Beste mensen, allereerst bedankt voor jullie constructieve reacties. Ik ga daar nader op in. De laatste reactie van Ben zojuist is natuurlijk iets wat ik probeer te voorkomen, maar uitsluiten doe ik het niet, omdat alle reacties op de CS3+ eensluidend zijn namelijk: te moeilijk om te programmeren.
Ik heb ook niet stilgezeten en naar aanleiding van de opmerking van Laurent heb ik op Ytube een filmpje gevonden van Märklin met de titel: "Erweiterte Ereignissteuerrung mit der CS3+". Hierin wordt duidelijk gemaakt dat je wel degelijk kan programmeren maar zoals Peter al aangaf (en anderen ook) dat het heel omslachtig is en dat je eigenlijk een draaiboek aan het schrijven bent. Deze omschrijving vind ik het beste passen van wat ik er in het filmpje van gezien heb. Ook moet je anders denken: in gedachte neem je de betreffende locomotief de baan op en onderweg noteer je alle mogelijke gebeurtenissen, die je later programmeert onder het hoofstuk van betreffende locomotief. Als je 5 locomotieven heb, krijg je dus ook minimaal 5 programma-delen. Dit is heel anders denken dan dat je een conflict situatie beschrijft wat anoniem kan (zonder locomotiefnaam) van als dit en dat, mits hier en daar enz.
Ik ben zo ver dat ik wel degelijk de mogelijkheid zie om de CS3+ te programmeren voor wat ik wil met 5 treinen. Geen gemakkelijke opgaaf; zelfs een uitdaging.
Nu de reacties:
Basjuh1981: CS3+ als interface tussen baan en PC. Moet ik mij daarbij voorstellen dat de PC de bediening, besturing en presentatie voor zijn kiezen neemt en de CS3+ alleen de eleckrische verbindingen met de baan, wissels enz.?
RonaldK: wat wil ik met de baan, automatisch rijden of niet? Nou daar kan ik kort in zijn: geordend automatisch rijden. Dus niet: ik zet ergens een locomotief op de rails en rijden maar en wachten op een ongeluk of deadlock situatie, maar b.v. netjes opstarten vanuit het schaduwstation. Onverwachte gebeurtenissen kunnen wel voorkomen zoals b.v.: een wagon verliezen of open spoorbomen. Uitgangspunt hierbij is dat er altijd spanning op de rail blijft staan. Ik heb inmiddels wel gezien dat dit goed kan.
AlbertG: Ik heb een filmpje (laatste)van je bekeken op Ytube; je hebt een prachtige baan en een overvloed aan locomotieven. Zeer indrukwekkend dat ze ook nog allemaal rijden. Maar wat ik daar gezien heb, daarvan hoop ik nu dat ik dat ook via het CS3+ kan. Nogmaals, je laat daar 2 locomotieven zien en geen 10, want dan wordt het via het CS3+ wel heel problematisch.
Peter (blikken Tinus): heel goede typering van het programmeren met de CS3+: ingewikkeld en je schrijft als het ware een filmscript.
Uit het voorgaande blijkt wel dat ik het gedeeltelijk met je eens ben (misschien ook wel ingegeven dat ik het CS3+ nou eenmaal heb) maar ook een PC-programma zal je moeten vertellen wat er op de baan moet gebeuren in de verschillende situaties. Maar wellicht is PC-programmeren wat makkelijker/logischer omdat het apparaat juist daarvoor is ingericht/ontworpen en de CS3+ , zoals uit meerdere opmerkingen blijkt, veel minder en ook nog op meerdere gedachten hinkt.
Laurent: je neemt een heel duidelijke stellingname: CS3+ is niet krachtig genoeg, niet op ingericht en is er niet voor bedoeld om uitgebreid te programmeren. Ik moet toegeven dat ik langzamerhand sympathie krijg voor deze opmerking, gezien de tijd die ik er nu al aan besteed om het CS3+ te doorgronden.
Voor mijzelf heb ik nu de grens gelegd bij 5 treinen programmeren (althans dat is nu de wens om te gaan doen, of het lukt dat is wat anders). De steun hiervoor vind ik in het hierboven beschreven filmpje van Märklin.
Welke uitgangspunten ga ik nu hanteren bij het schaduwstation?
In ieder geval geen stroomloze secties. Locomotieven staan onder spanning rijregelaar staat op nul, geen licht en geluid, pantograaf naar beneden, rookgenerator uit enz.
Volgordelijke afhandeling van de wachtende treinen. Elke sectie in het schaduwstation kan uit de roulatie gehaald worden d.m.v. een schakelaar: trein doet dan niet meer mee.
Eenrichtingsverkeer in het schaduwstation.
Als schaduwstation vol is wordt aankomende trein voor het schaduwstation stilgezet totdat er ruimte komt.