Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Een watertoren - idee

Gestart door Michel dinsdag 08 augustus 2006, 20:27:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een watertoren - idee
Michel
gast

Een watertoren - idee
Ik was vandaag even in gesprek met Sascha -

Hoewel loks met een rookgenerator enorm leuk zijn (zeer realistisch, zeker met sound), moeten deze regelmatig bijgevuld worden met olie om rook te blijven zien.

Het zou natuurlijk leuk zijn om dit automatisch te laten gebeuren, bij voorkeur zo natuurgetrouw als mogelijk.

Vandaar dit idee; graag jullie mening:
Stel, men neemt bijvoorbeeld deze kit van Faller:

http://www.faller.de/start.php?lang=gb&naviUp=3&naviDown=1&dat_artKat1=SpurH0&page=detail&dat_artNr=120137&back=menues_gb/backs/liste_SpurH0.jpg&new=0

en


http://www.faller.de/start.php?lang=gb&naviUp=3&naviDown=5&dat_artKat1=Anlagenbau&page=detail&dat_artNr=180627&back=menues_gb/backs/liste_Anlagenbau.jpg&new=0

En je combineert ze. Uiteraard kan ik niet zien of er een gaatje in de water kranen is te maken dat groot genoeg is. Of de pomp goed om kan gaan met de olie weet ik even niet, maar als de pomp niet te warm wordt en de olie niet te dik is is het theoretisch mogelijk (geen praktische ervaring hiermee overigens).

Er van uitgaande dat je met schakelrails een langzaamrijdende trein nagenoeg onder de kraan tot stilstand kan brengen, kan je dan met een K83 decoder of iets dergelijks het bijvullen van 'water' (=olie) schakelen.

Mogelijk? Of niet?

gr,

Michel

PS: Uiteraard volgens die zelfde redenatie zou deze kit ook werken http://www.faller.de/start.php?lang=gb&naviUp=3&naviDown=1&dat_artKat1=SpurH0&page=detail&dat_artNr=120144&back=menues_gb/backs/liste_SpurH0.jpg&new=0
Een watertoren - idee
Gerard
gast

Een watertoren - idee
Of dit technisch allemaal realiseerbaar is weet ik ook niet. Het lijkt me echter heel erg vreemd overkomen (lees: eigenlijk geen gezicht  :( ) dat er water in de schoorsteen van een stoomloc gegoten wordt.

Bovendien heb je maar een paar druppeltjes olie nodig om een loc te laten roken. Ik heb een BR 18 en in de gebruiksaanwijzing hiervan staat dat 6 druppeltjes olie genoeg is. Dat lijkt me ook nog eens moeilijk te doseren via die waterpomp.

Verder denk ik dat je zelf iets van een olieleiding zal moeten fabriceren van de een of andere metaalsoort om geen olielekkage te krijgen in die waterkraan. Anders wordt het een vette zooi in de omgeving van de waterkraan met alle mogelijke gevolgen hiervan.

Toch ben ik benieuwd of iemand anders hier een andere mening over heeft en met een (eventuele andere) oplossing komt.
Een watertoren - idee
Michel
gast

Een watertoren - idee
Goed punt Gerard,

t was me even ontschoten dat je een Seuthe oid vult via de schoorsteen.

Misschien als je 2 kranen hebt of een doorzichtige buis gebruikt dat je iets creatiefs kunt doen.... Dosering is weer een ander verhaal, inderdaad.

t was even een idee om zaken wat elegant weg te werken.
Dat is natuurlijk het makkelijkst als je gebruik maakt van die zaken waar een trein in het echt ook mee te maken zou krijgen. Dit moet uiteraard ook mogelijk zijn als je een andere installatie gebruikt. Misschien is er 1 die nog beter van toepassing is?

gr,

Michel
Een watertoren - idee
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Een watertoren - idee
Wil niet pesimistisch overkomen, maar 6 druppels via zo'n buis gaat niet goedkomen. Daarnaast moet het niet alleen volgens mij in de schoorsteen, maar ook daar zit een klein tuutje in waar de olie in moet. Dat krijg je nooit voor elkaar tenzij hij recht voor je neus staat, maar in dat geval is gewoon met een flesje bijvullen gemakkelijker. Voor de rest opzich wel een leuk idee  :) .

Groeten,
Herman
Een watertoren - idee
markos
gast

Een watertoren - idee
Michel,

Ik had hier ook al eens over gedacht, want ik vind het maar niets om aan de lopende band rookgenerators af te moeten vullen. (Ik heb niet zulke vaste handen, dus dat wordt al snel wat kliederen...) :shock:

Al je het in deze vorm wilt doen, denk ik dat je het beste handmatig kan blijven doen:De waterkraan uithollen en een heel dun slangetje er invoeren voordat je de 2 helften aan elkaar plakt.
Aan het einde van het slangetje maak je dan een spuit vast, die je handmatig bediend. Aan de vulkant maak je het slangetje vast aan een naald van een spuit, om mooie kleine druppels te krijgen

Omdat dat idd niet echt zo hoort dat er "water" in de schoorsteen komt nu even mijn idee hierover (ik ben echter geen techneut, dus hoor ook ik graag wat anderen hier van vinden):

Ik had gedacht om aan de zijkant, zo hoog mogelijk, een gaatje te maken in de rookgenerator. Dit gaatje zou ik dan door middel van een heel dun pijpje verbinden met een voorraad vaatje in de lok zelf.
Wellicht kun je een ongebruikte functieuitgang van je decoder gebruiken om een piepklein pompje de olie naar de rookgenerator te pompen.

Als je daar op een bepaalde hoogte een retourleiding naar het vaatje maakt moet hij kunnen blijven pompen zonder over te lopen.

Wellicht is dit principe wel veel te duur om in al je loks in te bouwen, maar ook dat horen we vanzelf van de kenners....
Een watertoren - idee
musictrain
gast

Een watertoren - idee
Het idee is leuk maar ik niet dat het haalbaar is.
Een watertoren - idee
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Een watertoren - idee
Het idee is haalbaar, maar niet in schaal 1:87, dit wordt te veel gepriegel en waarschijnlijk te duur.
Een watertoren - idee
Een leuk idee dit heeft ooit bestaan ik dacht van Faller. Zelf gebruik ik een injectie spuit om de schoorsteen van mijn stoomloc's te vullen. Johnny
Een watertoren - idee
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Een watertoren - idee
Mischien kan i.p.v een waterkraan een verwarmingsschoorsteen dienst doen als olie vul instalatie?

Zie märklin artikel 37133. Daarstaat een voorbeeld van zo'n schoorsteen.

Dit zal wel echter overkomen dan een waterkraan boven de schoorteen.
Een watertoren - idee
Michel
gast

Een watertoren - idee
Op zich is een verwarmingsschoorsteen al iets beter inderdaad.

Blijft nog het punt van doseren. Inderdaad is een pompje niet erg nauwkeurig - Van het weekend even aan den lijve ondervonden hoe het vullen van een seuthe 11 gaat met spuit. T effect is leuk, ik kan niet anders zeggen, maar dat vullen blijft bewerkelijk.

Johnny - weet jij toevalig nog welk artikel van Faller dit was?

gr,

Michel
Re: Een watertoren - idee
Hallo, ik heb inderdaad wel eens zo'n apparaatje gezien. Ik dacht dat ie van Seuthe was maar zeker ben ik er niet van. Het idee is aardig maar het lijkt me erg lastig om precies onder de druppelaar te stoppen. Maar in ieder geval suc6.
Lodewijk.
Re: Een watertoren - idee
Michel, Sorry voor mijn late reactie maar ik zal navraag doen .
Re: Een watertoren - idee
Johnnytrein heeft gedeeltelijk gelijk. Zoiets heeft inderdaad wel eens bestaan, maar werd uitgebracht door de firma Seuthe. De vulinstallatie was ingebouwd in een over het spoor hangend seinhuis (en dat was geloof ik wel van Faller). Ik heb er nog wel ergens een advertentie van in een oude MarklinMagazin uit de jaren 60. Als ik het kan vinden dan scan ik het wel in.
Re: Een watertoren - idee
Intussen kontakt gehad met mijn collega en het blijkt seuthe te zijn http://cgi.ebay.de/60er-Jahre-Raritaet-Seuthe-Loktankstelle-neuwertig-OKT_W0QQitemZ130029900208QQihZ003QQcategoryZ99865QQrdZ1QQcmdZViewItem . Staat momenteel op de Duitse ebay te koop.