Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Soldeer voor K-rails

Gestart door Vic1956 dinsdag 22 juni 2021, 10:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Soldeer voor K-rails
Beste treintjesliefhebbers,
Ik wens bezetmelders te maken met K-Rails. Dat wil zeggen: ik moet een geleider aan de railstaaf van het K-rail solderen. Nu zijn, zoals iedereen wel weet, deze K-rails van roestvrij staal (of toch een legering, die solderen bemoeilijkt). De "gewone" soldeer (40% lood – 60% tin en harskern) werkt hier dus niet op.Ik ben dus naarstig op zoek naar een soldeer dat wel werkt op deze K-rails.

Ik heb hier al op het forum wat gezocht, maar kan niet dadelijk de info vinden, die ik zoek.

Marklin of Sweden demonstreert op YT hoe hij soldeert met een product: Meltolit Z-fluss. En dat lijkt zeer vlot te gaan. Maar, ik vermoed dat dit product enkel in Zweden te koop is want als ik dit Google kom ik steevast op een Zweedse site. Is mij wat ver en ik vrees dan nog dat EU wetgeving misschien nog moeilijk hierover doet (zoals altijd) dus dit is niet zo dadelijk een optie.

Dan vond ik op een site: N-Spoor forum.nl het volgende:www.nproject.org/nl/solderen/soldeer-en-vloeimiddel .  Hier raadt men S-39 RVS-Inox aan. Niet te verwarren met de "gewone" S-39 die ten stelligste afgeraden wordt, wegens corrosie gevaar van de gesoldeerde onderdelen.
Heeft iemand ervaring met dit produkt S-39 RVS-Inox?

Heeft iemand weet van nog andere soldeer die geschikt is om een koperdraadje aan een K -rail te solderen? Dan hoor ik dat uiteraard graag. Alvast bedankt.
Mvg,
Vic
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Vic,

Ik soldeer als het kan aan de lipjes van de K rails. Als dat niet kan gebruik ik S-39 RVS. Spaarzaam aanbrengen. Als het draad vastzit spoel ik deze met water onder de kraan af. Daarna goed droogmaken.

Het soldeer en de draad blijven prima zitten en ik heb nog geen roest o.i.d. gezien bij deze soldeerpunten.
Ook bij de soldeerpunten die al enkele jaren oud zijn. 

Meine
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Helemaal niet aan de railstaaf zelf gaan solderen. Nergens voor nodig.
Gewoon aan de railverbinder solderen zonder ook maar iets van vloeimiddel te gebruiken werkt het beste.....
Re: Soldeer voor K-rails
Bernardo
gast

Re: Soldeer voor K-rails
En als je dan toch aan de rail wil solderen, een soldeer gebruiken zonder lood. Lood en RVS pruimen elkaar niet.
Meen trouwens ergens gelezen te hebben, dat de railstaven niet van RVS zijn.
Miniem drupje S-39 - RVS is aan te raden bij solderen aan RVS. Je kunt het goed neutraliseren door het met (afwas)zeep schoon te maken.
Re: Soldeer voor K-rails
ACTS.zuid
gast

Re: Soldeer voor K-rails
Citaat van: Bernardo op dinsdag 22 juni 2021, 10:25:10

........ een soldeer gebruiken zonder lood. Lood en RVS pruimen elkaar niet.
Meen trouwens ergens gelezen te hebben, dat de railstaven niet van RVS zijn.


Lees bovenstaand nog eens door........ ;)

Vic: je kunt ook Sommerfeldt 082 soldeerolie gebruiken: https://locdepot.nl/product/082-soldeerolie/
Ook daar voor geldt: de las goed schoonmaken.

Gr, Ben.
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Zelf gebruik ik het "gewone" 60/40 soldeer met harskern van 1mm.
En maak de railstaaf met dremeltje ff schoon en gebruik ietsiepietsie GFS-purine (soldeerpasta).
Staaf en draad voorvertinnen en Kort en krachtig solderen 40W weller bout op 370gr

groet
Harald
Re: Soldeer voor K-rails
Bernardo
gast

Re: Soldeer voor K-rails
@citaat - @citaat:

Ik denk niet, dat het nodig is. Ik schreef 'Meen..' en geef daarmee aan het niet zeker te weten. Wel dat lood en RVS elkaar niet pruimen. Het 'plakt' wel voor een tijdje, maar hecht niet. 
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Hartelijk bedankt allemaal voor al deze reacties.
Ik geef een algemene respons op al jullie hulpvaardige bijdragen.

Om de rijspanning op K rails aan te voeren soldeer ik ook op de verbindingsstukjes tussen de railstaven en dat gaat gemakkelijk. Ook op het metalen plaatje aan de onderkant voor de middengeleider valt op die manier goed te solderen. Maar mijn bezetmelders bevinden zich in het midden van een K rail, op een geïsoleerde spoorstaaf, dus dan moet ik wel op de railstaaf zelf solderen.

Maar na al jullie reacties heb ik keuze te over, mijn dank hiervoor. Wat het afwassen van het soldeer-las betreft, mijn rails zijn reeds gemonteerd. Ik kan ze dus niet even onder de kraan houden, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik kan plaatselijk wel wat opkuisen. Daarom zou ik liefst een oplossing gebruiken die zeker geen corrosie veroorzaakt als het opkuisen toch nog wat restjes achterlaat. Wat is dan de beste optie?:
GFS-purine
Sommerfeldt 082
S39-RVS
Groeten,
Vic
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Bij het opzoeken op deze draad van een lang tijdje geleden uitgekomen:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=46838.0

Als ik hier wat in lees lijkt mij de GFS-purine de veiligste oplossing, zeker als je te solderen werkstuk al niet meer zo gemakkelijk langs alle kant valt schoon te maken. Zoals bij mij het geval is met rails die al op een tafel gemonteerd zijn.
Re: Soldeer voor K-rails
ACTS.zuid
gast

Re: Soldeer voor K-rails
Sommerfeldt olie en S39 RVS werken allebei hetzelfde namelijk etsend, het andere ken ik niet. Je gebruikt maar een minuscuul puntje en je maakt de las schoon met een kwastje met wasbenzine of alcohol of enz..

Gr, Ben.
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Tja, als je per se aan de rail wilt solderen...
Ik klem een gevouwen stripje messing tussen rail en de kunststof strip daaronder. Daaraan soldeer ik de draad. Eventueel te blinkende delen dan nog wat verven.

Groet, Paul
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Hallo Ben,
Bedankt voor de tip. Als de purine niet goed werkt dan pas ik jouw systeem toe.
Groeten,
Vic
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Hallo Paul,
Heb ik ook al aan gedacht. Zelfs zo een Marklin gevalletje gekocht: 7500. Het blijft een minder degelijk contact in vergelijking met solderen. In een automatisch systeem wil je dat de melders altijd optimaal functioneren. Niets zo irritant dat er een fout optreedt door een slecht contact. Solderen is mijn inziens de beste oplossing. Toch bedankt voor je inbreng.
Mvg,
Vic
Re: Soldeer voor K-rails
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Nooit S39 bij K-rail gebruiken!
Het zal voor de rail zelf niks uitmaken, maar de onderliggende pukomat is uit blik gestanst en gaat direct roesten als er S39 op komt.
S39 bevat namelijk zoutzuur en is bedoeld om roest weg te halen, zodat het beter soldeert.
Gewoon met een beetje soldeerflux op de railschoen en het soldeert heel makkelijk.
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Citaat van: Vic1956 op dinsdag 22 juni 2021, 10:15:47
Heeft iemand ervaring met dit produkt S-39 RVS-Inox?
Ik zei de gek.  :D
En, Nee Kappa, S39-RVS-Inox is géén S39.
Maar Ben heeft gelijk: het is etsend dus een drupje vanaf de cocktailprikker is echt genoeg
op de staaf (niet op het blik).

Citaat van: pajomaho op dinsdag 22 juni 2021, 15:18:53
Tja, als je per se aan de rail wilt solderen...
Ik klem een gevouwen stripje messing tussen rail en de kunststof strip daaronder.

Dat kan ook. Een 6 mm dik draadje (telefoondraad) past er ook klemvast tussen,
dan hoef je niets te solderen.
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2006

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Jan, ik denk dat je 0,6 mm bedoelt ipv 6 mm. :D

Mvg Gert
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Je hebt helemaal gelijk. 6mm is wel erg dik!  :thumbup:
Re: Soldeer voor K-rails
Ik soldeer op de railschoen, zonder enig hulpmiddel. De nieuwe schoentjes solderen beter dan de oude, maar als je die een beetje schoonmaakt of met een schroevendraaier schoonkrast, solderen die ook goed.
Re: Soldeer voor K-rails
En dan is er nog 'speciaal soldeer'. Miwula had het ooit in de verkoop. Via hun site of Stummiforum heb ik achterhaald wat het voor spul is en heb ik het elders kunnen kopen. Duur spul in vergelijking met de bekende, gewone soorten, maar heel veel heb je niet nodig en het werkt! Geen hulpmiddelen nodig.

Groet,

Peter
Re: Soldeer voor K-rails
Gewoon soldeer werkt ook, ook zonder hulpmiddelen.
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Soldeer voor K-rails
 @citaat

Filmpje!!!
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2014

offline
Re: Soldeer voor K-rails
De S39 van nu is wat anders dan S39 van 40 jaar geleden.
En er is ook soldeer zonder lood is milieu vriendelijker maar een drama om te solderen heb ik gehoor.
Re: Soldeer voor K-rails
ACTS.zuid
gast

Re: Soldeer voor K-rails
Citaat van: hmmglaser op woensdag 23 juni 2021, 18:15:59

De S39 van nu is wat anders dan S39 van 40 jaar geleden.


S79....?
Re: Soldeer voor K-rails
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Ik weet niet of het hetzelfde metaal is, maar aan mijn Z-railtjes heb ik ook met gewoon harskernsoldeer en ca. 290 graden de draadjes vast gekregen. Wel even de zijkant van de rail opgeruwd met een vijltje, en soms was een herkansing nodig, maar het zit al jaren zonder probleem. Tegen het smelten van de biels wel de warmte afgevoerd middels de klemmen van een derdehandje.

Groet, Paul
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Soldeer voor K-rails
 @citaat @citaat

Geloven deed ik in de kerk (vroeger)
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2019

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Ik heb geen antwoord op de soldeervraag, maar wel een suggestie voor de massadetectie. Waarom solderen? Ik heb het gedaan door aan de draad een adereindhuls te zetten. Met de juiste tang krijg je een sikkelvormige huls. Het eindknijp ik iets plat waardoor je hem gemakkelijk onder de railstaaf kan schuiven. Door de sikkelvorm blijft hij goed klem zitten. Ik heb bijna 100 van deze aansluitingen en nog nooit een contact gemist. Het is maar een suggestie
Re: Soldeer voor K-rails
Citaat van: flyerman op woensdag 23 juni 2021, 15:58:31
Gewoon soldeer werkt ook, ook zonder hulpmiddelen.

Op de railschoentjes of -lasjes? Ja, maar dat weten we allemaal wel. Rechtstreeks op de kale, massieve spoorstaaf van K-rails solderen gaat echt niet met enkel gewoon soldeer. Je moet dan iets extra's gebruiken, Sommerfeldt olie, S39 of speciaal soldeer.  Vandaar de roep om bewijs...


Groet,

Peter
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2014

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 23 juni 2021, 18:41:47
Citaat van: hmmglaser op woensdag 23 juni 2021, 18:15:59

De S39 van nu is wat anders dan S39 van 40 jaar geleden.


S79....?
Hier een citaat van wikipedia.

Het originele product was gemaakt op basis van zoutzuur en is dus een reductor die de oxidatie van de te solderen materialen tegengaat. S-39 op zoutzuurbasis werd vooral gebruikt voor het solderen van waterleiding in koper, maar veroorzaakte corrosie en werd daarom verboden voor drinkwatertoepassingen.

Mij hebben ze toen der tijd wat anders gezegd op school het had met de verontreiniging te maken.
Je moest het alleen even spoelen met water aan de buiten kant want aan de binnen kant zit al water ;)
Re: Soldeer voor K-rails
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 23 juni 2021, 22:56:00
Citaat van: flyerman op woensdag 23 juni 2021, 15:58:31
Gewoon soldeer werkt ook, ook zonder hulpmiddelen.

Op de railschoentjes of -lasjes? Ja, maar dat weten we allemaal wel. Rechtstreeks op de kale, massieve spoorstaaf van K-rails solderen gaat echt niet met enkel gewoon soldeer. Je moet dan iets extra's gebruiken, Sommerfeldt olie, S39 of speciaal soldeer.  Vandaar de roep om bewijs...


Groet,

Peter

Ik had 1 of 2 berichten daarvoor al gezegd dat ik op de railasjes soldeer, dit bericht was nogmaals om te zeggen dat ik het zonder hulpmiddelen doe.
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Hallo beste treintjesliefhebbers,
Ik heb een doosje Silverline Soldering Pasta gekocht bij Bol.com. Een klein potje van 20gr. Kost praktisch niets, gratis verzending. Maw je betaalt in feite de verzending.
Daarnet uitgeprobeerd en het werkt perfect.
Werkwijze:
Soldeerdraad: een gewone doordeweekse soldeerdraad: ik gebruik: Super Solder wire 60% 0,6 mm diameter (60%tin 40% lood met harskern) Overal te vinden.
Soldeerbout op 350°C ingesteld. Misschien kan lager ook, heb ik niet uitgeprobeerd.
Met een tandenstoker een ietsie pietsie soldeerpasta aangebracht op de zijkant van het Krail. Het Krail heb ik niet gekrast of opgeschuurd.
De soldeerbout met de punt op de plaats van de pasta. Beetje opwarmen. De pasta smelt heel snel. Soldeer draad tegen de punt en soldeer op het rail laten vloeien.
Het soldeer komt enkel waar er pasta is heb ik de indruk. Er vormt zich een klein bolletje soldeer dat zich sterk aan het Krail hecht.
De geleider, die je wenst aan het rail te solderen, ook aan het uiteinde vertinnen met deze soldeer.
Dan het vertinde uiteinde van de geleider tegen het bolletje soldeer op het Krail houden en de punt vd soldeerbout ertegen zodat beiden in elkaar smelten.
Even laten hard worden en de geleider zit vast. Heb er wat aan getrokken en zit echt goed vast.
Ik heb gelezen dat deze pasta geen zuur of iets dergelijks bevat, dus niets agressief wat de sporen zou aantasten. Alleen eventueel een beetje ontvetten met bvb wasbenzine, alhoewel ik niets gemerkt heb van vet maar ik heb dan ook heel weinig pasta gebruikt.
Allemaal bedankt voor jullie inbreng.
De groeten,
Vic





Re: Soldeer voor K-rails
ACTS.zuid
gast

Re: Soldeer voor K-rails
Goed zo.

Dit zijn de waarschuwingen op het Safety Data Sheet:

H314 Causes severe skin burns and eye damage.
H350 May cause cancer.
H335 May cause respiratory irritation.
H410 Very toxic to aquatic life with long lasting effects

Gr, Ben. ;)
Re: Soldeer voor K-rails
Bernardo
gast

Re: Soldeer voor K-rails
@citaat:

Gelukkig, geen verschil met S-39 RVS:
Schadelijk bij inslikken.
Veroorzaakt ernstige brandwonden en oogletsel.
Kan irritatie van de luchtwegen veroorzaken.
Zeer giftig voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.

Dus daar geen discussie meer over. :D
Re: Soldeer voor K-rails
ACTS.zuid
gast

Re: Soldeer voor K-rails
 @citaat Ik geef maar aan dat soldeerpasta een onschuldig goedje lijkt maar niet is terwijl het veel wordt gebruikt en kankerverwekkend is. Maar dit forum schreeuwt moord en brand als ik S39 RVS of Sommerfeldt olie gebruik. Het kan verkeren..... :D :D
Re: Soldeer voor K-rails
Bernardo
gast

Re: Soldeer voor K-rails
@citaat:

Dat had ik al begrepen, vandaar de verduidelijking, dat het lood om oud ijzer is.
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 23 juni 2021, 00:28:15
En dan is er nog 'speciaal soldeer'. Miwula had het ooit in de verkoop. Via hun site of Stummiforum heb ik achterhaald wat het voor spul is en heb ik het elders kunnen kopen. Duur spul in vergelijking met de bekende, gewone soorten, maar heel veel heb je niet nodig en het werkt! Geen hulpmiddelen nodig.

Groet,

Peter

Zelf heb ik hier jaaaaren geleden ook al s iets geplaatst over Sonderlöt, van Miwula, toen kon je t daar bestellen voor bijna 10€ ,dacht ik.
Daar kon je zonder enige voorbereiding de k-railstaaf mee vertinnen en een draad aan solderen.
Ook na jaren geen corrosie zichtbaar
Ik heb dat spul nog steeds en ga het binnenkort weer gebruiken.

Peter, ik heb toen ook s gezocht op de website van de fabrikant, maar daar kwam ik niets tegen met dezelfde samenstelling.
Vandaar mijn vraag wat hetzelfde soldeer is en waar je het vandaan haalde.
Re: Soldeer voor K-rails
Met een beetje zoeken op internet vond ik dit terug op Stummiforum:

Da man bei Schienen meist Neusilber zu löten hat, empfiehlt sich Sonderlot 97-24 von der Fa. Jürgen Armack GmbH in Norderstedt. Art.-Nr.6021092. Damit hat sogar das MiWuLa seine K-Gleise gelötet bekommen. Gibt es in 25 g Rollen.

En met een beetje verder zoeken is de samenstelling van het product van Armack te achterhalen en kun je het bijvoorbeeld bij Amazon.de vinden. Althans, zo heb ik het ooit gedaan.


Groet,

Peter
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2018

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Bedankt, Ben, voor de info. "Een gewaarschuwd man is er twee waard". Ik ben dus plots verdubbeld in waarde. :D Het ziet er inderdaad onnozel, ongevaarlijk uit zo een potje Soldeer Pasta van 20 gr, maar nu ik dit allemaal weet zal ik uiterst voorzichtig zijn.
Groeten,
Vic
Re: Soldeer voor K-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Soldeer voor K-rails
Citaat van: Vic1956 op zaterdag 26 juni 2021, 22:32:48
20 gr
Doe je jaren mee (aangebracht met een satéstokje).