lang hoeven te zijn. Bijkomend voordeel is dat je soms een paar wissels altijd tegelijk om wilt zetten, en met een externe decoder sluit je dan gewoon twee wissels samen aan, alsof het er één is. Zo kun je met een externe decoder méér wissels schakelen dan met 4 inbouwdecoders. De dubbel zo grote stroom die daardoor eventjes gaat lopen is geen enkel probleem, ook niet voor een MS 2. Voordat ik een CS 3 had, deed ik dat ook een tijdje.

Mijn m 83's zitten gewoon op de ringleidingen voor de baanstroom en massa. De decoders van andere fabrikanten moeten eveneens gestuurd worden door de baanstroom want daar zit nu eenmaal het digitale schakelsignaal in, maar de veel grotere stroom naar de aandrijvingen mag van een aparte voeding komen. Met de m 83's van Märklin kan dat niet zomaar. Sommigen vinden dat een groot nadeel.

Ook een driewegwissel kun je met een m 83 schakelen, in plaats van 2 gewone wissels. En tenslotte kun je met een m 83 ook nog ontkoppelrails schakelen, 2 stuks in plaats van 1 wissel. Als je wilt, allemaal te bedienen met een MS 2. Ik moet echter wel opmerken dat ik wissels en ontkoppelrails schakelen met een MS 2 tamelijk omslachtig vond. Met een handvol wissels gaat het nog best, maar hoe meer het er worden, hoe vaker je op een knop moet drukken voordat je bij de juiste wissel of ontkoppelrails bent, en dat wordt op een gegeven moment niet leuk meer. Waar de grens ligt zal voor iedereen anders zijn.
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Ok, bedank voor de uitleg.

Dus met die m83 kan ik nog steeds mijn marklin delta transformator gebruiken voor het omschakelen.
Dit om het baanstroom te besparen.

Qua wissels schakelen, ik doe dat nu nog analoog om die reden dat je aangaf. Maar met 2 blokjes vol en de wissels genummerd, ook op de wissel zelf (roestbruine dekplaat met witte nummer voor de wisselbediende ;-) ) heb ik nog net goed overzicht, denk dat een 3e blok van 4 max is voor de overzicht.
Ik gebruik de functie om wissels te schakelen nog niet met de ms2, maar met "shift draaiknop" kun je wel sneller door de wissel menu scrollen. Kwam ik ook vrij laat achter. Eigenlijk pas met de draaischijf die ik onlangs heb.

Bij die externe decoder, kan ik dan de wissels laten liggen en onder de tafel de blauwe draden aansluiten op de m83?
Want dit scheelt het weer loshalen van de wissel van de baan om een decoder in de wissel te zetten.
Welke gaan op de decoder en welke via transformator?  want blauw zit normaal op bruin bij transformator/schakelbord
Of werkt de m83 met een intern gescheiden schakelsysteem waarbij een digitale aansluiting (zwakstroomschakeling) op de m83 de schakeling van de transformator stroom punten op de m83 decoder om schakelt.
Neem aan dat er wel gebruiksaanwijzing bij zit 8o

Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Citaat van: DA79 op dinsdag 30 november 2021, 10:25:20
Dus met die m83 kan ik nog steeds mijn marklin delta transformator gebruiken voor het omschakelen.
Dit om het baanstroom te besparen.
Nee, met de m 83 nu juïst níet, alleen concurrerende wisseldecoders van andere fabrikanten kunnen zonder meer een aparte voeding voor de schakelstroom gebruijken. Van die delta trafo weet ik te weinig om met zekerheid te kunnen zeggen of elk van die wisseldecoders daar mee overweg kan. Waarschijnlijk wel, maar als je het voor een bepaalde decoder wilt weten, moet je in de gebruiksaanwijzing kijken. Of je vraagt het gewoon op het forum natuurlijk.

Citaat van: DA79 op dinsdag 30 november 2021, 10:25:20Bij die externe decoder, kan ik dan de wissels laten liggen en onder de tafel de blauwe draden aansluiten op de m83?
Ja, zo simpel is het.
Wel zorgen dat de draden tussen aandrijving en decoder niet te lang zijn, anders kan het zijn dat je voor het verlengen iets dikkere draadjes moet gebruiken. Gelukkig kun je, anders dan met die schakelkastjes met knoppen, de decoder gewoon ergens in de buurt van de wissels plaatsen, daardoor zijn lange draden zelden nodig.

Citaat van: DA79 op dinsdag 30 november 2021, 10:25:20Welke gaan op de decoder en welke via transformator?  want blauw zit normaal op bruin bij transformator/schakelbord
Of werkt de m83 met een intern gescheiden schakelsysteem waarbij een digitale aansluiting (zwakstroomschakeling) op de m83 de schakeling van de transformator stroom punten op de m83 decoder om schakelt.
Het zit er iets tussenin. De drie draden van de wisseldecoder moeten allemaal naar de decoder, maar in hoeverre het intern gescheiden is bij de m 83 weet ik niet. Bij concurrerende decoders die met een aparte voeding kunnen werken is dat dus beter geregeld.

Uiteraard is er een gebruiksaanwijzing voor de m 83. Twee zelfs. En er is ook nog eens een 5-delige serie 'Der neue Digital-Decoder m83', om uit te leggen wat je er allemaal mee kunt. Heel veel dus. De serie stamt uit 2013/14 en gaat over de voorloper 60831, maar het verschil met de 60832 is maar klein. Die serie vind je bij de Themen Specials.
Re: wisselschakeling 74490 en 74491
Ok bedankt, ik ga mij er verder in verdiepen.

Want dan kan ik  de wissels laten liggen en dan onder de plaat een decoder plaatsen dit scheelt mij het weer loshalen, de draadjes zitten al onder de tafel voor het aansluiten op de analoge bediening.

Ik gebruik nu de transformator 6002 van marklin als ik de correct heb, die bij de 4f delta controller hoort.
Voor de wissels werkt dit prima.
Ik had deze nog liggen en heeft 2 x2 aansluitingen bruin en geel, dus simpeler kon haast niet.
Zitten nu al +/- 12 wissels op zonder problemen.

Wel heb ik voor de verlichting een omvormer van viessmann op 12-10volt omdat met de marklin transformator de ledlampjes snel stuk gingen.
Kan toeval zijn, maar lampjes blijven nu goed op 10 volt.