Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)

Gestart door Sirocco35 zaterdag 12 juni 2021, 22:26:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Beste forumleden,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb hier en daar al wat handige informatie gezien die ik goed kan gebruiken.
Nu ben ik al meer dan een halfjaar bezig om een mooi baanplan te maken maar elke keer wil het weer niet, dit komt vooral door mijn onkunde en onwetendheid over het spoor etc..

Nu heb ik een groot deel van mijn hoop gevestigd op de mensen hier op het forum om uiteindelijk toch tot een prachtig baanplan te komen.
Als eerste wil ik even de ruimte proberen te laten zien, de afmetingen van de tafel zijn 4.32X1.25M, nu is het lastige dat dit op een zolder is waarbij het dak schuin loopt (zie fotos).

Er zijn een aantal dingen die ik graag zou willen hebben, als eerste een mooi rangeerterrein, ook lijkt het me leuk om hier en daar wat zijsporen te hebben voor industrie.
Misschien dat ik moet denken aan een schaduwstation? Ik wil voornamelijk rijden in epoche III & IV, dus komt er een kleine locloods voor 3 treinen.
Voor de rest weet ik eigenlijk niet precies wat ik wil, dus sta ik open voor suggesties van andere om tot een mooi resultaat te komen.

Voor nu laat ik het hierbij, ik ben benieuwd waar sommige van jullie mee komen.


groeten,

S35
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Hoi,

Is er een mogelijkheid de tafel naar voren te halen? Het eerste wat men hier zal zeggen is dat 1.25 té diep is. Als er iets ontspoort, dan kun je er niet meer bij. Al helemaal niet wanneer het een schaduwstation betreft. Als de tafel naar voren kan, is er wellicht wel een mogelijkheid.

Of: waar is de deur? Als deze in het midden zit, kun je een U-vorm overwegen welke alleen bij de keerlussen wat breder is. De rest kun je vervolgens prima bij.

Even wat basisideeën...

Groeten,
William
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Dag,

Helaas is het niet mogelijk om de tafel te schuiven, gelukkig is er geen sprake van een deur, het is gewoon een klein gat in de muur zoals je misschien net op de foto's kan zien.
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Dat is wel een uitdaging...
De lengte van 4.35 meter is best mooi. Misschien kun je wel wat de hoogte in. Dan wordt de tafel wel minder diep, maar dat hoeft niet erg te zijn.
De vraag is wat je wilt qua realisme. Ik denk dat een enkelsporige lijn de meeste mogelijkheden biedt.
Een pendelbaantje is behoorlijk realistisch te maken,  maar wil je dat ook?
Als je kiest voor een eindstation, kun je zonder helix wel op een lager gelegen schaduwstation komen met een deels zichtbare keerlus. Dat kan er ook nog leuk uitzien.
Met een doorgangsstation heb je eigenlijk twee keerlussen nodig, of je moet rondjes willen rijden. Als de helft van het 'rondje' buiten het zicht ligt, wordt vermeden dat het er als een rondje uitziet. Dat is vaak ook al winst.
Je hebt al wat uitgangspunten genoemd, maar dat mag nog wel wat concreter worden om het echt beter te kunnen invullen.

Groet,

Peter

Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Wat William ook al zegt, een diepte van 1,25 meter is niet reikbaar. Nu zal dat bovenop de tafel niet het grootste probleem zijn. Door het schuine dak wordt die diepte, met het toenemen van hoogte, vanzelf minder. Echter noem je ook een schaduwstation. En dan zul je er wel van achteren bij moeten kunnen. Nu heb je al wat ruimte tussen de dakbalken maar het is vanaf de foto's niet te zien of je daar een hoofd en handen (armen) tussen kunt steken. Zonodig is het dan toch wenselijk (noodzakelijk) de tafel een pietsie naar voren te halen. Je zegt dat dat niet kan, maar geeft daar geen reden voor. Als dat is vanwege de doorloop die ik aan het rechtse einde van de tafel zie, je kan die hoek dan iets afschuinen zodat de doorloop vrij blijft.
Waar ik totaal geen voorstander van ben is een dichte tafel zoals jij die hebt staan. Dat beperkt zoveel in de mogelijkheden. Ik weet dat het voor een beginner het makkelijkste is om te maken. Maar een schaduwstation ligt minstens een paar decimeter lager, hoe wil je daar naartoe? Dan moet je al een sleuf of cirkel uit de tafel zagen en dat verzwakt de constructie. De juiste volgorde is eerst een baanplan met in grive lijnen de scenery. Dan weet je waar welke hoogte aangehouden moet worden en kun je de open tafel constructie daarop afstemmen. Een open tafel constructie geeft ook de mogelijkheid om alle verdekte baanvakken van onderaf te bereiken en eventueel uitneembare panelen in te bouwen. En dat maakt de diepte dan weer minder kritisch.

Nog een paar vraagjes. Hoeveel loopruimte heb je voor de tafel?   Wat is momenteel de hoogte van de tafel (tafelblad en vrije ruimte er onder)?   Wat is de hoogte van de schoorbalk midden in de ruimte?
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Hi
De lengte is heel goed, maar met 1,25cm diepte is niet alles bereikbaar; tenzij je ze op wieltjes zet . Wat eventueel ook kan als je het bvb in het midden smaller maakt , een 80 cm en dan links en rechts telkens op een 80 cm van de uiteinden terug breder maakt , eventueel 125cm kan je misschien wel overal bij
Met een schaduwstation moet je toch rekenen op een 40 cm hoogteverschil onder je basistafel ( zodat hoofd en armen er tussen kunnen. Ikzelf heb daarom mijn tafel op 1m gezet en 30 cm eronder mijn schaduwstation ( wat al krap is hoor)
Hopelijk kan je iets met de tips...
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Die 125 is inderdaad nogal diep. Zo te zien is de baanhoogte nogal laag, dat beperkt de mogelijkheden ook nogal sterk. Voor toegang van onderen zie ik niet genoeg ruimte, daarom zal de baan stevig genoeg moeten zijn om op een aantal plaatsen met je volle gewicht op te kunnen steunen. Bij mijn eerste baan deed ik dat ook, zij het dat de muur aan de achterkant gewoon recht was. Zo'n schuin dak zit natuurlijk wel wat in de weg. Verder zou ik er zeker voor zorgen dat er niets aan de achterkant van de baan kan vallen want dan wordt het knap lastig om het weer op te pakken.

Als je een schaduwstation zou willen maken, zou dat op de vloer moeten komen. De opstelsporen moeten dan allemaal aan de voorkant, anders kun je er niet bij. Lastig, maar ik denk niet bij voorbaat dat het onmogelijk is. Het zou wel enorm helpen als er iets meer ruimte zou zijn. Kun je een plattegrond plaatsen van de zolderruimte waar nu de plaat ligt, zodat we kunnen meedenken over een iets andere vorm dan 432 x 125?
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Behoorlijke lengte :)
Maar - zoals reeds opgemerkt - gaat de breedte ten koste van de optimale bereikbaarheid.

Hoe ziet de andere kant van de zolder er eigenlijk uit?
Kan je geen U-vorm maken die bestaat uit 2 even lange tafels van max 80 cm breed met:
- een smallere tafel als verbinding
- daartussen  voldoende loopp- en werkruimte ( minstens 50 cm á 60 CM breed) ?
Re: Hulp nodig bij ontwerpen baanplan (4.32X1.25M)
Dag allen,

Enorm bedankt voor de reacties!
Ik ga morgen alle vragen op een rijtje zetten en beantwoorden, ook zal ik nog wat extra foto's maken van de ruimte.

Groeten.