Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

uitganspunten schaduwstation

Gestart door modeltreinverzamelaar dinsdag 22 juni 2021, 11:26:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
uitganspunten schaduwstation
Na mijn ervaringen met de nieuwe draaischijf van M ben ik gestart met het leren maken van een schaduwstation. Nu heb ik al wat info doorgenomen op dit forum maar ik vind nergens een opsomming van de eisen die daaraan gesteld worden b.v. moet een locomotief als zij stilstaat in een spoor nou wel of niet spanningsloos staan. Moet b.v. een pantograaf wel of niet omhoog staan, moet de locomotief verlichting aan hebben, wat gebeurt er met de wagonverlichting enz.
Als je daar over nadenkt kom je wel een probleem tegen zoals: hoe weet mijn CS3+ centrale welke locomotief er staat? Ik kan wel de locomotief besturen middels haar adres, maar dan moet ik wel eerst weten, waar welke locomotief staat. Het detecteren dat er iets staat is geen probleem; het detecteren wie er staat is wel een probleem, althans zo ervaar ik dat nu.
Wat ik dus mis zijn de uitgangspunten, wat is gebruikelijk in een schaduwstation. Als iemand mij de hint kan geven waar ik dat kan vinden, graag. Het gaat hier duidelijk niet om het besturen en beveiligen zelf, maar om de achtergrond, waar ik vanuit moet gaan.
Re: uitganspunten schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: uitganspunten schaduwstation
Meeste dingen die je noemt zijn volledig aan jezelf. Als je een geautomatiseerd schaduwstation wilt, gok ik dat je beter kan overstappen op computerbesturing. Die is daar veel beter in dan de CS3. De PC onthoudt welke lok hij waarnaartoe stuurt en middels bezetmelders weet de PC ook of de lok daar is. Bij de CS3 moet je moeilijke routines gaan inprogrammeren. Met een klein baantje en een paar loks wel te doen, maar als je zoals Peter de Geluidsman of Michel (H0 Miessie) tig loks hebt, is dat geen doen.

Pantograaf omhoog of omlaag is aan jezelf
Spanning kan erop blijven staan
Licht aan of uit is aan jezelf
Geluid aan of uit is aan jezelf
Wagonverlichting aan of uit is aan jezelf

Ik kan mij voorstellen dat je geluid en wagonverlichting uit zet, om zo wat stroom te besparen.
Re: uitganspunten schaduwstation
Ik ben het helemaal met Laurent eens.
Op mijn baan moet niks, alles mag (voor zover mogelijk natuurlijk)
Op een digitale baan staat de hele baan constant onder spanning, bij mij tenminste wel.
Bij het binnengaan van het schaduwstation gaan alle lichten en geluiden uit. Niet alleen spaart dat stroom maar scheelt ook een hoop herrie. Zodra de loc weer in het zichtbare deel komt gaat het licht aan en eventueel het geluid.
Dat regelt Rocrail allemaal voor mij. En in Rocrail kan ik precies zien welke loc waar staat in het schaduwstation.
Re: uitganspunten schaduwstation
Beste Laurent en AlbertG,
jullie zetten me wel voor het blok. Direct naar computerbesturing en mijn CS3+ dan? Maar goed, ik begrijp uit jullie bijdrage dat het met de CS3+ bijna niet mogelijk is om na te gaan waar welke locomotief zich bevind. Verder geven jullie aan dat eigenlijk alles mag en niks moet. Ook dat is duidelijk. Dat een digitale baan constant onder spanning staat lijkt mij een goed uitgangspunt; immers inschakelen geeft altijd stoorpiekjes waardoor elektronica van slag kan raken.
De opmerking van Laurent intrigeert mij: "bij de CS3 moet je moeilijke routines inprogrammeren". Dit impliceert wel dat het bij de CS3 kennelijk mogelijk is om de locatie van een specifiek locomotief te bepalen. Geef eens een hint hoe ik dat moet doen, Laurent. Ik wil mijn baan maar met een stuk of 5 treinen berijden, dus dat zijn niet de aantallen waar je over spreekt van Peter de Geluidsman.
Verder heb ik nog een vraag: jullie beiden geven aan dat de spanning op de rail blijft staan. Dat betekent dus dat je de locomotief in het schaduwstation individueel terug regelt naar snelheid 0 en laat stoppen in de stopsectie (eventueel voor een rood licht). Datzelfde geld voor de functies van de betreffende locomotief die je dan uit zet. Dat betekent dus dat je het adres van de locomotief moet weten die daar stopt. Of anders gezegd met jullie inbreng: wat ik hier beschrijf kan eigenlijk niet met de CS3+, daar moet ik eigenlijk de spanning van de rail afhalen om de locomotief te doen stoppen in de stopsectie. Is dit juist gedacht of is er toch nog de mogelijkheid van Laurent?
Re: uitganspunten schaduwstation
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 22 juni 2021, 14:35:10
Beste Laurent en AlbertG,
jullie zetten me wel voor het blok. Direct naar computerbesturing en mijn CS3+ dan?
Je CS3 kun je gebruiken als interface tussen baan en pc.
Re: uitganspunten schaduwstation
hoi,

Wat wil je precies bereiken met je baan? Wil je automatisch rijden of niet? Zo ja: Wil je dat met de PC doen of zonder PC? Je kan veel met de CS3 ook in automatisering. Je kan de CS3 via bezetmelding laten reageren op wat op de baan gebeurd. Daar is veel informatie over te krijgen. Er kan veel met een CS3 maar ook een aantal zaken niet. En het vervelende voor jou is dat Märklin zelf op twee gedachtes hinkelt. Namelijk nog stopsecties spanningsloos maken om zo je treintjes te laten stoppen en alleen de melding modern via de CS3 te laten doen. Terwijl je dat niet nodig hebt bij besturing via de PC dan heb je alleen bezetmelding nodig en niet veel meer om treintjes te laten stoppen. Zie ook de PDF's over rijden met de CS3: Central Station 3: Praktijk PDF

Groet Ronald.
Re: uitganspunten schaduwstation
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 22 juni 2021, 14:35:10
jullie zetten me wel voor het blok.

Dat was niet mijn intentie.

Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 22 juni 2021, 14:35:10
Beste Laurent en AlbertG,
Verder heb ik nog een vraag: jullie beiden geven aan dat de spanning op de rail blijft staan. Dat betekent dus dat je de locomotief in het schaduwstation individueel terug regelt naar snelheid 0 en laat stoppen in de stopsectie (eventueel voor een rood licht). Datzelfde geld voor de functies van de betreffende locomotief die je dan uit zet. Dat betekent dus dat je het adres van de locomotief moet weten die daar stopt. Of anders gezegd met jullie inbreng: wat ik hier beschrijf kan eigenlijk niet met de CS3+, daar moet ik eigenlijk de spanning van de rail afhalen om de locomotief te doen stoppen in de stopsectie. Is dit juist gedacht of is er toch nog de mogelijkheid van Laurent?
Ik ken de mogelijkheden van de CS3 niet. Zoals gezegd regelt Rocrail dat voor mij. Maar ik begrijp uit andere reacties dat er met de CS3 mogelijkheden zijn om zonder tussenkomst van een computer automatisch te rijden. In beide gevallen zul je je baan in blokken moeten verdelen en melders maken en aansluiten.

Misschien heb je wat aan deze video: https://youtu.be/uLfenVsUjZg
Ik maak in deze video gebruik van een SRSEII, dat is de aansluitbox van een Mobile Station 2 met een stukje elektronica er in waardoor deze op dezelfde manier als een CS2 of CS3 op de computer kan worden aangesloten.
Re: uitganspunten schaduwstation
Automatisch digitaal rijden gaat het gemakkelijkst met een computer en een besturingsprogramma zoals iTrain, Rocrail of Koploper om er zo maar enkele te noemen.
Het CS3 dient als doorgeefluik voor de data.
Kenmerkend voor zo'n systeem is de indeling van de baan in blokken en het aanbrengen van meldsecties (voor de terugmelders) waarmee de software bijhoudt waar een trein zich bevindt. De software geeft dan opdrachten aan de locs en de wissels. Er hoeft niets stroomloos geschakeld te worden. De software geeft alle opdrachten.

Maar een CS3 is toch een heel veelzijdig apparaat? Kan die dan niet?
Het antwoord is: nee, of alleen heel ingewikkeld.
Je moet het CS zelf heel veel informatie geven om iets van blokgestuurd rijden te kunnen uitvoeren. Het is alsof je heel gedetailleerd een script schrijft: bij die contactrail moet deze loc afremmen, bij die gestopt zijn. En dan mag dat wissel voor specifiek die loc omgezet...
Je bent bijna aan het programmeren. En ik vind het omslachtig en jammer.

Met een eenvoudiger (en goedkopere) centrale en een simpele computer ben je eigenlijk beter af. Maar de ontwikkelingen gaan door. Misschien kan het CS3 ooit wel meer dan nu. Ik ben er alleen niet zo gerust op maar het kan...

Groet,

Peter
Re: uitganspunten schaduwstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: uitganspunten schaduwstation
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 22 juni 2021, 14:35:10
Beste Laurent en AlbertG,
jullie zetten me wel voor het blok. Direct naar computerbesturing en mijn CS3+ dan? Maar goed, ik begrijp uit jullie bijdrage dat het met de CS3+ bijna niet mogelijk is om na te gaan waar welke locomotief zich bevind. Verder geven jullie aan dat eigenlijk alles mag en niks moet. Ook dat is duidelijk. Dat een digitale baan constant onder spanning staat lijkt mij een goed uitgangspunt; immers inschakelen geeft altijd stoorpiekjes waardoor elektronica van slag kan raken.
De opmerking van Laurent intrigeert mij: "bij de CS3 moet je moeilijke routines inprogrammeren". Dit impliceert wel dat het bij de CS3 kennelijk mogelijk is om de locatie van een specifiek locomotief te bepalen. Geef eens een hint hoe ik dat moet doen, Laurent. Ik wil mijn baan maar met een stuk of 5 treinen berijden, dus dat zijn niet de aantallen waar je over spreekt van Peter de Geluidsman.
Verder heb ik nog een vraag: jullie beiden geven aan dat de spanning op de rail blijft staan. Dat betekent dus dat je de locomotief in het schaduwstation individueel terug regelt naar snelheid 0 en laat stoppen in de stopsectie (eventueel voor een rood licht). Datzelfde geld voor de functies van de betreffende locomotief die je dan uit zet. Dat betekent dus dat je het adres van de locomotief moet weten die daar stopt. Of anders gezegd met jullie inbreng: wat ik hier beschrijf kan eigenlijk niet met de CS3+, daar moet ik eigenlijk de spanning van de rail afhalen om de locomotief te doen stoppen in de stopsectie. Is dit juist gedacht of is er toch nog de mogelijkheid van Laurent?
Je zult gebeurtenissen moeten gaan programmeren, zoals Peter hierboven schetst.

Ik heb het wel gedaan met een pendeltrajectje, maar ben er vrij snel van teruggekomen, want je legt e.e.a. nogal strikt vast. Leuk op een pendelspoor waar 1 of 2 treinen heen en weer rijden en je voorwaarden kan gaan scheppen waarmee dat lukt, maar 5 of 6 treinen gaat al echt op programmeren lijken. Want trein 1 moet afremmen als hij in blok x zit, maar alleen als het volgende blok bezet is door een andere trein.

De CS3 is daar neit voor bedoelt, is daar niet op ingericht en niet krachtig genoeg voor.

Als jij de stroom eraf wilt zetten kan het natuurlijk makkelijker, zeker als je handgestuurd blijft rijden. Dan moet je zorgen dat je net zo veel sporen hebt als treinen (of 1 minder) en ga je gewoon telkens een spoor doorwisselt, zowel met afroepen als met binnen laten komen. En de volgende die weggaat als de vorige binnen komt. Daarmee krijg je niet zo'n dynamisch treinverloop als je krijgt met de computer, omdat je volgens vaste routines blijft uitsturen (de PC gebruikt oo vaste routines, maar veel ingewikkelder waardoor het er voor ons willekeurig uit ziet).
Re: uitganspunten schaduwstation
Citaat van: modeltreinverzamelaar op dinsdag 22 juni 2021, 14:35:10

Direct naar computerbesturing en mijn CS3+ dan?


In het ding zit van alles wat je niet nodig hebt en wat je wel nodig hebt zit er niet in. Te gelde maken dus oftewel: verkopen.

Of alleen als black box / doorgeefluik gebruiken en je verlies nemen.

Gr, Ben.
Re: uitganspunten schaduwstation
Beste mensen, allereerst bedankt voor jullie constructieve reacties. Ik ga daar nader op in. De laatste reactie van Ben zojuist is natuurlijk iets wat ik probeer te voorkomen, maar uitsluiten doe ik het niet, omdat alle reacties op de CS3+ eensluidend zijn namelijk: te moeilijk om te programmeren.
Ik heb ook niet stilgezeten en naar aanleiding van de opmerking van Laurent heb ik op Ytube een filmpje gevonden van Märklin met de titel: "Erweiterte Ereignissteuerrung mit der CS3+". Hierin wordt duidelijk gemaakt dat je wel degelijk kan programmeren maar zoals Peter al aangaf (en anderen ook) dat het heel omslachtig is en dat je eigenlijk een draaiboek aan het schrijven bent. Deze omschrijving vind ik het beste passen van wat ik er in het filmpje van gezien heb. Ook moet je anders denken: in gedachte neem je de betreffende locomotief de baan op en onderweg noteer je alle mogelijke gebeurtenissen, die je later programmeert onder het hoofstuk van betreffende locomotief. Als je 5 locomotieven heb, krijg je dus ook minimaal 5 programma-delen. Dit is heel anders denken dan dat je een conflict situatie beschrijft wat anoniem kan (zonder locomotiefnaam) van als dit en dat, mits hier en daar enz.
Ik ben zo ver dat ik wel degelijk de mogelijkheid zie om de CS3+ te programmeren voor wat ik wil met 5 treinen. Geen gemakkelijke opgaaf; zelfs een uitdaging.

Nu de reacties:
Basjuh1981: CS3+ als interface tussen baan en PC. Moet ik mij daarbij voorstellen dat de PC de bediening, besturing en presentatie voor zijn kiezen neemt en de CS3+ alleen de eleckrische verbindingen met de baan, wissels enz.?

RonaldK: wat wil ik met de baan, automatisch rijden of niet? Nou daar kan ik kort in zijn: geordend automatisch rijden. Dus niet: ik zet ergens een locomotief op de rails en rijden maar en wachten op een ongeluk of deadlock situatie, maar b.v. netjes opstarten vanuit het schaduwstation. Onverwachte gebeurtenissen kunnen wel voorkomen zoals b.v.: een wagon verliezen of open spoorbomen. Uitgangspunt hierbij is dat er altijd spanning op de rail blijft staan. Ik heb inmiddels wel gezien dat dit goed kan.

AlbertG: Ik heb een filmpje (laatste)van je bekeken op Ytube; je hebt een prachtige baan en een overvloed aan locomotieven. Zeer indrukwekkend dat ze ook nog allemaal rijden. Maar wat ik daar gezien heb, daarvan hoop ik nu dat ik dat ook via het CS3+ kan. Nogmaals, je laat daar 2 locomotieven zien en geen 10, want dan wordt het via het CS3+ wel heel problematisch.

Peter (blikken Tinus): heel goede typering van het programmeren met de CS3+: ingewikkeld en je schrijft als het ware een filmscript.
Uit het voorgaande blijkt wel dat ik het gedeeltelijk  met je eens ben (misschien ook wel ingegeven dat ik het CS3+ nou eenmaal heb) maar ook een PC-programma zal je moeten vertellen wat er op de baan moet gebeuren in de verschillende situaties. Maar wellicht is PC-programmeren wat makkelijker/logischer omdat het apparaat juist daarvoor is ingericht/ontworpen en de CS3+ , zoals uit meerdere opmerkingen blijkt, veel minder en ook nog op meerdere gedachten hinkt.

Laurent: je neemt een heel duidelijke stellingname: CS3+ is niet krachtig genoeg, niet op ingericht en is er niet voor bedoeld om uitgebreid te programmeren. Ik moet toegeven dat ik langzamerhand sympathie krijg voor deze opmerking, gezien de tijd die ik er nu al aan besteed om het CS3+ te doorgronden.
Voor mijzelf heb ik nu de grens gelegd bij 5 treinen programmeren (althans dat is nu de wens om te gaan doen, of het lukt dat is wat anders). De steun hiervoor vind ik in het hierboven beschreven filmpje van Märklin.

Welke uitgangspunten ga ik nu hanteren bij het schaduwstation?
In ieder geval geen stroomloze secties. Locomotieven staan onder spanning rijregelaar staat op nul, geen licht en geluid, pantograaf naar beneden, rookgenerator uit enz.
Volgordelijke afhandeling van de wachtende treinen. Elke sectie in het schaduwstation kan uit de roulatie gehaald worden d.m.v. een schakelaar: trein doet dan niet meer mee.
Eenrichtingsverkeer in het schaduwstation.
Als schaduwstation vol is wordt aankomende trein voor het schaduwstation stilgezet totdat er ruimte komt.
Re: uitganspunten schaduwstation
Citaat van: modeltreinverzamelaar op woensdag 23 juni 2021, 12:27:09
Basjuh1981: CS3+ als interface tussen baan en PC. Moet ik mij daarbij voorstellen dat de PC de bediening, besturing en presentatie voor zijn kiezen neemt en de CS3+ alleen de eleckrische verbindingen met de baan, wissels enz.?
Zoals Ben al aangaf:
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 23 juni 2021, 11:15:33
Of alleen als black box / doorgeefluik gebruiken en je verlies nemen.
Re: uitganspunten schaduwstation
Hoi,

Omdat er al heel veel meningen gegeven zijn dan hier nog maar één  :P

Ik heb een CS3
In mijn schaduw station staan tot 18 treinen.
Om te stoppen worden ze spanningsloos geschakeld.
Wanneer er een nieuwe trein mag uitrijden, wordt met de random macro van de CS3 een willekeurige trein weg gestuurd.
Wanneer er een plekje vrij komt wordt de trein naar het lege spoor gestuurd

Dit is niet heel veel programmeer werk.
De centrale kan dit prima bijhouden.

Re: uitganspunten schaduwstation
Het één sluit het ander niet uit.
Je CS3+ is niet opeens (bijna) nutteloos als je hem als interface gaat gebruiken tussen je PC met modelspoor software en je baan.

Ik heb een tijdje een Tams Redbox gebruikt in plaats van de TamsMC. De Redbox heeft geen draaiknop en de TamsMC wel. En toen kwam ik er achter hoe vaak ik toch nog even de draaiknop gebruik (bijvoorbeeld) om een loc ergens naar toe te rangeren. Of even snel een decoder instelling aanpassen op het programmeerspoor. Allemaal dingen die in Rocrail ook kunnen maar soms doe ik dat liever direct met de centrale.
Zo kan ik me ook voorstellen dat je ergens een paar rangeersporen hebt die je rechtstreeks vanaf je centrale bedient.
Verkopen zou ik hem zeker niet, want wat zijn de alternatieven? Vooral als je MFX, DCC en MM wilt blijven gebruiken. Mijn advies zou zijn, mooi blijven gebruiken. Kijken waar de grens ligt van de mogelijkheden van de CS3 en eventueel overstappen op PC besturing met de CS3 als interface. Uiteindelijk draait het er om dat je lol blijft houden in je hobby.

Succes.