Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Eerste stappen banenplan

Gestart door Dontor zondag 20 juni 2021, 20:54:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Eerste stappen banenplan
De tijd is aangebroken dat ik een "echte" modelspoorbaan kan gaan bouwen.
Wie, o, wie kan/wil mij eens op weg helpen met de mogelijkheden die ik heb?

Momenteel speel ik met onderstaand idee. Zit ik hiermee op goeie weg? Zijn er dingen die niet kloppen of anders kunnen.
Ik veronderstel dat het programma AnyRail de afmetingen heel strak gebruikt en dat er wel enkele mm speling zit op de rails.



De afmetingen die jullie zien zijn de actuele maten van de ruimte die ik kan gebruiken. Er zit wel enkele cm speling op, dus er is wel mogelijkheid tot aanpassen. Maar, bijvoorbeeld een halve meter erbij plakken lukt niet.

Gr
D
Re: Eerste stappen banenplan
Zo te zien klopt er een kleinigheid niet, de keerlus sluit niet helemaal goed. Misschien deert het in werkelijkheid niet maar het kan beter.
De belangrijkste vraag is echter m, wat wil je doen met je baantje? Veel meer dan rondjes rijden en een keertje door de lus, is niet mogelijk. Keren via de lus kan ook maar één kant op, tenzij je er een keer achteruit doorheen gaat.
Ook is het de vraag wat de bedoeling van de drie kopspoortjes is.
Om van alles uit te testen is dit een leuk ontwerp maar of het voldoening gaat geven voor een beetje leuk treinbedrijf, betwijfel ik.
Kun je een niveau omhoog of omlaag? Dat kan het al wat leuker maken. En anders zou ik zeggen: bouw een zichtbaar eindstation met pendelmogelijkheid naar een verborgen station, eventueel met keerlus. Een zijlijn met gemengd verkeer kun je wel geloofwaardig weergeven. Of een vorm van industrie, of onderhoudswerkplaats voor rollend materieel.

Groet,

Peter





Re: Eerste stappen banenplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Eerste stappen banenplan
Op zich wel een aardig plan voor de ruimte hoor, zeker niet gek voor een eerste poging. Wat me direct opvalt is dat je maar één keerlus hebt. Is je trein daar eenmaal doorheen gereden, dan kom je nooit meer terug in de oorspronkelijke richting zonder achteruit de keerlus nogmaals te nemen. Ik zou dus een tweede keerlus verzinnen (bijvoorbeeld links eentje in spiegelbeeld van de rechter) waardoor je weer terug kunt naar de oorspronkelijke richting.
Verder is dit een prima baan om rondjes te rijden en wat te rangeren, 2-3 treinen. Als dat precies is wat je wilt dan gaat dit wel voldoen denk ik.

(Ik zie dat inmiddels Peter ook aan het typen was)
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Allereerst bedankt voor jullie eerste reactie.
Ik heb de mogelijkheid om in niveau's te gaan.

Misschien nog even ter verduidelijking meegeven dat het initiële idee een pendelbaan was. Maar, naar wat ik heb begrepen is dat geen evidentie om dat digitaal voor mekaar te krijgen.
Waar ik ook aan denk is dat er een mogelijkheid zou moeten zijn om in de toekomst de baan nog uit te breiden. Momenteel zou ik idd op een trein of 2/3 houden en wat rangeren. Naar de toekomst toe kan dat uiteraard wel veranderen.

Ik sta er toch van versteld hoeveel ruimte een relatief "simpele" baan vraagt. Mij is het meer te doen om het scenery gebeuren en detaillering waar wat beweging in zit adhv enkele treinen die passeren. 

Zou het een oplossing zijn als ik er in slaag om één van drie kopsporen links te verbinden met de bocht (van boven af)?
De kopspoortjes zouden een industrieterrein worden.
Re: Eerste stappen banenplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Eerste stappen banenplan
Mijn ECoS geeft wel de mogelijkheid een eenvoudig pendelbaantje op te zetten zonder al te veel moeite hoor. Voor een complexe geautomatische besturing moet je al gauw denken aan een PC-gestuurde baan met daarop de besturingssoftware van de baan. Dan is pendelen vrij eenvoudig, door het definiëren van pendeltreinen en -trajecten. Als je toch van plan bent later uit te breiden zou ik het voor nu eenvoudig houden, je de techniek eigen maken en dan telkens een stapje voorwaarts.

Ja, een H0-baan vergt vrij veel ruimte. Oplossing zou een kleinere schaal kunnen zijn, zoals schaal N of zelfs Z.

Ik zou de kopspoortjes lekker zo laten. In de basis is je ontwerp al goed voor wat je er voor nu mee wilt. Maak het jezelf niet te moeilijk, leer in technische zin van dit baantje en maak later iets dat definitiever vormen aanneemt, met scnery en dergelijke. Succes!

EDIT: Nog even aanvullen. Ik ben begonnen met het automatiseren van alleen een ovaal. Daar heb ik eerst één blok en later meerdere aangelegd, vervolgens een wissel en een opstelspoor en zo uitgebouwd. Het helpt enorm telkens een stukje aan te leggen en niet de hele baan ineens. Door telkens een klein stukje te doen en dat te testen kun je vrij vroeg en eenvoudig ontdekken dat je iets verkeerd gedaan hebt en ook direct waar dat is gebeurd, zonder meteen voor een complex vraagstuk te staan met techniek die je nog nauwelijks onder de knie hebt.
Re: Eerste stappen banenplan
Ik zag al een aantal keren baanplannen langskomen en dat het gemaakt was met software. Wat ik voornamelijk zag was Wintrack en Anyrail. Het triggerde mij wat, dus maar eens gekeken naar beide pakketten. Beiden gedownload, maar Wintrack had een DLL-foutmelding en ik kwam er niet verder mee.
Anyrail gedownload, maar 50 stuks rail heb je zo weggelegd. Wel kon ik diverse baanplannen openen en bekijken, maar daar stopte het dan ook. Toen maar eens prijzen vergeleken en Anyrail was meer dan de helft goedkoper dan Wintrack, dus de keuze was snel gemaakt. Anyrail gekocht en geïnstalleerd op de laptop.
De nacht was niks, dus wat gepuzzeld met het plan van 'D'. In mijn ogen een redelijk eenvoudig plan om mee te beginnen.
Nu heb ik dus totaal geen ervaring met het maken van baanplannen en ik weet ook niet precies wat wel en niet kan, dus ik heb het plan zo goed en kwaad als mogelijk overgenomen. Hierbij ben ik ervan uitgegaan, dat het plan is gemaakt voor Märklin en wel c-rail. Ik heb ook de commentaren van 1200blauw en Peter gelezen over maar 1 keerlus. Die heb ik wel even op mij moeten laten inwerken om te begrijpen, wat hiermee wordt bedoeld, maar dat snap ik nu.
'D' wilde ruimte voor scenery, dus heb ik gedacht, dat er een stationnetje moet komen en een perron. Volgens mij kan dat met dit plan. Ook is er wat ruimte voor industrie bij de kopspoortjes (ook weer geleerd) en aan de andere kant wat ruimte voor een dorpstafereeltje.
'D', je hebt hier en daar wat rails niet gesloten en schreef, dat er wel wat speling is van enkele mm. Persoonlijk hou ik er niet van als dingen 'onder spanning' staan en aangezien is toch aan het puzzelen was, heb ik me maar even suf gepuzzeld.  >:-D Daarna nog een paar heerlijke uren gepit.  :D

Dit is mijn uitkomst. Experts,schiet er maar op. Ik kan er alleen maar van leren.

Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Het laatste plan vergroot de rijmogelijkheden, omdat nu in elk geval een dubbele keermogelijkheid aanwezig is. Zelf heb ik in het verleden weinig problemen van deze wissel ondervonden, maar een groot aantal forumleden zou het gebruik van en 3-weg wissel (en zeker 2 achter elkaar) afraden.
Het plan blijft echter nog steeds een rondje om de kerk en de stationsomgeving (?) doet niet erg natuurlijk aan. Als de mogelijkheid er is, zou ik gaan voor een plan met meerdere lagen.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Dank voor het meedenken met me. @Bernardo het was niet mijn bedoeling om je van je nachtrust te houden  ;).

Het idee van uitbreiden in de toekomst lijkt me sowieso een goeie optie. Al was het maar om ervaring op te doen. Financieel ook natuurlijk, want de stukprijs van sommige rails is groot te noemen om alles in één keer te doen. En dan hebben we het nog niet over andere techniek en scenery.

Ik zit nu op het werk, maar zal me vanavond eens verdiepen in het voorgestelde plan. Qua uitzicht ligt het helemaal binnen mijn idee.
Om in niveaus te werken zal ik nog eens goed nadenken.

Gr
D
Re: Eerste stappen banenplan
@citaat:

Jij houdt me niet uit mijn schoonheidsslaapje, dat doet mijn lijf wel  :?

Wat uitbreiden betreft, is het dan niet logischer om eerst niet zoveel aandacht aan scenery te besteden, maar eerst - wanneer 'bruin' het kan trekken, wat rails en wissels te kopen? Of is dat een rare gedachte?

@citaat - @citaat:

Het is vrij simpel om de drieweg weg te halen, maar dan is er geen plaats voor het stationnetje.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Citaat van: 1200Blauw op zondag 20 juni 2021, 22:31:35
Mijn ECoS geeft wel de mogelijkheid een eenvoudig pendelbaantje op te zetten zonder al te veel moeite hoor.
Voor €650 mag dat ook wel.  :P


Wat betreft budget komt het niet op 50 euro aan. Ik doelde meer op het feit dat je voor zo'n "simpele" baan al snel 800 euro kwijt bent aan rails en een startset. Dan heb je nog geen CS van marklin. En dan doe je nog niet eens zo gek. Laat staan als je nog een grotere baan in één keer wil opstellen. Daarom laat ik de optie open om later aan de baan nog stuk aan te breien.

Maar, terug naar het banenplan.
Omschakelen naar een andere schaal is geen optie, omdat ik H0 de mooiste en de leukste schaal vind.

Met het voorgestelde banenplan denk ik dat je idd bijvoorbeeld links industrie steekt, recht een stad met bv rechtsonder nog een fabriekje die gaat aanleveren aan de industrie. In het midden een klein station en ervoor nog wat platteland met een camping.
Of ben ik nu te enthousiast?

De achterste lange strook kan ik wegwerken in een tunnel/gebergte waar een trein kan wachten om zo de illusie te geven dat de trein lang onderweg is. Of eventueel in de rechterbocht nog een wachtspoor (uit het zicht) steken?
Re: Eerste stappen banenplan
Op zich heb je wel gelijk dat de treinen in het ontwerp van Bernardo kunnen keren in beide richtingen, maar je komt steeds midden in je station binnen via de keerlussen Zelfs als je de achterste sporen wegwerkt in een tunnel, wordt het geen natuurlijke treinenloop. Een simpel ovaal met de achterste sporen uit het zicht, geeft een mooiere aanblik. De treinenloop is dan wel heel simpel, maar qua scenery ga je erop vooruit. En het is ook goedkoper want het scheelt wissels.

Groet,

Peter
Re: Eerste stappen banenplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Eerste stappen banenplan
Citaat van: Dontor op maandag 21 juni 2021, 20:14:46
Citaat van: 1200Blauw op zondag 20 juni 2021, 22:31:35
Mijn ECoS geeft wel de mogelijkheid een eenvoudig pendelbaantje op te zetten zonder al te veel moeite hoor.
Voor €650 mag dat ook wel.  :P

Ik bedoelde er meer mee te zeggen dat er (kennelijk) wel centrales zijn waar dat mee kan, mocht je dat niet weten. Wellicht kan een CS3 dat ook, zou me niet verbazen.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Ik begrijp wat je bedoeld. De SC3 kan het idd ook.

Ik zit wat in een tunnelvisie met een "dog bone layout" omdat het, volgens mij, realistischer is dat een trein uit dezelfde richting terugkomt als ie is vertrokken (op te lossen door een dubbelspoor?). Als we dan denken aan een dog bone met in de bochten een wachtspoor dan kan je met drie treinen op een simpele layout werken toch?

Mijn bedoeling is een grote scene waar beweging in zit adhv enkele treinen. Heb ik het fout met het idee dat je treinen laat "wachten" buiten het zicht? Wat rangeermogelijkheid moet er natuurlijk ook zijn om er de fun in te houden. 

Re: Eerste stappen banenplan
Natuurlijk is een wachtspoor/schaduwstation buiten het zicht heel leuk, maar het komt niet tot zijn recht op het beschikbare oppervlak, tenminste niet in H0. Maar je kunt makkelijk 3 parallelsporen uit het zicht leggen, in een tunnel, achter de bebouwing. In het zicht leg je een paar stationssporen.

Je hoeft geen rondje te rijden, een trekduwtrein of treinstel kan in het schaduwstation van richting veranderen. Dan gaat hij rechts het zichtbare station uit, schakelt om in het schaduwstation en komt uit dezelfde richting terug om dan linksom naar het schaduwstation te rijden, om te schakelen en weer terug te rijden.
Mooi toch?

Veel beter dan geforceerd door keerlussen te rijden. Je enige 'beperking' is de keuze in treinen: die moeten geschikt zijn voor heen en weer rijden.

Groet,

Peter
Re: Eerste stappen banenplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Eerste stappen banenplan
Bijgaand heb ik een schetsje hoe je kunt realiseren dat een trein van dezelfde kant terugkomt als hij vertrok. Ik had de beperking van 50 railstukken, dus ik moest wat weglaten. Het gaat dus om het idee, niets meer. Bedoeling is dat je aanvult met rechten tussen de respectievelijke wissels en de bijbehorende bogen. Dat worden dan meteen je hellingen (de een van links naar rechts en de ander van rechts naar links dalend) naar een lager niveau. De beide keerlussen liggen een niveau lager dan de zichtsporen. Uiteraard kun je de zichtsporen zo leggen dat ze over de keerlussen heen vallen. Wellicht kan iemand zonder softwarebeperkingen en tijd over "even" uitwerken wat ik bedoel. Waar je op moet letten is dat de helling niet te steil wordt, want dan komen je treinen niet meer boven. Over het algemeen wordt een stijging van maximaal 3cm hoogteverschil per meter rijlengte aangeraden. Dat is dus met jouw afmetingen een puzzeltje verwacht ik.
Re: Eerste stappen banenplan
Ik kijk hier al een tijdje op het forum rond en het valt mij op, dat als iemand met een baanplan bezig is, dit al gauw opgejut wordt tot één of meerdere schaduwstations, helices, daalsporen, enz. Er lopen nog een paar topics, waar dit ook gebeurd.
Oorspronkelijke gedachten, zoals die van 'D', met scenery en wat treinbewegingen verworden tot ingewikkelde plannen.

Ik begrijp wel de gedachte van een schaduw station, daar kun je materiaal parkeren en na zoveel tijd uit de grote hoed trekken voor de nodige och's en ah's. Maar er zijn ook de nodige belemmeringen waar je goed over na moet denken, zoals bereikbaarheid, stof, vuil, contact, enz.
Ik zal wel vloeken in de kerk, maar wat is de moeite om op een kleine baan het spul van de rails te halen, in doosjes doen en ander spul uit doosjes terug te plaatsen? Is dat slecht voor het materiaal of zo?

Ik zie ook in diverse topics hele goeie vragen staan, zoals:
- waar haal je het meeste plezier uit met je baan? Dus doel.
- welk tijdperk?
- wat is je beschikbare ruimte nu en later?

Ik vind dit alles zeer leerzaam en zie de betrokkenheid van iedereen. Maar ik zie ook meeslepen en verzanden. Ik blijft dit topic wel volgen. Ik ben benieuwd of het een daadwerkelijke baan gaat worden.


Re: Eerste stappen banenplan
Helemaal juist, dat niet elke baan voorzien moet zijn van schaduwstations en niveauverschillen.  Maar als je zegt: er moet wat leuke scenery waar treinen doorheen rijden, dan moet je het zichtbare deel niet volplempen met rails. Dan wordt het een speelbaantje uit de oude doos. Je creëert dan geen scenery maar je vult de gaten tussen het spoor op met leuke gebouwtjes en bijvoorbeeld zo'n buitenplee waar het deurtje steeds van openfloept.  Leuk!

Het is ook een misvatting dat schaduwstations alleen voor de 'ohs en ahs' zijn. Het gaat mij erom dat je niet naar een achtbaan zit te kijken waar achter elkaar wat treintjes doorheen knetteren. Een schaduwstation is geen eindeloze parkeerplaats en zeker niet zo bedoeld. Het dient om de illusie te wekken dat er echt treinverkeer plaats heeft. Dan kun je net wat meer lol beleven van een baantje al is het nog zo simpel uitgevoerd.
Vandaar inderdaad ook mijn opmerkingen en vragen over tijdperk, plaats en thema.

En tot slot: treintjes worden er niet veel beter op door ze in en uit de doos te halen. Maar bij vrijwel elke modelspoorder is er meer materieel dan er op de baan past. Dus je moet soms wel.

Groet,

Peter
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Fantastisch dat jullie zo willen meedenken.
Ik zal eerst enkele van jullie vragen beantwoorden:

Tijdperk: IV of V momenteel zonder bovenleidingen.

Ruimte: Ik heb onderstaand snel een plannetje gemaakt om jullie een beter beeld te geven.
Het groene vlak is de ruimte die we momenteel gebruiken als basis. Je ziet dat er uitbreiding mogelijk is om tot een L of zelfs U-vorm te komen. Het ideale ware een L vorm naar rechts, want mijn bureau staat links. Wel had ik al gedacht om een opstelspoor links te laten lopen op de bureau om zo treinen op de baan te krijgen en af te halen. Lijkt me leuk.
De rechterzijde van de L zit onder een schuin dak. Als ik een hoogte van 90cm zou aanhouden, dan heb ik daar waar het schuin dak start een hoogte van 25cm. Dus dat zou op zich nog ideaal kunnen zijn als verborgen spoor?


De afmetingen zijn deze van de volledig muur.

Waar haal je het meeste plezier uit?
Mijn ideale scenario is een groot diorama waar beweging in zit adhv treinen. Spelplezier zou leuk zijn doormiddel van wat rangeermogelijkheid en de illusie te geven dat de trein naar een ander dorp rijdt en enkele uren/dagen terug komt met goederen. Daarom dat ik het idee heb om met wachtspoor te werken.
Ik speel ook met het idee om dag-nacht te simuleren en weersomstandigheden zoals wind (adhv computerventilatoren) en verschillende geluiden op de baan zoals vogels in het bos, koeien op het platteland en stadsgeluiden. Maar, dat is voor later.
Ik had graag de treinen door de stad laten rijden omdat je dan automatisch beweging krijgt in dat deel om van punt A naar B te moeten. In niveau werken is mogelijk, maar geniet mijn voorkeur minder net omdat de ruimte al redelijk beperkt is en op gebied van bereikbaarheid als er problemen zouden zijn.

Wat heb ik van materiaal?
Momenteel heb ik startset 29467, "Deense DSB goederentrein" met MS liggen met railuitbreiding C1, C2, C3 en C4.
Computer, om later automatisch te kunnen rijden is aanwezig.

Re: Eerste stappen banenplan
Mooie ruimte. Ook je gedachte van een opstelspoor op het bureau (of er iets boven) is leuk.

Hoe diep is het bureau en zou het bureau tot aan de hoek van deur geplaatst kunnen worden? En Welke diepte heb je daar?
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Huidige bureau is 60cm diep (vast bureau aan de muur). De hoek waar ie in staat is 110cm diep. Met die diepte kan er gespeeld worden door een andere plaat te bevestigen.
Re: Eerste stappen banenplan
Ik was even aan het nadenken over de inrichting, maar als je het bureau naar voren haalt en er een plaat achter kunt maken dan kun je dat misschien inrichten als rangeergebied en het lila deel als schaduwstation.
Maar dan is het wel handig om alle maten te hebben. Nu lees ik het volgende
- bureau 60, maar voorkant kan op 110 cm
- breedte bureau 100 cm
- groen deel is 320 x 90 cm
- lila deel is 280 x 100 cm.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
De maten die je aanhaalt kloppen. Het lila vlak is er momenteel niet, dat is de maximum maat die er kan staan. Het groene vlak is een plaat die op een kast ligt en deels over het bureau ligt.
De breedte van het bureau is 150cm. Daardoor dat ik in het begin aangaf dat er wel marge is om mee te werken. Het komt niet op exact een centimeter. Ik kan momenteel nog alle kanten uit.
Re: Eerste stappen banenplan
Toch nog wat onduidelijkheid: Wat zijn de maten langs de wanden? 320 x 280 of 320 x 370 met een deurportaal van 110 x 110?
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Ik begrijp de verwarring. Ik heb er voor de duidelijkheid even de vlakken uitgehaald die ik in gedachten had.


De effectieve maten langs de wanden zijn dus respectievelijk 320cm x 280cm
Re: Eerste stappen banenplan
Even met Anyrail gestoeid. Uitgevogeld, hoe je vlakken erin kunt zetten en dat is gelukt.
Als ik je 'goed lees', dan zou het er zo uit kunnen zien:



Hierbij zijn het groene en lila vlak 90 cm diep. Je hebt het zelf over de hoogte van 90 cm van de tafel. Daarmee hield je 25 cm over, voordat de dakhelling begint. Is mijn aanname correct?
Zitten er onder het bureau nog laden en zo ja aan welke kant?
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
je aanname is 100% correct.
Onder het bureau zit niets. Is zwevend met enkel een poot aan beide uiteinden.
Re: Eerste stappen banenplan
Die L-vorm zou wel fijn zijn om direct te benutten. Je kunt dan zoveel meer!

Je hebt wat meer lengte om treinen te laten rijden en 'verdwijnen'. Er blijft ook meer ruimte voor de aankleding.

Groet,

Peter
Re: Eerste stappen banenplan
Ik ben het met Peter eens, dat je het lila gedeelte moet gaan inzetten. Als het 25 cm lager is dan de dakhelling begint, zou je te zijner tijd ook een laag boven kunnen bouwen en dan je groene plaat liften.
Ik zou de groene plaat gebruiken voor je oorspronkelijke gedachte en de lila plaat voor opstelsporen voor materieel. Dit zou je kunnen doen in de vorm van rangeren.

Je kunt ook nog wat spelen met de plaats van het bureau. Hierdoor zou je aan de achterkant wat rangeergelegenheid kunnen positioneren.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Super, hier kan ik wat mee!

Update, ondertussen heb ik dit kunnen puzzelen.



Ik probeer hier om met zo weinig als mogelijk aan rails (is in realiteit ook zo) het meeste te bereiken.
Naar mijn idee lijkt dit banenplan al spannender dan de originele versie.
Re: Eerste stappen banenplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Eerste stappen banenplan
Niet al het materieel vindt bochten fijn, zeker niet in tegengestelde richting en direct achter elkaar. Probeer dus S-bochten te vermijden. Dat geldt ook voor meegebogen, kruis- en driewegwissels. Gebruik die alleen als het echt niet anders kan.
Verder even aandacht voor de linker en rechter bovenhoek. De afstand tot de voorrand van de tafel is te groot om ineens met je armlengte te overbruggen. Daar moet je denk ik voorzieningen voor treffen, zoals een mangat. Daarbij gaan die rangeerspoortjes links je in de weg zitten vermoed ik.

Citaat van: Bernardo op dinsdag 22 juni 2021, 05:44:56
Ik kijk hier al een tijdje op het forum rond en het valt mij op, dat als iemand met een baanplan bezig is, dit al gauw opgejut wordt tot één of meerdere schaduwstations, helices, daalsporen, enz. Er lopen nog een paar topics, waar dit ook gebeurd.
Oorspronkelijke gedachten, zoals die van 'D', met scenery en wat treinbewegingen verworden tot ingewikkelde plannen.

Dat ben ik wel met je eens. Ik heb ook voorgesteld eenvoudig te beginnen en de techniek met een eenvoudig baantje onder de knie te krijgen. Echter is het ook "U vraagt, wij draaien", met andere woorden, moet je vragen die naar een ingewikkelder antwoord leiden beantwoorden met "Dat is te moeilijk voor jou"? Ikzelf geef antwoord op de gestelde vragen in het vertrouwen dat de vragensteller ermee doet wat wijs is voor zijn situatie.
Voor de duidelijkheid vind ik dat Dontor dat prima doet tot dusver.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Ik wilde inderdaad ook een opmerking maken over de s-bochten bij de wissels.
Kan je niet de tegenbochten na de wissels vervangen door rechte rails en dan de bochtwissels een rail opschuiven in de bocht. Kan je dan niet rechtdoor van de bochtwissel naar de wissels er boven?


Ik wil je als tip meegeven om de baan eerst eens op de vloer te leggen en proef te rijden, dan is het treinenverloop zichtbaar.


Succes,


Tim
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Aangezien je nog aan het begin staat, ben ik het eens met de verschillende adviezen om eerst een niet al te grote en ingewikkelde baan te maken. Gewoon beginnen met de rechthoek van 320 bij 95 dus, uitbreiden kan altijd nog. Of zelfs op de vloer, zoals Tim oppert. Van de eerste baan kun je een heleboel leren en als het nog niet zo groot is, is het ook niet erg als je fouten maakt. Als het je vooral om scenery te doen is, kun je wel even vooruit. Als je ook een interessant treinenverloop wilt, raak je er misschien vrij snel op uitgekeken. Ook dat geeft helemaal niet, dan heb je alvast wat ervaring opgedaan en ben je klaar voor een iets ingewikkelder ontwerp.

Uitgaande van de rails die je al hebt, heb ik iets bedacht waarvoor je niet veel extra's meer nodig hebt. Er zitten twee keerlussen in die niet heel erg opvallen, en een verborgen opstelspoor. De stationssporen zijn lekker lang. Bijna nergens liggen tegengestelde bochten; de enige plaats is bij de engelse wissel, en die is niet eens echt nodig. Eventueel kun je nog ergens een ontkoppelrails leggen, dan heb je wat meer te doen dan alleen rijden en stoppen. Een detail is dat ik het geheel een fractie heb gedraaid, zodat de sporen niet meer parallel aan de rand van de baan lopen. Dat oogt net iets dynamischer.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Al die tips, ik ben al even zoet  ;)

100% gelijk hebben jullie met het klein starten. Ik moet het tenslotte ook allemaal nog "meester" kunnen. Ik heb niet de bedoeling om er de brui aan te geven omdat je overweldigd zou worden.

Natuurlijk heb ik de optie om later een rangeergebied te steken in de rechter L-vorm.
Nu maar even aan de slag met aan jullie ideeën.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Gisterenavond heb ik de afmetingen van de vlakken eens uitgelegd in de ruimte. Het is haalbaar, maar gek veel ruimte blijft er toch niet over om te bewegen. Vooral met de schuine wand aan de rechterzijde.
Het idee van een pendelbaan blijft toch ook in het achterhoofd spelen, om de ruimte "beter" te benutten en vooral, om diepte te besparen kan dat ook een goeie optie zijn. Dan zou ik met een beperkte diepte in de U-vorm kunnen gaan. Mss moet ik doorbijten en een CS3/Ecos aanschaffen zoals al aangegeven is. Dan is een groot deel al opgelost natuurlijk.

Veel stof tot nadenken.
Re: Eerste stappen banenplan
Pas op met het overschatten van de mogelijkheden van CS3 en EcoS. Een simpeler centrale als doorgeefluik voor een computer met een goed besturingsprogramma kan veel gemakkelijker en vriendelijker voor je portemonnee.

Groet,

Peter
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
@BlikkenTinus, kan je me daar een voorbeeld van geven?
Spreek je dan over bijvoorbeeld de Roco Z21?
Re: Eerste stappen banenplan
De witte z21 is een idee, maar spreekt geen mfx. Dat geldt ook voor de DR 5000 van Digikeijs.
Teams Redbox, of een Ulhenbrock IB, is wel een complete optie evenals de omgebouwde Gleisbox die AlbertG noemde. Die laatste is geen op zichzelf staand product, maar een 'home made' variant.
Een tweedehands CS2 of zelfs CS1R zal zeker ook werken.
Daarnaast zijn er nog heel veel opties als je handig bent met computers, Arduino, Raplspberry pi en dergelijke. Daar heb ik ook geen kaas van gegeten, hoor.
De veiligste en niet te dure oplossing is een simpele (plug and play) centrale als z21, Intellibox en een laptop of pc met Koploper, RocRail of iTrain.


Groeten,

Peter
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Vanmiddag me nog even neergezet om na te denken wat een mogelijkheid zou zijn voor een pendelbaan vs een klassieke baan.
Rekening houdende met wat ik aan materiaal al liggen heb (mits bijkopen van enkele wissels) kom ik met dit idee.

Merk op dat de het bureau bijna volledig in gebruik kan blijven. Tenslotte staat hier ook mijn computer en dient ze als werkruimte voor de elektronica hobby.
De computer staat dus vlak naast de baan wat voor het automatiseren van het pendelen goed zou uitkomen.

Ik ben uitgegaan van het ABC principe. trein(en) vertrekt uit rangeerterrein, gaat via het dorpsstation naar de brouwerij waar ze basisproducten afzet, pikt afgewerkte producten op aan het onderste spoor en keert daarna, opnieuw via het dorp, terug naar de opslagplaats. Een tweede trein loopt afwisselend mee om variatie te brengen.
Ik denk dat het idee vanuit het scenery oogpunt meer mogelijkheden kan bieden.

Het lijkt misschien een simpele pendellijn (dat is het ook  ;)), maar ondanks de "beperkte" ruimte denk ik dat dit een interessant iets kan worden.
Willen jullie mijn idee eens bekijken en eventuele opmerkingen geven?





PS: het andere idee is niet afgeschreven, ik leg alle mogelijkheden naast elkaar om later geen spijt te hoeven hebben van een overhaaste beslissing.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2020

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Dit geeft zeker mogelijkheden om te rijden, rangeren maar ook om leuke scenery te bouwen.
Misschien kan je nog kijken of de sporen iets minder recht t.o.v. de muur/plaat kunnen lopen? Dat geeft een minder "klinisch" geheel. Maar dat moet wel passen op de plaat en bij jou passen.


Succes,


Tim
Re: Eerste stappen banenplan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Eerste stappen banenplan
In je laatste ontwerp leg je meer de nadruk op het realistisch willen nabouwen van de werkelijkheid. In de eerdere ideeën was het doel vooral veel rijden. Dat is een heel andere insteek. Als je in je laatste ontwerp met korte treinen gaat rijden, loc met 2-3 wagens of een railbus bijvoorbeeld, dan kun je heel veel voldoening halen uit het realistisch bouwen van scenery. Ik zou dan proberen de bocht rechtsboven zo flauw mogelijk te leggen, of de bocht te maskeren door landschap of gebouwen. Ik sluit me ook aan bij de suggestie van Tim vwb het parallel aan de muur of tafelrand laten lopen van het spoor. Zelf zou ik in deze setting misschien nog wel het dorp verplaatsen naar één van de uiteinden, dus de brouwerij in het dorp of het rangeerterrein als emplacement van het dorpsstation. Dan kunnen de stationssporen wat langer. Dat ziet er wat realistischer uit.
Ook "moet" je denk ik nog nadenken hoe je het personenverkeer wilt laten verlopen. Als je in het dorpje een personentrein wilt laten stoppen kun je die denk ik niet naar de brouwerij laten rijden? Misschien een kort verdwijnspoortje waar de trein een poosje kan uitrusten voor de terugrit?

Wat heel erg kan helpen om een idee te krijgen van de verhoudingen in de werkelijkheid is gewoon een bepaald station te bekijken mbv Google Maps. Dan zul je zien dat zelfs voor een eenvoudig buurtstationnetje al een grotere spoor- en perronlengte wordt gebruikt dan op de gemiddelde modelbaan kan worden gerealiseerd. Het blijft een compromis, dus hoe ver wil je gaan?
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Dank voor de input;

Daar had ik idd ook al aan zitten denken om links een spoor te laten verdwijnen in een berg/tunnel waar de trein kan afwachten om daarna terug te keren wat de illusie zou geven personenvervoer naar de "grote stad".
Het station kan dan eventueel nog naast het rangeerterrein/eindstation om de afstand te verlengen en zo realistischer te maken?
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Eerste stappen banenplan
twerwijl jij je laatste bericht hebt getypt was ik al bezig met de volgende uitbreiding.
Ten eerste in je laatste ontwerp is alles nogal klinisch neergelegd. Oftewel er zit geen variatie in. Ook van het spoortje, wat ik heb aangeduid met een rode pijl, ontgaat mij de functie ten dele. Beter is daar een DKW te gebruiken zodat van alle opstelsporen een lok kan wegrangeren. Zie de rode lijnen.

Tevens heb ik het geheel wat frivoler weggelegd met een mogelijkheid van pendelen. Zie de plannen van Baan26. Een plaatje en het .any bestand.

Edit: Nog even over een digital centrale. Dat hoeft helemaal niet zoveel te kosten hoor. Ten eerste functioneren alle moderne Märklin lokdecoders ook op DCC, dus daar heb je geen Motorola of MFX meer voor nodig. Ten tweede functioneren de meeste wisseldecoders alleen op DCC. Als je daarnaast met Motorola (MFX) wilt rijden moet je twee protociollen op je baan loslaten. Dat wil nog wel eens problemen geven in bepaalde situaties. Aangezien DCC veel meer rijstappen kent als Motorola geef ik daar de voorkeur aan. Zelf heb ik volledig afscheid genomen van Motorola (MFX) en gebruik voor alles alleen nog DCC. Dat maakt de keus aan Digital centrales veel groter. Ik gebruik nog steeds een hele oude Intellibox en die doet alles wat ik ervan verlang. In de negentiger jaren was dat je van het en daar heb ik er toen ook heel veel van verkocht tegen geen één Märklin centrale. Vond Märklin niet leuk maar dat boeit mij niet, mijn klanten zijn (waren) belangrijker.
Re: Eerste stappen banenplan
Het pendelbaan-idee is stukken aantrekkelijker op het beschikbare oppervlak dan een rondje om de kerk.
Ik heb even zitten terugbladeren in het bouwverslag van Weiisseck van iTom. Op bladzij 110 staat zijn fraaie baanplan. Heel simpel en treffend.
De gedachte die ik hier zie om een klein station in het midden te bouwen en rechts en links industrie, is prima wat mij betreft.
Het gaat je veel meer plezier geven om te bouwen en te rijden, verwacht ik.
Zelf heb ik ergens nog spijt dat ik niet zelf zoiets gebouwd heb in de tijd dat Ik meende geen ruimte te hebben voor een echte modelspoorbaan. Die ruimte was er wel! Namelijk voor een boekenplank-pendelbaan. Niet getreurd, ik ben nu al jaren leuk aan het bouwen op voldoende oppervlakte, .maar met minder kan het ook!

Groet,

Peter
Re: Eerste stappen banenplan
@Henk:

Ik zie, dat je in je ontwerp nu de wissels 24771/24772 hebt gebruikt. Wat ik tegen ben gekomen is dat deze altijd aan de twee 'takken' een 24315 moet hebben. Dat heeft te maken met dit. Omdat de 'takken' te dicht bij elkaar liggen, heb je een probleem met de bedding. Die is dan te breed. Daarom zit er een aanpassing aan, die overeenkomt met die van de 24315.
Hetzelfde geldt ook voor de wissels 24711/24712, die altijd in combinatie gebruikt moeten worden met de 24071. Zie ook deze afbeelding.
De slanke wissels zou ik dan in je ontwerp plaatsen in plaats van de combinatie van 2x de 24612.
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Eerste stappen banenplan
Bernardo,

Je hebt deels gelijk. Het MOET niet maar tante M wil het zo. Dat komt omdat tante M een speelgoedmaker is en wij zijn modelspoorders. Een modelspoorder laat zich door een speelgoedmaker niet voorschrijven welke baanstukken waar en wanneer gebruikt moeten worden. Als het niet lekker past zoals jij het wilt pas je het aan. Het is maar een stukkie plastic wat je gewoon weg kan snijden. Die wissels heb ik gebruikt om het station in de bocht iets te kunnen verlengen. Dat oogt een stuk mooier. De andere wissels heb ik daar gebruikt omdat TS die wissels nu eenmaal heeft. Dan moet hij ze ook kunnen gebruiken. Mocht TS dat zelf niet willen kan hij het altijd nog vervangen. Dat hoef ik hem niet voor te schrijven. Net zo min als Märklin mij voor kan schrijven welke baanstukken waar te gebruiken. Dat maak ik zelf wel uit.
Re: Eerste stappen banenplan
@citaat:

Henk, ik heb de vrijheid genomen om jouw plan te molesteren en heb het volgende gedaan:

Dubbel spoor pendelen en de mogelijkheid om met een industriespoor van het ene naar het andere rangeerterrein te rijden.

Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eerste stappen banenplan
Ook weer een leuke @Bernardo.
Je idee van een dubbel spoor waar, indien gewenst industrie gescheiden kan worden van andere pendeltrein lijkt me ook wel wat.
Re: Eerste stappen banenplan
En toch wordt het gauw veel. Op dit oppervlak is een enkelsporig lijntje heel goed in te passen.
In het station in het midden kunnen treinen elkaar passeren. Dubbelspoor is wat overdone naar mijn smaak.
De brouwerij is een leuk thema, maar als je iets kon verzinnen met twee fabrieken (links en rechts) waartussen verkeer plaats heeft, heb je iets nog leukers.
Het makkelijkst is het verkeer met gesloten goederenwagons waarbij het niet zichtbaar is of ze leeg of vol zijn. Of misschien kun je een verborgen spoortje aanleggen (dus een stiekem dubbelspoor!). Dan zou je gezaagd hout van de zagerij naar een meubelfabriek kunnen transporteren, en meubels (in gesloten goederenwagons) naar elders. En telkens rij je buiten het zicht weer terug met afwisselend volle en lege wagons met gezaagde houten planken.
Met de hand van God wagens laden en lossen kan ook, natuurlijk.

Groet,

Peter
Re: Eerste stappen banenplan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Eerste stappen banenplan
En daar ben ik het helemaal mee eens Peter. Geen enkele maatschappij gaat dubbelspoor leggen op een lijn waar eens in de paar uur een boemeltreintje over rijdt. En hooguit twee keer per dag een goederentreintje zijn lading komt brengen/halen.

Ooh maar het thema brouwerij met aan de andere kant een verlaadstation kan best hoor. Ten eerste ontvangt een brouwerij aardig wat goederen. Lege fusten, kratten en flessen. Ingrediënten voor het bouwproces (granen en hop) en afhankelijk van tijdperk energiestoffen (bv kolen). Dan gaan de gevulde fusten en kratten er weer uit om in het verlaadstation aan andere treinen of vervoermiddelen over gegeven te worden. Dat kan een aardige bedrijvigheid opleveren.
Terwijl op de pendelbaan twee boemeltjes afwisselend hun dienstje rijden. Als je dat geheel situeert tussen 1900 en 1960 kun je er een heel leuke scenery bij zetten.
Re: Eerste stappen banenplan
Is zeker zo, Henk, een fikse brouwerij biedt ook leuke mogelijkheden. Je opsomming van noodzakelijke grondstoffen en producten is heel terecht. En in een tijd waarin de trein het belangrijkste vervoer bood, is dat heel mooi uit te beelden.
Krijg bijna zin om het zelf te maken...

Groet,

Peter