Fantastisch dat jullie zo willen meedenken.
Ik zal eerst enkele van jullie vragen beantwoorden:
Tijdperk: IV of V momenteel zonder bovenleidingen.
Ruimte: Ik heb onderstaand snel een plannetje gemaakt om jullie een beter beeld te geven.
Het groene vlak is de ruimte die we momenteel gebruiken als basis. Je ziet dat er uitbreiding mogelijk is om tot een L of zelfs U-vorm te komen. Het ideale ware een L vorm naar rechts, want mijn bureau staat links. Wel had ik al gedacht om een opstelspoor links te laten lopen op de bureau om zo treinen op de baan te krijgen en af te halen. Lijkt me leuk.
De rechterzijde van de L zit onder een schuin dak. Als ik een hoogte van 90cm zou aanhouden, dan heb ik daar waar het schuin dak start een hoogte van 25cm. Dus dat zou op zich nog ideaal kunnen zijn als verborgen spoor?
De afmetingen zijn deze van de volledig muur.
Waar haal je het meeste plezier uit?Mijn ideale scenario is een groot diorama waar beweging in zit adhv treinen. Spelplezier zou leuk zijn doormiddel van wat rangeermogelijkheid en de illusie te geven dat de trein naar een ander dorp rijdt en enkele uren/dagen terug komt met goederen. Daarom dat ik het idee heb om met wachtspoor te werken.
Ik speel ook met het idee om dag-nacht te simuleren en weersomstandigheden zoals wind (adhv computerventilatoren) en verschillende geluiden op de baan zoals vogels in het bos, koeien op het platteland en stadsgeluiden. Maar, dat is voor later.
Ik had graag de treinen door de stad laten rijden omdat je dan automatisch beweging krijgt in dat deel om van punt A naar B te moeten. In niveau werken is mogelijk, maar geniet mijn voorkeur minder net omdat de ruimte al redelijk beperkt is en op gebied van bereikbaarheid als er problemen zouden zijn.
Wat heb ik van materiaal?Momenteel heb ik startset 29467, "Deense DSB goederentrein" met MS liggen met railuitbreiding C1, C2, C3 en C4.
Computer, om later automatisch te kunnen rijden is aanwezig.