Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde

Gestart door Vic1956 zaterdag 19 juni 2021, 14:30:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Beste treintjesliefhebbers,
Eindelijk is het zover. Het testen van Rocrail is min of meer voorbij. Niet dat ik nu een volleerd Rocrail gebruiker ben, verre van daar, maar ik voel aan dat ik voldoende startkennis heb vergaard en aldus het moment aangebroken is om mijn treinbaan te voorzien van de nodige decoders en terugmelders om Rocrail eindelijk op mijn treinbaan los te laten. Ik heb mijn baanplan op de laptop getekend en virtueel werkt het.  Dus, op naar de volgende stap: mijn treinbaan voorzien van wisseldecoders en melders.

Vandaar dit berichtje, ik zou namelijk beroep willen doen op de kennis en ervaring van anderen hier, kwestie van, zo min mogelijk of nog beter: geen "stommiteiten" te begaan of fouten te maken bij de aanleg. Alvorens ik hier mijn vragen stel even een overzicht van de installatie en de gebruikte componenten.

Mijn laptop met Rocrail is via een router verbonden met de CS3.

Het aansturen van de wissels:
Hiervoor gebruik ik acht (8) wisseldecoders van Rosoft: WDD(8).
De voeding voor deze wisseldecoders komt van Marklin transfo 60052 met volgende kenmerken: 60VA 230VAC/16VAC.  Deze transfo gebruik ik uitsluitend om seinen en wissels aan te sturen. De Rosoft decoders krijgen dus 16VAC op de Power aansluiting. Geen probleem, vermoed ik, de Rosoft handleiding vermeldt : 12 tot 16V DC of AC. DC of AC zijn beide toegestaan.

De terugmelding voor de verschillende blokken.
Om Rocrail te laten functioneren wordt de treinbaan onderverdeeld in blokken. Iedere blok is voorzien van twee bezetmelders. Deze werken op het principe van massadetectie. Deze bezetmelders worden verbonden met een terugmelder, die de informatie naar de CS3 doorgeeft.
Voor de terugmelders heb ik als eerste, een S88-Link van Marklin (60883) op de CS3 aangesloten. Deze wordt gevoed door de Marklin voeding 66201, uitgangspanning 18VDC, vermogen 18VA. Deze S88-Link wordt uitgebreid met vier (4) bijkomende terugmelders: Rosoft S88-n Diode.


1° Aansluiting van de wisseldecoders

Momenteel worden mijn wissels door middel van schakelborden Marklin 72720 handmatig bediend. Ik wens deze mogelijkheid te behouden om twee redenen:
a) Ik heb ze en ze zijn aangesloten, dus waarom wegdoen? Misschien toch handig indien mijn laptop mij in de steek laat, ik toch nog steeds mogelijkheid heb handmatig te rijden.
b) Op de schakelborden (de drukknopkastjes 72720) komen 3-aderige kabels toe die naar alle wissels gaan. Ik wens op deze ingangen van deze schakelborden af te takken naar de uitgangen (R en G) van de Rosoft decoders. Op die manier breng ik alle decoders op één centrale plaats samen en hoef ik geen nieuwe kabels naar de wissels te trekken. Een korte bijkomende verbinding aanbrengen tussen schakelbord en decoder volstaat. Dat vereenvoudigd de uitbreiding van de baan aanzienlijk.
Er stelt zich wel een probleem:
Ik vermoed dat de Rosoft decoder, ook als deze op 16VAC is aangesloten, een DC spanning geeft aan de uitgangen R en G die naar de spoelen van de betreffende wissel gaan. Aan het schakelbord  echter komt op de uitgangsklemmen een wisselspanning naar buiten. Beide toestanden: handmatig via schakelbord en automatisch via wisseldecoders, mogen dus niet tegelijk voorkomen.

Hiervoor heb ik een oplossing bedacht: zie bijgaand schema.
Om handbediening en auto-mode van elkaar gescheiden te houden voorzie ik een driepolige wisselschakelaar met drie standen. Stand I: Handbediening, Stand II: neutrale tussenstand, Stand III :Automatisch.  Alle gele geleiders van de wisselaandrijvingen worden verzameld op verschillende verdeelplaten 72090 die onderling verbonden zijn. De blauwe geleiders van de wisselaandrijvingen komen  via rode en groene aansluitstekkers op het schakelbord binnen gaan over een drukknop en komen op de gemeenschappelijke geleider links op het schakelbord via een bruine geleider terug naar buiten. Het is op de blauwe geleiders van de wisselaandrijving dat ik een aftakking wens te maken, net voor dat deze het schakelbord binnenkomen. (Gewoon een extra aansluitstekker bij inpluggen) Deze aftakking gaat dan  naar de overeenkomende R en G uitgang van de decoder.
In de stand 'Handbediening' wordt de verdeelplaat ( de gele geleiders) en de bruine geleider van het schakelbord op de uitgang 16VAC van de transfo aangesloten. In de stand 'Auto-mode' worden bovengenoemde verbindingen verbroken en wordt de verdeelplaat + klem van de Decoder aangesloten, de transformatorspanning van 16VAC wordt nu verbonden met de voeding klemmen (Power) van de decoder. Alle + klemmen van de opeenvolgende decoders worden met elkaar verbonden.
Is er iemand die hier een probleem/fout ontwaart of is dit alles elektrisch in orde?
Het is wel zo dat in 'Handbediening' de railspanning aanwezig blijft op de DCC aansluiting van de decoder. Ik weet het niet echt, maar ik vermoed dat dit geen probleem vormt?

2° Aansluiting van de terugmelders: . S88-Link en  Rosoft S88-n Diode
Hier heb ik ook een aantal vragen en zou ik graag beroep doen op de ervaring/kennis van anderen vermits dit alles totaal nieuw is voor mij.

Vraag 1: De plaats voor deze terugmeldermodules
Hier zijn twee mogelijkheden: A) Verspreid opgesteld op verschillende plaatsen van de treinbaan om de bezetmelder aldaar op aan te sluiten.  Dit resulteert in (relatief) korte verbinding  bezetmelder- terugmelder  maar wel lange patchkabels om de verschillende terugmeldermodules met elkaar te verbinden.
B) Centraal opgesteld.
Deze mogelijkheid geniet mijn voorkeur, centraal op dezelfde plaats waar de decoders zich bevinden , kwestie van alles centraal te hebben, wat mij het meest logisch en overzichtelijk lijkt.

Centraal opstellen brengt wel met zich mee dat de geleiders, die van de bezetmelders vertrekken vrij lang kunnen worden. In mijn geval zullen daar verschillende geleiders van 12 m tussen zitten. Uiteraard ook vele kortere geleiders. Ik heb al begrepen/vermoeden dat deze geleiders storingsgevoelig (kunnen) zijn. Daarom voorzie ik een afzonderlijke kabelgoot, die uitsluitend dient om deze geleiders, gescheiden van andere geleiders, in onder te brengen. Daar waar ik andere stroomvoerende geleiders moet kruisen zal ik dat altijd haaks doen. Graag hoor ik van mensen, die ervaring hebben hiermee of een  dergelijke centrale opstelling, met lange geleiders, problemen geeft ivm storingen. Ik heb gelezen dat de terugmelders vroeger op 5VDC werkten en deze lage spanning nogal storingsgevoelig was. Tegenwoordig met 18VDC zou dit niet meer het geval zijn. Klopt dit ook met geleider lengtes tussen bezetmelder-terugmelder van 12m?
Vraag 2: De voeding van de terugmelder S88 Link
Het vermogen van deze voeding bedraagt 18VA en wordt éénmaal aangesloten op de S88 Link. De andere 4 melders, vermoed ik, krijgen hun voeding dan via de patchkabel, die de melders onderling verbindt?  In totaal zal ik 66 contactrails hebben. Kom ik dan toe met dat vermogen van 18VA? Ik denk eraan om in de toekomst mijn treinbaan nog verder uit te breiden zodat er extra terugmelders bijkomen, zelde vraag: kom ik dan toe met die 18VA?Ik heb ook totaal geen idee hoe groot de stroom is die dergelijke bezetmelder vraagt.
Voor het ogenblik zijn dit zowat de vragen die bij mij opkomen. Het is uiteraard mogelijk dat ik bepaalde problemen over het hoofd zie. Moest dat zo zijn zou ik het ten zeerste op prijs stellen om mij hiervan op de hoogte te brengen.
Ik wil alvast iedereen bedanken die zich de moeite getroost deze, uit de hand gelopen tekst, door te nemen en dan ook nog mee te denken en eventueel te reageren met goede raad of waarschuwingen.
Vic
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Dat is een uitgebreid verhaal en twee verschillende vragen. Als dat maar goed gaat...

Topic 1:
Je wissels schakelen handmatig net zo goed (misschien wel beter!) met gelijkstroom. Zoals ik het begrepen heb, is massa altijd massa. Je kunt de gele draad van de wissels dus voeden met DC. Ook al zou er op je baan (analoge) wisselstroom staan, het maakt niet uit. Maar tijd je al digitaal eigenlijk? Want dan 'mix' je al stroomsoorten als je wissels op de gele aansluiting van een wisselstroom trafo staan en je baan digitaal gevoed wordt.

Topic 2
Lange patchkabels (meer dan 3 tot 5 meter) gaan bij mij al moeilijkheden geven. Dus probeer dergelijke afstanden toch te vermijden. Lange meldkabels (is bij mij niet iets meer dan 6 meter) gaven nog geen probleem.
Ik zou zeggen: probeer te clusteren. Een aantal modules bij elkaar, patchkabel naar de volgende cluster, dan houd je het midden tussen alle opties.
Die voeding van 18va zal genoeg zijn. Veel stroom heeft het niet nodig. Alleen stabiliteit.

Groet,

Peter

Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hoi,

je geeft aan dat je het automatisch wil rijden en toch met de hand kunnen bedienen.

Citaat van: Vic1956 op zaterdag 19 juni 2021, 14:30:26
Is er iemand die hier een probleem/fout ontwaart of is dit alles elektrisch in orde?
Het is wel zo dat in 'Handbediening' de railspanning aanwezig blijft op de DCC aansluiting van de decoder. Ik weet het niet echt, maar ik vermoed dat dit geen probleem vormt?

Ik weet niet hoe fijn de decoders het vinden om op de uitgangen een spanning te krijgen. Sommige kunnen er niet tegen. Maar je zou het kunnen navragen bij de fabrikant. Een mailtje naar Wim Ros en je weet het.

Citaat van: Vic1956 op zaterdag 19 juni 2021, 14:30:26
Vraag 1: De plaats voor deze terugmeldermodules

Het hele systeem is ooit bedacht om het spul op de juiste locatie te hebben zodat je geen kilometers draad onder de baan hoeft te hebben. Dat geldt wel zowel voor de wisseldecoders als voor de bezetmelders. Het s88N-systeem is betrouwbaarder dan de oude standaard platte S88-kabels.  Goed, je geeft al aan dat er twee opties zijn. Het aardige is dat het vooral bij 3rail gekozen wordt voor de  "centrale opstelling". Deels is dat te verklaren door massadetectie. De meldkabel hoeft niet zo dik zijn. Het is alleen een meldingstroompje. De volledige stroomsterkte hoeft niet door het draadje. Bij stroomdetectie moet dat wel en dan zijn korte draden beter geschikt vanwege eventuele (spannings)verliezen.

Groet Ronald.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hallo Peter,
Ja ik rij digitaal. Maar de wisselspanning voor het schakelen van de wissels staat volledig los en gescheiden van de digitale rijspanning op de rails. En dat wens ik zo te houden kwestie alle vermogen dat ik op de rails heb enkel te gebruiken voor de locs en de verlichting in wagons.

Fijn dat je mij al meldt dat lange patchkabels storinggevoelig zijn. Het was mij trouwens al opgevallen dat de meegeleverde patchkabels bij de Rosoft S88-n vrij kort zijn: 1m. Ik zal er dus zeker voor zorgen dat deze kabels zoveel als mogelijk uit de buurt van andere stroomvoerende geleiders gehouden worden.
Bedankt voor de informatie.
Mvg,
Vic
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hallo Ronald,
Wat je eerste opmerking betreft. Goed dat je mij hier opmerkzaam op maakt, want hier had ik dus al over gezien. Nu even checken of ik jou goed begrijp:  In handbediening, ook al wordt de Power ingang van de wisseldecoder losgekoppeld van de spanning, komt op de uitgang R en G, op het ogenblik dat een drukknop gedrukt wordt, kortstondig een wisselspanning toe. Nu kan daar, volgens mij, wel geen stroom de ingang in of uit vloeien (de + klem van de wisseldecoder is nergens mee verbonden)  maar het is toch wel een bedenkelijke toestand, daar ik geen idee heb wat er achter die ingang zit. Goed dat je mij daar attent op maakt, want ik had erover gezien. Ik begin er al aan te denken om de keuze handmatig te laten vallen. (Zet ik al die schakelbordjes, die ik nu heb te koop)
Verder bedankt voor de informatie S88N-systeem. Ik vroeg mij al af wat de betekenis van die N wel zou kunnen zijn. En, als ik jou goed begrijp, zit ik  met de centrale opstelling in de "juiste" richting. Lange kabels zijn hier niet zo een probleem, omdat de stromen zo klein zijn dat spanningsvallen in deze kabels onbeduidend zijn.
Bedankt voor de inbreng Ronald, ik ben alweer wat wijzer geworden.
Mvg,
Vic
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Als je lange utp wil gebruiken Rosoft heeft tegenwoordig ook een versie met signaal oppoets.
Deze versterkt het s88 data gedeelte.
Vermindert je kans op storingen op die lijn als je die uitvoering gebruikt.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hallo Hero,
Klinkt interessant. Maar ik vrees dat deze info wat laat komt, omdat ik reeds de Rosoft S88-n Diode versie heb aangeschaft. (Ja, ik ben soms altijd wat te voortvarend) Hier is een patch kabel bijgeleverd van 1m lengte. Nu mijn voorkeur gaat wel uit om alle terugmelders centraal op één plaats te verzamelen, dus ik zal met de korte patchkabels werken. Toch bedankt voor deze interessante info, ik leer hier voortdurend bij. Puur uit interesse, over welke versie (produktnummer of naam) van Rosoft terugmelder (met signaal oppoets)  heb jij het dan?
Groeten,
Vic
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hi Vic,

Maak je toch geen zorgen over het 1 mtr ethernet kabeltje bij bedrijven liggen er soms tientallen of honderden meters van.

groet
Harald
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
hallo Vic,

Ik heb hier ook kabels van 1, 2 en 3m tussen de melders zitten. Dat zijn ook gewoon rosoft-melders. Het gaat niet alleen om het type netwerkkabel maar ook de kwaliteit van de kabel.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
In de nieuwe opbouw had ik patch/netwerk kabels van verschillende lengtes (oude van soms wel 5 meter ) ik bleef storingen houden valse meldingen enz.

ik had nog niet alles klaar en noiet op zijn vaste plaats dus een beetje kabel kon geen kwaad dacht ik

nu ik er gek van werd dacht ik, maar vast de melders die een vaste plek hebben met een goede kabel aansluiten en met de juiste lengte

ik heb Cat 6 kabels aangeschaft en aangesloten e ben mijn valse meldingen kwijt

Dus let op je netwerk/patch kabels

Gr Ed
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Is Cat 6 afegschermd en Cat 5 niet?
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
 @citaat Het verschil tussen cat5 en 6 is niet van toepassing voor de manier waarop wij jullie de patchkabel gebruiken en afscherming is een fabeltje, helpt echt niet. Ik denk dat er iets anders aan de hand is geweest: erg veel lengte, 5V bus, capacitaire werking etc..
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Ik heb de S88 AJ modules gewoon over de baan verdeeld, anders moest ik vele meters lange draden per massadetectiepunt gebruiken.
Er zit nu al enkele tientallen meters utp kabel tussen en ik heb geen storingen.
Je moet dan wel van tevoren goed plannen waar je de S88 modules plaatst, wat bij mij betere had gekund. :D
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hallo Ed, Ronald en uiteraard andere geïnteresseerden,
De kabels die rosoft heeft bijgeleverd hebben als omschrijving: Cat 5e en zijn 1 m lang. Met 1m lengte ben je wel verplicht alle terugmelders centraal op één plaats op te stellen. Ik denk dus dat ik voor die optie ga: centraal opgesteld, korte patch kabels, lange geleiders naar de melders. Nu ga ik wel speciale kabelgoten op de vloer leggen, van die grijze platte, waar je mag op gaan staan. Op die manier worden mijn geleiders van de melders een heel stuk korter:  4 a 5m in plaats van de 12 m waar ik het eerst over had.
Groeten,
Vic
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Zoals ik al aangaf had ik oude lange kabels gebruikt A: veel te lang en b zeker geen cat 5 maar zeker lager

nu met cat 6 en de juiste lengtes geen problemen meer

Op dit moment heb ik:
van de cs1 naar de eerste melder 7.5 meter
dan twee melders op 1 meter
een melder op 3 meter
en dan twee op 2 meter
en een op een meter

nu gaat het zonder problemen

Gr Ed
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
hoi,

Citaat van: Vic1956 op zaterdag 26 juni 2021, 22:56:38
als omschrijving: Cat 5e en zijn 1 m lang.

Dat zijn gewoon standaard CAT 5e-kabels. Niets bijzonders aan.

Citaat van: Vic1956 op zaterdag 26 juni 2021, 22:56:38
Met 1m lengte ben je wel verplicht alle terugmelders centraal op één plaats op te stellen.

Je kan gewoon de kabels gewoon vervangen door andere Cat5 / Cat5e / Cat6 kabels vervangen. Je hoeft de kabel van RoSoft niet te gebruiken. De kabel van Rosoft heb ik zelfs ergens anders gebruikt dan onder de baan. Zelf heb ik gewoon kabels bij Reichelt besteld. Deze voldoen ook gewoon. Een apart kleurtje zodat ik weet dat het de terugmelding is.

Groet Ronald.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Natuurlijk kan je de utp-kabels vervangen, Ronald, maar de vraag is: hoe lang mogen die kabels dan zijn?
Bij mij is een lengte van 3 meter het maximum gebleken. Daarboven krijg ik last van spookmeldindingen. Kan aan de kabel liggen, maar wisselen met wat ik thuis had liggen, maakte niet uit. De computer had trouwens met geen van de gebruikte kabels in het netwerk ook maar enige moeite. Ze zijn in principe dus goed. Maar geven het op in een 'S88 netwerk'.
Melddraden tot 6m (langer heb ik niet) hebben geen problemen gegeven.

Het is een kwestie van proberen. Maar, Vic, met kabels van 1 meter ben je ook niet gedwongen tot een centrale opstelling, meer een soort keten of clustering. Dat zal zeker werken. Ik maak mij meer zorgen over het samenvoegen van alle melddraden in een goot. Als dat maar niet tot overspraak leidt. Daar heeft vast iemand ervaring mee. Hopelijk goede en is er geen reden tot zorg.

Vuistregel is echter voor mij: kabels en draden zo kort mogelijk en zo min mogelijk aders strak bijeen.


Groet,

Peter

Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
hoi,

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 27 juni 2021, 09:54:45
Natuurlijk kan je de utp-kabels vervangen, Ronald, maar de vraag is: hoe lang mogen die kabels dan zijn?

Het ligt aan een aantal factoren: Hoe goed zijn de gebruikte kabels. Liggen er andere kabels in de buurt? Enzovoort ... Ik heb hier kabels van 3 meter, 2 meter en 1,5 meter tussen de bezetmelders zitten. Daarbij is de totale afstand tot de centrale iets van 7-8 meter van de achterste bezetmelders gemeten.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Same here, Ronald. Dat soort afstanden en lengtes gaan prima. Maar bij gebruik van een kabel van meer dan 3m ertussen, ging verkeerd. Verder geen centje pijn met de hele keten.
Mijn aanvankelijke idee was het om veel minder te automatiseren. Maar het gaat zo goed, dat ik veel meer modules ben gaan inzetten. Had ik dat direct bedacht, dan had ik ze nog wat beter benut. Nu lopen er wat draden naar verder weg gelegen meldmodules dan nodig. Maar het werkt!

Groet,

Peter
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hoi,

Ik heb kabellengtes tot 6 meter tussen twee S88 modules.
Totale lengte van melder 1 tot aan melder 9 is al gauw 20 meter.
Kabels zijn cat6 en de afscherming hangt aan railmassa.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Ik heb mijn bezetmelders in een soort ring onder de tafel zitten, met 1,5 tot 3 m sftp kabel er tussen. Totale lengte van de s88 keten zal een meter of 20 zijn.

Alle draden aan de terugmelders naar de rails liggen keurig gebundeld, maar lopen ook dwars door en langs de ringleiding. Nog geen valse melding gehad.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hallo,

dit draadje eens doorgenomen omdat ik onlangs een storing gehad heb met de S88 en terugmelders. na wat gezoek en losmaken en heraansluiten bleek het gewoon een UTP kabel te zijn die ergens door te veel manipulatie geknakt bleek te zijn ( ik verander nogal veel en dusdanig ...) Gewoon de UTP kabel vervangen en alles werkt weer perfect.
De S88 - marklin encoders plaats ik volgens de noodwendigheid, dus daar waar er veel meldpunten zijn. Aldus heb ik ettelijke meters UTP kabel nodig. De lengtes variëren van 1m tot 10 m. Ik gebruik meestal de CAT 6 of 7...
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Je kunt ook flatcable gebruiken dan zijn ze niet getwist maar liggen ze naast elkaar.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
 @citaat
Nou Mark dat is een erg slecht advies.
De meeste leveranciers zijn van flatcable afgestapt.
Er zijn zelfs verloopjes om van een flat connector een ethernet kabel aansluiting RJ45 te kunnen maken.
Je moet wel weten hoe deze te installeren, niet afklemmen en geen haakse hoeken.
Er wordt hier veel gesproken over de lengte maar dat is in een kamertje of op zolder totaal niet belangrijk, waar en hoe je ze neerlegt wel.

groet
Harald
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
 @citaat Een vraag als het mag: wat is er te zien op die foto, wat is de relevantie ervan oftewel wat doet die er toe in dit topic en waar slaat de titel van de foto op? Die inmiddels 10 jaar oud is.....?

En inhoudelijk Harald: naast waar en hoe je ze neer legt (mee eens) doet de lengte er zeker wel toe. En hangt zeer af van de bus: 5V / 12V en velen kennen het nut en de noodzaak van de signaal oppoetser van o.a. Rosoft.

Gr, Ben.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Harald kun je ook aangeven waarom het een slecht advies is?
Ook het knikken van kabel mag geen probleem zijn alleen ligging ivm inductieve werking.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
 @citaat
@citaat
Die foto Ben is om te laten zien dat je de kabels NIET haaks moet leggen.
Die titel is voor de oplettende lezer, overigens is dat een groot data center met honderden PC's.
Dat je bij een bus met 5V beter een bus met 12 V kan gebruiken is mij bekend maar hier was geen discussie over en als je al hardware hebt al helemaal niet..
En op een gemiddelde hobby kamer is de lengte over het algemeen geen probleem.
Ik ken enkele banen met behoorlijke lengtes waar geen oppoetsers wordt gebruikt (met 12 V bus en massa detectie).

groet
Harald
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hi Mark,

Bij gebruik van getwiste (ethernet) kabel is veel minder last van stoor impulsen.
De bedoeling is om elektromagnetische interferentie ("overspraak") te vermijden.

groet
Harald
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 28 juni 2021, 12:29:54
(...) En hangt zeer af van de bus: 5V / 12V en velen kennen het nut en de noodzaak van de signaal oppoetser van o.a. Rosoft.
Signaal oppoetser?

Je bedoelt S88 repeater?

Zie Friedel Weber,  ad B. Dezentrale Anordnung: punt 5. Zijn conclusie: S88 repeater en S88-booster werken even goed.

En wat ze beide corrigeren, is in het Duits omschreven als:
Citeerverschliffenen Flanken als Ursache

Voorbeeld: Een signaal wordt  opgepept van 4,8 naar 5,04 Volt, en dat is genoeg.
Lijkt me een duur woord voor een constructie op basis van een simpele Schmitt-Trigger.

Friedel komt met dit zijdelings testresultaat:
CiteerEine Erhöhung der Spannung auf 12V ist dagegen nach diesen Erfahrungen sinnlos.

Citaat van: Haradigi op maandag 28 juni 2021, 12:52:18
De bedoeling is om elektromagnetische interferentie ("overspraak") te vermijden.

Grappig om Brol of Overspraak (interferentie) weer eens tegen te komen.
Friedel Weber maakt op z'n moba-tips.de de opmerking dat interferentie niet aantoonbaar is als oorzaak.
Hij zweert bij eerder genoemde  signaal oppepper. Na allerlei testen te hebben gedaan.

(Dit is BAR =Brollende Analoog Rijder)
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Citaat van: Jan22 op maandag 28 juni 2021, 17:17:54

Je bedoelt S88 repeater?


Als ik repeater had bedoeld had ik repeater geschreven maar ik schreef signaal oppoetser, die kromme flanken recht maakt.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Schmitt-Trigger,
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 28 juni 2021, 19:20:13
die kromme flanken recht maakt.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hallo allemaal,
Al erg bedankt voor al de raadgevingen, maar even een paar vraagjes.
1° Kan iemand mij eens uitleggen wat die bus 5V of bus 12V nu juist is aub? Is dit de spanning op de terugmeld-geleider? Dus, de geleider die het rail met massadetectie verbindt met de S88 terugmelder? Een spanning die dus afkomstig is van de S88 terugmelder?
2° Ik vermoed dat 12V beter is dan 5V aangezien hogere spanning minder storingsgevoelig is, maar verbeter mij als ik fout zit.
3° Dan nog de vraag: heb ik nu bus 5V of bus 12V? Ik heb als eerste terugmelder op mijn CS3, de S88-Link van Marklin  en daar worden dan verder op aangesloten S88-n diode terugmelders van Rosoft.
4° In heel die keten van S88 wordt enkel de eerste: de S88-Link van marklin aangesloten op een Marklin voeding 66201 met uitgangspanning 18VDC. Wordt die voeding via de utp kabel doorgegeven aan de andere S88 die na de S88-Link komen?
Mvg,
Vic
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
 @citaat
2) Ja, dat klopt.

3) Zie dit plaatje:

Met de rode schakelaar kies je voor 5 of 12 V.

4) De voeding voor alle decoders komt uiteindelijk van de 66201, maar de Link s 88 geeft maar 5 of 12 V door aan de terugmelders.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
hoi,

Citaat van: Vic1956 op maandag 28 juni 2021, 19:46:13
1° Kan iemand mij eens uitleggen wat die bus 5V of bus 12V nu juist is aub? Is dit de spanning op de terugmeld-geleider? Dus, de geleider die het rail met massadetectie verbindt met de S88 terugmelder? Een spanning die dus afkomstig is van de S88 terugmelder?

De 5V of 12V is de spanning op de S88-bus. Märklin had eerder 5V-versies maar is nu overgestapt op versies die ook 12V aan kunnen. Dit omdat het storingen zou verminderen. Goed, het is de vraag hoe groot je baan moet zijn omdat verschil te merken. En hoe goed je de boel bedraad en bekabeld.  :)

Citaat van: Vic1956 op maandag 28 juni 2021, 19:46:13
4° In heel die keten van S88 wordt enkel de eerste: de S88-Link van marklin aangesloten op een Marklin voeding 66201 met uitgangspanning 18VDC. Wordt die voeding via de utp kabel doorgegeven aan de andere S88 die na de S88-Link komen?

Er staat dus 5V of 12V op de S88-bus. Niet 18V vanuit de marklin 66201 voeding.

Groet Ronald.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Rob en Ronald,
Hartelijk bedankt voor deze antwoorden. Het wordt mij nu allemaal heel wat duidelijker. Die term "bus" was mij ook niet helemaal duidelijk maar als ik het goed begrepen heb is de S88 bus gewoon de uitgang op de S88 Link van marklin van waaruit de utp kabel vertrekt naar de volgende S88 terugmelder. Ja, soms val ik zo over die onnozelheden. Ook bedankt voor de foto Rob, dit was mij nog niet opgevallen op de S88 Link dat daar dat rood schakelaartje op staat  :D. Dus dat laat ik best op 12V staan en dan heb ik ook 12V op alle S88 die achter de S88 Link komen vermoed ik.
Bedankt!
Vic
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Citaat van: Haradigi op maandag 28 juni 2021, 12:52:18
Hi Mark,

Bij gebruik van getwiste (ethernet) kabel is veel minder last van stoor impulsen.
De bedoeling is om elektromagnetische interferentie ("overspraak") te vermijden.

groet
Harald
Maar het gaat hier niet om een data verbinding maar om een contactverbinding wat voor het ene goed werkt kan voor het andere een drama zijn.
Bij mijn weten moet doormelding parallel worden gelegd en niet twisted omdat er dan spooksignalen kunnen ontstaan.

En dat van het knikken geeft bij zowel cat5 als cat6 geen problemen pas bij cat6a word het een issue, zelfs glasvezel kan redelijk mishandeld worden weet dit uit eigen ervaring
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Even terug naar het eerste plaatje.
De WDD kun je en mag je zo NOOIT aansluiten.
Uit de PLUS aansluiting van de decoder komt een gelijkspanning, daar mag en kun never nooit een andere externe spanning op aansluiten, zal eenmalig witte rook geven, en als de rook uit elektronica is verdwenen zal het niet meer werken.

Als de s88n-Diode recent zijn aangeschaft is de kans groot dat daar een signaal oppoetser inzit, die heb ik er namelijk bij de laatste uitvoeringen stilzwijgend ingezet.

Groetjes.
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
 @citaat
:thumbup:

groet
Harald
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hallo Sprinter,
Bedankt voor de waarschuwing. Nu had ik ook al zo een donkerbruin vermoeden dat dit schema niet een van mijn beste ideeën was en heb dus wijselijk dit pad verlaten. Ik heb handbediende en automatisch bediende wissels op mijn treinbaan nu mooi gescheiden gehouden zoals op bijgevoegd schema. Ik ben volop bezig met aansluiten en heb voorlopig nog geen witte rook gezien. Als ik "witte rook" zie dan roep ik uiteraard: "Habemus papam! (Wij hebben een paus!).
Sprinter, nu ik toch de specialist aan de lijn heb, kan jij even een welwillend en technisch oog op bijgevoegd schema werpen om te controleren of jij geen "kemels" ziet? Alvast bedankt!
Groeten,
Vic
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Beste Vic,

Je kunt je wissels wel handbediend met gelijk- of wisselspanning maken en met decoders, maar dan moet je met een dubbele twee standenschakelaar werken, of handbediend of decoderbediend, maar nooit tegelijk.

Groet, Anne W
Re: Hulp/ inbreng/ meningen gevraagd voor het installeren van decoders en terugmelde
Hallo Anne,
Ja, daar had ik ook al aan gedacht. Maar ik ben van het idee afgestapt om de mogelijkheid te voorzien voor een keuze hand en automatische bediening wegens te omslachtig, 14 wissels met elk hun keuze schakelaar hand auto, een beetje teveel van het goede  :D.  Het sop is de kool niet waard, Anne. Ik heb het dus wat anders gepland: een deel van mijn layout, het rangeer gebied, heb ik gereserveerd voor zuiver handbediend rijden, ook handbediend wissels bedienen, omdat ik dit wel ontspannend vind. Het automatisch gedeelte is meer bedoeld om aan- en af-rijdend achtergrond verkeer te creëren, kwestie van wat leven op de baan te hebben.
Maar toch bedankt alvast voor uw inbreng, de groeten,
Vic