Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig een keertje bij jouw lokale stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Analoge Besturing
| | |-+  Automatisch analoog schaduwstation schema
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Automatisch analoog schaduwstation schema  (gelezen 2252 keer)

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Automatisch analoog schaduwstation schema
« Gepost op: maandag 08 november 2021, 21:35:47 »

Goedendag,

Ik weet dat hier al veel over schaduwstations is geschreven, maar ik mis nog steeds een goed leesbaar schema.
Uitgangspunt voor mijn baan is een (minimaal) 3-sporig schaduwstation, aangestuurd met schakelrails, analoog. Ik rij digitaal.
Ik wil relais 7045 en 7188(sein) gebruiken.
Ik heb treinen met 2 slepers, vandaar de 7045 in combinatie met de 7188.
Kan op het forum wel een duidelijk plaatje vinden over een bloksysteem met gebruik van de 7045 en 7188, maar kan iemand dat vertalen in een plaatje voor een schaduwstation?
Wat wil ik graag weten?
*Waar plaats ik de schakelrails?
*Hoe loopt de bedrading met alle kleurtjes?

Ik hoop dat iemand zo’n schema paraat heeft, mij duizelt het na het lezen van alle schema’s die ik gevonden heb.
Schaduwstation heeft overigens voldoende lengte, ruim 2 x treinlengte.

Ben benieuwd naar de antwoorden!

Gr, Rien
Gelogd

Pt2/3

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #1 Gepost op: maandag 08 november 2021, 22:39:29 »

Gelogd

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #2 Gepost op: maandag 08 november 2021, 23:40:35 »

Hoi Rien,

Ik heb een 3-sporig schaduwstation gebouwd, volledig gestuurd met relais en schakelrails.

Kijk maar eens in mijn topic, voor de link zie onderin dit bericht.

Zie ook mijn baan in de Wiki : klik hier en kijk bij schaduwstation 2e opzet.

Ik wil je het schakelschema wel doorsturen als je mij je e-mail adres doorgeeft.

Deze opzet heb ik ook toegepast bij een ontwerp dat ik voor andere forumleden heb gemaakt.

Groet,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #3 Gepost op: maandag 08 november 2021, 23:47:52 »

1. Ik rij digitaal.
 
2. Ik heb treinen met 2 slepers, vandaar relais 7045 in combinatie met  sein 7188.

3. Wat wil ik graag weten?
*Waar plaats ik de schakelrails?
*Hoe loopt de bedrading met alle kleurtjes?
Lees dit draadje eens door.
Daarin staan schema's die de logica verantwoorden van een bepaald type schaduwstation.
Elk type schaduwstation werkt anders. Welk type past bij jou?

schaduwstation typekeuze
Als je het jezelf en ons makkelijk maakt dan ga je voor een schaduwstation met 4 sporen, éénrichtingsverkeer, met een gemeenschappelijke op- en afrit (dus enkelspoor), en met een keerlus.
Dat is het zelfde type schaduwstation als in het draadje van gebruiker maavm (uit 2010).

Uit jouw vraag maak ik op dat je niets kunt met logische schema's of elektronische schema's (de schema's in dat draadje). Hoe loopt de bedrading  betekent ik wil een bedradingsschema in bruin, geel, rood, en blauw.

t.a.v. punt 2 : twee slepers dus gebruik makend van 7045
Dat is niet de enige, zaligmakende, oplossing.

Sommigen maken liever gebruik van een CDU per schakelrails. Dat is een condensator herlaadbare eenheid (soort batterij) die een signaal afvuurt als de 1e sleper passeert, daardoor leeg is en nog aan het herladen is als de tweede sleper passeert (waardoor doorgifte van het 2e signaal genegeerd wordt, want met een lege batterij kun je niet veel). Een CDU vergt meer kennis en soldeerhandigheid, en is alleen dan goedkoper dan een relais.

En kijk bij beide voorgaande reacties. Daar kun je ook veel aan hebben.

Roel's voorstel is goed voor een bedradingschema in geel bruin, rood en blauw.
Let erop of zijn type schaduwstation is wat jij ook wilt.
Gelogd

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 09 november 2021, 07:49:51 »

Beste Jan,

Mijn schaduwstation wordt idd 3 of 4 sporig, éénrichtingsverkeer, geen keerlus, dus dubbelspoor als op- en afrit.
Zou idd graag willen weten hoe de kleuren aangesloten moeten worden en de relais onderling. De schema's van maavm zijn mooi maar zeker het 2e schema met het gebruik van de relais is voor mij niet te doorgronden (ben geen electronicus).
Ik ga de info die ik nu in dit draadje heb bestuderen, heb Roel al voor een schema benaderd.
Ben blij met de reacties!

Gr, Rien
Gelogd

Ludo1957

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • 1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 09 november 2021, 09:35:32 »

Hallo Rien  :)

Als "collega-leek" op dit vlak heb ik onderstaand voorbeeld gevonden van een m.b.v. bistabiele relais geautomatiseerd analoog schaduwstation + extra beveiliging die in werking treedt als de 3 stopsporen bezet blijven door technisch falen ( b.v. haperende loc of schakelrail )  :

Schema
http://www.modelleisenbahn-analog.de/wp-content/uploads/2013/01/schattenbahnhof_mgbig.gif


Schakeling
http://www.modelleisenbahn-analog.de/wp-content/uploads/2013/01/schattenbahnhof_schaltplan.pdf

Uitleg met demo-filmpje
http://www.modelleisenbahn-analog.de/?p=176
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 november 2021, 09:42:42 door Ludo1957 »
Gelogd

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 09 november 2021, 10:19:57 »

Hallo Rien,

Ik ben ook geen elektronicus. Ik snap net genoeg van de logica van de analoge schema's van Märklin. Ik heb je de schema's gemaild.
Op het forum kun  je helaas geen excel en pdf bestanden plaatsen, anders had ik ze hier wel gedeeld.

mijn oplossing lijkt heel erg op het eerste schema waar Ludo naar verwijst. Door een combinatie van 2 relais kun je 3 sporen automatisch schakelen. Ik heb dezelfde oplossing ook gemaakt voor een 4-sporig schaduwstation.

succes,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 12:30:59 »

Naar aanleiding van de reacties heb ik zitten puzzelen. Heb trouwens nog een mooi schema op het forum gevonden wat in mijn ogen de basis moet worden met het schakelen met een 7045 en een 7188.
Zelf in Paint een beetje lopen tekenen.
Ik ga even uit van een 3-sporig schaduwstation, het rode gedeelte van de rails is het stuk wat stroomloos gezet wordt. De schakelrails om dit te doen is op spoor 1 sc1.
SC1 zet tevens spoor 2 op groen.
Om nu te voorkomen dat een 2e sleper sc1 weer het spoor stroomloos maakt heb ik relais 7045 er tussen gezet. Die wordt bedient door SC1 en weer uitgezet door SC4
Bediening van de wissels heb ik nog even weggelaten om het overzichtelijk te houden.
Aan de experts: Ben ik op de goede weg of maak ik nu al denkfouten?
Graag jullie input om dit schema verder af te maken.

Met dank aan Rob (M75) voor dit superduidelijke schema!

Gr, Rien
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 november 2021, 12:33:20 door Rienrail »
Gelogd

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 12:51:43 »

als ik google "analoog schaduwstation 3 sporig" vind ik tal van afbeeldingen en tekeningen en zelfs hier op het forum

bv  : https://forum.3rail.nl/index.php?topic=62500.0

Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 13:13:57 »

Klopt Johnny,

Probleem waar ik mee zit is dat ik met trek-duwtreinen ga rijden, dus meerdere slepers. Daarvoor moet je tijdelijk een schakelrail kunnen uitschakelen, bijv. met relais 7045.
Meeste schaduwstations (de analoge althans) gaan uit van 1 sleper per trein aan de voorkant (dus in principe de loc altijd voor). Dat gaat bij mij dus niet op.
Ben dus op zoek naar de juiste aansluiting en plaatsing van schakelrails en relais.

Gr, Rien
Gelogd

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 13:17:23 »

waarom eigenlijk analoog als je digitaal rijd ? Ook al gedacht aan schakelen met massa ipv schakelrails ? Heb je geen probleem met verschillende slepers.
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 13:25:53 »

Een schakelrail schakelt toch ook over de massa? Althans bij M-rail waar ik mee rijdt. Of begrijp ik het niet goed.
De bediening van de baan, wissels en seinen etc. gaat analoog gebeuren, heeft ook met kosten te maken.
Het rijden zelf gaat met de MS2.
Gelogd

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 13:30:52 »

als ik eens verder kijk in mijn geheugen stel  ik mij de vraag als je met schakelrails werkt dan is dat toch het lipje tussen de puko's dat beweegt in 1 richting.Of je daar nou 1 keer of 10 keer op passeert dan veranderd je relais toch niet van richting. Tenzij die van M rails anders zijn want ik heb altijd k rails gehad en daar was dat geen probleem omdat je relais steeds goed ligt in 1 richting.
Het wordt door een andere schakelrail terug gelegd
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 13:32:36 »

 @citaat @citaat Schakel rail schakelt over massa. (bruin)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
                   

bellejt

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 13:36:41 »

eens bekeken en is toch gelijk als met de lipje tussen puko's dan want je relais ligt toch al in de juiste stand als de 2de keer kontakt gegeven wordt
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Pt2/3

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 13:47:09 »

Rien

Schakelschema1, toegevoegd bij post 10, is m.i. bestemd voor een automatisch bloksysteem en niet voor een schaduwstation.
Ik zie de toegevoegde waarde van het 2e relais niet. Met één schakelrails kun je niet onafhankelijk van elkaar 3 x relais schakelen.

Johnny
Het probleem ontstaat wanneer de tweede sleper van een vertrekkende trein via de schakelrail nogmaals wissels en sein(relais) omzet.
De trein op het naastliggende spoor zal vertrekken en een botsing ligt voor de hand.

Cees
Gelogd

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 14:05:39 »

Het schema is idd voor een bloksysteem, mar een deel van de schakeling (met de 7045) is bedoeld om de schakelrail uit te zetten. Dat principe heb ik nodig in mijn schaduwstation om het effect van de 2e sleper te voorkomen.

Gr, Rien.
Gelogd

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 14:13:52 »

In de wiki is dit schema terug te vinden, dat zou de oplossing moeten zijn.
Maar als leek krijg ik een beetje hoofdpijn om dit te vertalen naar mijn situatie.
Als ik dit schema naar een 3-sporig schaduwstation zou kunnen tekenen met alle bijbehorende kleurtjes dan denk ik dat ik er ben.
Maar dat lukt me dus niet :)

Gr, Rien
Gelogd

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 14:17:20 »

De opzet van het schaduwstation is zoals in onderstaand plaatje, enige verschil is dat het uitrijspoor waar SR5 in zit bij mij niet weer opgaat in het inrijspoor.
Gelogd

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 10 november 2021, 23:24:15 »

Rien, klop eens de woorden: 'analog Märklin automatisch fahren' in op google en zoek op video's.
Als het goed is kom je dan een stuk of wat verschillende filmpjes tegen van een niet onsympathieke Duitser die heel beeldend uitlegt wat je doen moet om een paar treintjes op M-rails automatisch analoog te laten rijden. Het is heel beeldend en helder. Misschien staat jouw situatie er niet precies bij, maar de principes zijn gelijk.

Succes,

Peter
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 11 november 2021, 20:34:10 »


Als ik dit schema naar een 3-sporig schaduwstation zou kunnen tekenen met alle bijbehorende kleurtjes dan denk ik dat ik er ben.
Maar dat lukt me dus niet :)
Zo stond ik er ook in toen ik in 2010 dit schema zag.
Maar dingen veranderen. Op een bepaald moment denk je: Oh, bedoel je dat?.
En daarna kun je het wél tekenen.

Toch zijn er dan dingen die meespelen die je tevoren niet kunt bedenken:
a. een M-wissel heeft geen wisselstand terugschakeling (K-rails en C-rails wél) ) tenzij je daar iets op verzint
(en er zijn een paar manier verzonnen op dit forum om daar omheen te zeilen)
b. Als je geen CDU gebruikt, is er een extra schakelrails nodig die direct na vertrek terug meldt dat 1 van de 4 treinen is vertrokken (en dat staat in dit maavm- schema), en dat kun je doen met een hulprelais.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 november 2021, 20:43:41 door Jan22 »
Gelogd

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 11 november 2021, 23:02:42 »

Inmiddels is het me gelukt om de schakeling te doorgronden en heb ik het werkend op mijn proefbaan.
Waar ik nu naar ga kijken is de plaatsing van de schakelrails, dat is de volgende puzzel.
Als ik dat uitgezocht heb zal ik proberen een duidelijke tekening te maken om te laten zien hoe de bedrading is aangesloten.
Iedereen bedankt voor de bijdrages, ze waren een welkome hulp!

Gr, Rien
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 12 november 2021, 18:52:18 »

Rien, klop eens de woorden: 'analog Märklin automatisch fahren' in op google en zoek op video's.
Je doelt op de links in het draadje van Ton van 't Fort?
Gelogd

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 13 november 2021, 08:07:25 »

 @citaat eh nee: Bahnbetrieb noemt de man in kwestie zijn kanaal op YouTube.

Makkelijker was het even een linkje te plaatsen maar met de mobiele telefoon vind ik dat een heel gedoe. Ik heb even geen PC in de buurt.


Groet,

Peter
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 13 november 2021, 17:29:07 »

bijvoorbeeld:



Gelogd

Pt2/3

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 13 november 2021, 18:29:49 »

Allemaal geen oplossing voor het probleem van de vragensteller: twee slepers en schakelrails !

Cees
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 november 2021, 18:31:53 door Pt2/3 »
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 13 november 2021, 21:32:29 »

Allemaal geen oplossing voor het probleem van de vragensteller: twee slepers en schakelrails !
Als je dat nog steeds denkt, dan lees je er overheen.
Er zijn al 2 verschillende methoden aangereikt:

1. methode maavm en 3railwiki:
-als een sein op groen gaat
-rijdt de trein over schakelrails na een samenvoegende wissel (oftewel in het vertrekspoor), en
-zet alle voorgaande seinen op rood, en
-zet een hulprelais om dat voorkomt dat een sleper achter in de trein ook kan schakelen

2. CDU gebruik per schakelrails:
-een schakelrails reageert op de eerste sleper
en schakelt het puls signaal via een condensator naar sein/wissel
-die condensator is nog aan het herladen (en kan dus niets met de 2e puls)
als de achterkant van de trein dezelfde schakelrails passeert (de tweede sleper wordt dus genegeerd)

Maar als je een derde methode weet, kaart 'm dan aan: we zijn leergierig.
Gelogd

Pt2/3

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 13 november 2021, 22:16:35 »

Een derde methode weet/ken ik niet. Ik ben slechts analfabeet voor wat betreft elektrotechniek.
Ik weet wel dat:
a. meneer in video 1. contactrails gebruikt en geen schakelrails. verder is het geen ware "marklinist" want hij gebruikt gele draad en blauwe stekkers waar ieder ander rode draad en rode stekkers zal gebruiken
2. alle treinen in video 2. hebben geen tweede sleper.
Ik heb jarenlang twee 10-sporige analoge schaduwstations simpel functionerend gebruikt met
a. een magneetje onder de laatste wagon van elke trein;
b. een reedcontact in elk spoor direct na de inrijwissel en
c. schakelversterkers, elk geschikt voor het schakelen van 8 magneetspoelen (wissel, sein, relais).
Na overstappen op computergestuurd rijden (iTrain) zijn de schaduwstations "analoog" buiten bedrijf gesteld.

Cees
« Laatst bewerkt op: maandag 15 november 2021, 23:17:30 door Pt2/3 »
Gelogd

Rienrail

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Automatisch analoog schaduwstation schema
« Reactie #28 Gepost op: maandag 15 november 2021, 23:10:33 »

Zoals beloofd hierbij een tekening van een 3 sporig schaduwstation met 7 schakelrails, 3 hulprelais 7045 en 3 relais 7188.
Paars zijn de schakeldraden voor de wissels
Groen en blauw zijn de schakeldraden van de relais.
De schakelrail in het midden die het sein op rood zet heeft ervoor en erachter een rail waar de rijspanning op blijft staan, dit om te voorkomen dat een sleper op een schakelrail blijft hangen.
Schakelrail 7 zet alle hulprelais weer op rood
Schakelrail 1 t/m 3 zetten de hulprelais op groen
Schakelrail 4 t/m 6 schakelen de seinen.
Graag jullie input of hier nog verbeteringen mogelijk zijn.
Op deze manier is het probleem met de 2e sleper getackeld lijkt me.

Gr, Rien
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.19 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.056 seconden met 28 queries.