Beste treintjesliefhebbers,
Eindelijk is het zover. Het testen van Rocrail is min of meer voorbij. Niet dat ik nu een volleerd Rocrail gebruiker ben, verre van daar, maar ik voel aan dat ik voldoende startkennis heb vergaard en aldus het moment aangebroken is om mijn treinbaan te voorzien van de nodige decoders en terugmelders om Rocrail eindelijk op mijn treinbaan los te laten. Ik heb mijn baanplan op de laptop getekend en virtueel werkt het. Dus, op naar de volgende stap: mijn treinbaan voorzien van wisseldecoders en melders.
Vandaar dit berichtje, ik zou namelijk beroep willen doen op de kennis en ervaring van anderen hier, kwestie van, zo min mogelijk of nog beter: geen "stommiteiten" te begaan of fouten te maken bij de aanleg. Alvorens ik hier mijn vragen stel even een overzicht van de installatie en de gebruikte componenten.
Mijn laptop met Rocrail is via een router verbonden met de CS3.
Het aansturen van de wissels:
Hiervoor gebruik ik acht (8) wisseldecoders van Rosoft: WDD(8).
De voeding voor deze wisseldecoders komt van Marklin transfo 60052 met volgende kenmerken: 60VA 230VAC/16VAC. Deze transfo gebruik ik uitsluitend om seinen en wissels aan te sturen. De Rosoft decoders krijgen dus 16VAC op de Power aansluiting. Geen probleem, vermoed ik, de Rosoft handleiding vermeldt : 12 tot 16V DC of AC. DC of AC zijn beide toegestaan.
De terugmelding voor de verschillende blokken.
Om Rocrail te laten functioneren wordt de treinbaan onderverdeeld in blokken. Iedere blok is voorzien van twee bezetmelders. Deze werken op het principe van massadetectie. Deze bezetmelders worden verbonden met een terugmelder, die de informatie naar de CS3 doorgeeft.
Voor de terugmelders heb ik als eerste, een S88-Link van Marklin (60883) op de CS3 aangesloten. Deze wordt gevoed door de Marklin voeding 66201, uitgangspanning 18VDC, vermogen 18VA. Deze S88-Link wordt uitgebreid met vier (4) bijkomende terugmelders: Rosoft S88-n Diode.
1° Aansluiting van de wisseldecoders
Momenteel worden mijn wissels door middel van schakelborden Marklin 72720 handmatig bediend. Ik wens deze mogelijkheid te behouden om twee redenen:
a) Ik heb ze en ze zijn aangesloten, dus waarom wegdoen? Misschien toch handig indien mijn laptop mij in de steek laat, ik toch nog steeds mogelijkheid heb handmatig te rijden.
b) Op de schakelborden (de drukknopkastjes 72720) komen 3-aderige kabels toe die naar alle wissels gaan. Ik wens op deze ingangen van deze schakelborden af te takken naar de uitgangen (R en G) van de Rosoft decoders. Op die manier breng ik alle decoders op één centrale plaats samen en hoef ik geen nieuwe kabels naar de wissels te trekken. Een korte bijkomende verbinding aanbrengen tussen schakelbord en decoder volstaat. Dat vereenvoudigd de uitbreiding van de baan aanzienlijk.
Er stelt zich wel een probleem:
Ik vermoed dat de Rosoft decoder, ook als deze op 16VAC is aangesloten, een DC spanning geeft aan de uitgangen R en G die naar de spoelen van de betreffende wissel gaan. Aan het schakelbord echter komt op de uitgangsklemmen een wisselspanning naar buiten. Beide toestanden: handmatig via schakelbord en automatisch via wisseldecoders, mogen dus niet tegelijk voorkomen.
Hiervoor heb ik een oplossing bedacht: zie bijgaand schema.
Om handbediening en auto-mode van elkaar gescheiden te houden voorzie ik een driepolige wisselschakelaar met drie standen. Stand I: Handbediening, Stand II: neutrale tussenstand, Stand III :Automatisch. Alle gele geleiders van de wisselaandrijvingen worden verzameld op verschillende verdeelplaten 72090 die onderling verbonden zijn. De blauwe geleiders van de wisselaandrijvingen komen via rode en groene aansluitstekkers op het schakelbord binnen gaan over een drukknop en komen op de gemeenschappelijke geleider links op het schakelbord via een bruine geleider terug naar buiten. Het is op de blauwe geleiders van de wisselaandrijving dat ik een aftakking wens te maken, net voor dat deze het schakelbord binnenkomen. (Gewoon een extra aansluitstekker bij inpluggen) Deze aftakking gaat dan naar de overeenkomende R en G uitgang van de decoder.
In de stand 'Handbediening' wordt de verdeelplaat ( de gele geleiders) en de bruine geleider van het schakelbord op de uitgang 16VAC van de transfo aangesloten. In de stand 'Auto-mode' worden bovengenoemde verbindingen verbroken en wordt de verdeelplaat + klem van de Decoder aangesloten, de transformatorspanning van 16VAC wordt nu verbonden met de voeding klemmen (Power) van de decoder. Alle + klemmen van de opeenvolgende decoders worden met elkaar verbonden.
Is er iemand die hier een probleem/fout ontwaart of is dit alles elektrisch in orde?
Het is wel zo dat in 'Handbediening' de railspanning aanwezig blijft op de DCC aansluiting van de decoder. Ik weet het niet echt, maar ik vermoed dat dit geen probleem vormt?
2° Aansluiting van de terugmelders: . S88-Link en Rosoft S88-n Diode
Hier heb ik ook een aantal vragen en zou ik graag beroep doen op de ervaring/kennis van anderen vermits dit alles totaal nieuw is voor mij.
Vraag 1: De plaats voor deze terugmeldermodules
Hier zijn twee mogelijkheden: A) Verspreid opgesteld op verschillende plaatsen van de treinbaan om de bezetmelder aldaar op aan te sluiten. Dit resulteert in (relatief) korte verbinding bezetmelder- terugmelder maar wel lange patchkabels om de verschillende terugmeldermodules met elkaar te verbinden.
B) Centraal opgesteld.
Deze mogelijkheid geniet mijn voorkeur, centraal op dezelfde plaats waar de decoders zich bevinden , kwestie van alles centraal te hebben, wat mij het meest logisch en overzichtelijk lijkt.
Centraal opstellen brengt wel met zich mee dat de geleiders, die van de bezetmelders vertrekken vrij lang kunnen worden. In mijn geval zullen daar verschillende geleiders van 12 m tussen zitten. Uiteraard ook vele kortere geleiders. Ik heb al begrepen/vermoeden dat deze geleiders storingsgevoelig (kunnen) zijn. Daarom voorzie ik een afzonderlijke kabelgoot, die uitsluitend dient om deze geleiders, gescheiden van andere geleiders, in onder te brengen. Daar waar ik andere stroomvoerende geleiders moet kruisen zal ik dat altijd haaks doen. Graag hoor ik van mensen, die ervaring hebben hiermee of een dergelijke centrale opstelling, met lange geleiders, problemen geeft ivm storingen. Ik heb gelezen dat de terugmelders vroeger op 5VDC werkten en deze lage spanning nogal storingsgevoelig was. Tegenwoordig met 18VDC zou dit niet meer het geval zijn. Klopt dit ook met geleider lengtes tussen bezetmelder-terugmelder van 12m?
Vraag 2: De voeding van de terugmelder S88 Link
Het vermogen van deze voeding bedraagt 18VA en wordt éénmaal aangesloten op de S88 Link. De andere 4 melders, vermoed ik, krijgen hun voeding dan via de patchkabel, die de melders onderling verbindt? In totaal zal ik 66 contactrails hebben. Kom ik dan toe met dat vermogen van 18VA? Ik denk eraan om in de toekomst mijn treinbaan nog verder uit te breiden zodat er extra terugmelders bijkomen, zelde vraag: kom ik dan toe met die 18VA?Ik heb ook totaal geen idee hoe groot de stroom is die dergelijke bezetmelder vraagt.
Voor het ogenblik zijn dit zowat de vragen die bij mij opkomen. Het is uiteraard mogelijk dat ik bepaalde problemen over het hoofd zie. Moest dat zo zijn zou ik het ten zeerste op prijs stellen om mij hiervan op de hoogte te brengen.
Ik wil alvast iedereen bedanken die zich de moeite getroost deze, uit de hand gelopen tekst, door te nemen en dan ook nog mee te denken en eventueel te reageren met goede raad of waarschuwingen.
Vic