Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

revell airbrush

Gestart door eduardo vrijdag 11 juni 2021, 19:19:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
revell airbrush
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
revell airbrush
goedemiddag,
ik ben van plan een airbrush set aan te schaffen. Merk Revell. Zij bieden een basic set aan voor rond de € 80,= (E Bay en Amazon).
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? De reviews op internet lopen nogal uiteen van: "bagger" tot "gaat wel". Het wordt mijn 1e airbrush set, maar ik ben ook niet van plan om elk jaar een upgrade te kopen of een meer professionele set. Buiten Revell om, wordt er veel aangeboden, hebben jullie suggesties voor andere merken? De Revell 39107 is mij door Wim aanbevolen, Het wordt een kadootje van mijn dochters voor mijn verjaardag, de prijs mag tot € 150,= gaan. Maar ik moet die meiden wel wat kunnen laten zien,
groetjes Ed
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: revell airbrush
Hoi,

Het is ook wat wil je er mee gaan doen. Het is meestal persoonlijk welke airbrush goed werkt. Een beetje zoals met auto's  :) Kijk maar eens in deze draadjes: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?, Airbrush apparatuur. Bij airbrush service almere krijg je vaak wel goed advies. Dus een belletje daar naar toe kan je misschien helpen.

Over het laten zien: Het is met alle andere onderdelen in de hobby. Oefening baart kunst. Je moet er wel wat gevoel voor hebben. Sommige mensen hebben er wat meer gevoel voor dan anderen. Dus welke verwachtingen heb jij of die meiden van je  :D

Groet Ronald.
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2020

offline
Re: revell airbrush
Hallo

Met de revell kun je spuiten, maar het gaat niet echt van harte.
Grootste nadeel vind ik toch wel het moeilijke schoonmaken + dat je heel beperkt bent in sproeiergroottes e.d.
Een goede airbrush koop je voor het leven. beknibbel dan ook niet op een paar tientjes waar je de rest alleen maar spijt van hebt dat je het gedaan hebt.

Robuust, gemakkelijk in de omgang en wat prijs betreft ook nog goed te doen zijn de apparaten van HANSA (waarvan ik er 4 dagelijks gebruik  >:-D ).
Aan te bevelen de 381, 481 of 581. Deze zijn goed genoeg voor zowel weatheren als ook het "volkwasten" van loks en wagens.
De 381 heeft een gekoppelde lucht/verf toevoer. Als beginner wordt dit als prettig ervaren. Ik kan er na pakweg 40 jaar brushen niet zo goed mee uit de voeten.

Bart
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: revell airbrush
Wanneer je een airbrush gaat kopen die je niet iedere dag gaat gebruiken is de Revell best aan te bevelen (niet het goedkoopste model maar de iets duurdere). In het verleden heb ik er daar heel veel van verkocht en nooit klachten of problemen mee gehad. Het gevaar van airbrushen is dat je het leuk gaat vinden en er steeds meer handigheid in krijgt. Dan ga je het ding steeds vaker gebruiken. Zelf ben ik 40+jaren terug ook begonnen met een Revell spuitje. Niet lang daarna heb ik een Badger single action gekocht. Die gebruik ik nu nog bijna dagelijks. Enkele jaren terug een Chinees setje gekocht voor weinig. Een double action met drie nozzles en naalden. Dat functioneert ook geweldig.

Belangrijk is wat je wilt spuiten, zijn dat grote oppervlaktes waar je veel verf bij nodig hebt of zijn dat details. Een spuit waarbij de verfcontainer onder hangt kan meestal meer verf bevatten als een spuitje waarbij de container bovenop is geplaatst. Met een klein verfcontainertje moet je veel vaker bijvullen wat het verfbeeld verstoort. Dat is voor mij de reden meerdere spuiten te hebben.

Als laatste rest dan nog de manier waarop je in de perslucht voorziet. Er zijn busjes met lucht te koop. In het begin is dat aardig, geen dure compressor hoeven te kopen. Maar zodra je wat meer spuit worden die busjes aardig duur. En het nadeel is dat deze geen constante druk leveren. Hoe leger het busje hoe lager de druk. Ook kun je een autoband gebruiken, nog goedkoper dan busjes maar dezelfde nadelen. Compressors zijn er in vele soorten en maten. Let er bij een compressor op dat deze een luchttankje hebben. Dat levert altijd een gelijkmatige luchtdruk en dat is belangrijk. Een compressor van de bouwmarkt doet het net zo goed als een dure airbrushcompressor. Nadeel is dat deze meer lawaai maakt. Voordeel is dat de luchtdruk instelbaar is en met een 25liter tank kun je een hele tijd spuiten voordat de luchtdruk te laag wordt.

Samenvattend advies aan een beginner. Koop niet meteen het duurste maar wat het beste past bij wat je wilt gaan doen. Wanneer je er aardigheid in krijgt is het vroeg genoeg om wat beters aan te schaffen want dan kom je ook tot de ontdekking dat je een ander soort spuit (erbij) nodig hebt.
Re: revell airbrush
nobody
gast

Re: revell airbrush
De Revell luchtpenseel die 'k heb is een goed apparaat. Ik ben er althans goed over te spreken.
Met drie spuitnaalden en bijpassende monden, is deze double action spuit een goede koop. Zie ===> klik
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: revell airbrush
goedemiddag Wim, welke compressor gebruik je daarbij? Ed
Re: revell airbrush
nobody
gast

Re: revell airbrush
 @citaat De opvolger (geel) van deze ===> klik
met twee snelkoppelingen, zodat 'k vlug van airbrush (Badger, singel action) kan wisselen.
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: revell airbrush
Dat is een hele nette compressor met een luchttankje. Zoals ik al zei is dat zeer aan te bevelen. En als je niet de herrie in huis wilt hebben van een gewone (grote) compressor is dit het alternatief. Ik heb het voordeel dat mijn hobbyruimte niet in het huis is gelegen.

Wim, vraagje. Hoe oud is jouw Badger?
Re: revell airbrush
nobody
gast

Re: revell airbrush
 @citaat M'n Badger is plusminus 15 jaar oud.
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: revell airbrush
Citaat van: eduardo op vrijdag 11 juni 2021, 19:19:17
goedemiddag,
ik ben van plan een airbrush set aan te schaffen. Merk Revell. Zij bieden een basic set aan voor rond de € 80,= (E Bay en Amazon).
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? De reviews op internet lopen nogal uiteen van: "bagger" tot "gaat wel". Het wordt mijn 1e airbrush set, maar ik ben ook niet van plan om elk jaar een upgrade te kopen of een meer professionele set. Buiten Revell om, wordt er veel aangeboden, hebben jullie suggesties voor andere merken? De Revell 39107 is mij door Wim aanbevolen, Het wordt een kadootje van mijn dochters voor mijn verjaardag, de prijs mag tot € 150,= gaan. Maar ik moet die meiden wel wat kunnen laten zien,
groetjes Ed

goedemiddag, ik heb het weekend goed besteed. Op internet is een overvloed aan informatie. Op dit moment ga ik voor Revell 39107 (airbrush) double action.en de Fengda compressor , serie nummer AS 186.  Ed
Re: revell airbrush
nobody
gast

Re: revell airbrush
Goede keus :exclaim:
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: revell airbrush
Inmiddels heb ik mijn compressor en airbrush aangeschaft, ik vind het bere moeilijk, maar dat wist ik van tevoren. Welke mix Thinner en verf raden jullie mij hier aan? Vallejo is het merk verf. Daar lees je op internet dat bij Vallejo 2 druppeltjes thinner op 10 druppels verf meer dan genoeg is, er ergens ander weer 8 op de 10 verf enz, maar het resultaat blijft belabberd. Ed
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: revell airbrush
Hangt af van welke Vallejo er wordt gebruikt.
Vallejo Color zal zeker 8 - 10 druppels nodig hebben maar Vallejo Air is al geschikt voor de airbrush en zijn 2 tot 3 druppels verdunner meer dan genoeg.
Let wel op dat de Vallejo Air heel erg goed geschud moet worden, aan te raden is om er kleine kogeltjes in te doen en dan goed schudden.

Re: revell airbrush
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: revell airbrush
dank je, Vallejo Air. dus kan ik volstaan met 2 drupjes thinner.  Groetjes Ed
Re: revell airbrush
nobody
gast

Re: revell airbrush
Ruitenwisservloeistof (op basis van Isopropanol) werkt bij verdunnen van sommige arcryl verven.
Ik heb goede ervaring met het verdunnen Tamiya acryl verf met ruitenwisservloeistof van Texaco.
Revell Aqua Color verdun ik met de verdunner die Revell daarvoor ontwikkeld heeft.
De revell Masterclass heb ik zodanig aangepast dat de maximale slag instelbaar is
en ik heel gemakkelijk van kleur kan wisselen omdat ik er zo een ander standaard
Tamiya potje van 10 ml onder kan schroeven.
Het tussentijds schoonspoelen gebeurt in een emmer met lauwwarm water.
Alles is uitgerust met snelkoppelingen.
De mate van verdunning is o.a. afhankelijk van de temperaruur van de omgeving alsook van de verf en de luchtvochtheid.
Proefje spuiten voordat met het serieuze werk wordt begonnen is aan te bevelen.

P.S. Vanzelfsprekend speelt de druk en afstand alsmede de soort naald  en spuitmond ook een niet te verwaarlozen rol!
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: revell airbrush
Citaat van: eduardo op maandag 05 juli 2021, 11:59:36
dank je, Vallejo Air. dus kan ik volstaan met 2 drupjes thinner.  Groetjes Ed

Dat ligt helemaal aan je spuit en verf. Het is wel wat zelf prutsen (lees testen en uitproberen) om het voor jouw verf goed te krijgen. Het is vaak ook handigheid krijgen.
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: revell airbrush
Ook de compressor druk speelt daarbij een rol. Ik spuit meestal met 1,5 bar wat redelijk veel is. Vanaf 1,2 bar is goed te doen maar dan moet de verf wel dun vloeibaar zijn.
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: revell airbrush
Citaat van: iTom op zondag 04 juli 2021, 22:54:32
Hangt af van welke Vallejo er wordt gebruikt.
Vallejo Color zal zeker 8 - 10 druppels nodig hebben maar Vallejo Air is al geschikt voor de airbrush en zijn 2 tot 3 druppels verdunner meer dan genoeg.
Let wel op dat de Vallejo Air heel erg goed geschud moet worden, aan te raden is om er kleine kogeltjes in te doen en dan goed schudden.

maar 2 tot 3 druppels per 10 druppels verf, 20 druppels, 30?  ED
Re: revell airbrush
Lid sinds: 2010

offline
Re: revell airbrush
 @citaat Gewoon testen Ed. Je moet voor jezelf de juiste verhoudingen vinden. Het ligt helemaal aan je airbush, compressordruk (mijn vriendin spuit met een lage druk), gebruikte verf, enzovoort ... Daar moet je zelf een modus in vinden.

Groet Ronald.
Re: revell airbrush
nobody
gast

Re: revell airbrush
 @citaat  @citaat
"Proefje spuiten voordat met het serieuze werk wordt begonnen is aan te bevelen."

Bron: Zie ===> klik