Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Artitec/REE NS1300

Gestart door FILIPI dinsdag 15 juni 2021, 14:51:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Artitec/REE NS1300
Goedemiddag,

Ik heb een NS1300 ac sound met beweegbare pantograaf gekocht. Ik kan helaas deze niet uitlezen.
Volgens het boekje zit er een Esu loksound, is deze MFX ?, of alleen DCC.
Met mijn CS2 kan ik deze niet vinden.
Alvast bedankt.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
Welke Loksound versie van ESU zit erin?
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Hoi Nobody,

Hoe kan ik dat zoeken.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
In het bijgeleverde boekje.
Re: Artitec/REE NS1300
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Die heeft MFX, mits niet uitgezet door een vorige eigenaar dan.
CVs uitlezen is bij de 1300 lastig, susi module geeft problemen, als die losgehaald wordt is de loksound wel uit te lezen.

Zit uit mn hoofd loksound 4 in.
Re: Artitec/REE NS1300
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Als ik me goed herinner meldt de mijne zich aan met Railcom. Hij staat al een poosje op de baan, dus ik weet het even niet meer. Ik zal eens kijken als ik eraan denk.
Van deze loc is bekend dat er bij de productie wat is gerommeld met de geplaatste decoders, dus niet alle drierailers hebben MFX en niet alle tweerailers Railcom, terwijl dat wel de bedoeling was.
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Hallo iedereen,

Ik ga vanavond nog een keer proberen wat hij doet.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Marcel elke ESU lopi4 heeft railcom, ik vermoed dat je bedoelt dat de MFX en DCC decoder verwisselt zijn.
Dus de ene 3rail variant heeft wel MFX de andere niet en met 2rail modellen hetzelfde verhaal ;)
Tevens gaat op de Ecos railcom voor MFX tenzij je railcom uitschakeld.

Filipi als je jou CS2 naar loks laat zoeken wat doet die dan?
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Goedenavond,

Ik heb nog niet geprobeerd. Ik ga nu doen.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Ik heb net geprobeerd en hij meld zich niet automatisch aan. Onder DCC kan de CS 2 niet vinden.
Maar wel iets vreemd. DCc-Temp adres 3 en de lampen blijven knipperen. Echt bizaar.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec/REE NS1300
 @citaat Automatisch aanmelden met DCC op een CS2 is niet mogelijk. DCC zal je altijd handmatig in de CS2 moeten zetten?  Dus adres 3 met 28 of 128 rijstappen instellen? Dan moet hij reageren. Knipperende lampen: Het lijkt of het aantal rijstappen niet correct is ingesteld. Zet die op 28 of 128 stappen.

Groet Ronald.
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Goedemorgen Ronald,

Hij meld zich niet automatisch aan, ik zie niks gebeuren.
Alleen als ik onder DCC gaat zoeken, schijnt op de CS2 een melding, kan de lok niet vinden. En als ik op adres 3 zet en ok drukt, krijg ik een melding, er is een Dcc-Temp adres 3 geprogrammeerd, wilt u een tweede maken. Dus ik kijk in mijn lok bestaand en ik zie het plaatje van een klein stoomlocomotief met als naam Dcc-Temp. Ik klik vervolgens op deze en ik krij wel de lok, maar de lampen gaan knipperen, ik kan ze niet uitzetten. Ook naar reset decoder veranderdt niks. Echt vreemd deze decoder. Op het boekje staat Esu loksound M4.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Geen lok in de lijst die loksound of lokpilot heet?
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2010

offline
Re: Artitec/REE NS1300
hoi,

Citaat van: FILIPI op woensdag 16 juni 2021, 09:53:04
Alleen als ik onder DCC gaat zoeken, schijnt op de CS2 een melding, kan de lok niet vinden. En als ik op adres 3 zet en ok drukt, krijg ik een melding, er is een Dcc-Temp adres 3 geprogrammeerd, wilt u een tweede maken.

Je hebt dus al een lok die onder DCC op adres 3 werkt. Of je gooit deze lok eruit en maakt even een nieuwe lok aan. Aangezien alle DCC-decoders standaard uit de fabriek of na een reset op DCC-adres 3 staan zou ik een goede DCC-lok "TEST" aanmaken met 28 of 128 rijstappen. Dan heb je altijd de mogelijkheid om via de TEST-lok een treintje te testen. Ik heb in mijn multimaus zo twee van die "loks" staan "TEST" met adres 3 en "SERVO" met adres 9999 voor het instellen van servodecoders.

Citaat van: FILIPI op woensdag 16 juni 2021, 09:53:04
Op het boekje staat Esu loksound M4.

Dan zou er ook MFX (Esu mag het geen MFX noemen dus heet het bij Esu: M4) in moeten zitten. Je kan in het boekje van je CS2 kijken of je eventueel de lok kan resetten via CV8 en dan waarde 8 programmeren. Dan krijgt hij automatisch adres DCC adres 3 en zou ook weer MFX (M4) aan moeten staan. Anders mag je in het boekje van de decoder kijken naar een CV om het M4 protocol weer aan te zetten.

Groet Ronald.
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Hallo iedereen,

Ik heb alles geprobeerd wat ik kan maar hij doet niet normaal. Ik breng deze bij een reparateur.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Wat heb je allemaal geprobeerd?

Heb je bijvoorbeeld MFX in de centrale al uitgeschakeld en hem dan op DCC gezocht?
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Laurent,

Ja ik heb onder DCC gezocht, maar hij wordt niet gevonden, message op de CS. Maar daarna als ik ok klik bij adres 3, krijg ik een melding. Dcc-Temp adres 3 bestaat, wilt u een tweede aanmaken. Ik ga kijken en ja staat een lok onder Dcc-Temp met als icon een klein stoomlocomotief.
MFX uitschakelen weet ik niet hoe het moet.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Artitec/REE NS1300
En als je die DCC met adres 3 en het stoomloc-logootje eens probeert te laten rijden, heb je dan een reactie van de loc? Indien ja, dan kun je de loc dus benaderen. Dan kun je het stoomloc-logootje vervangen door een ander, passender plaatje, de loc van een ander adres voorzien etc.
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Goedenavond,

Ja, ik kan de lok bedienen maar de lampen blijven knipperen en ik kan ze niet uitzetten.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Citaat van: FILIPI op donderdag 17 juni 2021, 17:58:07
Laurent,

Ja ik heb onder DCC gezocht, maar hij wordt niet gevonden, message op de CS. Maar daarna als ik ok klik bij adres 3, krijg ik een melding. Dcc-Temp adres 3 bestaat, wilt u een tweede aanmaken. Ik ga kijken en ja staat een lok onder Dcc-Temp met als icon een klein stoomlocomotief.
MFX uitschakelen weet ik niet hoe het moet.
Philippe
Dan ga je hem ook niet vinden. Als de decoder MFX spreekt, kan je zoeken op DCC wat je wilt, maar gaat de decoder niet reageren, tenzij MFX in de decoder uitgeschakeld is. Om hem aan te spreken op DCC zal je eerst MFX in de centrale kortstondig moeten uitschakelen. Hoe dat moet staat in de handleiding.
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2014

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Dit is ook van de reden waarom ik voor een ESU programmer heb gekozen, lok erop en uitlezen weet je precies wat er in zit en wat die kan.
Naar mijn mening één van de betere investeringen :)
Re: Artitec/REE NS1300
ACTS.zuid
gast

Re: Artitec/REE NS1300
 @citaat Ik denk dat een MFX lok zich gewoon moet aanmelden, daar heb je toch geen programmer voor nodig?
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Goedenavond,

Hij doet weer onder DCC, alle functies doen gewoon. Alleen hij meld zich niet onder MFX. Het is Esu loksound M4.
Philippe
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Als je CV 49 kan uitlezen op je CS:
DCC aan is 1
M4/Mfx aan is 2
MM aan is 4
Selectrix aan is 8
Als je dus bij het uitlezen 1, 5, 9 of 13 krijgt staat Mfx uit.
Dan kan je bijvoorbeeld 3, of 7 (of als je ook selectrix gebruikt 15) in CV 49 programmeren.

Groet, Paul
Re: Artitec/REE NS1300
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: Artitec/REE NS1300
Hoi Paul,

Bedankt voor je tips, ik ga dat proberen.
Philippe