Je vergist je niet, er zijn inbouwdecoders passend bij een aandrijving 74491 met, zoals je het noemt, een plugstekker, en dan gaat alles inderdaad via de baanstroom.
Als je wissels digitaal wilt schakelen, zijn inbouwdecoders echter relatief duur. De adviesprijs van de laatste versie (74462) is momenteel € 35,99. Per wissel.
Märklin maakt ook al jaren externe decoders waarmee je 4 wissels kunt schakelen. De adviesprijs van de laatste versie (60832) is momenteel € 54,99. Dat scheelt een heleboel, maar daarvoor moet je toch weer draden trekken van wissels naar die decoder. Als je vaak een andere baan maakt, zijn inbouwdecoders heel praktisch. Voor een baan die een hele tijd blijft liggen, is het minder bezwaarlijk om draadjes te trekken. Bij mijn baan staan nu 11 van die m 83 decoders, her en der verspreid zodat die draadjes niet zo lang hoeven te zijn. Bijkomend voordeel is dat je soms een paar wissels altijd tegelijk om wilt zetten, en met een externe decoder sluit je dan gewoon twee wissels samen aan, alsof het er één is. Zo kun je met een externe decoder méér wissels schakelen dan met 4 inbouwdecoders. De dubbel zo grote stroom die daardoor eventjes gaat lopen is geen enkel probleem, ook niet voor een MS 2. Voordat ik een CS 3 had, deed ik dat ook een tijdje.
Mijn m 83's zitten gewoon op de ringleidingen voor de baanstroom en massa. De decoders van andere fabrikanten moeten eveneens gestuurd worden door de baanstroom want daar zit nu eenmaal het digitale schakelsignaal in, maar de veel grotere stroom naar de aandrijvingen mag van een aparte voeding komen. Met de m 83's van Märklin kan dat niet zomaar. Sommigen vinden dat een groot nadeel.
Ook een driewegwissel kun je met een m 83 schakelen, in plaats van 2 gewone wissels. En tenslotte kun je met een m 83 ook nog ontkoppelrails schakelen, 2 stuks in plaats van 1 wissel. Als je wilt, allemaal te bedienen met een MS 2. Ik moet echter wel opmerken dat ik wissels en ontkoppelrails schakelen met een MS 2 tamelijk omslachtig vond. Met een handvol wissels gaat het nog best, maar hoe meer het er worden, hoe vaker je op een knop moet drukken voordat je bij de juiste wissel of ontkoppelrails bent, en dat wordt op een gegeven moment niet leuk meer. Waar de grens ligt zal voor iedereen anders zijn.